Hva ville DERE valgt? B&W 802D eller 803D + HTM2D

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 91
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva ville DERE valgt? B&W 802D eller 803D + HTM2D

Hva ville dere valgt??

Brukes mye til film og mye til musikk.

1. Et par B&W 802D uten senter

eller

2. B&W 803D og HTM2D senter

Prisen blir omtrent den samme (100K)

For enkelhets skyld går vi ut fra at bakhøytalere og elektronikk er "bra nok" og at dette ikke skal være bestemmende for valget.

Selv ville jeg nok gått for nr. 1 fordi jeg ikke har spesielt gode erfaringer med senter i kino. Men på den annen side har jeg aldri opplevd hjemmekino med en senter av dette kaliberet...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville definitivt gått for løsningen med HTM2D. Jeg har hatt denne kombinasjonen tidligere, før jeg byttet ut 803 med 802. Måtte jeg ofre senteren hadde det aldri blitt noe bytte.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en center som dette tror jeg ikke du vil oppleve den som et problem
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Jeg ville definitivt gått for løsningen med HTM2D. Jeg har hatt denne kombinasjonen tidligere, før jeg byttet ut 803 med 802. Måtte jeg ofre senteren hadde det aldri blitt noe bytte.
    Interessant. Opplevde du overgangen til 802d fra 803d som en større lydforbedring eller var det snakk om nyanseforskjeller? Vil tro at det begynner å flate ut kvalitetsmessig når man nærmer seg 803d og oppover

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett mange bilder fra B&W surround anlegg på en forumside... Stusser litt over at det er INGEN som har HTM1D senter... Noen grunn til det ?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stenvik
    Har sett mange bilder fra B&W surround anlegg på en forumside... Stusser litt over at det er INGEN som har HTM1D senter... Noen grunn til det ?
    Sikkert fordi den koster over 60k og at den i mine øyne er grisestygg

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Sikkert fordi den koster over 60k og at den i mine øyne er grisestygg
    Joda er enig med deg i om at den er stygg ja...

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda er enig med deg i om at den er stygg ja...
    Dette er litt OT, men den kan umulig være stygg i øynene til dem som liker 800, 801 og 802? Regner med at den kun blir kjøpt av dem som har disse i front (og har litt penger til overs ;-)).

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Optimalt oppsett på sikt må vel være 802D uten senter til å begynne med og så spare opp til senter etter hvert... På den andre siden kan man få mye moro for differansen mellom 803D og 802D. Preferansenivået er ganske ekstremt om man ikke er fornøyd med 803D. :-D Spør du meg har 802D ganske mye større "cool"-faktor enn 803D, så kanskje de av den grunn er verdt mellomlegget...:-D Uansett snakker vi her om et ganske behagelig luksus"problem".

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Optimalt oppsett på sikt må vel være 802D uten senter til å begynne med og så spare opp til senter etter hvert... På den andre siden kan man få mye moro for differansen mellom 803D og 802D. Preferansenivået er ganske ekstremt om man ikke er fornøyd med 803D. :-D Spør du meg har 802D ganske mye større "cool"-faktor enn 803D, så kanskje de av den grunn er verdt mellomlegget...:-D Uansett snakker vi her om et ganske behagelig luksus"problem".
    Venter jo selv på 802D jeg.. tomt på hovedlageret i danmark forstår jeg *sukk*... den som venter på noe godt Og joda HTM2D er nok i mine planer også. Eneste jeg ikke klarer å bestemme meg for er subwoofer.
    Spurte en kar og han anbefalte meg om jeg skulle bruke 802D som høyttalere i hjemmekino anlegg anbefalte han meg minimum 2 stk B&W asw 855 og helst 4 stk av disse... gir de så lite trykk altså...

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    OT: Få høyttalere slår cool-faktoren til B&W 800 Signature med Tiger Eye-finish...

HiFiForum.nu - Arken 2004, Classé och B&W

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    OT: Få høyttalere slår cool-faktoren til B&W 800 Signature med Tiger Eye-finish...

HiFiForum.nu - Arken 2004, Classé och B&W
    OT: Så sant så sant, Hellnoob! :-D men nå løftet du luksusproblemet opp enda en klasse :wink: :-D

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Argh, valgets kvaler..

Etter å ha lest en del artikler på nettet hvor 803d og 802d blir sammenlignet direkte har jeg forstått at det faktisk ER en del forskjell på lyden. Selvfølgelig ikke nok til å rettferdiggjøre prisdifferansen, men dette ble urelevant når man passerte 20k merket for høytalere i mine øyne. I tillegg så er det dette med å eie noe av det absolutt råeste som er...

Kjenner jeg meg selv rett blir det 802d til slutt uansett. Klarer ikke å leve med at det finnes noe bedre innen rekkevidde.... Blir ikke før en god stund etter sommerferien da. Kanskje klarer min samboer å banke litt vett inn i skallen min til den tid.

Jeg er som sagt ikke vant til senter, så savnet blir ikke så stort før jeg evt. hører med senter. Jeg må med andre ord holde meg LANGT unna evt. lyttesessions med senter til lommeboka kommer på fote igjen om ca 213123 år.

Jeg har gjort et valg som gjør dette mulig.. Jeg har nemlig ikke bil.. dermed er det ganske mange tusen i måneden som kan benyttes til hi-fi i stedet. Billån, forsikring, bensin osv utgjør faktisk ganske mange tusen i måneden.

Uff, det bare baller på seg det her...

Intermediate HenningHG sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    606
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Intrykket jeg har fått er at. 802 har bedre mellomtone. Grunnet eget "kabinett" for den. Samt at bassen er litt strammere og dypere. Men der har jo rommet og underlaget en del å si.

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvis jeg var deg...

Gå for 802D du, du kommer neppe til å angre uansett.
    Uansett mye bedre å ikke ha senterkanal, enn å ha en senter som ikke er minst like god som resten av systemet, det er ihvertfall min erfaring.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Interessant. Opplevde du overgangen til 802d fra 803d som en større lydforbedring eller var det snakk om nyanseforskjeller? Vil tro at det begynner å flate ut kvalitetsmessig når man nærmer seg 803d og oppover
    For min del var det intergreringen i rommet som fungerte veldig mye bedre med 802. 803 fikk jeg aldri til å spille særlig dypt i mitt rom, og jeg vet det ikke er høyttaleren som er problemet. Jeg har nemlig hørt den spille fantastisk i andre rom.
    For mitt vedkommende var det ikke snakk om nyanseforskjeller, men snarere som natt og dag. 802 kan jeg drive fullfrekvent, og kutte ut subben for eksempel på nattetid. Kom gjerne og få en demo om du ønsker.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Venter jo selv på 802D jeg.. tomt på hovedlageret i danmark forstår jeg *sukk*... den som venter på noe godt Og joda HTM2D er nok i mine planer også. Eneste jeg ikke klarer å bestemme meg for er subwoofer.
    Spurte en kar og han anbefalte meg om jeg skulle bruke 802D som høyttalere i hjemmekino anlegg anbefalte han meg minimum 2 stk B&W asw 855 og helst 4 stk av disse... gir de så lite trykk altså...
    Han som anbefalte deg det må ha hørt 802D i et svært lite egnet rom. Førøvrig ville jeg kikket på andre subwoofere enn B&W sine, om enormt trykk i de laveste frekvensene er målet.
    Tomt på lager kjenner jeg igjen gitt. Jeg har kjøpt alle mine høyttalerne i sort, og det har av en eller annen grunn aldri vært lagervare.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I oslo Marcusthranegate HFK låter de iallefall elendig i det "lyse" rommet nede. Glem å sjekke disse for bass der. Men dette er fantastiske høyttalere, som krever nøye planlegging med tanke på elektronikk og kabler. Og i denne prisklassen finnes det MASSE!!! JBL, Tannoy, Martin Logan, Dali... Jeg syns dog 803 er mer verdt prisen enn 802. Ta også en lytt til PAtos sin nye Symphony serie, fantastiske høyttalere med litt mer "fun" faktor enn B&W.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del var det intergreringen i rommet som fungerte veldig mye bedre med 802. 803 fikk jeg aldri til å spille særlig dypt i mitt rom, og jeg vet det ikke er høyttaleren som er problemet. Jeg har nemlig hørt den spille fantastisk i andre rom.
    For mitt vedkommende var det ikke snakk om nyanseforskjeller, men snarere som natt og dag. 802 kan jeg drive fullfrekvent, og kutte ut subben for eksempel på nattetid. Kom gjerne og få en demo om du ønsker.
    Kan man konkludere med at 802D er mer plasseringsvennlig enn 803D, eller er det bare tilfeldigvis slik i akkurat ditt rom? Med tanke på størrelse på høyttalerne så ville det vel være naturlig om det var omvendt, eller? Tenker da spesielt på bredden på høyttalerne, selv om det ikke er veldig stor forskjell på dem (6-7cm). 802D er jo i tillegg også dypere enn 803D.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for morro skyld stakk jeg innom Hi-Fi klubben her på Lillehammer i dag. De hadde selvfølgelig ikke noen av toppmodellene til B&W serien inne så da blir det tur til Oslo en dag for å testlytte 803D og 802D.

Men det jeg skulle frem til var at jeg fikk høre Dali Euphonia MS4 der. Nå vet jeg ikke hvor opimalt lytterommet var, men de fant i hvertfall deres "sweetspot" i lokalet for lytting i følge dem. Uansett fikk jeg høre en del låter der, og visst låt det bra i forhold til hva jeg var vant til, men ikke noe mer. Jeg ble faktisk skuffet til prisen.

Selv har jeg Ikon og jeg synes faktisk disse i mitt oppsett presterer et tilnærmet like bra lydbilde i kombinasjon med SVS PB12 plus/2. Den mest vesentlige forskjellen på mine Ikon 6 og MS4 var at MS4 hadde god smekk i mid-bassen, noe jeg synes er helt fraværende på Ikon 6. I tillegg var diskanten noe smoothere, samt at lydbildet var litt dypere. Det jeg savner mest med MS4 var at lydbildet virket omtrent akkurat like "rotete" og overfylt som på Ikon. Ikke at det var ille, men jeg hadde forventet større forbedringer og "clarity" her. Igjen kan dette skyldes romrefleksjoner.

Dette har nok med at Ikon høytalerne mine er parret med NAD M25 som låter helt fantastisk til prisen, og det i et rom som sannsynligvis er en del bedre enn lokalene på Hi-Fi klubben. I butikken ble det spilt på NAD's stereoforsterker i masterserien så jeg vil tro sammenligningsgrunnlaget er ganske bra.

Uansett har jeg funnet ut at toppmodellene til Dali ikke er for meg. Jeg synes rett og slett de ikke har et bra nok definert lydbilde og at de ikke er "rene" nok i lyden som helhet (selv om diskanten er virkelig bra). Vi snakker her selvfølgelig ikke om at høytalerne er dårlig, men de gir ikke meg det jeg er ute etter til den prisen de faktisk koster. Morrofaktor er dermed noe jeg ikke er spesielt interessert i. Jeg vil ha en lyd som heller til det varme, med klar og tydelig mellomtone og en diskant som ikke dominerer for mye. Jeg er også ute etter eksepsjonell holografi. MS4 presterte kun litt bedre holografi enn jeg allerede har hjemme i oppsettet hos Hi-Fi klubben.

Jeg venter i spenning på å komme meg til Oslo, men blir jo litt usikker når du klager på demorommet skorob.

Hvor i landet bor du Gorm? En demo i et godt oppsatt system er virkelig noe jeg kunne tenkt meg. Selv om jeg da *gulp* vil høre hvor mye jeg sannsynligvis mangler mtp center og utstyr.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •