Tweaking av bassrespons/spl graf i vanskelig rom; 2xPlus/2, SMS-1 og grafer... - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 62
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette skal jeg gjøre! Og takk for hjelp, bidrag og tips til dere alle! Jeg setter utrolig stor pris på dette, tusen takk!! :-D

Kjører du 80hz deling på alt da Flageborg, også subwoofer?

Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Her er min frekvensrespons fra 160Hz og ned. Prøv en slik kurve - hos deg.

Dette er målt med RadioShack - og lagt inn i standard-diagrammet - som inneholder kompensasjons-tabellen.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    At dere i det hele tatt må dempe SVS PB12 plus/2 ved noe som helst volum sier meg at dere enten har alt for mye bass eller at rommet ikke er optimalt i det hele tatt. Hos meg klarer jeg ikke å få den til å svette, uansett volum. Og volumet står kun på 1/4, og da rister det i sofaen.
    Nei har aldr ifått den til å svette særlig selv.....

Jeg har kun gain på begge subene ved ca kl 8, andre streken på gainkontrollen....

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe ala dette flageborg?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    Hadde en annen tråd om akkurat dette men at rommet mitt ikke er optimalt er det ingen tvil om, men målingene er ikke så aller verst uten noe tegn til svetting hos meg. Problemet med demping eller ei er jo som jeg forsøkte å si avhengig av hva som spilles. Gamle CD'er med dårlig produksjon og noen nye CD'er låter tamt og det finnes veldig lite bass i selve lydsporet. Konkret eksempel er f.eks lyd/kvalitet forskjellen på Metallicas "Kill 'em All" (1983) og "Black Album" (1991). Vet det er ytterpunkter produksjonsmessig men lydkvaliteten er dramatisk forskjellig.
    Dette kan jo blive en belastning når man plutselig får et system der kan spille dybbass. De fleste skryter av god dybbass når 50 hz toner kommer !
    Med belastning mener jeg at man plutselig oppdager at man ikke har mange cd´er med dybbass på. Omvendt oppdager man dybbass på cd´er man ikke trodde inneholdt sånn bass, man må tråle alle cd´er igjennom, gå på oppdagelse.
    Det mest morsomme er , hvis man som jeg har en analog tuner, slår man Muting fra og ruller på tuninghjulet får man sig en liten forskrekkelse !

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Noe ala dette flageborg?
    Dessverre har du fremdeles den massive peaken ved 100hz som gjør bassen svulstig

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Dessverre har du fremdeles den massive peaken ved 100hz som gjør bassen svulstig
    Ja, den blir jeg desverre ikke kvitt med mindre jeg omkonstruerer hele rommet, samme med dippen ved 80hz. :twisted: :-D

Prøvde litt fram og tilbake ikveld med alt som small, xover 80hz og 120hz på sub, ble greit det (dog med så rett graf som mulig - bilde 4, preset 1), men synes det mangler noe dynamikk? :neutral:

Irriterer meg det at polariteten på fasen må endre når jeg endrer fra large til small fronts...

Men men, får vel komme meg i seng etterhvert

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å teste bassfeller i hjørnene. kanskje det kan hjelpe på 100hz problematikken?

pt

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje en annen ting, men jeg havde et hobbyrom ved siden av min kino og den fungerte som en diger bassfelle.
    Men, jeg gjorde et forsøk, med målinger før og etter, med 2 A-Batts Rockwool i forskjellige hjørner, satt opp med luft bak og der var nesten ikke målbare forskjelle.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Ja har lurt på bassfeller, men skal også legge mer arbeid i frontenes plassering tror jeg, har dere noen fine tips/regler man kan forholde seg til ang. plasseringer av front (vet det aldri er fasitsvar, men er kjekt å evt ha noen regler å forholde seg til..)

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, derfor jeg nevnte det, du finder gode tips her :
    Speaker Placement
    cardas linken er meget fin !

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk Niels! Skal gå i gang

Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    beklager dette lille off topic spørsmålet, en liten ting jeg lurer på vedrørende min SMS-1 er det at, ser på bildene til grafen til labetuss her at det ser ut som grafen er fryst for og så kunne stille den inn. Hvordan fungerer dette, har ikke skjønt det

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Ole,

når man går inn i PEQ menyen med graf kjøres det testtoner kontinuerlig fra 15/20hz til 200hz mens mikrofonen tar opp spl per hz underveis. Grafen oppdateres for hver gang testtonen har gått og man ser da forskjellene ved evt endring på PEQ. Testtonene går hele tiden i PEQ menyen

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ahh,, takker for svar. Jeg har jo seff testet dette selv noen ganger, men jeg pleier ikke bruke auto EQ da jeg mener den ikke fungerer bra nok (les: nøyaktig nok). Det hadde vært litt greit om du kunne fryse grafen og utifra det korrigere, så hadde man enklere sett om man hadde fått en flat frekvenskurve. Hadde kansje vært en update fra Velodyne det.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

vet ikke om det er så lett siden dette er veldig avhengig av rommet hvordan den vil endre seg. Er enig at Auto EQ ikke fungerer bra, den gjør stort sett bare vondt verre her - og det som er mest farlig er at den booster framfor å senke dB ved respektive Hz.

Er ikke nødvendig å fryse grafen, når man føsrt har tatt målinger med mikrofon så er den der, og endrer seg bare der man gjør endringer etterhvert som testtonene kjøres og måles.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant nok, men hvis du kunne fryst grafen kunne det jo blitt enklere å fintune da. Jeg har selv et utrolig vanskelig rom, grunnen til det er pga det er så lite, jeg har noen vanvittige topper på +12db på f.eks 40-50hz som ikke har vært lett og leve med før SMS, okay kansje det er gøy å ha noen topper når du har vorspiel, men til hverdags syntes jeg det er greit å ha en ganske rett frekvenskurve, kansje med en liten 3db boost rundt 30-40hz det kan gjøre seg på visse typer musikk. subben ruller av så tilig som 30hz og nedover, der igjen så er det rommet som ødelegger. I visse tilfeller skulle jeg gjerne ha kunnet dempe med så mye som -16db. Håper Velodyne kommer med en ny update snart med noen flere morrosaker, hørt noe snakk om det foresten?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig tror jeg ikke det kunne vært så mye enklere, dvs det med korrigering av frekvensgang og oppdatering av kurven, man får jo resultatet veldig fort. Hvis den skulle husket rommets egenskaper og akustikk hadde krevd helt enormt meg prosessorkraft og da igjen dyrt.

Er enig at det hadde vært kjekt om man hadde hatt muligheten til å senke spl pr hz iallfall -20dB, og gjerne hatt muligheten til å booste 10-15dB for dem som trenger noe mer fleksibelt. Personlig foretrekker jeg å ikke booste i det hele tatt.

Edit: Jeg hadde også foretrukket PEQ med flere bånd, f.eks opptil 20 bånd og en målenøyaktighet ved 1/24 eller 1/48 oktav.

Har et veldig vanskelig rom selv, rommet eter bass og gir meg en frekvenskurve som ikke likner grisen, men har prøvd å gjøre det beste ut av det - SMS-1 har hjulpet meg veldig mye, men er dog ikke så fleksibel på noen områder, men er dog genial på mange andre!
    Nå har jeg bare prøvd å få frekvensgangen til subene så rett som mulig siden jeg stort sett bruker dem til film, og da synes jeg det er viktig å ha en frekvensgang som er optimal for LFE sporet, og så langt fungerer det veldig bra. Til musikk må jeg finne på noe lurt hehe. Får se hva jeg gjør der!

Vet bare at med den siste velodyne sms-1 softwaren, så kan man sette subsonic cutoff til 5hz siden det har vært ønsker om dette. Ellers veldig lite nytt

Så ikke før nå at du har rf7 selv med to jmlab sw900, hvordan synes du dette fungerer sammen? Du må bare sette inn grafer du og om du ønsker det!

Det som også er moro med SMS-1 er jo at man kan kjøre signal urørt gjennom den, og det er jo kanon for dem som ønsker å kjøre frontsignalet til subene, men likevel ha urørt signal til frontene. Bassmanagement er like fleksibelt, bare at det finner sted i SMS-1, og da har man LFE fra fronter og subwoofer(e). Jeg har prøvd det selv, og eneste ankepunktet jeg har på det er at dette forringer lydkvaliteten til frontene, og det irriterte meg grenseløst. Mistet masse detaljer og dynamikk :-|

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får ingen lyd ut av min SMS hvis jeg ikke kjører auto EQ så jeg skjønner det ikke. Hvis det hadde funka skulle jeg gjerne lagt ut grafer. Jeg bruker ikke to JMlab lenger syntes det ble litt overkill med to, jeg bruker bare en den andre er ny og ubrukt. Den nye er til salgs på avtorget, den andre skal mest sannsynelig også selges. Men først skal jeg oppgradere til SVS plus/2

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, man får ikke lyd (som den produserer selv) ut fra SMS-1 med mindre man går inn i menyen på den (les: PEQ), trenger ikke nødvendigvis være med AUTO EQ i gang, testtonene går uansett i PEQ menyen.

Hvis man vil kjøre subene på fronsignalet, så kjører du bare frontsignal på Input, og frontsignalet ut igjen på Thru utgangen (uendret) og signalet som skal til subene ut fra LFE utgangene

To suber må da vel være knall! Jeg skal aldri bare ha en sub igjen, kunne dog godt tenkt meg fire av de nye ultra/2 å hatt ihvert sitt hjøren, da hadde jeg også fått mer helhet i lydbildet, og mye av irritasjonsmomenter i dag med nåværende bass hadde mest sannsynlig vært borte :-D Koster litt, men det er nok verdt det tror jeg!

Jeg ville også prøvd med dine to JMLab!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for hjelp labbetuss, jeg har prøvd med to SW900 før her, det spilte rimelig tøft ja. Men jeg trenger ikke to akkuratt nå, har jeg et latterlig lite rom på 12 kavderat.

Derfor syntes jeg det holder med 1 stk plus/2 etterhvert. Når jeg utover vinteren skaffer meg plus/2 så skal den stå midt mellom frontene under lerret.

Har bygd scene men skal bygge en ny med en del forbedringer elektronikken er bygd inn i scenen nå subben er oppå en 21mm tykk sponplate som er forsterka og trekt med teppe, trenger ikke to da. Bak ved sia sofaen er det ikke plass heller for der har jeg pcen.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •