Sprengt høytaler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sprengt høytaler?

Jeg har Cerwin Vega AT-100. Uten at jeg kan huske og ha spilt høyt på en god stund la jeg plutselig merke til at det skurra i basselementet på den ene høytalern. Prøvde å trykke inn elementet forsiktig, men da fikk jeg bare en enda merkeligere lyd. De interessante er at hvis jeg dro den oransje kanten (dere vet sikkert hva jeg mener) av elementet mot meg spilte elementet helt normalt. Så hva er mest sannsynlig feil og er det mulig å fikse dette selv? For det spiller jo helt normalt når jeg drar den kanten mot meg litt hardt.

Intermediate kfh74 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Løs ledning?

Kan det være en ledning som ligger og skurrer?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært ute for at en av mellomtone lednngene internt har løsnet og har falt ned og ligget intill 15" membranet å laget ulyder ved spilling, men det kan høres ut for meg på beskrivelsen med kantopphenget at talespolen kan være usentrert og treffer noe i magnetgapet, så det må vel inspiseres nøyere for å kunne si noe sikkert.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kfh74
    Kan det være en ledning som ligger og skurrer?
    Takk for forslag. Får prøve og skru fra hverandre hele greiene og se hvordan det ser ut innvendig. Takk for alle forslag!

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du ser sikkert ingenting inni der, det er nok som ask4me2 sier, at spolen er usentrert i magnetgapet og tar borti ene siden...

Kan komme av delvis brent/smelta spole, slik at klaringene har blitt mindre...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hjelpen folkens. Skrudde opp høytalern og tror dere ikke det så sånn ut?:

Altså har "tøyet" som ligger inne i høytalern sklidd ned fra plassen sin og lå å subbet på elementet. Derfor skurrelyden. Så var ikke verre enn det

Ser det forresten originalt ut eller hjemmelaget ut inni der?

Active scanspeak sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    368
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fejajji
    Takk for hjelpen folkens. Skrudde opp høytalern og tror dere ikke det så sånn ut?:

Altså har "tøyet" som ligger inne i høytalern sklidd ned fra plassen sin og lå å subbet på elementet. Derfor skurrelyden. Så var ikke verre enn det

Ser det forresten originalt ut eller hjemmelaget ut inni der?

cv ser vel alltid litt hjemmelaget ut:-D :-D

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det ser ut som et originalt oppsett det der , borsett fra at dempingen kanskje har sklidd litt langt ned

Du kan ellers sjekke om den ene stiveren som går mellom frontbaffel og bakplate fremdeles er festet i begge ender som den skal være, eller om limingen er løsnet og kankje bør få litt nytt lim.

Sånn så en av de AT100 min bror hadde en gang han fikk sin litt vel bilapp ferske svoger til å hjelpe seg med flytting via tilhenger. høytaleren falt av tilhengeren i en sving i vel 60km/t, men med en del lime jobb og demontering av et skjevt slått magnetsystem i 15" bass elementet og sentrering og opjustering igjen, spilte den like godt som sin "bedre" halvpart, selv om den ikke har like fin finnich i alle hjørner av kassa leneger...
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •