Lytterunde

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Lytterunde

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lytterunde

Hei, tenkte jeg kunne legge ut det jeg skrev fra noen lytterunder for en liten stund siden (lagt ut på HS). Kanskje den kan være av interesse. Og tilbakemeldinger er alltid interesante, er dere enige eller har dere andre erfaringer?

Here it comes;

Jeg har vært ute på en lytterunde for å sondere terrenget for mulige arvtagere til mine ProAc , Creek og Jungson. Men også litt for moro skyld. Tenke jeg skulle dele inntrykkene med dere.

Men må understerke med én gang,; ta det jeg har skrevet mest som underholdning , ikke fakta. At jeg legger en bemerkning under feil komponent er jo absolutt tilstedet. Rett meg om dere ser dette.

Så hvilken høyttaler kan bli min neste? Først ute var B&W 804 men tenkte det var spennende å sammenligne direkte med Dali Helicon 400 som jeg har hørt før også. Koblet Heliconene til Lyngdorf 2200 men denne gangen fikk jeg ikke helt samme gode inntrykk som ved tidligere lytting. Det låt ganske så flatt, savnet dynamikk og innlevelse. Jeg tenkte ganske fort at dette må skyldes Lyngdorf fordi det er nettopp slik jeg har hørt noen har beskrevet Lyngdorf. Jeg fikk dem til å koble opp Classe i stedet og nå kom smilet tilbake ja. Dynamikken var på plass, klart åpnere lydbilde og ikke minst mer musikalsk.
    Daliene låter litt varmt, en smule lyst og behagelig med en luftig diskant. Litt rund i kantene.. Men her var det et men! Når jeg kom hjem oppdaget jeg at CD´en jeg hadde brent manglet dynamikk og kraft i bassen. I tillegg var B&W 804 ene de hadde inne splitter nye og dermed var det for mye nivå i diskant og for lite dypbass.
    Neste dag fikk jeg høre et godt innspilt par og med orginalplatene i et annet lokale. De hadde klart mildere diskant ja. Meget oppløst og fin mellomtone. Litt tørr klang og kunne tenkt meg litt mer fyldig mellomtone. Scenen kommer ganske nær syntes jeg. Daliene har scenen litt lengre bak?

Hørte først med Thule. Det låt pent men bassen var litt merkelig. Fløt ut og hadde lite punch og ga ganske kraftig resonans i dette rommet. Trodde det var et rom problem men da Denon fikk prøve seg ble det straks mye bedre. Mye mere punch, kontroll, dynamikk samt klart bedre definisjon. Syntes Denon spilte bass langt bedre enn Thule men mellomtonen og diskant låt ikke så rent og mykt som Thule. Thule låt litt mørkere. Jeg har hørt tidligere at 703 trenger godt med krefter. Var ikke Thule strømsterk nok? Men watt tallet var høyt i alle fall.

Syntes ikke Daliene spilte så forskjellig fra B&W som jeg først trodde. Mindre varm enn forventet. Men har litt mer fylde og kropp og jeg fikk et inntrykk av at fokus er litt mer spikret med Daliene kontra B&W. Syntes Thule passet Dali veldig godt. Mari Boine låt for lyst med Dali og Denon. Dali fremtoner diskant endel mere enn B&W som igjen er mer frempå i mellomtonen?
    Ikke lett å si hvilen av høyttalerene jeg hadde foretrukket. Gode er de begge to. Kanskje Dali til rock og B&W til akustisk?

Så var det Østerrikets tur. Når jeg skal beskrive Vienna Acoustics Beethoven Consert Grand er det ordene mykt og bløtt de første som dukker opp. Det låter vakkert med åpen og klar diskant, meget godt oppløst , glød, snilt og varmt. For mykt og snilt for min smak. De spilte med en Arcam. A90.

Klipsch, som jeg like gjerne også lyttet til siden de sto ved siden av VA har mere punch i bassen men er ikke like raffinert. Lite detaljer og ikke så godt perspektiv/fokus.

System Audio Explorer var koblet til verdens dyreste Cd-spiller, Teac Esoteric. Intet mindre en 5 deler på til sammen 450,000,-!! Forsterker var Primare I30.
    Himmel!!! Har aldri hørt så mye detaljer fra platene mine som nå. Utrolig detaljrikdom var nesten på grensen til å låte litt for skarpt fordi det var så mye krydder øverst. Dette låt rett og slett imponerende.. Stort og mektig lydbilde, meget naturtro og veldig musikalske. Meget godt fokus og perspektiv. Jeg hadde litt midt på treet forventninger til Explorer men her fikk jeg meg en overraskelse. Var det spilleren som frembringte slike gode toner? Uansett er det meget interessant at en ekstrem dyr spiller spiller så bra med utstyr til en brøkdel av prisen.
    Dermed var det spennende å høre når Hegel ble tilkoblet i stedet for herligheten . Nå forsvant mye av detaljene men tross alt synes jeg Explorer spilte bedre enn forventet. Klar og luftig diskant. De maler opp et stort og mektig lydbilde. Er veldig hurtige og dynamiske. Det er rett og slett gøy å lytte til musikk med dem. Men det var en stor ulempe med dem, i alle fall i det rommet: Bassen! Mellombassen synes jeg låt stram og fin men nedover savnet jeg bunndraget og det hele låt ganske så tørt og stumpt. Spesielt fordi de spiller såpass stort var savnet av bunnen stor. Kanskje en god og hurtig sub hadde løst problemet? Men det kan jo ha noe med forsterkeren og rommet å gjøre også selvfølgelig.

Dynabel Euforia! Disse syntes jeg spilte meget bra tvers igjennom. Solid! Har hørt luftigere, mer detaljerte og mer engasjerende høyttaler men Euforia synes holder et høyt nivå fra bunn til topp. Stram, kraftfull og flott bass. Litt avrundet i de høyeste frekvensene? Veldig nøytral klang. Temmelig lik ProAc i klang men det er kanskje ikke så rart i og med at elementene kommer fra samme produsenter.

Hørte først med Electrocompaniet EMC1-UP, DP forforsterker og EC AW 400. Her var det full kontroll!! Beksvart mellom instrumenter og vokaler. Perspektiv og fokus var som spikret.
    Koblet så til ECI-5. Her ble det ikke samme roen og fokus ble ikke fullt så god (naturlig nok). Savnet litt fylde i vokalene som låt litt lysere enn jeg har hørt dem før men ingen store endringer i lydbildet ellers.
    Forsøkte nå med Vincent CD-S6. Her ble perspektivet litt mindre tydelig og bassen var ikke på høyde med EC (kanskje litt urettferdig sammenligning da). Ikke mye krefter med ECI-5. Var faktisk oppe på full volum da jeg hadde regnet med at den var på halv styrke omtrent. Og jeg trodde de skulle spille litt mørkere faktisk. Dette var min aller første bekjentskap med Electrocompaniet.
    Til slutt hørte jeg AVI´s integrerte på 175w sammen med Vincent spilleren. Ja her ble det en mørkere frodigere og fyldigere vokal. Lhasa låt så mørk som hun skulle. Mykt men flott oppløst. God bass og masse krefter. Innbydende flott klang. Og så var den mye penere enn jeg først syntes.
    Denne fikk jeg bare veldig lyst på. Må prøve å få hørt den i mitt eget oppsett.
    Veldig positivt inntrykk av Euforia, EMC1-UP og AVI.

Så til Dynaudio Contour 3.4 som var koblet til Cayin 252 og Bladelius. Styrken er uten tvil en åpen og transparent gjengivelse. Diskanten var godt oppløst og nokså frempå. Litt for skarp på s og t´er men det kom kanskje fra CD-spilleren? Kan ikke huske at jeg la merke til dette tidligere med Audiolab som avspiller. Jeg synes de låt ganske tørt og en smule kornete. Savnet fyldigere og litt glattere mellomtone. De klarte ikke å engasjere meg helt til tross for en frempå og åpen klang.

En annen kunde ville høre et Parasound ( for/effekt-forsterker til ca 22k pr. enhet ) så jeg fikk anledning til å høre disse på Contourene også. Dette syntes jeg var en meget god match. Her kom fylden og sødmen jeg savnet med Bladelius . Vokalene låt mer innbydende og varmere. Det var saftig og mye kjøtt på beina. Men det virket som den var litt sidrumpa. Savnet hurtighet, mikrodynamikk og nerve.

Så var det Response Baby Grand sin tur. Tross størrelsen synes jeg det var mye god bass i dem. De syntes jeg det var litt vanskeligere å beskrive. De låt meget bra og nøytralt men heller ikke disse klarte å engasjere meg helt. Jeg tenkte fort at Parasound var en dårlig match med Response siden de har en fyldig mellomtone og ikke er så hurtig som 3.4. Og ja ganske riktig, nå falt ting mer på plass med Bladelius forterkerem. Det hele ble strammet opp og det ble litt mer liv. Godt perspektiv, bra på detaljer men den stikker seg ikke ut på noen måte. De heller litt på den mørke siden.
    Jeg synes de begge spilte bra men helt begeistret ble jeg ikke. Contour/Parasound kombinasjonen syntes jeg spilte best.

Endelig kom muligheten til å høre Martin Logan. Forventingene var høye. De hadde ikke Vista inne så det ble lyttet til Vantage i stedet. Men etter hva jeg forstår er ikke forskjellene annet enn at Vantage har innebygd forsterker med volumkontroll for bassen. Med en kraftig/god forsterker er ikke Vista stort dårligere?

Heldigvis ble jeg ikke skuffet. Dette låt svært bra. Luftig, detaljert med en svært god holografi og masse kropp. Meget homogent og spilte høyt nok med nok trykk i bassen. Stramt og alt var meget hurtig og samtidig meget musikalsk og behagelig fremført. Er det ML som er min drømmehøyttalere i prisklassen? Svaret er trolig ja! Eneste betenkelighet er hvordan de spiller med rimeligere medspillere enn monoblokker fra Parasound og Audio Research forforsterker. Spilte med Vincent CD-06.

Fikk også den store ære av å høre B&W 802D. Rett og slett det beste jeg har hørt så langt. Medspillere var Classé. Jeg synes den største forskjellen fra rimeligere modeller er holografi og størrelsen på scenen. Selvfølgelig bøttevis av krydder , ro og sylskarp fokus. Men syntes ikke Dali Euphonia MS4 var så veldig mye dårligere. Her igjen var holografien stor. Behagelig stil som med Helicon 400. Scenen plasseres litt bak (?). Litt mer nøytral signatur enn H 400. Ikke så rund i kantene. Men det ble litt nøktern og korrekt. Kunne det være Classé som holder litt tilbake? Jeg tror det.

Hjemmesiden til Tonart viser et stort utvalg men etter et besøk var det tydeligvis mest på papiret. Ikke mye interessant stående i demorommene. Skulle gjerne ha hørt ML Vantage igjen med annen elektronikk med de måtte “snu” rommet så jeg ville ikke bry dem for mye.
    Men jeg fikk en demo av deres egen Etera sammen med Mcintoch og det låt imponerende bra. Tror de kostet 37k og var absolutt verdt prisen. Tydeligere fokus med ypperlig kropp er det ikke ofte jeg har hørt. De spilte stort med en flott klangbalanse og god fylde,. Kanskje nesten litt for behagelig? Litt avrundet i diskant og nedre bass. Men det var uvant å ha scenes såpass høyt oppe. De fungerer sikkert glitrende til en hjemmekino.

HiFi stasjonen et et koselig sted men ikke mye å få hørt der heller. De som andre sliter med tilbudene til Hifihuset slik at de slutter å ta inn Focal. De kommer bare for å få lyttet siden Andre ikke har gode lyttemuligheter. Jeg hørte Visonik på Horten messa og da låt de meget lyst og analytisk. Nå med rørutstyr fra VTL låt slett ikke slik. Heller bløtt og behagelig uten harde kanter og uten å miste detaljer. Varm og innbydende klang. Men syntes de var en egenklang og med et bredere fokus enn normalt.
    Var det typisk rørklang jeg hørte??

Til slutt en vurdering av eget anlegg. Etter å ha hørt dyrere høyttalere ville jeg tro at svakheter ville komme mer tilsyne men jeg faktisk ble jeg bare mer glad i mine egne produkter. Og tro meg, jeg er ikke en som skryter bare fordi jeg har det selv. Men mitt lydideal mitt er lik ProAc´s. Uten tvil.

ProAc D15´s største styrker er etter min mening gjennomsiktighet, dynamikk og naturlig klang. Og ikke minst er oppløsningen høy. Bassen går meget dypt i forhold til størrelsen og er kontant og ingen tegn til utflytning. Dog er de ikke av de aller raskeste og mest kraftfulle i de nederst oktavene i klassen. Litt varm klang og meget homogene.

Creek har en silkemyk og smigrende mellomtone. Veldig god oppløsning i diskant men låter ikke for pågående. Heller littegrann mot det lyse og varme. Gitarstrenger har det rette stinget og står klart og tydelig i lydbildet. Livlig og engasjerende forsterker. Den går dypt men er ikke veldig kraftfull i bassen (?) og må ikke matches med tungdrevne høyttalere.

Jungson Moon Harbour følger på den. Har ikke testet den mot andre men tror den heller mot det mørke og varme med luftig diskant og flott perspektiv. Fikk meget god omtale i Fidelity og HiFi news. Men Fidelity bemerket litt dårligere dynamikk i mellomtonen enn andre konkurrenter (i høyere prisklasser diplomatisk skrevet).

Oppsettet spiller best med mer intim musikk, jazz, akustisk og ikke minst med vokal. Med mer “skjeve “ rockeinnspillinger som trenger mer bassfundament tror jeg det finnes bedre alternativer. Merker en viss nervøsitet og uro med mer kompleks musikk men det kan definitivt ha med innspillingen eller rommet å gjøre. Jeg vil tro jeg har mest å gå på med spiller bytte eller/og en mere kraftfull forsterker. Med den bør ha samme glød og delikate mellomtone som Creek.
    Spiller forøvrig electronica utmerket grunnet god grunnmur nederst i de fleste opptak i den sjangeren.

Konlusjonen er at D15 er et ypperlig valg i mitt rom men vil prøve nye spiller og kanskje en ny forsterker. Når jeg får et større lytterom er Martin Logan Vista eller Vantage et naturlig førstevalg. Men Gradient Revolution demoen på Horten messa ga et uforglemmelig inntrykk.

Epilog;

Etter å ha testet AVI på D15 som er på 175W mot Creek´s 90W trekker jeg tilbake tanken om at mer krefter er betydningsfull. Merket ikke noe til AVI´s mere krefter faktisk.

Har nå nettopp også testet Cary 303/300 og Lector CDP-7TL. Endte med kjøp av en Cary spilleren (demo). Liste pris 40k. Lector farger lyden endel men på en meget innbydende måte. Mørk, varm, fyldig og med en gylden klang. Dette klarer den uten å miste detaljrikdom. En smule svulstig bass. Godt stereoperspektiv og dybde men den er ikke en mester på romdefinisjon og å gi god luft rundt instrumenter. Særlig i hjørnene lengre bak i lydbildet. Lectors naturlige klanstruktur passer godt til vokaler.

Caryen ble valgt fordi den definerer rommet bedre, er mere nøytral, litt mere transparent og transienter sitter bedre. Skarpere og mere analytisk spiller. Med andre ord gir cary en enda høyere audiopfil opplevelse på de beste innspillingene mens Lector kan passe bedre på middels gode innspillinger.
    Cary´ens meget gode bass avslørte også svakheten til Jungson Moon Harbour. Nå kom bassnivået opp der den skulle og med mye bedre definisjon. Uroen i pespektivet forsvant.Minuset er at noe av varmen forsvant. Jungson låt trolig varmere enn antatt. Etter å ha lest omtalen om mitt eget oppsett ser jeg at jeg har blitt litt farget. Litt i overkant entusiastisk er det nok skrevet ja, det finnes mange gode produkter der ute!!

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det masse bra lesestoff! Takker for den :-D

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aaah, alltid moro å høre om lytterunder.
    Men du fikk altså ikke hørt Focal sine kandidater i prisklassen?

Flere slike reportasjer!

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt tidligere, morro å høre om folk sine erfaringer på lytterunder. Spesielt når de er så grundig beskrevet som nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Perminator
    Aaah, alltid moro å høre om lytterunder.
    Men du fikk altså ikke hørt Focal sine kandidater i prisklassen?
    De var på lista, men visste ikke om noen som kunne gi en en bra demo.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •