XTZ sub, delefilter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

XTZ sub, delefilter

Hei

Jeg har nylig fått en XTZ 99 W10.16 i hus. Tenkte jeg skulle prøve denne pga noen problemer jeg har hatt med receiveren min og crossoveren på denne.

Bruker en htpc som kilde til musikk og film, og har brukt sinusfilene fra lsound til å teste suben.

Nå har jeg prøvd å koble på suben både med signalkabel og på front-utgangene fra receiveren, men jeg får den ikke til å dele rett. Vet ikke helt hvordan jeg skal kunne forklare det, men det virker som delefilteret "lekker".

F.eks: Spiller jeg av en sin160, og setter delinga på suben til 50, så merker jeg likevel en svak vibrering i elementet. Dette øker selvsagt når jeg setter delinga nærmere 160 eller over. Blir rett og slett ikke klok på saken, og det er vel ikke slik at delefilter skal "lekke" slik?

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingen?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leser du data for delefiltret vil du se 6, 12, 18 eller kanskje 24 db oktav. Dette viser steilheten av filtret, desto flere db desto raskere dempning av uvedkommende frekvenser.
    En høyttaler falder gradvis av nedover i frekvens, det er ikke sånn at den bråstopper ved 40 hz f.eks. Samme med en subwoofer, er filtret 6 db per oktav og deling settes til 50 hz vil du stadig kunne høre nedre mellomtone og guitarer i subben, svakt, men hørbart. dette for at høyttalere og subwoofer skal overlappe hverandre og skabe en homogen overgang, altså samarbeide.
    Jeg har sagt dette massevis av ganger, normale subs er noen ganger ikke egnet til hifi fordi de ikke kan settes lavere enn 50 hz i delefrekvens og fordi filtrene er ubrukelige, men dette avhenger av hvilke høyttalere du bruker subben sammen med jo...
    Men, du vil sikkert få et bra resultat om du bruker dine høyttalere som vanligt og da setter delefrekvensen på subben til kanskje 50-80 hz alt etter hvor store dine høyttalere er, og da justerer volum på subben til å matche volumet fra høyttalerne. Sett fasen slik du får den kraftigste bassen.
    Så altså, det skal være slik som du beskriver.

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, det forklarer en del. 18db/oktav mener jeg det står oppgitt. Men delefilteret fungerer uansett om jeg bruker signalkabel eller høyttalerledninger fra frontuttak?

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teoh
    Ah, det forklarer en del. 18db/oktav mener jeg det står oppgitt. Men delefilteret fungerer uansett om jeg bruker signalkabel eller høyttalerledninger fra frontuttak?
    Ja.
    Og om du vil bruke delingen i reciveren, må du sette delingen på sub'en på max.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •