Tweaking av bassrespons/spl graf i vanskelig rom; 2xPlus/2, SMS-1 og grafer...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 62
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tweaking av bassrespons/spl graf i vanskelig rom; 2xPlus/2, SMS-1 og grafer...

Hei,

trenger litt hjelp til tweaking og temming av subene. Jeg kommer med grafer fra SMS-1, og foreløpige grafer i forskjellige preset.

Foreløpig har jeg satt "Preset 1" til hjemmekinomodus, og har prøvd å få jevnest mulig graf opp til 120hz. Front Large, senter og bakht er small og sub satt til yes deling på 120hz.

"Preset 2" er et preset jeg har prøvd for 80hz deling på alle ht, alle ht er da small. Personlig synes jeg ikke dette ble noe særlig bra...

"Preset 3" har jeg satt til musikkmodus foreløpig, her er ht'er Large og sub satt til MAX, dvs den spiller front bass også. Her har jeg prøvd å få til jevnest mulig graf for sub og front sammen.

Jeg tar imot alle tips mtp EQ'en jeg har gjort, og ikke minst volum for sub i forhold til resten. Testtoner blir unøyaktig synes jeg, og går jeg etter dem så blir det utrolig lite subinformasjon..... Noen som har tips?

Jeg legger ut bilder:

Første bilde viser "Preset 3", sub sammen med front.

Andre bildet viser "Preset 1" (samme som "2") sammen med front, hjemmekinomodus.

Tredje bildet viser frontene alene.

Fjerde bildet viser "Preset 6", EQ defeat, mao ingen EQ, målt med subene alene.

Femte bildet viser "Preset 1", målt med subene alene og temmet betrakelig.

Sjette bildet viser "Preset 3", musikkmodus, bare kun subene som blir målt.

Jeg setter stor pris på om noen har innspill om hva jeg skal ta utgangspunkt i når jeg stiller subvolum utifra graf? Foreløpig tror jeg at jeg må senke dem betrakelig, spesielt i "Preset 3". Så nå når jeg knipset bildene at dise spiller veldig mye høyere enn resten.

Er det riktig at jeg bør ta utgangspunkt spl nivå i front uten sub fra 100hz og oppover? Det blir vel litt drøyt å ta utgangspunkt i toppene ved 55 og 100hz?

Jeg kan jo også på gøy bare kjøre frontsignalet gjennom SMS-1 og bruke samme signalet til subene og sette sub til "no" slik at front (da og subene) spiller LFE og front+smalht sin bass hehe, men jeg mistet mye dynamikk og detaljer når jeg gjorde dette tidligere, tror ikke det er meningen å skulle bruke SMS-1 til dette.....

NB! Dippe ved 80hz blir jeg ikke kvitt uansett, denne er der samma f.. jeg gjør

Jeg tar imot all hjelp med takk, gjerne fra dere erfarne EQ'ere!!

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Basert på den første grafen din ville jeg tatt å senket 100hz en god del, slik at den blir mer på linje med 80hz og 110+hz. I tillegg ville jeg nok også ha senket totalvolumet på sub'ene noen db.

120hz var da forferdelig høy deling. Da hører du jo enkelt sub'ene. Hos meg låter det desidert best med deling på 60hz. Har du mulighet til å legge opp noen målinger med 80hz eller 60hz i stedet.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke helt dette, ifølge dine bilder har du subbene bak dig !
    hvorfor flytter du ikke utstyret bak dig og subbene opp foran ?
    Dine høyttalere er også mindre enn ideelt plasert, kanskje du kan flytte sofa lenger bak og dra høyttalerne ut fra hjørnerne. Da kan subbene stå bak høyttalerne, vendt inn imot hinanden.
    Normal subdeling i stereo med den grafen du har der tilsier noe i rettning av ca. 40 hz deling til subben.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, et par ting jeg må si ifra om :-D

Subene kan ikke flyttes foran grunnet altandør, og dem låt ikke bra snudd inn mot hverandre i front, tro meg jeg har prøvd

Jeg får ikke gjort noe med toppene som frontene har nå, dem er der uansett hvor dem står i front, og det er desverre ikke aktuelt å snu hele systemet siden jeg skal ha plass til lerret etc. Det låt heller ikke bra med rf-7 bak hvor subene står nå. Dette her jeg prøvd og feilet mye for å finne ut....

Sofaen og frontene står slik de står siden de spiller best slik, man hører mindre og mindre bassinformasjon jo lenger bak man kommer, og jo lenger fram man kommer jo bedre bassrespons får man. Frontene har jeg prøvd MYE fram og tilbake med, og foreløpig spiller dem best slik dem står nå utifra hva jeg hører - grafen endrer ikke vesentlig på seg, noe jeg synes er litt rart...

Subene endte opp bak siden det var det og i hjørnene i front (med front mot sofa) dem spilte best, men det går ikke an å ha dem slik i front grunnet at man skulle kunne gå inn og ut altandøren også - med sub i front står rf7 rett foran altandøren, noe som ikke er særlig ideelt :neutral:

Men lurer på om noen har noen regler eller tips til hva jeg skal ta hensyn til når jeg justerer volum på subene og EQ'er grafen?
    ANtar jeg ikke må ta utgangspunkt i de toppene som er der, men gjerne den jevnere responsen fra 100/110hz og oppover? Ser ut som at det er store topper på frontene ved 55hz og 100hz, og disse virker det tydeligvis som at det er pent lite å gjøre noe med plasseringsmessig

Alle tips tas imot med takk!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Basert på den første grafen din ville jeg tatt å senket 100hz en god del, slik at den blir mer på linje med 80hz og 110+hz. I tillegg ville jeg nok også ha senket totalvolumet på sub'ene noen db.

120hz var da forferdelig høy deling. Da hører du jo enkelt sub'ene. Hos meg låter det desidert best med deling på 60hz. Har du mulighet til å legge opp noen målinger med 80hz eller 60hz i stedet.
    Jeg har prøvd og feilet mye med delingsfrekvens, og det låter desidert best med 120hz deling, vær også obs på at om jeg deler på 60 hz etc får jeg ikke hele lfe sporet ved filmtitting, det starter også ved 120hz....

Ja jeg tenkte samme tanken ang dB, at jeg tar utgangspunkt i ca 80 og 110hz og justere volum utifra disse, tror rett og slett jeg må se vekk ifra de toppene som gedigen....:-?

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eh? Bare en liten kanalsjekk her, for å se om vi er på samme kanal: Du skriver at du bruker delefrekvens på 120 Hz pga LFE sporet. Vil det si at du spiller helt opp til 120 Hz på sub'ene dine? Alt over 80 Hz er jo fyfy i sub-sammenheng pga lokalisering.

Selv deler jeg (og spiller opp til) 60-80 Hz på min sub og tro meg, jeg har aldri savnet noe vedr. LFE hverken i film eller musikk (selv med "kun" en stk sub), de gangene jeg savner mer bass er det rett og slett innspillingen/produksjonen, eller mangelen på sådan, som er problemet.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    Eh? Bare en liten kanalsjekk her, for å se om vi er på samme kanal: Du skriver at du bruker delefrekvens på 120 Hz pga LFE sporet. Vil det si at du spiller helt opp til 120 Hz på sub'ene dine? Alt over 80 Hz er jo fyfy i sub-sammenheng pga lokalisering.

Selv deler jeg (og spiller opp til) 60-80 Hz på min sub og tro meg, jeg har aldri savnet noe vedr. LFE hverken i film eller musikk (selv med "kun" en stk sub), de gangene jeg savner mer bass er det rett og slett innspillingen/produksjonen, eller mangelen på sådan, som er problemet.
    Hva som låter best varierer jo fra rom til rom, lydbildet blir desidert best når jeg kutter ved 120hz, men da er frontene satt til largei stereo og surr. Jeg har prøvd veldig mye fram og tilbake, og kutting ved 80 hz med large front/small (uansett fase) låter ikke bra i forhold....

Hvorfor er 120hz fyfy? Selv legger jeg ikke mindre merke til suben ved 80hz uansett fase, men legger mer merke til bassinformasjon som mangler, og slikt blir veldig irriterende :cry:

Har du satt front til small eller large?

På film blir det også mye mer fylde og helhet i bilde ved 120hz deling, blir utrolig tamt og kjedelig ved 100hz og nedover

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ikke du veldig fornøyd med oppsettet før da ? hvorfor begynne å "kødde" det opp med målinger og slik. Er vel ikke det som skal like lyden?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mangler LFE-sporet med 60hz på frontene????

Har ikke receiveren din mulighet til å sette dette separat??

Begge Denon receiverene mine hadde mulighet for å sette deling på front, bak og LFE separat.

Har receiveren din ikke støtte for dette så er det jo slik at LFE-sporet er en kanal akkurat som center, så jeg vil da tro at LFE ikke blir utsatt for deling i det hele tatt, uavhengig av delefrekvens. Med mindre du faktisk bruker sub'en som delefilter da..

Men et interessant spørsmål. Hvor blir det av det som er over LFE-delefrekvensen jeg setter på sub'en?
    Når man deler på frontene blir jo signalet sendt til sub'en. Men hvordan er det andre veien. Blir frekvenser høyere enn delefrekvensen sendt til frontene eller fjernet fullstendig?

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Hva som låter best varierer jo fra rom til rom, lydbildet blir desidert best når jeg kutter ved 120hz, men da er frontene satt til largei stereo og surr. Jeg har prøvd veldig mye fram og tilbake, og kutting ved 80 hz med large front/small (uansett fase) låter ikke bra i forhold....

Hvorfor er 120hz fyfy? Selv legger jeg ikke mindre merke til suben ved 80hz uansett fase, men legger mer merke til bassinformasjon som mangler, og slikt blir veldig irriterende :cry:

Har du satt front til small eller large?

På film blir det også mye mer fylde og helhet i bilde ved 120hz deling, blir utrolig tamt og kjedelig ved 100hz og nedover
    Joda - lokale hensyn og forhold vil alltid spille inn. Du vet best hva som fungerer best og låter best etter din smak :-) I mitt oppsett og stue fungerer min sub best ved øvre deling på 60 - 80 Hz avhengig av hva jeg spiller. Front er normalt satt som small og crossover 60-80 Hz. Frekvenser over dette er veldig lett å lokalisere slik at du hører sub'en og dens plassering. Slik mitt oppsett nå fungerer er det mye bass "overalt" og selv når jeg sitter nær frontkanalene høres det faktisk ut som om de spiller "sub-dypt". Når jeg forsøkte å spille såpass høyt (i frekvens) på min sub ble lyden helt forferdelig og anstrengende. Min sub er tunet til 20 Hz i bunn og ruller av ved 60-80 Hz, gain ca. kl 11.

Hvordan deler du front? Om du har front som large og samtidig spiller med sub såpass høyt i Hz vil jeg tro du får litt smør på flesk?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Mangler LFE-sporet med 60hz på frontene????

Har ikke receiveren din mulighet til å sette dette separat??

Begge Denon receiverene mine hadde mulighet for å sette deling på front, bak og LFE separat.

Har receiveren din ikke støtte for dette så er det jo slik at LFE-sporet er en kanal akkurat som center, så jeg vil da tro at LFE ikke blir utsatt for deling i det hele tatt, uavhengig av delefrekvens. Med mindre du faktisk bruker sub'en som delefilter da..

Men et interessant spørsmål. Hvor blir det av det som er over LFE-delefrekvensen jeg setter på sub'en?
    Når man deler på frontene blir jo signalet sendt til sub'en. Men hvordan er det andre veien. Blir frekvenser høyere enn delefrekvensen sendt til frontene eller fjernet fullstendig?
    Hei marsboer,

jeg er fullt klar over det du sier, på min prosessor kan man sette delefrekvens uavhengig på sub, front, senter og bakht. Men delingen på subwoofer går utover LFE sporet, dette fordi man kutter gjerne lavere enn ved den frekvensen det begynner på. Hvor det øvrige LFE sporet blir av er et godt spørsmål, men personlig tror jeg det ikke blir spilt av hvis man kutter lavere enn det som var meningen. Hvorfor merker jeg at jeg får langt mer bass på film ved å kutte ved 120hz framfor 100hz og 80hz osv? En ting er at det evt ruller av, men det kan ikke være så svak avrulling....

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Var ikke du veldig fornøyd med oppsettet før da ? hvorfor begynne å "kødde" det opp med målinger og slik. Er vel ikke det som skal like lyden?
    Du har så rett skorob, men jeg finner alltid noe å pirke på og noe som irriterer meg desverre :cry:

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    Joda - lokale hensyn og forhold vil alltid spille inn. Du vet best hva som fungerer best og låter best etter din smak :-) I mitt oppsett og stue fungerer min sub best ved øvre deling på 60 - 80 Hz avhengig av hva jeg spiller. Front er normalt satt som small og crossover 60-80 Hz. Frekvenser over dette er veldig lett å lokalisere slik at du hører sub'en og dens plassering. Slik mitt oppsett nå fungerer er det mye bass "overalt" og selv når jeg sitter nær frontkanalene høres det faktisk ut som om de spiller "sub-dypt". Når jeg forsøkte å spille såpass høyt (i frekvens) på min sub ble lyden helt forferdelig og anstrengende. Min sub er tunet til 20 Hz i bunn og ruller av ved 60-80 Hz, gain ca. kl 11.

Hvordan deler du front? Om du har front som large og samtidig spiller med sub såpass høyt i Hz vil jeg tro du får litt smør på flesk?
    Hei ratata,

det høres ut som at du har et veldig egnet rom :-D

Foreløpig er front på large, senter (small) delt på 60hz, og surrht (small) delt på 40hz. Og foreløpig gir dette best dynamikk og bassinformasjon på film.

Jeg prøvde nå istad å sette front til small og kutting ved 40hz i stereo samtidig som jeg stilte subvolum 12 hakk ned på sms-1 utifra grafen med preset 1. Delefrekvens på sub er fremdeles 120hz grunnet LFE i surround. Det låt ikke så aller verst, men det låt mye bedre med bypass på SA-15 uten sub, det var også mer bassinormasjon med frontene alene....... irriterende, for uansett hvordan jeg stilte fasen på sms-1 så var det ikke rare forskjellene...... synes det var rart....

Setter jeg øvrige ht til 60-80hz deling og lar sub spille nedover fra dette, så er det langt mindre bassinformasjon, og mister utrolig mye dynamikk og pondus i lydbildet. Fasen er rett, har prøvd andre faser mens jeg spiller musikk x antall ganger og kommer likevel fram til samme fase. Det som også er irriterende er at fasen må justeres forskjellig for musikk og film, og selv om jeg har fått riktig spl for subwoofer utifra THX test-toner, så synes jeg ikke det er tilstrekkelig - dette gjelder spesielt på musikk. På film dundrer det forsovet godt nok i scener hvor det skal gjøre det Men likevel savner jeg den ekstra pondusen, og er den jeg prøver å få til kobinert med resten.

Grunnen til at jeg irriterer meg litt over lyden er nok som du sier at man kan få litt smør på flesk enkelte gange i øvre bass-sjiktet....

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner meg igjen der Labbetuss. Blir mer tweaking enn heftige opplevelser i kinoen:-(

Når det gjelder nivå har jeg best erfaring med å booste mellom 6-10db opp etter en autokorrigering med denon og pioneer sine romkorrigeringsystemer som jeg tror er litt konservative når det gjelder lfe nivå.

Har du forsøkt å gjøre andre målinger enn kun via velodyne sitt system? Room EQ wizard feks?

pt

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Thomas
    Kjenner meg igjen der Labbetuss. Blir mer tweaking enn heftige opplevelser i kinoen:-(

Når det gjelder nivå har jeg best erfaring med å booste mellom 6-10db opp etter en autokorrigering med denon og pioneer sine romkorrigeringsystemer som jeg tror er litt konservative når det gjelder lfe nivå.

Har du forsøkt å gjøre andre målinger enn kun via velodyne sitt system? Room EQ wizard feks?

pt
    Hei, ja jeg har brukt roomEQ wizar, men det er samme grafen osm kommer opp, bare med mindre nøyaktighet på grafen på sms-1 (1/6 oktav). Men tror det blir litt voldsomt å skru opp 6-10dB etter test-toner vel? :? Helsike, da får jo suben bank vel?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får vel også nevne at foreløpig står subenes gain på 1mm over kl 8, subvolum ut på 1068 er -6dB og sms-1 volum på vol 20.......... Noe sier meg at dem ikke jobber så veldig hardt her?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mine to har jeg på kl 0900 samt +2 på receiveren, mens autokorrigeringen sier -8. Kan godt være det er mitt rom som er snålt, men subbene høres ikke ved minus 8 instillingen iallefall.
    Når jeg brukte velodyne sms endte jeg vel opp på volum32 eller 35 iallefall i filmmodus samt da -8 på receiveren.

Forøvrig med såpass potent utstyr som du har ville jeg helt klart valgt alle høytalere som large samt suben delt på 40hz for mest mulig integrert opplevelse. LFE er jo en egen kanal som det tidligere har blitt nevnt her slik at info helt opp til 120hz vil jo bli sendt til LFE(subbene) selvom du velger large og deling på 40hz. Iallefall er det slik på min receiver.

Vil tro du unngår smør på flesk ved en slik instilling iallefall, men etter hva jeg skjønner passer dette dårlig med dine preferanser.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, nei her er det slik at når ht er large, spiller dem alt i sin kanal. Setter jeg da sub til yes og xover 40hz blir det kun det de spiller :cry:

Urk...

hvilken prosessor har du?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får vel også nevne at foreløpig står subenes gain på 1mm over kl 8, subvolum ut på 1068 er -6dB og sms-1 volum på vol 20.......... Noe sier meg at dem ikke jobber så veldig hardt her?
    Dette hørtes meget lavt ut ja;-) Noe av det første jeg lærte meg med SVS var at her kan det virkelig skrus opp uten problemer. Har aldri hørt noen ulyder fra selve subbene selv om kopper og kar står ustøtt på kjøkkenet.

Bare å kjøre på det:-)

pt

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, nei her er det slik at når ht er large, spiller dem alt i sin kanal. Setter jeg da sub til yes og xover 40hz blir det kun det de spiller :cry:

Urk...

hvilken prosessor har du?
    For øyeblikket bruker jeg en denon 3806, trodde faktisk dette var standard jeg, men der tok jeg gruelig feil:-(

pt

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •