Audiovector Mi3 Super - vanskelig å drive?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 52
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Audiovector Mi3 Super - vanskelig å drive?

Jeg har hatt ett par M3 S i ett år nå og lurer på om jeg ikke har utstyr som rettferdiggjør høyttalerene. De låter liksom så tamme og har lite trykk og bass. Har forsøkt forskjellige plasseringer uten særlig hell. Jeg bruker dem som fronthøyttalere sammen med en Sony STR-DB790 reciever som faktisk yter 100W i to kanaler når jeg lytter til musikk. (Jeg benytter Jamo E5 bakhøyttalere og E5 CEN senter kun når jeg ser film). Reciveren er ganske "low-budget" men den fikk veldig bra omtale i What-Hifi og vurdert til å yte like godt som recievere til nesten dobbelt pris. Den ble best-buy i en gruppetest av £400 recievere i Homecinemachoice- sammen med Denon AVR-1804 .

Jeg mistenker allikevel at denne ikke yter godt nok for Audiovectorene. Desverre har recieveren ikke pre-out og jeg vurerer ny reciever i kombinasjon med effektforsterer på fronthøyttalerene. Og kanskje bytte ut Jamoskiten med Audiovector C2 bak og en annen center. Men hva må jeg opp i for å drive M3`ene ? Vurderer å kjøpe brukt og mulig noe kina-effektforsterker. Men hjelper det? Er Audiovectorene bare slik - så nøytrale at de gir ett "kjedelig" lydbilde?

Er den noen andre her med denne høyttaleren som opplever noe av det samme? Behøver jeg ett nytt kraftverk for å få noe ut av dem?

Newcomer Terrawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Audiovector-tung drevet

Jeg har audiovector MI3 signature som drives av en Harman Kardon AVR 7000 og ikke engang den forsterkeren klarer og blåse liv i audiovectorene. Det er detaljert og fin lyd, men som du nevner så blir det kjedelig i lengden. :twisted:

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt på litt av hvert av audiovector, og ja ! den spiller med trøkk og pondus sålenge den blir foret med kvalitet.

Og jeg kan vel si med 99 % sikkerhet, at dersom receiveren din ligger i samme gate som Denons 1804, ja da har du for lite kraft. (ingen ting galt om verken 1804 eller din receiver, men de er ikke de mest strømsterke)

Beste jeg har hørt på Audiovector er Primare. Tror også Arcam kunne fungert veldig bra. Du kan jo feks. høre med Anfield, han har sikkert testet Audiovektor opp mot endel forskjellig. Det ligger feks Arcam AVR 300 på torget til ca 8K. Denne kunne sikkert sparket endel (men tviler på max) liv i høytalerene.

Du nevner også Kinaimport. Jeg er selv meget nyskerrig på Kina, og har en Classic 6.6 på vei, men det tar nok litt tid før den er på plass.

Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anesthesis
    Jeg har hatt ett par M3 S i ett år nå og lurer på om jeg ikke har utstyr som rettferdiggjør høyttalerene. De låter liksom så tamme og har lite trykk og bass. Har forsøkt forskjellige plasseringer uten særlig hell. Jeg bruker dem som fronthøyttalere sammen med en Sony STR-DB790 reciever som faktisk yter 100W i to kanaler når jeg lytter til musikk. (Jeg benytter Jamo E5 bakhøyttalere og E5 CEN senter kun når jeg ser film). Reciveren er ganske "low-budget" men den fikk veldig bra omtale i What-Hifi og vurdert til å yte like godt som recievere til nesten dobbelt pris. Den ble best-buy i en gruppetest av £400 recievere i Homecinemachoice- sammen med Denon AVR-1804 .

Jeg mistenker allikevel at denne ikke yter godt nok for Audiovectorene. Desverre har recieveren ikke pre-out og jeg vurerer ny reciever i kombinasjon med effektforsterer på fronthøyttalerene. Og kanskje bytte ut Jamoskiten med Audiovector C2 bak og en annen center. Men hva må jeg opp i for å drive M3`ene ? Vurderer å kjøpe brukt og mulig noe kina-effektforsterker. Men hjelper det? Er Audiovectorene bare slik - så nøytrale at de gir ett "kjedelig" lydbilde?

Er den noen andre her med denne høyttaleren som opplever noe av det samme? Behøver jeg ett nytt kraftverk for å få noe ut av dem?
    viss du kunn har ein reciver, uten effekt trinn, så kan eg nesten garantere deg at det er forlite kraft.

hadde eg vert deg ville eg endten investert i effekt trinn, eller ny reciver, da gjerne en H/K eller yamaha som begge er ganske strøm sterke. men eg hadde sterkt vurdert ett parr med midgard oberon 1,4 eller 1,6. de spiller vanvitttig bra, og har muskler til å blåse liv i det meste....finnes masse bra på brukt markedet, viss du er typen som "tørr" å kjøpe brukt....

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av longbow
    viss du kunn har ein reciver, uten effekt trinn, så kan eg nesten garantere deg at det er forlite kraft.

hadde eg vert deg ville eg endten investert i effekt trinn, eller ny reciver, da gjerne en H/K eller yamaha som begge er ganske strøm sterke. men eg hadde sterkt vurdert ett parr med midgard oberon 1,4 eller 1,6. de spiller vanvitttig bra, og har muskler til å blåse liv i det meste....finnes masse bra på brukt markedet, viss du er typen som "tørr" å kjøpe brukt....
    Men det blir liksom ikke noe snert eller bånndrag i mine audiovectorer heller, selv om jeg kjører med H/K avr7000 som er relativt strømsterk. Jeg hadde et par Polk audio RT12 som jeg plasserte i garasjen i fjor. Renheten i lyden er mye dårligere, men jeg synes faktisk musikk opplevelsen blir større når man kjenner at det er litt "driv" og tyngde bak. Jeg vurderer faktisk å ta de frem igjen, selv om de er 12 år gamle.

Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Terrawa
    Men det blir liksom ikke noe snert eller bånndrag i mine audiovectorer heller, selv om jeg kjører med H/K avr7000 som er relativt strømsterk. Jeg hadde et par Polk audio RT12 som jeg plasserte i garasjen i fjor. Renheten i lyden er mye dårligere, men jeg synes faktisk musikk opplevelsen blir større når man kjenner at det er litt "driv" og tyngde bak. Jeg vurderer faktisk å ta de frem igjen, selv om de er 12 år gamle.
    men nå har jo de høytalerene ikkje noe spesielt mye trøkk eller bass heller da.... men med riktig forsterker og ikkje minst innstillinger skal de spille veldig bra.....

men du kan jo høre med Anfield... han hadde jo slike ht selv.... og har testet de med litt forskjellig elektronikk.... det hadde eg gjort... han har skikkelig peiling...

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink Ca 4år med M3 Signatur!

Sitat Opprinnelig postet av Anesthesis

Hei jeg har et par M3 signatur og har prøvd de ut med ganske mye elektronik.
    Tror ikke det er så mange recivere der ute som får skikkelig liv i de nei. Har prøvd de på H/K-8500 som er et skikkelig monster, da var det futt men for kornete lyd bilde synnes jeg. Har brukt vincent sv-233 og det med bra resultat! Så en effektforsterker fra vinsent på 200watt ville sikker fått deg til å smile!
    Den siste reciveren jeg testet på M3`ne er H/K 635 og den spilte mer oppløst en 8500 men da manglet det på dynamikk igjen!
    Brukte en Krell kav-150a (2x150watt) på de i ca 2år med hel, spillte meget bra på den, men det ble virkelig liv i de etter at jeg begynnte å drive de med med en Krell kav 250a/3 som har 3x250watt.
    Så min anbefalning er kjøp en reciver som har bra prosessor og pre-amp utgang og la en effektforsreker på minst 2x150watt (gjerne ennå mer effekt) drive M3`ne dinne!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stusser mere og mere på mange innlegg på AV-forum angående trøkk og watt. Audiovector Mi3 har da en følsomhet på 92db!! Veldig få høyttalere er mere lettdreven. Impedansen er veldig betydningsfull men jeg tror ikke den er lav på AV.Hørte en gang Mi3 sammen med Densen B110 på 60W. Den er det ikke mye effekt i og slet f.eks med DSL, men Mi3 var ingen problemer i det hele tatt. Masse trøkk. Den hadde sikkert klart seg med 20W bare forsterkeren leverer nok strøm (som er det som gjelder). Selv bruker jeg 30W klassa A på 88db høyttalere. Ingen problemer det. Den kan gi mere trøkk enn en på 200W. Så lenge forterkeren ikke "puster tungt", klarer å bevege elementene det de skal er det andre kvaliteter/lydfilosofier som avgjør. CD-spiller påvirker basstrykk også.
    Skal dere ha veldig overdrevent trykk? Er det bare det som gjelder?

ATC, B&W, Spendor, Dynaudio er høyttalere som trenger mye kraft men neppe AV.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nu gjør klasse A sig på det meste, og kvaliteten bak bestemmer alt. Slike høyttalere fortjener mer enn en Sony receiver...

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Benyttet mine Mi3 Sinature på Yam RX-V4600 (4-5 x 130 lure Watt) og det fungerte meget bra. Fikk aldrig savn av mer trøkk så lenge dette sto i stua, men i hjemmekinoen følte jeg at det manglet litt. Vet ikke hvor mye som skal til for å få "liv" i disse. Jeg har som sagt ikke prøvd all verden på disse.
    Allikevel så skal de ha "normal" følsomhet og dergjennom kunne håndteres av en rimelig fresh forsterker.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg henger meg på Niels Nielsen og sier:

Velg kvalitet foran kvantitet.

Klart det låter livløst og tamt med en halvdårlig surroundreviever.

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Jeg henger meg på Niels Nielsen og sier:
    Velg kvalitet foran kvantitet.
    Klart det låter livløst og tamt med en halvdårlig surroundreviever.
    Nå er vel ikke AudioVector de mest krevende høyttalerene som er i handel for tiden. Dermed skal det være mange effekt-kasser som burde levere varene. Ikke har de store elementer og ikke har de lav følsomhet / effektivitet. Således burde det være kurant å finne kraftverk som duger for disse.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Jeg stusser mere og mere på mange innlegg på AV-forum angående trøkk og watt. Audiovector Mi3 har da en følsomhet på 92db!! Veldig få høyttalere er mere lettdreven. Impedansen er veldig betydningsfull men jeg tror ikke den er lav på AV.Hørte en gang Mi3 sammen med Densen B110 på 60W. Den er det ikke mye effekt i og slet f.eks med DSL, men Mi3 var ingen problemer i det hele tatt. Masse trøkk. Den hadde sikkert klart seg med 20W bare forsterkeren leverer nok strøm (som er det som gjelder). Selv bruker jeg 30W klassa A på 88db høyttalere. Ingen problemer det. Den kan gi mere trøkk enn en på 200W. Så lenge forterkeren ikke "puster tungt", klarer å bevege elementene det de skal er det andre kvaliteter/lydfilosofier som avgjør. CD-spiller påvirker basstrykk også.
    Skal dere ha veldig overdrevent trykk? Er det bare det som gjelder?

ATC, B&W, Spendor, Dynaudio er høyttalere som trenger mye kraft men neppe AV.
    Mitt poeng er bare at det blir litt kjedelig når man ikke får følelsen at det er noe snert i høyttaleren. Blir bare litt skuffet når kona og ungene endelig har forlatt huset, og man endelig får mulighet til å vri litt på volum kontrollen. Man får følelsen at ingen ting skjer. Bassen er rett og slett tam. Ikke det at man forlanger noe trøkk. Men følelsen av tam bass... Ja det er kjeldelig. Når jeg kjøpte mine Mi3 signature for ca 1 år siden så var det fordi jeg ble imponert av hvor rent og pent de spilte, ikke for å få trøkk.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror både trådstarter og Terrawa her kan nyte godt av en noe bedre elektronikk. Når det er sagt, så antar jeg at de nødvendige plasseringsmessige og akustiske tiltak i rommet er tatt hensyn til. Nytter ikke med allverdens elektronikk dersom ikke høyttaleren er plassert fornuftig i det rommet den har fått til rådighet.

Som andre sier her er ikke Audiovector sine høyttalere spesielt vanskelige å drive, samtlige høyttalere i Mi3-serien har vel en følsomhet over 91 db. Impedansen faller heller aldri under 3,9 ohm (mener jeg å huske fra en samtale med Ole Klifoth for en stund siden) og sånn sett bør mye elektronikk kunne brukes. Men den bør få nok strøm når det kreves.

Har testet ut Mi3 Standard, Mi3 Signature og Mi3 Avantgarde med Arcam-elektronikk, og det låter knall. Selv om jeg ikke har testet Super, vil jeg tro at den inngår i samme kategorien. En surroundreceiver som Arcam AVR300/350 vil med sine 1200 VA strømfornsyning kunne levere det en trenger for å få et godt lydmessig resultat ut av Audiovectorene. Sonyen til trådstarter kjenner jeg ikke, men etter det jeg har googlet meg frem til er nok ikke den optimal til for å få skikkelig liv i disse høyttalerne. Når det gjelder Harman Kardon, er min personlige mening at dette ikke er en spesiell god match. Ofte strømsterke produkter, men klangmessig ingen ideell match.

Skulle gjerne ha testet hva mitt rørbaserte effekttrinn på 2 x 90 KT88-watt hadde klart å riste ut av mine forrige høyttalere, Mi3 Signature..........:-D

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool (Et anlegg er ikke bedre en det svakeste ledd)

Det er vel kvaliteten på hele anlegett, plassering og rommets form som avgjør lyd resultatet!
    Jeg la vel frem ting på en måte før som fikk det til å virke som om jeg mente effekt var hele løsningen!
    Man kan vel enkelt si at M3 spiller som den elektronikken det er koblet til!
    Så om lyden skuffer deg i forhold til hva den var i butikk så skyldes det ikke høyttalerne men elektronikk og lytterom!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Terrawa
    Mitt poeng er bare at det blir litt kjedelig når man ikke får følelsen at det er noe snert i høyttaleren. Blir bare litt skuffet når kona og ungene endelig har forlatt huset, og man endelig får mulighet til å vri litt på volum kontrollen. Man får følelsen at ingen ting skjer. Bassen er rett og slett tam. Ikke det at man forlanger noe trøkk. Men følelsen av tam bass... Ja det er kjeldelig. Når jeg kjøpte mine Mi3 signature for ca 1 år siden så var det fordi jeg ble imponert av hvor rent og pent de spilte, ikke for å få trøkk.
    Det skjønner jeg godt, men jeg ville bare poengtere at mange watt ikke trenger å løse dette problemet som dessverre alt for mange på dette forumet tror. Jeg vurderte Mi3 tidligere (da hadde jeg lite erfaring) men ble skuffet av mellomtonen i disse. Litt for mye hengekurve. Men det er en stund siden. Ellers sier de fleste av den ikke må matches med komponenter som er pågående i diskant da de er litt lyse. Ser endel beskriver M3s som tørr og kontrollert i bassen (ikke mangel på punch). Jeg husker selv for dårlig hvordan bassen i Mi3s var, annet en at den ga mye volum i bassen på Nils Petter Molværs Khmer. På spor 3 er det voldsom bass og Mi3´n var meget villig på veldig høyt volum. Og det var alså med en tynn fjøl, veldig vakker sådan, på 60W (Densen). Jeg testet høyttalere med denne, men i etterkant fant jeg ut at det var litt meningsløst for min del da det er sjelden jeg spiller slike plater med fullt trykk.

En annen ting er at kanskje ikke alle tenker over på hvor lite dynamikk og basstrykk det er på altfor mange rockeplater. Da trengs det ofte litt overdreven bass dessverre. De produserer vel ikke komersielle plater for å passe et godt balansert HiFi anlegg. De fleste har da ikke allverden av godlyd uansett og bruker Mp3 spillere mye. Og mange billige anlegg har festkul?

Rommet og HT plasseringer har veldig mye å si for bassgjengivelsen. Det kan man finne endel ut med å gå rundt i rommet og skjekk hvor det er heving og undertrykkelse.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kunne det jo kanskje vært på sin plass med noen ICE-baserte effekttrinn? typ Midgard Oberon eller Embla..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Her kunne det jo kanskje vært på sin plass med noen ICE-baserte effekttrinn? typ Midgard Oberon eller Embla..
    Her komer det igjen alså..

Hva i all verden skal man med 600W til så lettdrevne høyttalere?

Er som å skaffe seg 300hk motor og ruse av gårde i 60 sona..

Midgard er sikkert et godt valg for å kontrollere tungdrevne høyttalere uten å bruke altfor mye penger..

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom det mangler fullstendig trøkk og dynamikk så vil det kun i svært liten grad hjelpe å putte på mer effekt. Jeg er redd for at det er rommet som svelger unna bassen. Er rommet stort? Har du eventuelt en trappenedgang eller noe i rommet som kan ta unna bass?

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags CD-spiller bruker du?

Ikke en rimelig DVD-spiller vel, for det ødelegger alt liv.

Du har flotte høyttalere, men skal de yte sitt beste, må du ha god elektronikk. Ikke bare en god forsterker.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •