Oppsett av mine dynavoice høytalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppsett av mine dynavoice høytalere?

Nå har jeg fått mine nye høytalere, dynavoice M-65, og er meget fornøyd med dem.

Men, jeg tror jeg kan tweake de litt, på oppsett.
    Bassportene har jeg skjønt hvordan fungerer, de styrer basstypen.

Men så er det noen innstillinger i forhold til desibel tror jeg, som gjør at man kan endre lydbildet.

Utdrag fra lydogbilde:
    "Terminalene har mulighet for bi-wiring, og i tillegg finnes det en bryter på baksiden som tillater rask justering av nivået i mellomtonen (-2, 0, +2 og +4dB). Dermed kan lydkarakteren justeres etter lytterom, utstyr og egne preferanser. Baksiden huser også fire solide bassporter, som kan tettes igjen med skumpropper hvis høyttalerne plasseres nær bakvegg. "

- Det kom to bassporter med, hvor kjøper jeg de fire andre?

- Hva er biwiring og hva er det godt for?

- hvilken effekt får -2,0,+2 og +4 db for lyden? Og hvordan tilpasses det i forhold til utstyr?

Og hva kan jeg gjøre med forsterkeren min i forhold til innstillinger for å optimalisere lyden?

Bør jeg kjøpe spikes? og hva gjør de med lyden?

Er totalt nybegynner på dette og setter pris på ALLE svar dere har å komme med

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingen som kan eller gidder å svare på dette.. ?

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De ekstra bassportene får du vel der du kjøpte høyttalerene? De heter Proson bassrefleks dempere.

Sakset fra Hifi-klubben:
    bassen blir strammere (gulvet spiller ikke med), vibrasjoner blir ikke spredd rundt i bygningen på samme måte (noe foreldre/naboer vil sette pris på) og når bassen blir strammere vil også detaljer i mellomtone og diskant komme bedre frem!
    Å montere spikes på høyttalere er en av de rimeligste og effektive oppgraderinger man kan gjøre i et stereoanlegg. Anbefales på det høyeste!
    Bi-wire har marginalt til ingenting å si på lyden som jeg har forstått.
    Den bryteren på baksiden får du bare eksperimentere med til du finner lydbildet som passer deg

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

..

jeg har en haug med sitater fra forsjellige blader der det står hva som negativt med bi-wire:-D

Newcomer CurSi0 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan hjelpe deg litt!
    Jeg har selv Dynavoice M85, og med mine høyttalerene fulgte det 8 plugger. Men du kan jo stille balansen til bare feks høyre høyttaler, for så å plugge i de 4 pluggene du har. Blir det for lite bass, prøv med tre. I mine høyttalere fungerte det best med to plugger pr høyttaler, men hvis du føler du trenger flere enn dette kan du jo kjøpe Proson-plugger som shakudu foreslo.

Biwiring betyr at du bruker en kanal på forsterkeren til diskant og mellomtone-element, og en kanal til bass. Dette betyr at du må ha to stereoforsterkere tilgjengelig for å benytte deg av biwiring. Dette har ikke så mye å si for lyden, men har du små forsterkere, gjør dette at du kan spille høyere med mye mindre forvrengning!

Bryteren på baksiden justerer forsterkningen av et visst frekvensområde på høyttaleren.

Jeg siterer dynavoice:
    Flexibel x 2
    Längst upp på terminalen så hittar du 3 extra guldplätterade kontakter. Dessa används för att finjustera det kritiska mellanregisterområdet efter din egen smak. Du kan välja mellan -2 dB / 0 dB / +2 dB / +4 dB. I och med att detta området ändras, så ändras hela karaktären på högtalaren. Du slipper därmed ändra på bas/diskant-kontrollerna på förstärkaren för att du ljudet du föredrar.
    X-change
    Sätt stiften i de olika X-change-hålen så ändrar du området mellan 4 kHz - 20 kHz, du bestämmer själv hur du vill att det ska låta.
    Hvis forsterkeren din har en "cd-direct" knapp eller lignende vil dette gi en liten gevinst i lydkvalitet, men da må du være fornøyd med hvordan lyden høres ut når du kjører både bass og diskant flatt ut.

Spikes fjerner den store flaten under høyttaleren fra gulvet, og da vil ikke bass forplante seg i gulv og vegger på samme måte som før. Med andre ord blir bassen mer kontant og mindre buldrete med spikes.

Puh, ble langt dette visst. Håper noe av det var til hjelp!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg gjør det, men har ikke lyst til å vente på at de skal fraktes.

Takk for svaret og setter pris på andre svar også

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CurSi0
    Biwiring betyr at du bruker en kanal på forsterkeren til diskant og mellomtone-element, og en kanal til bass. Dette betyr at du må ha to stereoforsterkere tilgjengelig for å benytte deg av biwiring. Dette har ikke så mye å si for lyden, men har du små forsterkere, gjør dette at du kan spille høyere med mye mindre forvrengning!
    Det er bi-amping. Sjekk her Fluance Bi-Amp & Bi-Wire Connection Instructions and Information

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spikes

Spør du meg er spikes et produkt som er lite nyttig ofte overpriset og oppskrytt,ofte også lite praktisk pga at det ødlegger parkett etc, kjøp noen gummi dempeføtter så kan du sette høytalerne på parket også, ønsker du en form for føtter så finnes det flere typer og velge mellom som ikke ødelegger gulvet, om du abselutt vil ha spikes så har biltema sett som også innholder en fot/holder som du setter spiksen oppi for og spare gulvet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, nå ble jeg litt klokere tror jeg :-D

Men en ting, det står på Eltax forsterkeren min (ja jeg vet den ikke er god nok) at den kjører 6.1 surround, vil det si at jeg ikke kan spille 5.1 på den?

Og hva er den sjette høytaleren?

Jeg er totalt noob, så ingen slengkommentarer takk :twisted:

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5.1 går som bare rakkern. Det er en surround center utgang bakpå forsterker hvor du kan koble på en høyttaler til. Finnes det noe auto-oppsett på Eltax?? Det er viktig at forsterkeren vet hvor mange høyttalere som er koblet til. Om du spiller av 6.1 så vil du helst at receiveren skal sende lyden fra surround center til surround i stedet. Surround center eller surround back er høyttaler(e) du plasserer i midten bak. Det er ikke så veldig mange DVD'er som har 6.1, men noen er det blitt etter hvert.

Bryteren bakpå høyttalerene er til å justere nivå på mellomtone. Du må rett og slett bruke ørene for å finne ut hva du liker best. Samme med plugging av bassporter. Jeg tror det er slik at en tett kasse har strammere bass, men ikke så dyp. Med alle porter åpne får du altså dypest bass, men da kan det være at du synes bassen blir for dvask igjen også. Jo nærmere veggen du plasserer høyttalerene jo mere romforsterkning får du på bassen. Du må altså bare bruke ørene og eksperimentere med plugger og avstand til bak-/sidevegg.

Mitt råd er at du foreløpig glemmer spikes og bi-wiring.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scamps
    Okei, nå ble jeg litt klokere tror jeg :-D

Men en ting, det står på Eltax forsterkeren min (ja jeg vet den ikke er god nok) at den kjører 6.1 surround, vil det si at jeg ikke kan spille 5.1 på den?

Og hva er den sjette høytaleren?

Jeg er totalt noob, så ingen slengkommentarer takk :twisted:
    Den sjette høyttaleren er centerhøyttaler bak, og joda, du kan spille 5.1 på forsterkeren. ;-)
    Du velger lydformat i på fjernkontrollen, vil jeg tro..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •