Ny sub til billig surroundanlegg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Ny sub til billig surroundanlegg?

Hei.

Jeg kjøpte i høst et billig surroundanlegg til min til bruk sammen med min PE 8720. Anlegget er: SAMSUNG's Digital World - Hjemmekino | HT-XQ100

Jeg synes forsåvidt anlegget spiller greit som en start. Jeg ønsker å bygge ut anlegget etterhvert med ny forsterker og høyttalere. Det jeg ønsker meg aller først er mer trøkk i bassen, og dypere og mer nøyaktig bass. Den suben som følger med er nokså liten og spiller ikke lenger ned enn 40 Hz.

Det jeg lurer på er: Kan jeg drive en aktiv sub med dette anlegget? Kinorommet mitt er ca. 16 m2. Jeg lurte på å kjøpe f.eks. en XTZ W99 12. Ser at denne har fått veldig mye skryt. Er det passe stort til dette rommet og kan det funke sammen med det anlegget? Anlegget skal som sagt byttes i sin helhet etterhvert, men jeg ønsker sterkt skikkelig bass.

Det blir mest brukt til kino og xbox360 spilling.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, har samme anlegg selv. Men min dvd spiller/forsterker er på reperasjon. Om du kan drive samsung anlegget med subben er jeg usikker på, er det så mange høytaler terminal inngange på den subben du snakker om. Selv vurderer jeg å kjøpe en egen forsterker hvor jeg koppler på samsung høytalerne, men kjøper to XTZ 99 W8.16 for å ta seg av bassen.

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av foxyroxy
    Hei, har samme anlegg selv. Men min dvd spiller/forsterker er på reperasjon. Om du kan drive samsung anlegget med subben er jeg usikker på, er det så mange høytaler terminal inngange på den subben du snakker om. Selv vurderer jeg å kjøpe en egen forsterker hvor jeg koppler på samsung høytalerne, men kjøper to XTZ 99 W8.16 for å ta seg av bassen.
    Jeg mener å drive subben med anlegget, ikke omvendt. Subben har jo egen forsterker, men jeg lurer på om signalet fra samsung anlegget er godt nok. Det er jo ikke et sub-signal, men et "høyttaler signal" beregnet på en passiv sub. Eh.. Har ikke helt greie på dette så jeg vet ikke om du forstod.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ'en du skriver om har høynivåinnganger. Dvs at du kobler subben til frontutgangene på DVD/receiveren. Delefrekvens kan du justere på subben. Du må altså føre et sett ledninger til subben i tillegg til høyttalerene.

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    XTZ'en du skriver om har høynivåinnganger. Dvs at du kobler subben til frontutgangene på DVD/receiveren. Delefrekvens kan du justere på subben. Du må altså føre et sett ledninger til subben i tillegg til høyttalerene.
    Det er ingen frontutganger. Det er kun de vanlige høyttalerutgangene som er til de medfølgende høyttalerne. 5 stk pluss en egen subutgang.

Se vedlagte .pdf:

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ingen som har flere innspill på dette? Trodde det krydde av eksperter her på forumet

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan vel koble den til der som du koblet den passive subben du har fra før.
    Altså høyttalerledning ut fra subutgangen på hjemmekinoforsterkeren og inn på "høyttalertterminalene" (høynivåinngangen) på den nye aktive subben.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KydeX
    Er det ingen som har flere innspill på dette? Trodde det krydde av eksperter her på forumet
    Har du subutgang er det jo ikke noe problem. Da kjøper du en XTZ, og så kaster du den subben du har fra før. Evt. kan du kjøpe et Y-ledd og bruke begge subbene på en gang. Hvis sub-utgangen du snakker om er til en passiv sub så betyr det lite. Da kobler du bare en høyttalerkabel til XTZ'en som jo har høynivåinngang. Ikke verre enn det.

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du subutgang er det jo ikke noe problem. Da kjøper du en XTZ, og så kaster du den subben du har fra før. Evt. kan du kjøpe et Y-ledd og bruke begge subbene på en gang. Hvis sub-utgangen du snakker om er til en passiv sub så betyr det lite. Da kobler du bare en høyttalerkabel til XTZ'en som jo har høynivåinngang. Ikke verre enn det.
    Subutgangen er til en passiv sub ja, med høyttalerledning. Takk for svaret. Har du innspill på de andre spørsmålene mine? (Les første post hvis du gidder)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ 99W12 vil fungere utmerket i et så lite rom. Ikke noe problem! Du vil sannsynligvis oppleve bass ned til 25hz og kanskje dypere.

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker. Da må jeg bare overtale budsjettkomiteen

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Si det med blomster? Hehe..

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ 99W12 vil fungere utmerket i et så lite rom. Ikke noe problem! Du vil sannsynligvis oppleve bass ned til 25hz og kanskje dypere.
    Med god plassering kommer du glatt ned i 20hz.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Med god plassering kommer du glatt ned i 20hz.
    Hvordan vet man at man har plassert den riktig da? Finnes det noen guide på hvordan man justerer inn en sub? Eller "integrere" heter det vel på fagspråket, uten at jeg vet hva det betyr.

Active Soundispower sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KydeX
    Hvordan vet man at man har plassert den riktig da? Finnes det noen guide på hvordan man justerer inn en sub? Eller "integrere" heter det vel på fagspråket, uten at jeg vet hva det betyr.
    vel du finner en tone som du spiller av ..(er noen som har sånne her)
    den tonen er feks beregnet for 25hz..og da slår du på radioshacken din (nyttig å ha) så måler du i sweetspoten regner jeg medops: ?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sinustoner kan du laste ned herfra:
    Nyttige verktøy for måling av fr

Informasjon finner du her:
    Velkommen til L-Sound!

Kompensasjonskart for RadioShack finner du her:
    Velkommen til L-Sound!

RadioShack kan bl.a kjøpes her:
    Velkommen til L-Sound!
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •