Hørte på B&W 705, Dali Mentor 2 og B&W CM7 igår..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hørte på B&W 705, Dali Mentor 2 og B&W CM7 igår..

En venn av meg må nedgradere fra B&W Matrix 803 til noe penere og mindre i stuen(WAF). Tok derfor turen innom HiFi klubben i Drammen for å høre på B&W 705 som passer budsjettet hans.

Vi endte opp med å høre følgende høyttalere:

B&W 705 (Stativ - 10.000)
    Dali Mentor 2 (Stativ - 13.000)
    B&W CM7 (Liten gulvstående høyttaler 13.000)

Vi brukte en skive med Norah Jones, husker desverre ikke navn på platen eller låtene, men mener å huske at vi hørte på spor 1 og 5 av en skive som var litt gul på coveret. Spilte de samme sangene på alle høyttalere for å ha sammenligningsgrunnlag. Forsterkeren var en integrert Denon PMA-2000E med en Denon cd-spiller koblet til.

Selgeren mente at B&W 705 ikke var noe for oss men vi fikk høre på den likevel. Han hadde rett i sitt utsagn, selv kunne jeg ikke byttet ut mine B&W N804 i stuen med disse, da disse manglet på alle felter. Ingen fortryllende mellomtone, manglende detaljer i høyere frekvens, og lite bass. Rett og slett bortkastede penger for prisen.

Når han byttet ut B&W med Dali Mentor 2 ble det andre saker! Denne høyttalerene hadde en veldig fin og fremstående mellomtone og veldig fin diskant, med god fylde i bånn. Anbefaler de som skal ha stativhøyttaler å høre på denne. Jeg ble rett og slett imponert! Dette levde ikke opp til anlegget hjemmet, men absolutt noe jeg kunne levd med selv. Dette var en høyttaler som var mer agressiv og hadde mer framtredende mellomtone enn mine høyttalere, noe som egentlig falt i smak umiddelbart, men vet ikke om dette er noe jeg vil leve med. Jeg følte derimot at mellomtonen ikke klarte å holde følge hele tiden.

Dali Mentor 2 ble igjen byttet B&W CM7. Denne gikk også rett hjem, en utrulig liten og snerten gulvstående høyttaler, med mye av mellomtonen og diskanten jeg er vant med fra mine N804. Snillere høyttaler enn Dali Mentor 2. Denne spilte dypere, mer bass, enn Mentor 2, men det skulle nesten bare mangle. Men man følte egentlig ikke at man manglet noe fylde i bunn hos Dali Mentor 2.

De som er ute etter en liten høyttaler i denne prisklassen burde absolutt høre på Dali Mentor 2 og B&W CM7. Både jeg og min venn heller litt over på B&W CM7 selv om Dali Mentor 2 imponerterte stort og var en skikkelig outsider som vi egentlig ikke forventet oss så mye av selv om selgeren skrøyt fælt.

Vurderer selv å nedgradere til mindre høyttalere også, men må si jeg er veldig glad i mine B&W N804 så de blir nok stående en stund til. De spiller enormt og i en klasse over både Dali Mentor 2 og B&W CM7.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sammenlignet svært kort, Ikon 6 og Mentor 2, og må si det virkelig er en helt annen lyd, spesielt på bassen. Mentor har i langt større grad fylde og låter ikke fullt så skarpt.

Har lyst til å teste Mentor 6, er det noen som har hørt disse?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Test Dynabel Exact.
    Eller bytt høyttalere med kameraten din.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mentor 6

Litt off-topic men, Mentor 6 er definetivt en høytaler som er verdt å høre på.

Newcomer vinyl sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    cm7...snerten stativhøytaler? Det er nok en gulvstående som du skriver litt lengre opp i innlegget.
    Du må nok muligens tilbake og lytte på Mentor2 en gang til på litt annet utstyr enn Denon. Det er nemlig ikke noen god match. Test disse på Nad Master serie eller Thule sine balanserte. Da blir du nok enda mer fornøyd, og det ville ikke forundre meg om du kjøper disse...

Newcomer espengundersen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Trådstarter sier mye fornuftig her,men jeg personlig synes faktisk mentor2 er en bedre ht en både b&w 804n og cm7 spesielt på god og varm elektronikk ala thule eller ec.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri hørt 705, men leser man litt rundt på www så har vel denne høstet ganske så mye lovord med tiden. Er det alderen på denne som nå må se seg forbigått av yngre kandidater, eller er denne bare en dårlig match med Denon???

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vinyl
    cm7...snerten stativhøytaler? Det er nok en gulvstående som du skriver litt lengre opp i innlegget.
    Du må nok muligens tilbake og lytte på Mentor2 en gang til på litt annet utstyr enn Denon. Det er nemlig ikke noen god match. Test disse på Nad Master serie eller Thule sine balanserte. Da blir du nok enda mer fornøyd, og det ville ikke forundre meg om du kjøper disse...
    Haha. Beklager at jeg skrev snerten stativhøyttaler.. rettet
    Men ja, annen elektronikk gjør kanskje susen!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espengundersen
    Trådstarter sier mye fornuftig her,men jeg personlig synes faktisk mentor2 er en bedre ht en både b&w 804n og cm7 spesielt på god og varm elektronikk ala thule eller ec.
    Tror nok det er endel vanesak også - de spiller ganske ulikt! Er vant med B&W og det føles nok tryggest for meg. Som jeg skrev i første tråden også er jeg litt usikker på hvordan Mentor 2 vil fungere i det lange løp

Nå er det ikke jeg som skal bytte høyttalere primært, men vennen min med Matrix 803 høyttalere. Han kjører disse med Parasound P3, en god Pioneer cd spiller og Embla blokker. Er forsåvidt fornøyd med mine N804 men skulle gjerne hatt mindre selv. Hvem vet.. kanskje det blir Mentor 2 !

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Har aldri hørt 705, men leser man litt rundt på www så har vel denne høstet ganske så mye lovord med tiden. Er det alderen på denne som nå må se seg forbigått av yngre kandidater, eller er denne bare en dårlig match med Denon???
    Diferansen er så stor, at her er det nok høyttaleren som ikke kan måle seg med de to andre. Anbefaler deg å høre på 705 og Mentor 2, som begge er stativhøyttalere, så får du selv høre den enorme forskjellen i spilleglede, lydkvalitet over hele frekvensspektret. Synes Mentor 2 er finere enn 705 også

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trur cm7 er en bedre høytaler i større rom. Men at mentoren liker seg bedre i mindre rom løsninger... cm7'n har et ellement mere for bass og et 5" mellomtone ellement som er helt rått.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bestilte meg noen cm7. Og det er fordi jeg har en stue som er på ca 35-40kvd. trur mentor'n hadde blitt litt liten... men har ordnet slik at jeg kan komme tilbake med b&w'n hvis ikke dette låter bra nok. Nå kommer ikke disse til å bli brukt i fest sammenheng . Bare rein kos

Newcomer espengundersen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mentor 2 spiller stort og har ingen problemmer med å fylle selv større rom,men dette må som alt annet testes hos den respektive.

Newcomer bulle17 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    interessant innlegg av trådstarter. Har tilsvarende lytting foran meg, med alle de høyttalerne som svært interessante lytteobjekt. Litt overrasket over skuffelsen din over B&W 705. Har lest mye flott om dem, og liker designet på dem. Ellers er CM7 høyaktuell, men jeg er også villig til å låne et øre til B&W 603, selv om det er en annen prisklasse.

Ellers, til et annet svar i denne tråden, og som jeg selv har skrevet om i en annen tråd på forumet: Når man i innlegg leser "passer ikke i større rom" / "passer i små rom", så savner jeg av og til en definisjon på hva folk mener er et lite/stor rom. 15kvm? 25 kvm? 35 kvm?

Selv har jeg et rom på ca 15 kvm, og anser vel det for å være et lite rom. Følgelig burde nok en god stativhøyttaler og en bra sub gjøre susen, men jeg har likevel sansen for gulvhøyttalere som spiller godt i et bredt register... Hva jeg ender opp med må (pr i dag) gudene vite...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •