Plassering av bipole høyttalere (høyde/forskjellige vegger), se tegning

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av bipole høyttalere (høyde/forskjellige vegger), se tegning

Jeg hadde i utgangspunktet bestemt meg for å bruke stativhøyttalere som bakhøyttalere, men leker nå litt med tanken om å bruke de bipole modellene som hører til serien (JMlab Chorus 800V). Jeg innbiller meg at slike høyttalere vil gi en bedre surroundeffekt enn direktestrålende modeller?

Problemet er at mens stativhøyttalerne ville fått en bra plassering, er plasseringsmulighetene for veggmontering noe mer begrenset:

-Høyttalerne må stå på forskjellige vegger, dvs at venstre plasseres på bakvegg, mens høyre plasseres på sidevegg.

-Høyreveggen byr på litt problemer: Hvis høyttaleren skal være like langt frem som på venstresiden, må den monteres under vinduene. Da vil overkant på høyttalerne være ca 124 cm over gulvet. Dette vil vel sannsynligvis komme i konflikt med gardiner, i tillegg til at det ikke ser helt bra ut slik jeg forestiller meg det. Da heller jeg mer mot alternativet, som er å dra den en 0,5-1 meter bak, inn på kjøkkenet slik jeg har tegnet under. Der har jeg også tegnet inn plasseringen til de opprinnelige gulvstående bakhøyttalerne, som etterhvert ble byttet ut med stativhøyttalere.

En annen viktig faktor er at jeg sannsynligvis får kablene helt skjult med veggmonterte høyttalere.

Hvor høyt skal bipole høyttalere som dette plasseres? Jeg kunne ikke finne noe om høyde i manualen.

Hvilken løsning ville dere valgt?

Newcomer Tulling sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg B&W DS6 dipol. Mener det sto i manualen at de skulle henge 60 cm over hodet i lytteposisjon. Det synes jeg var lite estetisk, men strakk meg til å ha de ca 50 cm over hodet. Fungerer meget bra hos meg.

Om det passer å ha den ene av dem på sidevegg kan jeg dessverre ikke uttale meg om. Litt kjedelig bare å prøve også ettersom det blir stygge hull i veggen.

Lykke til.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Tulling]Det synes jeg var lite estetisk, men strakk meg til å ha de ca 50 cm over hodet. Fungerer meget bra hos meg.[quote]
    Ok, det stemmer ganske bra med slik jeg har tegnet inn høyttalerne.

Om det passer å ha den ene av dem på sidevegg kan jeg dessverre ikke uttale meg om. Litt kjedelig bare å prøve også ettersom det blir stygge hull i veggen.
    Det lar seg vel alltids gjøre å montere høyttalerne provisorisk uten å skru de fast på veggen, det største problemet er vel at jeg faktisk må kjøpe høyttalere for å få testet dette.

Er det ingen som har erfaring med montering tilsvarende det jeg har tegnet?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anyone?

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke sette de dipole på stativ. Er vel ingen regel om at de må henge på veggen?

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke helt poenget med å bruke bipole høytalere plassert slik som på tegningen, ville heller hå gått for stativhøytale montert på vegg evt stativ på gulvet.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går det an å feste dem i taket??

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feste dem i taket kan by på problemer. Jeg har mine bipolare bakhøyttalere 50cm over hodet - diskanten får jeg midt i panna når jeg står oppreist, jeg er 1.78 høy.
    De festes på veggen (Focal Profile SR 908 ) ved at en brakett med tre skruer skrus i veggen, som hektes på en tilsvarende brakett bakpå bakhøyttaleren med bredde like bred som hele høyttaleren. Dette henger veldig solid - vertikalt. Horisontalt vil nok dessverre ikke fungere. Heller ikke å sette dem på stativer - det kan jeg aldri tro vil fungere ettersom grunnflaten er smal - spesielt på 800v serien. Jeg hadde fortsatt testet det ut selv med komplikasjoner ved oppheng.

For å snakke kort om lydgjengivelsen - det er helt rått hvor mye bedre lyden fra bakkanalene blir når de spres på denne måten. Lyden er diffus, men veldig presis samtidig - det er vanskelig å kunne "peke på" lydkilden i blinde - og dette er i mitt hode hvordan lyden bakfra skal være. Det at de henges høyere enn hodet (i sitteposisjon) er også lurt - men du får uansett ikke problemet med at diskanten kjøres rett inn i øregangen. Hullene mellom fronthøyttalerne og bakkanalene tettes også ganske godt med bipolare bakhøyttalere. Go for it!

Newcomer bulle17 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mattman

For å snakke kort om lydgjengivelsen - det er helt rått hvor mye bedre lyden fra bakkanalene blir når de spres på denne måten. Lyden er diffus, men veldig presis samtidig - det er vanskelig å kunne "peke på" lydkilden i blinde - og dette er i mitt hode hvordan lyden bakfra skal være.
    Forstår jeg deg rett hvis du har disse montert på bakvegg, og ikke sidevegg? Jeg er på jakt etter bakhøyttalerem,. og har lagt skjultanlegg for å trekke høyttalerkabler. Disse kommer ut på bakvegg, og ikke sidevegg, som i utgangspunktet (muligens) hadde vært mer korrekt. Ser for meg at ved bruk av bipole høyttalere spiller det (litt) mindre rolle hvor høyttalerne er festet...

Så på DS6 i helga, men synes umiddelbart de så store ut for det blotte øye...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mine er montert på sidevegger, ettersom jeg har et vindu bak meg. Jeg vil tro det forsåvidt vil fungere på bakvegg, - og bedre med bipolare enn direktestrålende - men sidevegger er nok hakket bedre. Dette står også anbefalt i brukerhåndboken.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    Ser ikke helt poenget med å bruke bipole høytalere plassert slik som på tegningen
    Hvorfor ikke? Er det pga plasseringen på to forskjellige vegger eller pga avstanden?

shakudu: Takmontering er nok uaktuelt av estetiske grunner (stue). Det har imidlertid vært vurdert.

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Hvorfor ikke? Er det pga plasseringen på to forskjellige vegger eller pga avstanden?

shakudu: Takmontering er nok uaktuelt av estetiske grunner (stue). Det har imidlertid vært vurdert.
    Er langt fra noen ekspert på området men vil tro at du kan få problemer da det blir forskjellig avstand og retning på dem, tenker da spesielt på den til venstre, og at en slik plassering av denne type høtaler ikke er optimal.

Newcomer bulle17 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men sidevegger er nok hakket bedre. Dette står også anbefalt i brukerhåndboken.
    ok
    Er forsåvidt ikke noe problem å montere på sidevegg hos meg. Men jeg vil få et synlig kabelstrekk på ca 1/2 meter, noe jeg hadde som intensjon å unngå da jeg la skjultanlegg.... Men med hvit vegg og hvit ledning er det til å leve med...

...skulle ønske noen fant opp trådløs høyttalerkabel uten signaltap.... Det hadde vært noe... gjerne en trådløs strømforsyning med det samme.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    .....men vil tro at du kan få problemer da det blir forskjellig avstand og retning på dem, tenker da spesielt på den til venstre, og at en slik plassering av denne type høtaler ikke er optimal.
    Er enig med deg her, Doc.G, og ser også for meg at pga måten dipol høytalere nettop farges av omgivelsene sine, og derfor spiller meget forskjellig pga plassering, vil jeg tro de to meget forskjellige vinklene og ikke minst plasseringene pga en "dyp" vegg plassering og en nærmere hjørne plassering gjøre mye for hvordan nivået og klang balangse osv på disse opfattes fra lyttepossisjon.

Vil tro at bakhøytalere som har en strålings karakteristikk opp i frekvens som benytter veggene og taket mer direkte på siden av og over sittepossisjon vil være en annen løsning som vil kunne fungere bedre, men det er vanskelig å kunne si noe sikkert uten å ha testet de forskjellige løsningene i praksis.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "og ser også for meg at pga måten dipol høytalere nettop farges av omgivelsene sine,"

Jeg mener ikke å være pirkete, men bipolare og dipole høyttalere har vesentlige forskjeller! Det finnes en del tråder om det på AVforum - men bipolare høyttalere (Focal Profile SR 908 og Focal Chorus SR 800v) er mye lettere å plassere. De spiller i fase, og er derfor ikke like avhengige av hvor de henges. Men, de skal helst plasseres symmetrisk som en hvilken som helst annen høyttaler - hvordan det blir som på denne tegningen er jeg ikke sikker på.

"Dipol er f.eks. elektrostat: Ett element sender lyd i begge retninger, men lyden som blir sendt bakover har motsatt fase av lyden som blir sendt fremover - en bølge-topp på fremsiden er samtidig en bølgebunn på baksiden.
    Bipolar er typisk to elementer, koblet slik at lyden sendes i samme fase begge veier."

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "og ser også for meg at pga måten dipol høytalere nettop farges av omgivelsene sine,"

Jeg mener ikke å være pirkete, men bipolare og dipole høyttalere har vesentlige forskjeller! Det finnes en del tråder om det på AVforum - men bipolare høyttalere (Focal Profile SR 908 og Focal Chorus SR 800v) er mye lettere å plassere. De spiller i fase, og er derfor ikke like avhengige av hvor de henges. Men, de skal helst plasseres symmetrisk som en hvilken som helst annen høyttaler - hvordan det blir som på denne tegningen er jeg ikke sikker på.

"Dipol er f.eks. elektrostat: Ett element sender lyd i begge retninger, men lyden som blir sendt bakover har motsatt fase av lyden som blir sendt fremover - en bølge-topp på fremsiden er samtidig en bølgebunn på baksiden.
    Bipolar er typisk to elementer, koblet slik at lyden sendes i samme fase begge veier."
    Ja er enig med deg mattman, at det er lett å gå litt i ball med disse tingene, men det var bipolare høytalere jeg tenkte på med det jeg skrev, og ikke dipol, selv om det kanskje kunne se slik ut...ops:

Grunnen til det jeg skriver er at selv slike bipolare bak høytalere er konstruert for og bruker mye av egenskapene til de omringliggende flatene og veggene de er plassert på, og med en såpass forskjell som antydet på bildet til Rikky vil dette kunne bli vanskelig selv om man har denne rund stålings karakteristikken på Bipolar og ikke den typiske snevre fasevendte spredningen som dipole høytalere. Tro faktisk jeg ville foretukket sprednings karakteristikken andre mere monopolare kasse høytalere har i det opsettet på bildet..

Nå spiller vel ikke alle bipolare bak-høytalere heller med samme sprednings karakteristikk, og enkelte kan vel også kobbles så de kan jobber mer som en dipol eller "tripol" også, men i og med at de modellene ofte er konstuert med helt andre vinkler enn de typiske 180 grader mellom "front og bak" bafflene, og med slik vegg montering er det vel heller en halvkuleformet spredning på disse, med dertil hørende forskjeller romforsterkning av hjørne og midt på vegg plassering osv.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Active boly sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med og sette opp en lettvegg der kjøkkenbenken avsluttes, (venstre bak)

Da får du vegg og henge opp høytaleren og du får delt opp rommet litt. Tenker kun en liten vegg, ikke helvegg med døråpning.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flageborg ville ha bakHTerne hos meg plassert helt identisk fra lytteposisjon og jeg skjønner på en måte det, da helheten ble veldig bra.
    Nå har jeg skråtak langsetter, så det vil bli likt på begge sider, mens for deg så blir det asymetrisk uansett, pga "hull" inn på ene siden.
    Hvis du har 2 HTere du kan teste med så ville jeg satt de bak og testet med vanlig stereo om det blir nogenlunde OK lyd. Ville tro at det blir mer bass fra der hvor det ikke er åpning, men det er ikke sikkert at det har så mye å si for surround-kanalene. Prøv å sett HTerne med front mot lytteposisjon, så sett de mot hverandre og hør etter hvilken av plasseringene som gir best stereo-fokus. Dvs hvilken plassering setter lydbildet midt bak lytteposisjon. Er det for mye på den ene siden, så kan du evnt. justere med rom-korreksjon.
    Vil uansett anbefale deg at begge HTerne du ender opp med spiller samme veien. Altså rettet likt enten mot hverandre eller mot front/lytteposisjon.
    Vet ikke om dette hjalp noe, litt rotete skrevet:-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apropos plassering ved siden av ørene eller bak, så mener jeg at det bør være en del avstand til bakHT også, da det lager et mer holografisk(større) lydbilde bak også. Mer luftig bakover:-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •