Bygge rumperistere i IKEA-salong (FERDIG!!!) Nå også med undersøkelse!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 139
    Newcomer Crazysteps sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge rumperistere i IKEA-salong (FERDIG!!!) Nå også med undersøkelse!

Etter å ha blitt inspirert av Stearics rumperisterprosjekt har jeg nå begynt å prosjektere min egen versjon av herligheten.

Der Stearic har konstruert en ristemekanisme bestående av to stk 15" -tommere i sin sofa har jeg planer om å installere 3 stk 15" i min 3-seter + 1 stk 15" i en tilhørende stol.

Bør bli moro.

Koblingsplanen min er tenkt slik:

Benytter i dag 2 stk aktive subwoofere (i Avantek Nine) som er koblet til sub out på min Denon 3805 med et y-ledd.

Kobler til enda et y-ledd på denne utgangen og lar det ene signalet gå til Reckhorn-delefilteret. Herfra lar jeg det gå ett signal til en ledig inngang bak på Denon receiveren, mens et annet går til en inngang på Yamaha-forsterkeren.

De to ytterste elementene i sofaen (1 & 3) vil bli drevet av Yamaha-forsterkeren, mens det midtertse (2) og elementet i stolen (4) vil bli drevet av Denonen.

Denonreceiveren er en 7 kanals forsterker hvorav jeg fra før kun benytter 5 kanaler. Har sett mange her inne skrive at man IKKE kan benytte de siste to til rumperistere eller subwoofere, noe jeg har som intensjon å motbevise.

Alt man gjør er å koble slik som beskrevet (sub-signal til en eller annen inngang bak) og deretter rute dette signalet til sone 2. De to ledige kanalene kan man velge å enten benytte til bakhøyttalere i et surroundoppsett eller til noe helt separat (sone 2). Det er altså det siste jeg akter å gjøre.

Ulempen (og også fordelen) her er at 2 og 2 av elementene må volumstyres separat med to forskjellige fjernkontroller. Dette gjør også at man kan slå av deler av oppsettet om det blir for heavy med fire store ristere i aksjon.

Noen innspill fra publiket?
    Vedlegg 15494

Vedlegg 15495

Vedlegg 15496

Vedlegg 15497 EDIT: Vedlegg 15514

Vedlegg 15498

Vedlegg 15499

Vedlegg 15502

Vedlegg 15505

Vedlegg 15541

Vedlegg 15577

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Videre vurderer jeg 15-tommere fra Ljudia da disse kun koster 395kr/stk og i tillegg er under 15 cm dype, noe som gjør at de vil passe i rommet mellom føttene og rammen jeg vil montere elementene i.

På bildet jeg la ved i første post har jeg merket en list med svart skribling. Denne er i plan og følger 3 av 4 av sofaens sider. På denne vil jeg montere en sponplate (evt MDF om jeg får tips om å bygge den mer solid) i ett stykke.

Vil da måle ca 175 x 60 cm.

Elementene vil bli montert på oversiden av denne (regner med at de da har ca 3 cm++ å gå på før de støter mot fjærene)

To spørsmål:
    1. Er sponplate solid nok?
    2. Gjør det noe at bassene vil være ca 4 cm lenger unna puta fremme ved knærne enn bak ved rumpa?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Venter på oppdaterte bilder fra byggeprosessen........................:-D

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Crazysteps
    To spørsmål:
    1. Er sponplate solid nok?
    2. Gjør det noe at bassene vil være ca 4 cm lenger unna puta fremme ved knærne enn bak ved rumpa?
    1. 22mm gulvspon - heilt topp - husk å "balansere" overall avstand mellom kanter og elementer.

2. Nei

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    husk å "balansere" overall avstand mellom kanter og elementer.
    Og med det mener du?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og med det mener du?
    Ikke plasser elementer for nærme kanten av plata. Hvis du har fjærer i setet som presses ned...........ikke monter elementene på oversiden av plata.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn ja.

Nei elementene skal jeg sentrere i plata, blir litt over 10 cm ut til kanten på det smaleste.

Som vist på bildet er det to bøyde bøyler som går på tvers av sofaen under.
    Tror fjærene går ned til disse bøylene om en skikkelig skikkelig feit fyr sitter i sofaen. Går ikke lenger ned ihvertfall.

Fra det laveste punktet på disse bøylene til kanten der jeg skal montere sponplata er det ca 3 cm. Dette bør da være nok klaring?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjør på! :-D

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mål av tilgjengelig plass fra oversiden av sponplata jeg skal montere til gulvet
    Vedlegg 15506

Bilde av bøylene under sofaen. Grunnet bløte puter og stramme fjærer vil dette være absolutt minimumspunkt om en feit fyr skal hoppe i sofaen

Vedlegg 15507

Putene er av et tynt lag fjær og en stor klump skumgummi. Under puta finner man det tynne trekket til sofaen, et veldig tynt lag skumgummi og så de stramme fjærene. Kan ikke skjønne annet enn at bassen kan kjennes bra gjennom disse lagene.

Vedlegg 15508

Koblingsskjemaet mitt ser også fornuftig ut?

Så nå at jeg ikke har tenkt på at jeg har både høyre og venstre kanal til rådighet. Trenger altså ikke seriekoble som på tegningen, men har ca 120W tilgjengelig pr element.

Det bør holde da holde i massevis? 8 Ohm er heller ikke rare lasten å trekke strømmessig (redd for å overbelaste Denonen min, da den også har ansvaret for godlyden)

Newcomer stearic sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig at Flageborg har påvirket såpass mange hjemmekinoer på så kort tid Forhåpentligvis skjønner flere hvor mange hakk dette faktisk bidrar til en hjemmekino.

Jeg så i dag Flight of the phoenix introen og kræsjen to ganger. Én gang med romperisterne på, og en gang uten. Det er helt utrolig hvor mye mer man kan leve seg inn i filmen når det faktisk FØLES som man er med i filmen Helt sinnsykt rått. Meeeen.. det er selvsagt ikke alle filmer dette gjelder

Uansett...for å holde meg on topic: Jeg tror det blir veldig bra, Crazysteps! Jeg har jo hørt lyden i hjemmekinoen din allerede, og med noen heftige bidragsytere under setene tror jeg dette blir veldig bra! Jeg må nok vurdere å slenge på et par elementer til i sofaen, slik at alle som ser på filmen får den gode opplevelsen, men jeg venter til ditt prosjekt er oppe og går Så kan jeg heller komme innom deg og se en film når alle elementene er fastmontert. Jeg kan ikke skjønne annet enn at "jo fler, desto bedre" passer perfekt i denne setting

Lykke til, Audun! Det her blir nok sabla bra! Si ifra hvis du, mot formodning, skulle trenge noe hjelp

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir muligens en liten bestilling allerede idag.
    For å gjøre kablinga enda ryddigere tipper jeg at det vil se slik ut:

Denon sub ut -> Reckhorn -> Denon aux in -> sone 2 høyttalerkabler ut -> 2 x MGR

Denon sub ut -> Reckhorn -> Denon aux in -> sone 3 signalkabel ut -> yamaha -> 2 x MGR

Dette blir altså handlelisten:

• 4x MGR A-1715 fra Ljudia - 1730kr BESTILT
    • 1x Reckhorn F-1 fra Lsound - 474kr BESTILT
    • 2 y-ledd til signalkabel (evt 1 trippelledd) - 50kr Clas Ohlson
    • 6 korte signalkabler (2 fra Denon til Reckhorn, 2 tilbake til Denon og så 2 mellom Denon og Yamaha) - ca 50kr Clas Ohlson
    • 25m x2,5mm høyttalerkabler - kr 259 Clas Ohlson
    • 250cm x 60 cm 22mm sponplate (litt mer enn nødvendig)
    • 1" x 2" list x 300cm (avstivning og ekstralist til sponplate (mangler på én langside under sofa og stol)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte på nå at jeg bør ha mulighet til å koble fra stolen, om jeg f.eks skal flytte den rundt eller ved andre liknende anledninger.

Planen er da å benytte følgende type tilkobling av høyttalerkabel fra elementet og videre mot forsterkeren. (monteres gjemt under stoffet på stolen)
    Vedlegg 15512

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tegnet koblingsskjema på nytt. Beklager at jeg ikke er elektriker

Vedlegg 15513

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte på nå at jeg bør ha mulighet til å koble fra stolen, om jeg f.eks skal flytte den rundt eller ved andre liknende anledninger.

Planen er da å benytte følgende type tilkobling av høyttalerkabel fra elementet og videre mot forsterkeren. (monteres gjemt under stoffet på stolen)
    Vedlegg 15512
    Hva med en kobling som tåler litt? Jeg bruker disse:

Som du finner her:
    http://www.mamut.com/controls/shop/s...dynabel&gid=71

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah. Se her ja. Tusen takk for tips.

Den til venstre ser aktuell ut.
    Ulempen er at den koster 50 kr mer + frakt.

Vet ikke hvor belastet denne koblingen vil bli heller, men mer solid = flere leveår.

Tenker jeg krutter innom Clas etter jobb og ser hva de har der. Er det ikke bra nok skal jeg sjekke ut litt fler muligheter.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah. Se her ja. Tusen takk for tips.

1. Den til venstre ser aktuell ut.

2. Ulempen er at den koster 50 kr mer + frakt.

3. Vet ikke hvor belastet denne koblingen vil bli heller, men mer solid = flere leveår.

4. Tenker jeg krutter innom Clas etter jobb og ser hva de har der. Er det ikke bra nok skal jeg sjekke ut litt fler muligheter.
    1. Det er en hann/hunn løsning.......den til venstre på kabel fra forsterker. Den til høyre er for montering på/i stol vegg/ramme innfelling eller bare ligge under stolen å slenge.

2. Fordelen er at den plugges inn, vris rundt og låses - sitter dønn. Småpenger, men den kan være billigere andre steder.

3. Den bare varer og varer og varer...............

4. Gjør det - penger å spare!

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er nok pent nødt til å kjøpe begge to Den til venstre skal sitte på høyttalerledningen og den til høyre monteres i sofaen. Speakon er et mye mer solid alternativ enn DIN-kontakta.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Du er nok pent nødt til å kjøpe begge to Den til venstre skal sitte på høyttalerledningen og den til høyre monteres i sofaen. Speakon er et mye mer solid alternativ enn DIN-kontakta.
    Det var SÅNN den var ja. Trodde den til venstre var i to deler som ble skrudd sammen.

Må eventuelt bore et hull til den kontakten til høyre da. Kan jo eventuelt også bytte ut den enkle typen senere om jeg skulle være misfornøyd.

Det finnes ikke noen enklere versjoner av disse da? Og som ikke koster mer enn de behøver.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Det er en hann/hunn løsning.......den til venstre på kabel fra forsterker. Den til høyre er for montering på/i stol vegg/ramme innfelling eller bare ligge under stolen å slenge.

2. Fordelen er at den plugges inn, vris rundt og låses - sitter dønn.
    Ser veldig kjekk ut. HVordan kobles kabelen til hver enkelt del da?

Må man lodde f.eks eller slipper man med å skru?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en kobling som tåler litt? Jeg bruker disse:

Som du finner her:
    http://www.mamut.com/controls/shop/s...dynabel&gid=71
    Så du bruker Speakon-kontakter Flageborg? Det er jo en lettelse. Jeg tenker å bruke slike til sonosub-prosjektet mitt, men var litt usikker på om de med det begrensede kabeltverrsnittet var egnet til en strømkrevende sub. Men det er vel kanskje ikke værre enn å "strupe ned" høyttalerkabelen rett for kontakten.

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •