Hei.

Jeg har funnet ut at jeg vil ha noe bedre enn mine Logitech X-530 til film og musikk. Musikk blir klassisk, blues, svingende jazz, rock'n roll. Mahler, Berlioz, Robert Johnson, Big Joe Turner, The Blasters, Big Town Playboys, Glenn Miller, Tommy Dorsey, Coleman Hawkins, ymse 50's for å nevne noe.

Etter litt eksperimentering med mitt X-530 har jeg funnet ut at senter høyttaler kan vike og heller bruke pengene på litt bedre fronthøyttalere.
God bass må til og 8008 med sine to 8" elementer og ned til 39Hz skal vel kunne gi litt buldring og trykk til film opplevelsen? Sub'en til X-530 har ikke mere enn 5.25" og går ned til 40Hz og allikevel gav den meg en aha opplevelse i forhold til det jeg er vant med fra høyttalerene på min 8 år gamle 26" Panasonic. Nå vet jeg ikke hvor direkte sammenlignbart en dedikert sub er mot basselementer i en høyttaler men det kan dere sikkert fortelle meg. (Tall er ikke alt)

Jeg har tenkt å bruke rundt 10 000 i første omgang (tror jeg, trallala, + kabler/kontakter). Er temmelig grønn på området men etter mye lesing på diverse forum tenkte jeg først at dette settet,
Dynavoice M-65 Høyttalerpakke/Yamaha RX-V659
kan gi mye for pengene.

Etter mer lesing tenkte jeg at ett alternativ, uten center i denne omgang, kan være
DALI 8008 Høyttalere
DALI R1000 Bakhøyttalere
NAD T744 Hjemmekinoreceiver

Tannoy kan også være ett alternativ
Tannoy Fusion 3
Tannoy Fusion 1
med nevnte NAD receiver?

Sub kan komme etterhvert hvis jeg føler behovet og eventuelt senter hvis jeg ikke kjøper Dynavoice pakken.

Rommet det skal stå i er 13.3 kvm med skråtak som starter 87 cm over gulvet og dekker 60% av rommet. Tregulv tvers igjennom. Fronthøyttalerene vil stå ved den laveste veggen.

Dali frister mest siden jeg kan kjøpe dem hos HiFi Klubben i Bergen og høre dem først.

Jeg kan vel også nevne at jeg ikke spiller spesielt høyt. Klokken 11 pleier å være nok etter det jeg har erfart på diverse anlegg. Ser mer etter klarhet, dybde/romlighet og 'myk' lyd enn voldsomt trøkk og volum. (Men litt trøkk må man ha)

Uansett, hva anbefaler folket å se på rundt nevnte prisklasse? Anbefal gjerne en sub og senter også som passer til i tilfelle det blir aktuelt å supplere ved senere anledning.

Takker.

Ha en fin dag.