Aktuelle byggesett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Aktuelle byggesett

Ok, nå må noe gjøres. Mine gamle (1989?!) men så langt meget gode F3/Lyd Audiovectorer er i ferd med å få et alvorlig smuldreproblem i bassen (oppdaget da minstegutten (da ett år) lett stakk fingeren igjennom opphenget før jeg fikk satt på en plukkesikker grill av hønsenettting :-)

Selv om jeg kanskje kan skaffe erstatningselementer (titandiskantene ble byttet med soft dome allerede for 11 år siden) har jeg lyst på noe LANGT mindre plasskrevende enn de gamle danskene. Liten stue og alt det der. Så får heller den nederste oktaven ta fri en stund. (WAF- er her ren bonus, men slett ikke noe man skal se bort fra.)

Jeg vil gjerne bygge selv, nok en gang, trykkammerhøyttalere i størrelsesorden 10-15 liter er ideelt. Evt noe større bassrefleks – bare de egner seg som veggmonterte på et solid stativ. Planlegger kabinett av en solid, stavlimt bøkeplate jeg har liggende, dempet med ”blygummi” innvendig. Prisnivå elementer/filter 1000-2500 kroner – det skal ikke blir for dyrt i denne omgang.

Men jeg har ikke funnet så mye på nettet i dette prisskiktet. (Ser at f. eks bassrefleksen GEB får litt variert mottagelse, men prisen er jo interessant.)
    Siden sist jeg puslet med byggesett (vel, jeg har faktisk aldri kjøpt ferdige høyttalere) har markedet naturlig nok blitt totalendret, f.eks hos mine venner på Eltek, og nye leverandører er kommet til. Og jeg aner ikke hva som låter bra, her vestpå er det smått med prøverom for selvbyggere.

Jeg spiller primært 60-70-80-tallsrock, en del jazz, littt metal innnimellom, litt klassisk (mye klavermusikk) ... litt folk, mao ganske altetende. Anlegget er ikke all verden, en Yamaha surround-sak med noenlunde muskler (fikk låne den permanent da jeg kokte utgangstransistorene på Rotel-ampen sent under en fabelaktig bryllupsfest), en Rega med Ortofon MM (gikk bort fra MC etter overgang til intergrert), en fortsatt oppegående Sony ES-serie fra parognitti, samt diverse tusen småråtne digitalfiler fra en G4 som er degradert til stuebruk.

Lydmessig er jeg mindre opptatt av de helt fine detaljer og nøytralitet, musikalitet og dynamikk er prioriterte parametere. Og analog lyd+live er ennå referansen.

Langt innlegg dette – men den som har giddet å lese hele veien vel altså nå at jeg rett og slett trenger tips om interessante byggesett.

På forhånd takk.

mvh
    j-

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Produkt (alle delene finnes på Eltek)
    Peerless HDS 134 + sjekk forøvrige prosjekt for inspirasjon. mr. gravesen er en DIY ringrev.
    loudspeaker subwoofer amp kits
    hd byggesæt -på disse to sidene mangler filter til prosjektene, men alle delene er oppgitt og hvilken orden filtrene har, er også opgitt. Da kan man med litt jobbing finne ut hvordan det skal sys i sammen. Tenker da at deler kjøpes i norge.

De jeg kommer på ifarten.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •