Trenger jeg en subwoofer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger jeg en subwoofer?

Jeg kjøpte mitt første "ordentlige" stereoannlegg før jul. Etter anbefaling fra selgeren på Hifi klubben ble det stereo og ikke surround. Anlegget består av Dali consept 6 høytalere, Denon PMA 700AE forsterker og en Denon 1730 Dvd spiller.

For meg er dette en helt ny opplevelse av musikk og film :-) en utrolig forskjell fra et billig "mikroanlegg" fra elkjøp til 1500 kr. Problemet er jo at en blir litt bitt av basillen og vil ha noe enda bedre. Jeg har et par spørsmåø til dere med litt mer erfaring:

1. Jeg har liten erfaring med innstillinger, plassering osv, men ser at dette er viktig. Jeg her en forholdsvis. Er det noen enkle tips/metoder jeg kan bruke for å finne ut hvordan jeg får annlegget til å låte best mulig?

2. Jeg synes bassen mangler litt trøkk. Stua er forholdsvis romslig, ca 42m2 (7x6m) og det er høyt under taket (skrår fra 2,5 opp til nesten 4 m). Vil en subwoofer gi meg en bedre opplevelse og fylle ut de høytalerne jeg allerede har? isåfall hvilken subwoofer? Ser mange her inne prater godt om XTZ. Vil XTZ 99 W10 være et godt valg til en rimelig penge?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En subwoofer vil give fundament , men pass opp for hvilken du velger. Med 42 kvm trenger du litt størrelse på subwooferen, samt samme kvalitet som du ellers har i anlegget. Alternativt 2 subwoofere, en for hver kanal.
    Vær forberedt på masse tid til tweaking og integrering av en subwoofer til musikk, det er en langsommelig prosess, og husk at delefrekvensen for en sub kan ligge helt nede på f.eks. 40 hz til stereo for at man får et bra resultat. Masse subwoofere kan ikke stilles lavere enn 50 hz og disse bør du ikke kjøbe ! REL subwoofere kan innstilles ned til 25 hz for perfekt integrering med hoved høyttalerne (der spiller full range, som nu)
    Ellers er jeg ikke helt med på dit valg av "cd spiller", du har sikkert noe å hente med en dedikert cd spiller.
    Oppstilling av høyttalere er der de fleste går feil. Høyttalere skal IKKE stå hvor man vil ha dem, de skal stå hvor de spiller bedst.
    Les denne tekst, og gå da inn på Cardas linken nederst og mål opp. Tror du vil finde ut du har god bass likevel !
    Speaker Placement
    I det mindste bør du gjøre dette som et forsøk, da har du en referense for hvordan anlegget ditt KAN spille....

Active NAD-master sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De to spørsmålene henger litt sammen.

1. Prøv ut forskjellige plasseringer. Pass på at høytalerene har mye luft rundt seg, da får du bedre stereoperspektiv og dybdefølelse. Er du heldig så finner du et sted hvor bassen kommer bedre fram. Sitteplassen/Sweetspot skal være på tuppen av en likesidet trekant, og høyttalerene skal være i de andre tuppene.

2. Ja! En subwoofer gjør det alltid bedre:-D Du får dypere og høyere bass og hvis du kjøper to så sprer (kommer ikke på det riktige ordet..) bassen seg bedre. Du har en relativt stor stue, så jeg tror at 10" blir litt lite.

Btw: Gratulerer med nytt anlegg!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar :-)

Det var det med å plassere høytalerne der de låter best da... Det er ikke like lett når en ikke har eget lytterom. Dette er et "førsteannlegg" så det står i stua. Etterhvert som interesse, økonoli og kunnskap blir bedre er det jo mulig jeg lager egen "hjemmekino" men foreløpig er det ikke aktuelt. Når det gjelder valg av "cd-spiller" så var det økonomien som satte sine begrensninger. Jeg ville gjerne ha dvd også, så det ble en billig en for å få ok høytalere og forsterker. Det koster jo ikke all verden å få en bedre cd spiller heller så det er mulig å oppgradere. Mener dere en bedre spiller ville være en bedre investering enn en subwoofer?

Active NAD-master sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du er fornøyd med lyden så nei. Du skriver at du synes at det mangler bass, da er det ikke vits å få bedre mellomtone og diskant. Bassen blir kanskje litt bedre, men ville heller kjøpt en sub.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er forsåvidt fornøyd. Du vet mitt sammenlikningsgrunnlag er et Grundig ett eller annet "stereoannlegg"kjøpt for 1295,- for 5 år siden hos den lokale tv forhandlere. Det var rett og slett så dårlig et jeg ikke har spilt særlig mye musikk de senere årene. savnet her vært stort og "musikkkonsumet" har økt betraktelig!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er stua di utformet, og hvor står høyttalerne?

Jeg ahr en stue på ca. 35kvm som el L-formet og har en 15" bass fra Dali, og synes til tider at den kan bli litt liten. Har også brukt XTZ 12" i et klasserom på 14x7m, 3,5m til taket og det rumlet bra, men enda bedre sammen med en 10" fra samme fabrikant.

Dersom du kan forsvare det økonomisk og estetisk burde du velge den største fra XTZ.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høytalerne står nå på en ene "kortveggen" (blir ikke så kort, for rommet er neten kvadratisk) De står ca 15 cm fra bakveggen. Den venstre høyteleren står omtrent midt på kortveggen, mens den venstre står ca 1,5 m fra langveggen. Utfra det jeg har lest meg til her i dag er vel kanskje ikke dette noen god plassering?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ingen ideell plassering, men kunne nok ha vært verre også. Kan hende at du greier å få litt mer bass ved å prøve forskjellig avstand fra bakvegg.

De går vel heller ikke veldig dypt, mener at de går ned til ca 40Hz, så det som skjer under der vil de få problemer med å gjenskape. Siden forsterkeren din heller ikke yter mer enn 50W, vil jeg tro at en subwoofer vil gjøre "underverker". Dersom det ikke er noen prsktiske begrensninger i valget mellom 10" og 12" fra XTZ ville jeg valgt 12" til et såpass stort rom. Alternativt en SVS, men de koster det dobbelte om du skal ha en med høynivåinnganger.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkeren yter ikke mer en 50w sier du. Betyr det at med en kraftigere forsterker ville jeg fått mer bass ut av høytalerne på samme lydnivå? Jeg har enda ikke spilt på mer enn halv styrke på forsterkeren. Da begynner det å bli ubehagelig høyt.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    50W er nok til musikk, men dersom den skal levere "trykk" nedover i frekvens trenger du mer effekt. At det er ubehagelig høyt ved "halvt" volum er ganske vanlig, de fleste begynner å nærme seg maks effekt da, som regel, litt avhengig av hvordan innnspillingen du lytter til er.

Men mangelen på basstrykk har jo også sammenheng med at høyttalerne er konstruert slik at de ikke kan gjengi langt ned i frekvens.

Dersom du hadde byttet til en forsterker som hadde levert 100W ville du i utgangspunktet ikke kunnet spille mer enn 3dB høyere enn du kan med 50W, men du ville hatt mer "kontroll" enn tidligere. Kan sammenligne md en bil med 75HK og en med 150Hk. Uansett kjører du ikke over 80 :-) men det kan være mer behagelig i en med 150Hk, i tillegg til at den takler motbakker bedre.

I kombinasjon gjør dette at du nok vil få en del mer bass ved hjelp av en subwoofer. I tillegg vil forsterkeren din få litt bedre forhold å jobbe under siden den blir litt avlastet nedover i frekvens.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du burde satse på en aktiv sunwoofer. Dette Vil gjøre at du ikke er avhengi av forsterker. Ville brukt 10 eller 12 tommers element for å få nok trøkk i en så stor stue. Vurdert SVS? Så må du jo plasere den rett. Et tips er å sette suben der du sitter, gå rundt i rommet å hør hvor det er "best" bass i dine ører, så setter du suben dær. Men det er ikke alltid det fungerer i praktis.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    støtter det folk sier om subwoofer her. dersom budsjettet er stramt bør du iallefall lete litt på bruktmarkedet etter subber i 2-3-4-5 tusen kroners klassen. husk at du ALLTID vil får mye mer for pengene hvis du kjøper brukt. dette gjelder spesielt for hifi/elektronikk, der prisen synker med 50% på no time.

uansett lykke til med det evt. innkjøpet av subwoofer!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du vurderer SVS må du huske at PB 10 ikke har delefilte innebygget, og du har ikke egen subutgang på forsterkeren (greide ikke å se det iallefall) , slik at da må du evt. ha en Reckhorn boks i tillegg. Alternativt en av de andre SVS modellene.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vanskeligt , jeg vet, men det er utrolig viktigt du får så mye symmetri i oppstillingen som muligt.
    Er den ene høyttaleren 1,5 meter fra en vegg og den andre ikke vil du få problemer med både bass (bassen forsterkes ikke like mye fra begge høyttalere) og stereoperspektiv.
    Samtidig bestemmes bassen utifra høyttalernes, og din posisjon i rommet. Spiller du en konstant basstone og går imot høyttalerne vil du oppleve sterk/svak bass hver meter.
    Det gjelder om å plasere høyttalerne godt ute fra bakveggen og dig selv i et punkt der lyden er bedst. Kun da vil du oppleve at bassen er "fri" fra høyttalerne, men dette må oppleves, kan ikke forklares, derfor, prøv Cardas metoden bare for moro skyld. Kanskje du må justere litegran om ikke rommet ditt er helt rektangulært.
    Grunnen til jeg ikke umiddelbart anbefaler en subwoofer er at når ikke basis´en er iorden hjelper det lite med ekstra bass. Du får masse bass ja, men du får ikke kvalitetsbass fra høyttalerne dine og de spiller tross alt fra 40 hz og opp....

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en titt på denne linken.Jeg hadde selv godt utbytte ved å lese den og forbedret lyden betraktelig her hjemme.

http://www.patos.no/lytterommet.htm

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •