Problemer med Cerwin Vega CLSC-215, delefilter, kabler eller forsterkere???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer kmw sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Unhappy Problemer med Cerwin Vega CLSC-215, delefilter, kabler eller forsterkere???

Hei, vet ikke helt om denne posten skule vært i høyttaler eller forsterker kategorien, men poster den i alle tilfelle her.

Saken er at jeg kjøpte meg Cerwin Vega CLSC-215 i sommer som var, prøvde først med en NAD C372 og en C272 forsterker i bridged mode, men fant fort ut at dette ble alt for lite. (Hadde ikke nok power)

Solgte forsterkerene, og gikk til innkjøp av 2stk CARVER XI2600 PA forsterkere, satte de opp i bridged mode, og tenkte at dette måtte være gode greier, 1600W pr. kanal i 8 ohm!

Skal ikke si at dette ikke ble bra, men ikke fullt så bra som jeg hade håpet på...

Problemet ligger i at når jeg virkelig skrur opp volumet, lyser clipping lyset på forsterkerene, og de har ikke mere og gi, vi snakker høyt volum, men jeg mener at høytalerne har mere å gi, og at forsterkerene absolutt ikke burde gi seg (de er tross alt rimelig kraftige saker)...

Jeg tenker at her må det være noe annet enn elementene i høyttalerene som gir for stor motstand?

Og i den forbindelse har jeg noen spørsmål til dere som kan dette litt bedre enn meg:

1: Da jeg kjøpte høyttalerene, kjøpte jeg noen Tara Labs høyttalerkabler (hvite helt runde, mye isolasjon) men i disse er det jo bare 3 kobbertråder i hver leder, bemerket det da jeg kjøpte de, men på hifiklubben sa de at dette ikke var noe problem... Jeg har også et kabelstrekke på 5,5m til hver høyttaler, er dette for mye? kan problemet ligge i for mye motstand i selve kablene?

2: Burde ikke 2 CARVER XI2600 være mer enn nok til disse høyttalerene?

3: Kan det være at delefilteret har for stor motstand?

4: I den "nye" CLASSIC serien til CV (CLS og ikke CLSC) er det jo biamping, dvs. også et annet delefilter? Har forstått det sånn at bortsett fra at CLS er litt lavere, og har et gitter som dekker mellomtonen, er dette enenste forskjell, dvs. ELEMENTENE ER LIKE?, da burde det gå ann å bygge om mine CLSC til "CLS innmat", med nye delefiltere og biamping.. Er dette i såfall noe vits, kan problemet ligge her?

OK, håper dere kan svare på flest mulig av spørsmålene mine, og at dere kan hjelpe meg å finne ut hva som er galt...

Setter stor pris på alle svar, og forslag

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kmw
    Hei, vet ikke helt om denne posten skule vært i høyttaler eller forsterker kategorien, men poster den i alle tilfelle her.

Saken er at jeg kjøpte meg Cerwin Vega CLSC-215 i sommer som var, prøvde først med en NAD C372 og en C272 forsterker i bridged mode, men fant fort ut at dette ble alt for lite. (Hadde ikke nok power)

Solgte forsterkerene, og gikk til innkjøp av 2stk CARVER XI2600 PA forsterkere, satte de opp i bridged mode, og tenkte at dette måtte være gode greier, 1600W pr. kanal i 8 ohm!

Skal ikke si at dette ikke ble bra, men ikke fullt så bra som jeg hade håpet på...

Problemet ligger i at når jeg virkelig skrur opp volumet, lyser clipping lyset på forsterkerene, og de har ikke mere og gi, vi snakker høyt volum, men jeg mener at høytalerne har mere å gi, og at forsterkerene absolutt ikke burde gi seg (de er tross alt rimelig kraftige saker)...

Jeg tenker at her må det være noe annet enn elementene i høyttalerene som gir for stor motstand?

Og i den forbindelse har jeg noen spørsmål til dere som kan dette litt bedre enn meg:

1: Da jeg kjøpte høyttalerene, kjøpte jeg noen Tara Labs høyttalerkabler (hvite helt runde, mye isolasjon) men i disse er det jo bare 3 kobbertråder i hver leder, bemerket det da jeg kjøpte de, men på hifiklubben sa de at dette ikke var noe problem... Jeg har også et kabelstrekke på 5,5m til hver høyttaler, er dette for mye? kan problemet ligge i for mye motstand i selve kablene?

4: I den "nye" CLASSIC serien til CV (CLS og ikke CLSC) er det jo biamping, dvs. også et annet delefilter? Har forstått det sånn at bortsett fra at CLS er litt lavere, og har et gitter som dekker mellomtonen, er dette enenste forskjell, dvs. ELEMENTENE ER LIKE?, da burde det gå ann å bygge om mine CLSC til "CLS innmat", med nye delefiltere og biamping.. Er dette i såfall noe vits, kan problemet ligge her?

OK, håper dere kan svare på flest mulig av spørsmålene mine, og at dere kan hjelpe meg å finne ut hva som er galt...

Hej,

Har du prøvet med en Carver i Stereo mode, nu ved jeg af omtale at carver skule være stærk, men hvis dine CLS 215 er på 4 ohm. så skal de 2 Carver arbejde i 2ohm og det kan jo være at det er derfor clipping lyser pga. at forstærkerne ikke er beregnet til 2 ohm´s drift, alså de kan ikke afgive mange watt i 2ohm før de forvrænger.

Dette er kun mit forslag, jeg kender ikke Carver, men prøv i Stereo først, da jeg sådan med lidt hoveregning kan se at hvis du har 1*1600w brokoblet i 8ohm så har sådan en Carver vel ca. 2*7-900watt i 4ohm og det skulle også kunne afgive voldsomme lydtryk.

Og det kan godt være hifi klubben skriver 8 ohm, jeg tror det er noget de sider og rafler om ligesom det med følsomheden på deres højtaler, det er ikke altid det passer, det har jeg før skrevet et indlæg om.

Den ældre Cerwin Vega DC-15 blev opgivet til 8ohm, denne højtaler havde en impedans på 2.5ohm ved ca. 30hz og også ved omkring 90hz, og i sådan en tilfælde skal en brokoblet forstærker afleveret watt i en belastning på 1.25ohm, og det er der mange der ikke kan klare.

håber du får det løst.

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst:

Hvordan kilde bruker du? Hvordan forforsterker bruker du?

Jeg har selv hatt xi2600 og clsc 215. Selv i stereo synes jeg det spilte ganske bra, men merket at høyttalerne hadde mer å gå på så jeg gikk over til Midgard Audio Oberon 6.1. Men 2x2600 burde holde i massevis når det kommer til effekt. Så lenge du har skikkelige kabler skulle vel 5,5 M gå helt greit. Men personlig ville jeg nok hatt kortere da jeg testet med 2 forskjellige typer, kort og dyr mot litt billigere og lengre og den korte var klart bedre, men det var liksom ikke underverk.

Newcomer naboklikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg støtter dansken sin teori. har opplevd noe lignende i bilstereoen min.

Newcomer kmw sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fabian
    Først og fremst:

Hvordan kilde bruker du? Hvordan forforsterker bruker du?

Jeg har selv hatt xi2600 og clsc 215. Selv i stereo synes jeg det spilte ganske bra, men merket at høyttalerne hadde mer å gå på så jeg gikk over til Midgard Audio Oberon 6.1. Men 2x2600 burde holde i massevis når det kommer til effekt. Så lenge du har skikkelige kabler skulle vel 5,5 M gå helt greit. Men personlig ville jeg nok hatt kortere da jeg testet med 2 forskjellige typer, kort og dyr mot litt billigere og lengre og den korte var klart bedre, men det var liksom ikke underverk.
    Hei, og takk for svar, har ikke fått prøvd å bare bruke en forsterker i stereo enda, men skal prøve dette, og gi tilbakemelding... Da er det jo ganske bortkastet å ha 2stk, hvis jeg bare kan bruke 1...

Jeg bruker en NAD 5ch surround reciever som forforsterker, og for det meste pc, med ordentlig lydkort som kilde...

Hva med delefilter ombygging, noen meninger om dette, er ikke dette som er løsningen da?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan
    Bruker selv 2stk CARVER px1450 nå på et par 1515 å har aldri fått klippe lampen til å lyse selv ikke når volum knappen står på kl 14:30
    Hver av forsterkerene yter 2500w i 4ohm i bridged mod er vel det du å har så tror ikke det er forsterkerane det er noe galt med.
    Du kunne jo ha testet med en annen forforsterker for å se om det hjelper ?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marantzz
    Heisan
    Bruker selv 2stk CARVER px1450 nå på et par 1515 å har aldri fått klippe lampen til å lyse selv ikke når volum knappen står på kl 14:30
    Hver av forsterkerene yter 2500w i 4ohm i bridged mod er vel det du å har så tror ikke det er forsterkerane det er noe galt med.

Kanskje du har en forforsterker med lav gain da ?! . Og cls/clsc 215 er ende mer tungdrevene enn 1515.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marantzz
    Heisan
    Er du feig eller?? hehe, du må jo watte opp og teste hva høyttalerne tåler, så lenge forsterkerne ikke klipper er det jo som regel å bare kjøre på

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og takk for svar, har ikke fått prøvd å bare bruke en forsterker i stereo enda, men skal prøve dette, og gi tilbakemelding... Da er det jo ganske bortkastet å ha 2stk, hvis jeg bare kan bruke 1...

Jeg bruker en NAD 5ch surround reciever som forforsterker, og for det meste pc, med ordentlig lydkort som kilde...

Hva med delefilter ombygging, noen meninger om dette, er ikke dette som er løsningen da?
    Høres jo ikke ille ut dette da.. Virker litt rart dette problemet ditt, kan jo være det som han dansken snakket om, har vært borti noe lignende selv, men tror egentlig ikke at det skulle være et problem med de høyttalerne.. Du får teste med en forsterker og sjekke hvordan det blir da.. Og teste med litt forskjellige kabler, og kanskje bruke en cd/dvd spiller en gang, bare for å teste liksom.

SKal du bygge om delefilteret ville jg nok tatt kontakt med hifiklubben, har du forsikring forresten? om du har det er det ikke sikkert den gjelder lengre om du bygger om.

Newcomer vill_ha_stort_mannen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

merkelie greiier...
    1600watt er jo masse power til 215...
    1100watt mere enn d jeg drev bassene med på mine 215...
    vet at kablene inne i 215 er spinkle greiier originalt men d skal ikke gi så mye motstand at Carvern ikke klarer å drive dem opptimalt forde...
    at ohmen blir så lav at Carvern klipper (som dansken sier) kan være en mulihet d å...

men samtidi hørtes d usansynli ut....
    er ikke kjent med carver... men vet at noen forsterkere kunn inndikerer utgangsspenningen... hvis carvern har dette systemet så skal ikke ohmen ha noe med at den klipper..
    for jo lavere ohm jo mere strøm må forsterkern levere ut...
    men hvis det er d at carvern måler strømmen ut også så kan dette stemme...
    for vet at 215 er kobla i 3 ohm (likespenning) som da resulterer i mye lavere ved vekselspenning..

er ikke helt inne på d med delefilter ennda..
    men d virker rart at d skulle ha noe med saken å gjøre.......
    har hatt samme problem....
    kjørte Bi-amp på mine... men brukte jeg den største forsterkern min (2*500w)
    på hele frekvensområdet så klippa den å ganske raskt...
    egentli aldri tegnt åver hvorfor den gjør det...
    på kun bass så spilla den farli høyt før den klippa..
    er ganske blank på hva som kan fororsake dette...
    men prøv å få låndt deg ett aktivt delefilter å del forsterkerne i stedet å se om at di klarer den jobben da..

kommer sikkert en eller annen guru som vet svaret på detta.....

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i og med at carveren er pa,og mange pa greier jeg har vært borti oppererer mye med 8-16 ohm (står ofte bak på forsterkere) se bak på carveren eller i bruksanvisningen. jeg hadden en altec lansing pa effetforsterker en gang og når jeg brukte den på 4 ohms høytalere så skurra og vrengte det fort,men når jeg kobbla på et par høytalere som var 8 ohm så kunne jeg kline til med ekstremt volum uten vrengning.dette var en forsterker som hadde 8 mudulkort som du kunne kobble til å spille i alle slags ohmslaster og wattstyrker men jeg satte meg desverre ikke inn i den før jeg solgte den videre:neutral:

Intermediate CV-Gunnar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XI2600 skal ihvertfall tåle 2 ohms last. Dj Ultimate her på forumet kjørte jo sin i 2 ohm. Husker ikke om det brokoblet eller stereo, men funket ihvertfall knirkefritt husker jeg han skrev på sin profil.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

pre

De kablene du kjøpte heter Omni 2 og fungerer supert sammen med Cerwin vega, Classic serien altså Clsc 215 og den nye cls-215 er det ingen vesentlige forskjeller på, biwiering eller biamping kan være nyttig men har ikke så mye å si. problemet kan ligge i at du bruker Surround som pre og dette med at du har forsterkerene i bridged mode. (har ikke erfaring med det siste selv) men jeg brukte en intregrert forstekere som preamp først selv og det var en enorm forskjeld når jeg fikk på en ren stereo preamp !!
    Delfiltrene trenger du heller ikke bekymre deg for men sikringene derimot, det har du sikkert byttet ut allerede men hvis ikke så bytt dem ut mot noen langt større saker. Lykke til.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan du prøve å beskrive hvor høyt det spiller? Høyttalerne er ikke PA høyttalere så det er begrensinger. Har du sjekket at alt er koblet riktig? Alle de spakene på baksiden av effektforsterkerne, sjekk at alle de står riktig. Og test med annet utstyr for å søke etter hvor feilen ligger.

Intermediate CV-Gunnar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plassering av høyttalerne kansje?
    CLSC-215 kan spille direkte dass om plasseringen er mindre bra.
    Men kjøp en ren forforsterker. Brukte før en C370 sammen med gamle Carvern og så kjøpte jeg en 114 og fytti for en forskjell det ble

Newcomer Bareare90 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går fint ann å bygge om til Cls, noe som jeg har gjort. MEN det vil ikke hjelpe noe probkemet ditt...
    Det er heller ikke kablene som spærrer, pga de som er inne i høytaleren er som sytråd.

Det kan være som fabian sier, at du ikke har stilt inn alt riktig.
    Eller at signalet inn på forsterkeren bil for stort, har opplavd dette på en Gemini forsterker. Men trodde da at Carver ville takle dette.

Newcomer kmw sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fabian
    kan du prøve å beskrive hvor høyt det spiller? Høyttalerne er ikke PA høyttalere så det er begrensinger. Har du sjekket at alt er koblet riktig? Alle de spakene på baksiden av effektforsterkerne, sjekk at alle de står riktig. Og test med annet utstyr for å søke etter hvor feilen ligger.
    Jeg spiller jo høyt, sånn at ting rister og gjerne detter ned fra bordet, men det skal jo ikke mye till når det gjelder CV... Vet det ikke er snakk om PA, men det burde være uutholdelig å være i et rom , hvis man spiller disse høyttalerne til max!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg spiller jo høyt, sånn at ting rister og gjerne detter ned fra bordet, men det skal jo ikke mye till når det gjelder CV... Vet det ikke er snakk om PA, men det burde være uutholdelig å være i et rom , hvis man spiller disse høyttalerne til max!
    hehe!stemmer d når jeg skall more meg ornlig så setter jeg på hørselvern viss jeg skall spille ekstremt høyt i mer en 5 min:twisted: å etterpå så må naboen ut å slå inn spikerene i bordkledningen sin for ente gang! nei det siste der var skrøyt

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tipper feilen ligger i volum fra Naden til carver'n jeg ... En kompis hadde et liknende problem så prøv å skru ned volumet på carver'n og skru opp på Nad'en/eller la volumet på Nad'en stå.

Btw: hva står volumet på når du spiller?

Hilsen Faller

Newcomer kmw sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Faller
    Jeg tipper feilen ligger i volum fra Naden til carver'n jeg ... En kompis hadde et liknende problem så prøv å skru ned volumet på carver'n og skru opp på Nad'en/eller la volumet på Nad'en stå.

Btw: hva står volumet på når du spiller?

Hilsen Faller
    Hei, nå har jeg byttet om bak på carveren på volum sensitiviteten fra 0,775V til 1,55V, samt skrudd den til BYP på volumjustering, da har ikke volumknottene noe å si lenger foran på carverene...

Du må vel mene at jeg skal ha effekt forsterkerene på maks volum og skru ned på NAD???

Har ikke fått prøvd om dette gir noen forandring enda, ikke vært alene i huset :-D , men kommer tilbake til dette så fort som mulig!

En helt anne ting, blir det virkelig så mye bedre lyd med en stereo pre amp, hva gjør man hvis man vil ha et anlegg som skal brukes mye til musikk, men også til surround da???

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •