Testkveld: Komplett Focal Chorus S system (bilder!)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Testkveld: Komplett Focal Chorus S system (bilder!)

Etter mye om og men fikk jeg en fetter av meg i Tronheim til å kjøpe seg et nytt lydanlegg. Ettersom jeg selv har Focal høyttalere på en Yamaha forsterker - og liker lyden veldig godt tok vi utgangspunkt i noe lignende da vi trålet AVtorget rundt nyttår. Vi kom over et komplett Focal Chorus S anlegg - og han slo til.

Anlegget bestod av:
    Focal Chorus 716 S
    Focal Chorus 705 S med originale stativer.
    Focal Chorus CC700 S
    Focal Chorus SW700 S

Denne helgen har han vært her i Oslo og hentet anlegget - og samtidig fikk vi en god deal på en surroundforsterker (Yamaha RX-V1700). Selv kjøpte jeg en Marantz CD-5001 CD-spiller litt for kveldens skyld, og litt fordi jeg har sett på et drev jeg kan bruke sammen med en fremtidig ekstern DAC. Nok om det - under følger bilder av vår testkveld med noen inntrykk og tanker vi gjorde oss underveis - selve testingen er nederst.

Anlegget har ikke kommet lengre inn enn i gangen, men for første gang får vi sett størrelsesforhold mellom de forskjellige komponentene. Stativhøyttalerene var litt større enn hva jeg hadde trodd - og hadde et veldig "kompakt" utseende til tross for relativt liten egenvekt. Stativene kunne ikke festes til bakhøyttalerene noe som selvfølgelig hadde vært en fordel. Til gjengjeld hadde høyttalerene mulighet for oppheng. Stativene sto solid på gulvet - og med bakhøyttaleren på toppen var det en som skulle fått det til å velte.

Dessverre var Hifihuset stengt i helgen slik at RX-V2700-planen gikk i vasken. Men, en rask tur ned på SteReoFil i Grensen gjorde at vi kom glade og fornøyde tilbake med både forsterker og CD-spiller.

Her ser vi forøvrig størrelsesforholdene mellom Focal Profile CC 908 og Focal Chorus CC 700 S. Vekten er 14.5 kilo mot 9.5 kilo og størrelsesforskjeller er et faktum. Likevel føltes Centerhøyttaleren veldig seriøs ut - sammen med fronthøyttalerene som også hadde en litt overraskende tyngdefølelse og balansepunkt.

Kjenner igjen den jobben der, ja. Vi fikk med oss foreløpige høyttalerkabler slik at vi kunne teste høyttalerene uten å måtte gå til innkjøp av provisoriske kabler.

Endelig kan man sette seg ned og høre på både film, musikk og spill.

Så da startet testingen. Vi kjørte Chorusene opp mot min forsterker Yamaha RX-V2500 med Marantz CD5001 digitalt (DA-C i Yamahaen) og Xbox 360 digitalt. Førsteinntrykket av frontene som vi først prøvde oss på i stereo, var at lydgjengivelsen lignet enormt på hvordan andre Focal høyttalere høres ut. De spillte lyst og veldetaljert. Diskanten ga seg ikke over av selv ganske krevende referanse-CDer hvor de lysere tonene kan høres ganske krasse ut på andre høyttalere. Dubbed TNC diskantene i Chorus serien viser at Focal klarer å produsere diskanter i budsjettklassen uten å tape seg mye på kvalitet. De lavere frekvensene spillte veldig godt med de vanlige 6.5" store bass / mellomtoneelementene, kanskje med litt mer trykk enn jeg hadde forventet i bassområdet. Altså et veldig veldetaljert lydbilde ikke ukjent for de franske høyttalerbrødrene. Lydbildet var enormt lyst og klart, og det var en god, varm klang i høyttalerene, selv uten dyrere mellomtone / basselementer.

Centerhøyttaleren Hørtes derimot annerledes ut. Diskanten var lik som i fronthøyttalerene, men de to 6.5 mellomtone / basselementene måtte jobbes mer med for å få integrert sammen med frontene. Det var mindre trykk, noe som måtte justeres i forhold til plassering og oppkjøring av level i forsterkeren. Etter litt justering fikk vi den til å spille veldig godt. Sammen med Profile 918 høyttalerene hørtes det derimot ikke bra ut. Lydsignaturen var helt annerledes og det var vanskelig å få lyden til å bli komfortabel. Sammen med Chorusfrontene og siden sammen med bakhøyttalerene hørtes det derimot veldig bra ut - ikke uten forventning. Den fylte godt spekteret i front, og dialog kom veldig godt fram.

Bakhøyttalerene hadde derimot lite fundament i bunnen. De spillte veldig lyst og glapp mye av de nedre frekvensene. Den kutter på 55 hz, så det var uten tvil nødvendig med noe for å tette igjen hullet i bunnen, ettersom de øvrige tonene hørtes veldig ut som det fronthøyttalerene presterte. Det fikk oss raskt til å vippe frem brumleboksen.

Subwooferen var noe for seg selv. Chorus SW700 S subwooferen var rett ut kjempemoro og kjempelett å integrere i anlegget. (Både med Profile og Chorus). Den utfylte både frontene og stativhøyttalerene og hadde et enormt trykk som fikk meg til å lure på betongtretthet og nabotretthet ganske raskt. I all moroa satt vi delefrekvensen på 160 hz og utfordret "0 dB" volumet på Yamahaen. Det store gulvteppet jeg har i kinoen er ganske tungt, men trykket alene fra en gretten Balrog i Moria's miner fikk teppet 10cm unna til å nesten vrenge seg opp. Det var som en enorm ventil som hadde sprukket og var på vill vei inn i øregangene. Det var noe til trykk og vibrasjoner jeg ikke tidligere har hørt fra tilsvarene store og dyre subwoofere fra Tannoy eller - andre subwoofermerker. Denne 11" Subwooferen til en veiledende pris på 5500 kroner er noe jeg veldig gjerne skulle likt og skaffet selv ettersom testing med Profile 918 høyttalerene viste tydelig hva de manglet angående bass og trykk i musikk og film.
    Ettersom balrogen falt og det hele var over bestemte vi oss for å teste den sammen med litt musikk. Her var poenget å skru ned delefrekvensen til rundt 80Hz og volumet til under halvparten av det vi tidligere hadde testet. Rock n' Roll som Nirvana, Red Hot Chili Peppers og Jimi Hendrix ble nå grundig utfylt i bunnen - ren bassgitarspilling gikk rett i subwooferen og fikk det virkelig til å høres ut som selveste Michael Balzary satt på opplibenken og trallet i vei. Ikke rart det er en så annerkjent og populær subwoofer!

Alt i alt er Chorus S serien en av de eldste seiene fra Focal - men ikke til å undervurderes. Det vi testet hadde en total nypris på rett under 20.000,- ikke inkludert forsterker. Denne budsjettklasse-serien ga et friskt pust inn i tvil og "utdatering" og førte nok en JMlab / Focal serie inn i min liste av veldetaljerte og gode all-round høyttalere for enhver smak.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morro å lese, Mattman. Godt fortalt og supplert med bilder. Mer av dette her på forumet......

Fortsatt lykke til.

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, bra innlegg MattMan. Synes du yamahaen var kraftig nok til å drive høyttalerne? Altså ikke noen antydninger til at det ble litt rot med høyttalerne som large vs smalll?

Og hvilken musikktype synes du de spilte best til?

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint inlegg Mattman - moro med A-B testing. Jeg regner med at den nye eieren er fornøyd med innkjøpet.

Newcomer Mogens sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig at noen legger ut slike "testinger". Interessant lesing :-? .

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, morsom lesning! Bra tiltak
    Kommer det ikke en ny Chorus S serie snart?

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    arnis: Yamaha-forsterkerne driver både Chorus og Profile serien meget lett ettersom de ikke krever mye forsterkerkraft - selv om de godt kunne tenkt seg det! Like mye kraft i 1700 som i 2500, så vi fikk ikke testet det, dessverre. Lydbildet var veldig klart med høyttalere som large / small, delefrekvenser over hele spekteret og sub ut bare til subben eller fronter og sub. Jeg ble mest imponert over rock, ettersom bassgitaren kjørtes rett til subben og ikke noe annet sted. Det hørtes virkelig ut som en bassgitar som spillte istedet for en hvilken som helst gjengivelse av en bassgitar.

shakudu: Det har kommet to nye serier! Chorus 700v og 800v. 700v overtar Chorus S, mens Chorus 800v tar over for Cobalt.

Denne subben er fra 800v serien - synd jeg ikke fant bilder av "ebony" finish som ser veldig pen ut. Det hadde vært moro å teste 700v / 800v serien opp mot Profile serien med forskjellig styrke på forsterkere.

Focal JMlab enceintes acoustiques haute fidélité, haut-parleurs voiture audiomobile Car audio tuning (Chez Vous)

PS: Takk for tilbakemeldinger!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •