Tweaking av bassrespons/spl graf i vanskelig rom; 2xPlus/2, SMS-1 og grafer... - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 62
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Men får jeg spørre dere hvor høyt suben spiller i dB i forhold til resten av ht'ene utifra testtoner?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du merker at det blir litt i overkant "fett" i blant, så skyldes dette i hovedsak 100hz peaken din. Bli kvitt den på et vis, og du vil bli kvitt mye av den irriterende, slitsomme bassen som tilslører lydbildet og gir økt lyttetretthet.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    100hz peaken kommer fra frontene og uansett hvordan dem står i rommet, blir desverre ikke kvitte dem

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er synd. Jeg har heldigvis motsatt problem. Noe tynt i 80-100hz området. Dette gjør at det blir mindre trøkk i midbassen, men dette gir et fantastisk åpent og klart lydbilde, samtidig som SVS'en låter knallbra med massiv trøkk i dypbassen. Det er nettopp en liten peak rundt 80hz dersom jeg kjører deling på 80hz som gjør at jeg kjører 60 med meget godt resultat. Men jeg kjører 80 på LFE og surrounds, siden disse ikke er med på musikk uansett, og jeg vil som sagt ikke miste LFE informasjon på filmer slik som du nevnte. Peaken blir uansett borte så lenge frontene deles på 60hz i surround også.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, ok, men så er spørsmålet hvordan man skal EQ'e suben i surr? Jeg går da utifra at suben skal ha flatest og jevnest mulig respons, altså graf, er dere ikke enig? Her funker det ikke med front som small, det blir så utrolig spinkelt da....

Irriterende at fasen fra large ht til small ht også varierer, man har liksom aldri en fast fase å forholde seg til

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smak og behag, men mener da SVS selv har anbefalt noe i rettning av 10-12 db over nivået ellers. Jeg havde ca. 10 db i mitt forrige rom.
    Her er min måling med bare transmisjonlinjehøyttalere som fronter, ingen sub, målt i kino-og stereoposisjon, uten noen korrigeringer overhodet :
    http://avforum.no/forum/attachments/...m-maling-3.gif
    Og her var absolutt ikke for mye bass ! Måle cd´en gik bare til 20 hz derfor dapper den av dér, høyttalerne gik ellers ned til 16 hz.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, men hva anbefaler dere å ta utgangspunkt når man skal stille subvolumet? Graf eller testtoner? ....Testtoner fra dvd eller fra prosessor?

Og i tilfelle graf, hvilken frekvens burde jeg ta utgangspunkt i?

Mulighet for å bruker sinustoner til å få mest mulig korrekt volum?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, har du frontene som large??? Så ikke dette!!

Det er jo oppskriften på katastrofe dersom subintegrasjon er et poeng.
    Det finnes stort sett bare fordeler med å sette frontene til small dersom man har en bra sub.

At det låter litt tynt, er sannsynligvis bare at diverse peaker blir borte og at lydbildet åpner seg mer.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger ikke blir katastrofe, men tar lenger tid. Hva er vitsen med fronter som har to 10" hver og ikke bruke dette fornuftig?

Det låter tynt og tamt når jeg først får stilt anlegget med jevn og fin graf, deling på 80hz på sms-1. Og personlig mener jeg at dette seriøst ikke kan være meningen det skal låte fra DD eller DTS sin side....:?

Si hvis jeg deler ved 80hz, skal ikke liksom grafen være snorrett da, eller har dere likevel pøst på med ekstra dB?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snorrett graf er vel aldri noe mål. Spiller ingen rolle om du har 10" eller 15". Med mindre denne klarer å gå ned til minst 20hz så gjør den mye mer ugagn enn gagn når den spiller de samme frekvensene som sub'en.

Fordelen med å sende alt til sub'en er at den kan du omplassere og kalibrere bassen for seg selv. Frontene bør jo settes der stereoperspektivet er best og da forsvinner fleksibiliteten man har dersom man kjører deling på frontene.

Så mitt råd: Del frontene ved 60hz eller 80hz og jeg vil tro du får et mye bedre stereoperspektiv. Hvis ikke, kjør uten sub! Det er utrolig vanskelig og slett ikke anbefalt lydmessig å kjøre large på front med sub.

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner jo godt at labbetuss vegrer seg for å sette alt til small når han har såpass fett med effekt og høytalere.

Noen som vet hvordan dette gjøres på Kino? Mener å ha hørt at frontene deles på 40hz og subbene tar så over nedover mot 20hz. Dette er jo mere logisk når man snakker om relativt store høytale slik som labbetuss har, men å la subben spille samme info som frontene kan derimot by på problemer.

Labbetuss; Når det gjelder volum på subben pleier jeg å kalibrere etter en 50hz testtone, men nå har jeg en ganske snorrett frekvenskurve i mitt rom. Har du en peak på 50hz forså å kalibrerer etter dette vil man jo få endel lavere nivå i resten av frekvenskurven. Den kurven jeg bruker å tilstrebe er en jevnt fallene kurve(ca 8-12db) fra 20-80hz.

Forresten har du testet Toy Story 2. Starten hvor han buzz flyr som en gærning. Du merker fort der om subbene er ute av fase.

Eller hva med å leie inn mr Subhuman selv(flageborg altså) Da bør du bli fornøyd iallefall ble jeg det:-)

pt

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg begynner å lure litt her

1. Har du justert og tweaket fase mellom de PB12 plus/2 sub'ene dine?
    Dette må gjøres uten at høytalerne er koblet i. Gjør dette før du begynner å kalibrere noe som helst sammen med frontene dine.

2. Du har sikkert mulighet til å kjøre automatisk kalibrering av volum på kanalene dine? Hvis ikke kjør testtone med deling på 80hz og sett sub'en til samme nivå som resten (med korreksjonsverdiene for SPL-meteret medberegnet selvfølgelig). Ha denne verdien som et utgangspunkt for volum. Det er da naturlig å bruke 0db på LFE kanal på receiver som et utgangspunkt og heve eller senke volumet på sub'ene til du havner i nærheten av dette.

3. Når jeg ser på grafene dine og hva du foretrekker så tror jeg du liker at det er alt for mye bass i forhold til hva som er tilnærmet "korrekt". Dette er nok en vanesak.

4. Et godt mål for utseende på graf vil være å starte på "nøytralt" nivå rundt 80hz og ha en gradvis økning på en 8-10db opp mot 20 hz. Avrullingen nedover mot 10hz er det bare å la gå sin naturlige gang..

5. Sannsynligvis må du nå justere volumet igjen via automatisk/manuell måling. Dette kan nå gjøres etter egne preferanser. Poenget er at dersom du har justert frem en basskurve på ett volum, så vil denne beholde formen sin sånn noenlunde når du øker/senker volumet på sub'ene også.

Forøvrig snakkes det om å bruke large pga effekt og høytalere.... Vel da sier jeg: Hvorfor ikke utnytte de to 12" og 900W RMS i HVER PB12 plus/2 til det fulle i stedet. Disse er spesiallaget for bass og kan kalibreres uavhengig!!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe, skulle tor jeg var den nooben her

Har naturligvis riktig fase mellom subene, og mellom frontene, er sjekket med spl meter og lytting, man merker veldig fort om det er ute av fase

Jeg har gjort alt etter kalibreringsoppskriften, men i surr modus låter det ufattelig tamt og gørr i forhold til med front som large, dere skulle nesten hørt forskjellen her.... Det har ikke med fase å gjøre, men helst spl på suber i forhold til resten, selv om de står like høyt på spl i følge thx test-tonene

Jeg tar gjerne en kikk på deres grafer så jeg kan få litt inspirasjon

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er min frekvensrespons fra 160Hz og ned. Prøv en slik kurve - hos deg.

Dette er målt med RadioShack - og lagt inn i standard-diagrammet - som inneholder kompensasjons-tabellen.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg

Dette er målt med RadioShack - og lagt inn i standard-diagrammet - som inneholder kompensasjons-tabellen.

Fy søren, den bassresponsen der står det respekt av Flageborg!!

En slik type bassrespons er jo genial. Da er bassen naturlig til stede i riktige mengder ved musikk og film, men dersom det kommer noe lavfrekvent så kommer de fryktinngytende kreftene frem fra dypet og rister ræva ut av sofaen.

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hoho!!

Dæven døtte. Denne grafen så jo helt sjef ut. Må prøves.

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Jeg får vel også nevne at foreløpig står subenes gain på 1mm over kl 8, subvolum ut på 1068 er -6dB og sms-1 volum på vol 20.......... Noe sier meg at dem ikke jobber så veldig hardt her?
    Jeg kjører gain ca. kl 11, normalt sub ut 0 dB. Hender at jeg må dempe med -3 til -5 dB ved pådrag. På min receiver går volum fra 0 - 100 og når jeg spiller med "pådrag" ligger jeg på 65-70. Har vært oppe i 75-80 men da går det ut over inventaret. Dette er "normal" - det finnes jo musikk/filmer med ekstreme mengder bass/LFE og da må jeg gjerne inn å korrigere med mer enn -5 dB. Med de tallene/korrigeringene du har høres det ut som om du struper dem?
    Mitt oppsett fungerer tålig bra idag og jeg liker å tro jeg har funnet en gylden middelvei siden jeg kan korrigere subnivå såpass passende på receiver, avhengig av hva jeg spiller og kvaliteten på opptaket.

Kjenner ikke SMS-1 og hvordan den påvirker signalet men vol 20 høres lite ut? Vet du har prøvd det meste (har ikke helt oversikten over deg :-)) men hva med SVS-gain kl 10-11, sub ut 0 db og 0 vol på SMS-1, blir den da dempet helt?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At dere i det hele tatt må dempe SVS PB12 plus/2 ved noe som helst volum sier meg at dere enten har alt for mye bass eller at rommet ikke er optimalt i det hele tatt. Hos meg klarer jeg ikke å få den til å svette, uansett volum. Og volumet står kun på 1/4, og da rister det i sofaen.

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    At dere i det hele tatt må dempe SVS PB12 plus/2 ved noe som helst volum sier meg at dere enten har alt for mye bass eller at rommet ikke er optimalt i det hele tatt. Hos meg klarer jeg ikke å få den til å svette, uansett volum. Og volumet står kun på 1/4, og da rister det i sofaen.
    Hadde en annen tråd om akkurat dette men at rommet mitt ikke er optimalt er det ingen tvil om, men målingene er ikke så aller verst uten noe tegn til svetting hos meg. Problemet med demping eller ei er jo som jeg forsøkte å si avhengig av hva som spilles. Gamle CD'er med dårlig produksjon og noen nye CD'er låter tamt og det finnes veldig lite bass i selve lydsporet. Konkret eksempel er f.eks lyd/kvalitet forskjellen på Metallicas "Kill 'em All" (1983) og "Black Album" (1991). Vet det er ytterpunkter produksjonsmessig men lydkvaliteten er dramatisk forskjellig.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg

Min liknet da ganske bra på din Flageborg, uten sub, he-he.
    Vil anbefale man ikke henger sig ALT for mye opp i grafer, du justerer volum på subben slik du liker det når du spiller din bedste cd.....har du målt i litt forskjellige posisjoner ? Kanskje du må flytte din sitteplass bare 10 cm ....

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •