Bygge rumperistere i IKEA-salong (FERDIG!!!) Nå også med undersøkelse! - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 7 av 7 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7
Viser resultater 121 til 139 av 139
    Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Skal gå bra med den forsterkeren og koble slik du sier. Du skal ende med en impedanse på 8ohm, og det skal gå greit.

Separat volumkontroll kan nok være greit, siden du antakelig bukr samme signal til vanlig sub også. Det kan du evt. lage selv om du kan lodde litt osv.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer korp_mo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=jakv]Skal gå bra med den forsterkeren og koble slik du sier. Du skal ende med en impedanse på 8ohm, og det skal gå greit.

Ok! Men hvis jeg paralellkobler 2 stk. 8 ohm's elementer, blir ikke det da 4 ohm? eller tar jeg feil?
    Det ser ut som forsterkeren tåler 4 ohm, og da med 4 stk elementer og dobelt sett med terminaler på forsterkeren burde vel dette gå??

noen som vet om aktivt delefilter som kan dele ned til ca 40 Hz??

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av korp_mo
    noen som vet om aktivt delefilter som kan dele ned til ca 40 Hz??
    Jeg bestillte F-1 fra tyskland og ca 7-10 dager etterpå sto det en mann fra nor-cargo (norlines) på døra... med reckhornet i handa...:-D
    totalt kom reckhornet på 59,95 euro inkl. frakt, altså ca 500,-

eneste problemet var at webshoppen deres er på tysk, og jeg fikk ikke den der google-oversetteren til å funke på den siden, så det tok vel en drøy time med tvilsomme gjettninger og ordanalyser før bestillingen ble sendt:twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for inspirasjon og muligens dytten til å realisere drømmen om en vibrerende sofa. Men jeg har et par spørsmål før jeg setter i gang.

Man må altså ha Reckhornet for å få delt signalet lavt nok, og det ser ikke ut som at man kommer utenom dette. Er da anbefalt deling ca. 40hz?

Jeg har en Marantz SR4200 liggende og tenkte å bruke den til å drive x antall y"ere, og satser på at det går i tillegg til min HK645 som driver resten av anlegget. Vil det lønne seg med to boksere, tre dørvakter eller 8 speidere som slår under sofaen? Jeg mener da altså 2x18", 3x15" eller 8x12".

8x12" har jo helt klart mye større areal, men går de lavt nok? Er det den enorme bevegelsen fra 2x18" som vil gjøre susen?

Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler dere rumperister-fanatikere å ta en tur på AVLageret.no

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du at vi heller bør kjøpe en slik shaker istedenfor å bruke tiden vår på høyttalere?

Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan hverken si ja eller nei, jeg har aldri prøvd en bodyshaker. Men jeg vet buttkickeren min gjør jobben som det suser etter, og det er jo snakk om en del masse (3 kilo elns) som beveger seg kontra en superlett membran(er) som flytter luft. Det var egentlig bare ment som et tips.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, takker for det. Det er vel ca. samme forsterker som må drive den også. Og prisen for en sliken blir nesten det samme. Hmm, mer tenking.

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Dårlig med cash, men ønsker noe nytt på hififronten. Vil en Pioneer vsx-919 klare å drive Sinus Live Bass Pump 111 ( Sinus Live BassPump III 8ohm - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning )?

Tenkte å snekre to stykker under sofaen, så en på hver surround back kanal. Lurte og på om noen har et godt tips til ett billig passivt delefilter (40 hz) da det virker som 80 hz blir litt mye av det gode. Har sett på aktivt fra reckhorn, men koster jo mer enn begge butt kickerne tilsammen..

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hektor
    Hei!
    Dårlig med cash, men ønsker noe nytt på hififronten. Vil en Pioneer vsx-919 klare å drive Sinus Live Bass Pump 111 ( Sinus Live BassPump III 8ohm - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning )?

Tenkte å snekre to stykker under sofaen, så en på hver surround back kanal. Lurte og på om noen har et godt tips til ett billig passivt delefilter (40 hz) da det virker som 80 hz blir litt mye av det gode. Har sett på aktivt fra reckhorn, men koster jo mer enn begge butt kickerne tilsammen..
    Går fint å drive bass pump med reciver, gjør det selv med Pio 1015.

Passiv deling får du rimelig hos Dynabel (gamle Eltek), de anbefaler noe som passer. Burde ikke koste mye.

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemelding! Da skal jeg gi det ett forsøk:grin: Da burde jeg havne under 1000 kr.

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestilte to stk Sinus Live Bass Pump 111 i 8 ohm da jeg tenkte at det ble en lettere last på surround back en 4 ohm varianten. Noen som kan berolige meg?

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Coaslip
    Jeg kan hverken si ja eller nei, jeg har aldri prøvd en bodyshaker. Men jeg vet buttkickeren min gjør jobben som det suser etter, og det er jo snakk om en del masse (3 kilo elns) som beveger seg kontra en superlett membran(er) som flytter luft. Det var egentlig bare ment som et tips.
    Men basselementer under sofaen kan også hjelpe til med å jevne ut bassresponsen i rommet hvis man plages med stående bølger/store dipper har jeg lest her på forumet en gang...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Men basselementer under sofaen kan også hjelpe til med å jevne ut bassresponsen i rommet hvis man plages med stående bølger/store dipper har jeg lest her på forumet en gang...
    Det er jeg kanskje litt i tvil om, men jeg har ikke sjekket selv. Men hvis så er tilfelle, så vil man antagelig ikke merke det. Når jeg drar på skikkelig og rumperisteren får jobbe, så gir den såpass fysisk "stimulans" at du egentlig ikke hører så mye av bassen i rommet. At det er en membran på "noen gram" er kanskje tilfelle, men siden den står rett under skinkene og flytter temmelig mye luft, så gir det en utrolig bra effekt. Jeg har en 15" midt i sofaen og den setter faktisk hele sofaen i bevegelse.

Så teorien til en poster lenger opp om at den ikke vil gi noe særlig pga. membranvekten stemmer ganske enkelt ikke.

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er Sinus Live under sofaen. Blir ikke akkurat slengt ut av sofaen, men kan vel ikke forvente det heller til prisen. Har montert to 58 cm lange kryssfiner planker under sofaen og montert risterne midt på. Er redd for at mye av vibrasjonene blir absorbert av planka. Tror også det blir litt labert med kraft til dem da VSX 919 har noe over 20 watt til rådighet per kanal.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du har rett i at vibrasjonene blir absorbert av kryssfinerplankene. Skal de ikke monteres på selve ramma?

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg tror du har rett i at vibrasjonene blir absorbert av kryssfinerplankene. Skal de ikke monteres på selve ramma?
    Tror jeg leste ett sted at man kunne montere en planke for å få best mulig effekt. Meget mulig jeg har blingsa. Da har jeg montert i selve ramma. Noe bedre effekt, men fortsatt ikke overbevist.

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skjønner jeg ingenting. Fant fram en integrert og koblet opp, men nada.. Har koblet opp med rca hann til to rca hunn, en til sub og andre til en ny splitt av samme type. Deretter rca til forsterker. Blir det feil?

Newcomer Crazysteps sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hektor
    Nå skjønner jeg ingenting. Fant fram en integrert og koblet opp, men nada.. Har koblet opp med rca hann til to rca hunn, en til sub og andre til en ny splitt av samme type. Deretter rca til forsterker. Blir det feil?
    Skal fungere det, så vidt jeg kan skjønne.

Da har du sub-signal inn i ny forsterker, som forsterker dette og sender videre til rumperistere.

Har du funnet ut av det på de månedene som har gått?

Side 7 av 7 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •