Hvor mye "tåler" Dali Concept 6?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor mye "tåler" Dali Concept 6?

Jeg har en Marantz sr 4600 receiver som driver mine Concept 6. Den har oppgitt effekt på 70w, men jeg er litt usikker siden min NAD C320 BEE var minst like sterk (i mine ører).

Vurderer derfor å kjøpe effektforsterker på frontene.

Spørsmålet er da hvor mye bør disse høyttalerne ha for å yte maks. (men uten å ta skade av det, selvsagt)

E

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjørt NAD C272 på både Dali 5005 og 6006, førstnevnte er så og si lik Concept 6, og de yter bare bedre og bedre når dem får mere kraft. NAD C272 har 2x150 watt i 8 ohm. Mer watt=mer kontroll. Men Midgard sine monoblokker med 600 watt tror jeg er litt i meste laget... men tror det skal gå fint med nærmere 200 watt. men nå er det ikke bare watt'n som teller da.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det skal jo låte greit også. Her tenker jeg på å formidle musikk på en uanstrengt måte. Noen erfaringer med kombinasjonen Marantz/NAD?

Eller bør jeg vurdere andre effektforsterkere i samme prisklasse? (Og bør jeg flytte tråden over til forsterkerforumet...?)

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kompis av meg har concept 6 som midlertidige høyttalere mens han er på utkikk etter nye.
    Han kjører Oberon 6.1 på disse. De får et løft i lyden kontra pioneer recieverens 110W. De tåler også å bli spilt relativt høyt på, selv om vi ikke har tøyd grensene noe. De går til et visst punkt før lyden blir dårligere, bassen henger ikke med, og diskanten blir hissssssssig.

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, 600 watt på Concept 6 må låte litt på grensen ja..

mente ikke at du måtte gå for NAD, for det finnes mange andre og bedre men litt dyrere effektforsterkere enn denne....

Intermediate cdrom sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Erik1
    Nei, det skal jo låte greit også. Her tenker jeg på å formidle musikk på en uanstrengt måte. Noen erfaringer med kombinasjonen Marantz/NAD?
    Jeg har det. Sr8500/c270. Mye bedre lyd fra recivern synes jeg men på langt nær like mye kraft.

Du skal ikke tenke at du har for mye forsterkerkraft. Det er mye enklere å skade høyttalern med for lite kraft!

Prøvde noen små 50w høyttalere på mine 250w monoblokker og det fungerer veldig mye bedre enn på min Harman Kardon HK970 2x80w stereoforsterker.

Jeg ville ikke gått for nad. Midgard, Embla eller Doxa kanskje?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •