Audiovector Mi3 Super - vanskelig å drive? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 52
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har litt av samme probleme med mine super. Det er ikke SÅÅ nøye med plasering, men de er helt grusom kresen på rom og elektronik. Handler alt om matching kan det virke som.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig mange fornuftige meldinger.
    Det er tydeligt at man ikke skal forvente alverden når man kobler sammen kvalitets høyttalere med litt billig elektronikk.
    Du får betalt i form av lyd om du flesker til med kvalitet i forsterkerdelen også, da vil du oppleve at systemet vil spille veldig dynamisk og levende selv ved veldig lavt volum.
    Jeg kan ikke råde dig med forsterker egentlig, avhenger av om du vil satse på stereo som 1st prioritet, men da kanskje en stereo forsterker med bypass til en billig hjemmekino receiver er løsningen.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Her komer det igjen alså..

Hva i all verden skal man med 600W til så lettdrevne høyttalere?

Er som å skaffe seg 300hk motor og ruse av gårde i 60 sona..

Midgard er sikkert et godt valg for å kontrollere tungdrevne høyttalere uten å bruke altfor mye penger..
    ... på hvilket tidspunkt mente jeg at man burde kjøpe den største? jikes... de ICE-baserte blokkene leverer effekten høyttalerne trenger selv når det er litt stygge fasevinkler og sånt, som vanlige lineære forsterkere gjerne ikke liker... derfor jeg mente de kunne passe. 300W-utgaven av enten embla eller oberon burde jo passe greit, ellers kan man jo handle 600W-utgaven da den ikke er så mye dyrere, så har man effekt nok til å drive de slitne AL1000'ene kompisen din har på fest senere

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er at høyt watt tall er unødvendig. Det koster alltid mye mere for mange watt, alså er det bedre å satse på kvalitet med så lettdrevne høyttalere.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    ... på hvilket tidspunkt mente jeg at man burde kjøpe den største? jikes... de ICE-baserte blokkene leverer effekten høyttalerne trenger selv når det er litt stygge fasevinkler og sånt, som vanlige lineære forsterkere gjerne ikke liker... derfor jeg mente de kunne passe. 300W-utgaven av enten embla eller oberon burde jo passe greit, ellers kan man jo handle 600W-utgaven da den ikke er så mye dyrere, så har man effekt nok til å drive de slitne AL1000'ene kompisen din har på fest senere

Men hva er vitsen med 300watt? Eller 200, når det holder i massevis med 50 gode kvalitetswatt?

Det er iallefall mine erfaringer.

Men hva vet vel jeg? :?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er at høyt watt tall er unødvendig. Det koster alltid mye mere for mange watt, alså er det bedre å satse på kvalitet med så lettdrevne høyttalere.
    Jeg tror kanskje snickersen ville reagert om du med dette prøver å si at ICE-blokkene ikke leverer kvalitetswatt... les også postene til roeng2, hvor det helt klart kommer frem at det må litt effekt til.. eller vil du si at Krell ikke er kvalitetswatt også?

C. Alshus: jeg tipper at selv med Mi3'ene så vil man neppe bruke særlig mer enn 50W.. litt av poenget her er jo at man faktisk får levert strømmen som skal til... om Mi3'ene har vriene fasevinkler (noen som har målinger? ), så har ICE-blokkene, og vanlige veldig overdimensjonerte/strømsterke (krell, arcam, o.l.) forsterkere et stort forsprang fremfor en vanlig reciever...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ICE blokkene kjenner jeg ikke. Jeg prøver bare å si at det ikke er noen vits å henge seg opp i watt tall på en så lettdreven høyttaler (så lenge den leverer bra strøm). Ok?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gir den ene mer strøm enn den andre med samme effekt er en av de sansynligvis feilkonstruert ?
    enten gir den full effekt og dobler i 4ohm etc uten klipping eller ikke..
    høres rart ut om en av de skulle overskride specsene på utgangene og trafo
    P U*I

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har kommet mange bra tips nå som tråden min plutselig våknet til liv etter at jeg først skrev den i januar. Har siden da oppgradert til en Sony STR-DA3200ES receiver med preamp og mulighet for bi-amp, samt en Classic 8.0b effektforsterker. Selv når jeg kun kjørte Audiovectorene på kun Classic`en så hørte jeg enorm forskjell fra tidligere. Jeg ønsker trøkk i lyden innimellom - når jeg spiller musikk etter humøret, og nå er det blitt trøkk i Audiovectorene, og nydelig og ren lyd. Trodde faktisk ikke at disse høyttalerene kunne levere så mye bass før jeg fikk mer kraft i elektronikken. Det kan godt være at disse høyttalerene er lettdrevne på papiret, men i praksis så yter de utrolig mye bedre med mer kraft.

Faktisk så tri-amper jeg høyttalerene med diskant / mellomtone fra recieveren levert fra to kanaler (har 5.1 system og biamper den ubenyttede 6 kanalen til diskant). Bass kjører jeg fra Classic effektforsterker. Kan ikke si jeg merket så veldig stor forskjell fra kun Classic via pre-out til tri-amp. Kan muligens spille enda høyere og renere med triamp. Høyttalerene forsynes jo nå fra 4x120W fra Sonyen og 2x150W fra Classicen. Var veldig skeptisk på å triampe fra ulike forsterkere, men det låter bra. Hører ingen forskjell fra singelamp til triamp i basstrykket.

Jeg har en ganske stor stue på 40 m2 med 3.10 meter under taket, så plassering er sikkert veldig viktig, men enn hvor mye jeg endret plassering så merket jeg intet før "watten" ble høynet betraktelig. Nå er jeg kjempefornøyd med disse høyttalerene :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her komer det igjen alså..

Hva i all verden skal man med 600W til så lettdrevne høyttalere?

Er som å skaffe seg 300hk motor og ruse av gårde i 60 sona..

Midgard er sikkert et godt valg for å kontrollere tungdrevne høyttalere uten å bruke altfor mye penger..

bare så du veit det AV mi3 super er ikke en lettdreven høytaler.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott at du kom i mål! Bare husk at det er ikke sikkert antall watt løste problemet. Kanskje det har noe med generell kvalitet å gjøre også? Kanskje er det derfor så mange henger seg opp i watt tallet. En billig hjemmekino receiver til effekt forsterker av god kvaliet. Ahh den spiller mye bedre med mange watt...
    Strømkapasiteten er meget viktig, spør hvem som helst med kunnskaper og erfaring. F.eks Fidelity gutta.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Harman
    bare så du veit det AV mi3 super er ikke en lettdreven høytaler.
    Hvorfor ikke? Hva begrunner du det med?

Newcomer Terrawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært en tur på loftet dratt frem de gamle polkene mine og koblet dem opp. Det er nå iallefall ikke rommet som sluker bassen her. Polkene mine leverer akkurat passe med bass, men det er fravær av mellomtone som jeg savner.. Det var vel også grunnen til at jeg kjøpte audiovectorene. Men jeg sliter med å forstå at det jeg har for dårlig elektronikk til å få blåst liv i AV. Nå som jeg har koblet opp min gamle polker er det nok av futt

Men uansett får jeg mer musikk glede med med et par gamle Polk audio, så jeg går nok for salg av mine audiovectorer. Tror nok heller jeg får legge ut på leting etter et par høyttalere som passer mine ører bedre og som har en noe mer mellomtone.

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje et dumt spørsmål , men jeg våger meg alikevell ...
    Du har koblet sammen terminalene bak på audiovectorene ? (enten med kable/bi wire eller en gull-plate mellom terminalene)

Har nemlig en kompis som presterte å kun kjøre diskant på noen SI 6 signature...

Han ble "litt" mer fornøyd etterpå

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke? Hva begrunner du det med?
    Kanskje fordi at det ikke bare er følsomheten som bestemmer om en høyttaler er lettdreven eller ikke? kjekt at du henger deg opp i følsomhet når det bare er en av flere faktorer som bestemmer om en høyttaler krever mye guffe eller ikke....

Du velger jo også å totalt overse utsagn fra andre i tråden som har personlig erfaring med høyttalerne, da disse påpeker at man trenger mye guffe for å få liv i de... på tide å rygge ut av blindgata og lukte litt på grasset?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jeg i en blindgate? Det er vel impedanse og følsomhet som er avgjørende. Jeg baserer på min lytt på Mi3/Densen B110, samt følsomheten. Hvordan impedansekurven er kjenner jeg ikke.
    Ja, det er best å gå ut å lukte på gresset heller :-D.
    Hadde man tatt alt som skrivet på avforum som helt korrekte opplysninger hadde det vært best å oppsøke de med hvite frakker!

(Håper dere tåler en spøk..)

B&W 703, er en høyttaler som trenger godt med strøm for å våkne til.

Følsomhet: 90 db
    Impedans: 8 ohm (minimum 3 ohm)

Jeg har selv prøvd dette med en forsterker på 100W. Det holdt ikke i det hele tatt pga, veldig lav motstand i bassen. Med Mi3 var det helt anderledes.

Jeg har sendt en forespørsel til audiovector og kan ringe til OHC i morgen. Dette sier en butikk i sverige om AV:

Alla förstärkare kan driva ett par Audiovector-högtalare
    - Dessa högtalare är så effektiva att de kan drivas av i stort sett vilken förstärkare som helst. Naturligtvis låter de bättre med en bättre förstärkare kontra en sämre. Bra är däremot inte alltid samma sak som stor.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en innlegg fra Naim-forum:

"Audiovector do build very good speakers that match well with Naim. A friend has a pair of the floorstandeing M3(super)iirc. I've tried them at home and they sounded quite good with a Nait 3r but are worthy of far better electronics."

Nait 3r er en forsterker på 2x30watt med en trafo på 150VA og 20000uF. Ikke mye akkurat.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prøvde t-amp med batterier på mi3 signatur hos centerkjeden for en tid siden. når man nærmet seg kl 12 begynte det å vrenge, men ellers gikk fint ann å høre på, sett i forhold sin 200kroners pris og 2x 3-4watt.
    ikke akkurat en combi jeg anbefaler men

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fikk jeg svar fra Audiovector:

Mi 3 modellerne - alle sammen - er letdrevne højtalere - en nominel impedans på 8 ohm og med små dyk mod 6 ohm.

Jeg har kørt demoer på bla. Naim’s Nait 5i og på adskillige rørforstærkere, så der er ingen problemer med at drive disse.

Med venlig hilsen / Best regards

Peter Stenberg

Sales Director

A U D I O V E C T O R

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)