Hvilken sub; SVS eller B&W?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken sub; SVS eller B&W?

Hei

Skal gå til innkjøp av sub til et rom som er på ca 35 kvm.

Noen synspunkter om hvilken jeg bør velge av disse to?

SVS PB12-Plus/2 (kjøpes fra Lsound)

B&W ASW750 Subwoofer (Kjøpes fra Hi-fi klubben)

Den fra Hi-fi klubben er nesten 5000 kr dyrere, men jeg har hørt mye bra om den fra SVS.

Hvilken bør jeg velge, og hvorfor?

Andreas

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av amstrand
    Hei

Skal gå til innkjøp av sub til et rom som er på ca 35 kvm.

Noen synspunkter om hvilken jeg bør velge av disse to?

SVS PB12-Plus/2 (kjøpes fra Lsound)

B&W ASW750 Subwoofer (Kjøpes fra Hi-fi klubben)

Den fra Hi-fi klubben er nesten 5000 kr dyrere, men jeg har hørt mye bra om den fra SVS.

Hvilken bør jeg velge, og hvorfor?

Andreas
    SVS, ingen tvil. Går mye dypere med enormt trykk som B&W ikke er i nærheten av. Med riktig kalibrering så er SVS mye bedre på musikk også. Her selv en PB12 plus og er ekstremt fornøyd. Kan tenke meg 90% av alle her på AVF er enig med meg. ASW 750 har jo en 12" mens svs`n har 2 stk

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

ASW 750 koster 15K og PB 12 plus/2 koster 10K + mva. (12,5K)Lsound har priser uten mva på sine nettsider

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS

Lyd og Bilde : Kjøpeguide

"Hvis du vil ha en skikkelig gromsub til fornuftig pris, er dette et bra valg. PB12-Plus/2 spiller høyere og går dypere enn det meste vi har testet uansett pris. Det finnes mer raffinerte utgaver av arten subwoofere, men råere og mer fysisk dypbass skal du lete lenge etter." Quote: L&B

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    SVS, ingen tvil. Går mye dypere med enormt trykk som B&W ikke er i nærheten av. Med riktig kalibrering så er SVS mye bedre på musikk også. Her selv en PB12 plus og er ekstremt fornøyd. Kan tenke meg 90% av alle her på AVF er enig med meg. ASW 750 har jo en 12" mens svs`n har 2 stk

Riktig kalibrert er nok BW enda bedre til musikk . Men enig, SVS'en er nok mere riktig valg, men 750'en er skikkelig god, og fungerer ofte veldig godt rett ut av esken. SVS'en kan være litt træsom.

Bor du i blokkleilihet etc er ikke SVS'en noe for deg iallefall (mitt synspunkt). SVS'en er ikke spessielt god over 60hz, så er det høyttalere som trenger kraft ifra 80hz så er nok BW'en et bedre valg (slik som stativhøyttalere etc). Men har du svære bassige høyttalere ifra før, så funker SVS'en GROMT!

EDIT: 35kvadrat er relativt stort, så en SVS vil nok gjøre susen. Men belag deg på endel tweaking og kalibrering.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I et så stort rom vil SVS være et mye bedre valg. Med mindre du er uheldig med rommet vil det være lettere å kalibrere en SVS PB12 plus/2 siden disse har så bra frekvensrespons fra før. I dette tilfellet er det dessverre for B&W ingen fordeler ved å gå for 750'en. SVS'en er bedre på musikk og helt fullstendig overlegen på film og til en billigere penge. Du trenger overhodet ikke bassterke høytalere med SVS. Hvor har du fått det fra skorob?? Selv med mine Ikon 2 blir bassen aldri "udelikat" og overdreven/upresis i mangel av bedre ord. Og disse er ikke akkurat noen kruttønner.

Erfaringene mine er selvføligelig noe farget siden jeg har PB12 plus/2 selv, og den fungerer utrolig bra i mitt rom uten noe som helst form for kalibrering annet en posisjonering og justering av fase/volum. Jeg har hørt folk med SVS hvor sub'en ikke kan kjennes igjen i forhold til mine mtp kvalitet pga rommet. Men saken er at da vil det ikke hjelpe om du kjøper en annen sub. Frekvens er frekvens og rommet vil uansett påvirke de samme frekvensene relativt likt, uavhengig av kilde (subtype). Det jeg prøver å si er at du vil få omtrent akkurat like store problemer med B&W sub'en dersom du er uheldig med rommet.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    I et så stort rom vil SVS være et mye bedre valg. Med mindre du er uheldig med rommet vil det være lettere å kalibrere en SVS PB12 plus/2 siden disse har så bra frekvensrespons fra før. I dette tilfellet er det dessverre for B&W ingen fordeler ved å gå for 750'en. SVS'en er bedre på musikk og helt fullstendig overlegen på film og til en billigere penge. Du trenger overhodet ikke bassterke høytalere med SVS. Hvor har du fått det fra skorob?? Selv med mine Ikon 2 blir bassen aldri "udelikat" og overdreven/upresis i mangel av bedre ord. Og disse er ikke akkurat noen kruttønner.
    Helt enig her. Ved kjøp av SVS`n får du mye mer for pengene. Jeg hadde ikke vært i tvil. Prøv å få deg en demo.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for tips!

Hva kan jeg si???

The jury has reached a verdict.

Ser utelukkende på film der oppe. Bor i villa og med hyggelige naboer

Tusen takk for alle rådene!!! Er litt noob, og kalibrering er jeg ikke god på. Kjøper DVE i løpet av noen dager til å kalibrere min pearl og alt annet. Kan vel kanskje hjelpe meg med kalibrering av en SVS også...

Og gjør den ikke ikke det er det jo fantastisk hvor flinke folk er til å tipse her på forumet!

Andreas

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob

1. Riktig kalibrert er nok BW enda bedre til musikk .

2. SVS'en er nok mere riktig valg

3. 750'en er skikkelig god

4. fungerer ofte veldig godt rett ut av esken.

5. SVS'en kan være litt træsom.

6. Bor du i blokkleilihet etc er ikke SVS'en noe for deg iallefall

7. SVS'en er ikke spessielt god over 60hz,

8. er det høyttalere som trenger kraft ifra 80hz så er nok BW'en et bedre valg

9. har du svære bassige høyttalere ifra før, så funker SVS'en GROMT!

10. 35kvadrat er relativt stort

11. en SVS vil nok gjøre susen.

12. belag deg på endel tweaking og kalibrering.
    1. Riktig kalibrert går SVS'n dypere og kraftigere - og SVS'n er BEDRE til musikk.

2. SVS'n er et riktig valg hvis du prioriterer de dypeste tonene og det største trøkket

3. 750'n kan mye av det som SVS'n kan - men mangler dybde og trøkk

4. Alle subber fungerer veldig godt rett ut av esken - men ALLE uansett fabrikat/merke må kalibreres for optimal opplevelse.

5. B&W kan også være litt træsom - men det er relativt.

6. Selv om du bor i blokk, er det ikke noe problem med 2 stk. SVS PB12Plus/2 - slik Per Thomas på forumet har.

7. SVS'n spiller utrolig bra over 60Hz - og enda bedre med det nye 12.3 elementet

8. Med en "normal"(THX) deling på 80Hz vil SVS'n samspille utrolig sømløst med både store og små fronthøytalere.

9. Uansett hvor store fronter du har, bør du dele på 80Hz i samspill med en SVS eller en B&W

10. Det er en fordel for alle bassbølger å ha mest mulig dybde i et rom, uansett hvilken subwoofer du måtte ha.

11. Både en B&W og SVS vil gi deg mye moro med LYD - forskjellen ser du i post 1.

12. Alle subber - uansett merke/modell - må kalibreres. Det er det ingen som tviler på lenger.......................

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ble kanskje litt feilskrevet av meg, men jeg er temmelig sikker på at da-ty@online.no ikke har brukt noe spessielt med tid med kalibrering av BW subben heller . Selv syns jeg den er rå. Men men, nok om det. Men SVS'en er ikke dårlig på noen punkter, selv om jeg syns f.eks 750'en er litt bedre oppover i registeret, så er det min mening om den saken, dypbass, der er det klart at SVS'en tar av .

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    ble kanskje litt feilskrevet av meg, men jeg er temmelig sikker på at da-ty@online.no ikke har brukt noe spessielt med tid med kalibrering av BW subben heller . Selv syns jeg den er rå. Men men, nok om det. Men SVS'en er ikke dårlig på noen punkter, selv om jeg syns f.eks 750'en er litt bedre oppover i registeret, så er det min mening om den saken, dypbass, der er det klart at SVS'en tar av .
    Det kan stemme. Har ikke hatt ASW 750 selv, men har hørt den, men sikkert ikke i de riktige omstendighetene. Men synes man får mye mer for pengene ved valg av SVS
    Dette kan vel ha noe med smak og behag å gjøre også

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Det kan stemme. Har ikke hatt ASW 750 selv, men har hørt den, men sikkert ikke i de riktige omstendighetene. Men synes man får mye mer for pengene ved valg av SVS
    Dette kan vel ha noe med smak og behag å gjøre også

SVS er og blir enormt mye for penga! uten tvil. 750 (og mange andre merker) priser seg litt ut nå etter at SVS ble "landeplagern" her . Ville nok også valgt Velodyne SPL1200R foran 750. +sikker MANGE flere..

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du går for SVS, og er nok et bra valg, de har jo og fornøydgarantien som en trygghet så du kan nok ikke gå feil der...

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS er nok det mest fornuftige valget i dette tilfellet ja. Trykker best i dypet der, noe som er meget viktig ved filmbruk.

Newcomer bsk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare samtykke med mange av de andre her. Jeg hadde ASW750 i ca. ett år, så byttet jeg den ut med en PB12-Plus/2. Dvs. jeg har prøvd begge i nøyaktig samme oppsett. Hos meg var det snakk om enorme forskjeller i SVS'n sin favør. SVS'n var veldig mye bedre til både film og musikk hos meg. Har du plass til denne digre krabaten så hadde jeg ikke nølt ett sekund hvis det stod mellom disse to.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS pb 12 plus 2 så klart. :-)
    Er ikke uten grunn den er kåret til Beste kjøp for 2. året på rad :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjen, takk for bra respons.
    Skrev forresten feil med romstørrelse. Det er 25 kvm ikke 35.
    Men det gjør kanskje ikke valget radikalt annerledes.

Sub'en jeg skal erstatte er Yamaha YSV SW300 (kjøpt 1999).

Vil etter det jeg har hørt høre ganske så stor forskjell ved bytte....

Newcomer cosmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg er kjempe fornøgd med min velodyne cht-12r.
    God på både musikk og film i mine øyre.
    Og så har den fjernkontroll..............

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cosmo
    Eg er kjempe fornøgd med min velodyne cht-12r.
    God på både musikk og film i mine øyre.
    Og så har den fjernkontroll..............
    Tror vel ikke den kan sammenlignes med PB12 pluss/2 den heller. Med det er absolutt en god sub det også

Intermediate MrMyagi sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    664
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    1. Riktig kalibrert går SVS'n dypere og kraftigere - og SVS'n er BEDRE til musikk.

2. SVS'n er et riktig valg hvis du prioriterer de dypeste tonene og det største trøkket

3. 750'n kan mye av det som SVS'n kan - men mangler dybde og trøkk

4. Alle subber fungerer veldig godt rett ut av esken - men ALLE uansett fabrikat/merke må kalibreres for optimal opplevelse.

5. B&W kan også være litt træsom - men det er relativt.

6. Selv om du bor i blokk, er det ikke noe problem med 2 stk. SVS PB12Plus/2 - slik Per Thomas på forumet har.

7. SVS'n spiller utrolig bra over 60Hz - og enda bedre med det nye 12.3 elementet

8. Med en "normal"(THX) deling på 80Hz vil SVS'n samspille utrolig sømløst med både store og små fronthøytalere.

9. Uansett hvor store fronter du har, bør du dele på 80Hz i samspill med en SVS eller en B&W

10. Det er en fordel for alle bassbølger å ha mest mulig dybde i et rom, uansett hvilken subwoofer du måtte ha.

11. Både en B&W og SVS vil gi deg mye moro med LYD - forskjellen ser du i post 1.

12. Alle subber - uansett merke/modell - må kalibreres. Det er det ingen som tviler på lenger.......................
    Dette tror jeg alle kan ta med seg ved valg av sub!!
    Merket B&W kan du bytte ut med ett annet merke i disse "12bud" ved sammenlikning med SVS

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •