Klipsch vs Dali Ikon

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate nb1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Klipsch vs Dali Ikon

Hei!
    Jeg har for tiden Dali Ikon 5.1 oppsett og har lyst på mere krefter og driv
    Derfor har jeg tittet og lest en del tester om klipsch RF83. Det jeg lurer på er om det er noen der ute som kan gi en formening om hvordan de to spiller i forhold til hverandre, det jeg tenker på da er diskanten. Ikon er jo ganske varm i toppen og er da redd for å ende opp med "hornlyd"

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nb1
    Hei!
    Jeg har for tiden Dali Ikon 5.1 oppsett og har lyst på mere krefter og driv
    Derfor har jeg tittet og lest en del tester om klipsch RF83. Det jeg lurer på er om det er noen der ute som kan gi en formening om hvordan de to spiller i forhold til hverandre, det jeg tenker på da er diskanten. Ikon er jo ganske varm i toppen og er da redd for å ende opp med "hornlyd"

Med klipsch får du hornlyd!! . Og den låter veldig annerledes enn Dali på alle områder. Klipsch sparker mye mer, og har en mye høyere morrofaktor. Filosofien mellom disse 2 er så forskjellig, at du skal virkelig være lei Dali om du går for Klipsch. Men du kan temme villdyret og, men da er litt av morroa borte med klispsch.

80-120 "rørwatt" burde gi deg bakoversveis på klipsch.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror Patos Lyric er noe for deg, om du har krefter nok i systemet ditt. Anbefaler Lyric 402 fremfor den svære 502!! 402 låter ende penere syns jeg da, men så er 502 veldig mer bassete og morro igjen da .

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei og takk

En kan jo bli sprø av alle forskjellige lydtyper.
    Jeg har faktisk hatt Patos Lyric 501 en gang for en stund siden og de var fine å høre på. Patos Symfonic har jeg også tittet på men det var bare noe "Sinsykt ruvende" over omtalen til Klipsch i det siste som var litt spennende!

Active Migen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt RF-83 til test hjemmehos meg i 1 uke nå og jeg er i hvertfall sikker i MIN sak: RF-83 er ikke høytaleren for meg !
    Den er alt for skarp i diskanthornet og bassen er dårlig etter min mening.
    Hvis man "knakker" på kabinettet så blir det mye etterklang, og dette mener jeg påvirker bassen i høytaleren til det negative. Men på den annen side så er jo selvsagt morofaktoren på topp, høytaleren spiller latterlig høyt og dynamikken er det ikke no å si på. Men totalt sett blir ikke dette høytaleren for meg da jeg vil ha bedre "high-end" lyd ved musikk lytting.

Har forresten hørt litt på Patos Symphonic II og likte det jeg hørte.
    Fin fin diskant og mellomtone, men manglet bass. Derfor skal jeg etterhvert prøve å få lyttet på Patos Symphonic IV, den har 2 x 8" basselementer og det burde holde.
    Forventer meg mye når jeg skal teste den !

Newcomer espengundersen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Dali mentor 6 evt helicon400?

Newcomer Sevald sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Migen.

Hvilken forsterker brukte du? Jeg kjørte mine med RMB 1075. I dag har jeg Parasound halo A21. Det er dag og natt i forskjell. Til 25 lapper får en mye fine høytalere. Kjøper en klipsch må en regne med en liten forume på elektronik. Der er min erfaring. Men det blir bra til slutt. Og så må en rekne med lang instillingstid

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkeren jeg bruker er Holfi NB1 og er på 2x130w i 8 ohm.
    Den er uttrolig strømsterk og veier 70kg. Den kommer jeg ikke til å bytte ut, fordi jeg kjøpte den i sommer for sårt oppsparte penger (72k). :twisted:

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    405
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nb1
    Forsterkeren jeg bruker er Holfi NB1 og er på 2x130w i 8 ohm.
    Den er uttrolig strømsterk og veier 70kg. Den kommer jeg ikke til å bytte ut, fordi jeg kjøpte den i sommer for sårt oppsparte penger (72k). :twisted:
    tror nok holfien sparker bra i de.fra ikon til klipsch er natt dag på morrofaktor.
    er demo hos meg her snart:-D blir en del forskjell fra bånd diskant til horn
    men tror ikke dette blir noe problem.for å si det sånn så har du meget bra elektronikk.så det lover bra.jeg skal bytte ut nadene i parasund mulig:twisted:

Active Migen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sevald
    Migen.

Hvilken forsterker brukte du? Jeg kjørte mine med RMB 1075. I dag har jeg Parasound halo A21. Det er dag og natt i forskjell. Til 25 lapper får en mye fine høytalere. Kjøper en klipsch må en regne med en liten forume på elektronik. Der er min erfaring. Men det blir bra til slutt. Og så må en rekne med lang instillingstid

Jeg testet først med Rotel RMB1075, det låt rett og slett dårlig !
    Rotelene hadde overhodet ikke kontroll på RF-83. Alt for lite krefter !
    (Ble koblet om ganske kjapt) Deretter lånte jeg hjem et par Midgard Oberon 6.1 og det var en bedre match, men det var overhodet ikke bra nok.
    (Grunnen til at jeg testet Oberon var at jeg ville ha mer kontroll på de 3 8"bassene) Etter å ha snakket med flere "kompetente" personer på div butikker (Oslo Hifi Senter, Stereofil, Emtech osv...) så vet jeg at heller ikke Oberon er en bra match til RF-83.
    Jeg vil ikke under noen omstendigheter uttale meg om Parasound på Klipsch, for det har jeg ikke hørt, men vet med meg selv at dette er ikke høytaleren JEG er ute etter. Inntrykket jeg fikk av kabinettet og det jeg hørte av bassen i RF-83 var ikke så positivt i mine øyne. (Men nå er jo jeg vant til Mirage OM5 på dette området... Helt dødt kabinett og en høytaler som nesten spiller for mye bass hvis man vil...)

Jeg må jo selvsagt legge til at de helt sikkert ikke var 100% innspilt...det er et demopar som har blitt spilt på en del før jeg fikk de, og de stod hos meg og spilte rimelig høyt i 1 uke.
    Det at de ikke var nok innspilt gjorde helt sikkert at mellomtonen/diskanten ikke viste seg fra en riktig side heller...

Til alle som er begeistret for denne høytaleren så skjønner jeg det, men det stemte liksom ikke helt for meg. Det er sikkert en optimal høytaler for den rette personen. Hadde alle likt det samme så hadde vi ikke trengt så mange forskjellige merker :-)

Newcomer Sevald sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke misforstå. Skjønner godt at ikke alle liker Klipsch. Meine ikke at det er verdens beste høytaler. Liker Dali godt. Spesielt låter dei bra på E. C synes jeg. Det er mange gode råd her på forumet. Det var skorob som anbefalte meg Parasound. Gla for det:-D Lykke til med høytaler valget nb1:-D

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Migen
    Jeg testet først med Rotel RMB1075, det låt rett og slett dårlig !
    Rotelene hadde overhodet ikke kontroll på RF-83. Alt for lite krefter !
    (Ble koblet om ganske kjapt) Deretter lånte jeg hjem et par Midgard Oberon 6.1 og det var en bedre match, men det var overhodet ikke bra nok.
    (Grunnen til at jeg testet Oberon var at jeg ville ha mer kontroll på de 3 8"bassene) Etter å ha snakket med flere "kompetente" personer på div butikker (Oslo Hifi Senter, Stereofil, Emtech osv...) så vet jeg at heller ikke Oberon er en bra match til RF-83.
    Jeg vil ikke under noen omstendigheter uttale meg om Parasound på Klipsch, for det har jeg ikke hørt, men vet med meg selv at dette er ikke høytaleren JEG er ute etter. Inntrykket jeg fikk av kabinettet og det jeg hørte av bassen i RF-83 var ikke så positivt i mine øyne. (Men nå er jo jeg vant til Mirage OM5 på dette området... Helt dødt kabinett og en høytaler som nesten spiller for mye bass hvis man vil...)

Jeg må jo selvsagt legge til at de helt sikkert ikke var 100% innspilt...det er et demopar som har blitt spilt på en del før jeg fikk de, og de stod hos meg og spilte rimelig høyt i 1 uke.
    Det at de ikke var nok innspilt gjorde helt sikkert at mellomtonen/diskanten ikke viste seg fra en riktig side heller...

Til alle som er begeistret for denne høytaleren så skjønner jeg det, men det stemte liksom ikke helt for meg. Det er sikkert en optimal høytaler for den rette personen. Hadde alle likt det samme så hadde vi ikke trengt så mange forskjellige merker :-)
    Har prøvd Parasound hca3500 på mine RF7 og gikk for Oberon 6.1 da de hadde mye mere kontroll på mine høytalere samt mere nøytrale i lyden som passer horna bra synes nå jeg da

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    405
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gå for rf-82 blir rått i stua di så trenger de ikke stå en meter ut fra bakvegg heller.anbefales på det varmeste kamerat.
    mvh

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags elektronikk krever disse rf-82 for å funkere knall da?

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg biamper dem med en Marantz mm 9000. Det syntes jeg er en god match.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •