Bygge rumperistere i IKEA-salong (FERDIG!!!) Nå også med undersøkelse! - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 139
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Grattis med rumpesofa.....ehh...eller...rumperister..:-) Hvordan opplever du forskjellen mellom risting fra alle 3 elementene og risting fra kun de 2 ute til sidene? Er det merkbart forskjell? Jeg vurderer å hive i 1 element til i midten i tillegg til mine 2 MGR 15".

Newcomer Crazysteps sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jonko the kid
    Grattis med rumpesofa.....ehh...eller...rumperister..:-) Hvordan opplever du forskjellen mellom risting fra alle 3 elementene og risting fra kun de 2 ute til sidene? Er det merkbart forskjell? Jeg vurderer å hive i 1 element til i midten i tillegg til mine 2 MGR 15".
    Takk for det. Om man ligger på rumpesofaen og spiser rumpeskum (ostedoodler) mens man ser på film så er det LITT forskjell, men ikke enormt.

Om man sitter i det midterste setet er det STOR forskjell.

Dessuten rister sofaryggen mer med tre elementer enn med to, noe som gir en bedre opplevelse for alle som sitter der.

Stolryggen rister ikke like mye (er nok en stivere konstruksjon), så der kunne jeg tenkt meg en liten bass (om dette hadde vært min faste plass, noe det ikke er)

Lykke til! Jo flere elementer, desto bedre rumperisting!!!

Newcomer jormot sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supert at det fungerer. Det blir nok til at jeg lager romperistersofa før bokhylle. Lurer bare på om jeg har stor nok forsterker.
    Kan du antyde hvor stor effekt du kjører romperisterne på, Crazysteps?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har begynt på lista mi nå.

Stua ble først ryddet, teppe fjernet, så ble anlegget igjen kalibrert med auto-setup (subwoofersignalet ned til +9dB bl.a, så skrudde bittelitt opp på rumperisterne).

Satte på "Saving Private Ryan" bare sånn for å sjekke rumpemassasjenivået. Fytikatta så moro. Granatnedslag i alle retninger, tankser som ruller forbi, bygninger som blir sprengt osv. Aldri vært så gøy.

Som Stearic sa til meg her om dagen; Den beste hjemmekinooppgraderingen han har gjort. I concurr!

Etter krigsfilmen ble det "Finding Nemo". Samme tilfellet her. Dundrer og rister i sofaen, knallmoro!

Ved musikk slår jeg imidlertid risterne helt av. Der er de ikke til nytte, heller tvert imot.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jormot
    Lurer bare på om jeg har stor nok forsterker.
    Kan du antyde hvor stor effekt du kjører romperisterne på, Crazysteps?
    Basselementene jeg benytter har en impedanse på 8Ohm.
    Denonen har 120W å rutte med på sine to ekstra kanaler, mens Yamahaen har litt mer (noen steder står det 125, andre 150).

Man bør fint klare seg med en 100W forsterker uten å savne trøkk.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Crazysteps
    Ved musikk slår jeg imidlertid risterne helt av. Der er de ikke til nytte, heller tvert imot.
    Jeg må kanskje bite i meg de ordene allerede.

Så på URO nå i kveld (3 filmer på én dag tyder på lite å gjøre) og syns at sangen som gikk oppå rulleteksten ble tre hakk bedre med rumperisterne på.

Kan tenke meg at litt rolig Johnny Cash eller no folk rock med stødige tunge rytmer passer fint med litt risting. Føles tyngre og mer kraftfullt.

Raskere musikk derimot blir bare forkludret. Samme syns jeg forøvrig om lobbyscenen i The Matrix. Med maskinpistoler, hagler, pistoler og dunkende rask musikk i samme lydbildet skjedde det mye rart under der.

Andre scener i samme film var dog ikke annet en knallmoro!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik ble altså kontakten til stolen seende ut.
    Har nå mulighet for raskt å koble fra stolen om den skal flyttes eller ved rengjøring og kabelen ikke er lang nok.

Vedlegg 15840

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

jada

i en ideell verden så hadde du kanskje hatt bruk for den kontakten bobby, men nå som gry har funnet veien ut hoveddøren så er det vel strengt tatt ikke nødvendig med en slik "rengjøringskontakt"? er vel ikke så ofte du rengjør så nøye at du faktisk flytter på ting..

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morro, har vært på nippe til å bestille rumperistere selv noen ganger med de naboene jeg har, men mine 10 tommeltotter har hindret meg. :-). Kanskje jeg bestiller deg opp mot drammen en gang til sommeren Crazysteps :-)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-Franky
    i en ideell verden så hadde du kanskje hatt bruk for den kontakten bobby, men nå som gry har funnet veien ut hoveddøren så er det vel strengt tatt ikke nødvendig med en slik "rengjøringskontakt"? er vel ikke så ofte du rengjør så nøye at du faktisk flytter på ting..
    Hehe.

Hvem har vi her?
    Du har jo helt rett selvfølgelig. Tenkte mer på om man må flytte stolen når det er partaier eller no slikt

Er jo ikke noe vits i å støvsuge og vaske under stolen. Ingen som ser der alikevel

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hanspf
    Morro, har vært på nippe til å bestille rumperistere selv noen ganger med de naboene jeg har, men mine 10 tommeltotter har hindret meg. :-). Kanskje jeg bestiller deg opp mot drammen en gang til sommeren Crazysteps :-)
    Er ofte forbi den veien, så kan nok hjelpe til med et par tommeltotter til, ja

Dette er et veldig enkelt prosjekt, så er bare å begynne, så gir vi som er ferdig med det råd underveis!

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir uansett ikke før huset er på plass, så bare dagdrømmer om dagen. Men skal ike se bort if at jeg tar dg på ordet :-)

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Crazysteps:

Har du støy ved bruk av reckhorn? samt, det dempet subsignalet ditt også eller?

har store problemer med reckhornet. Masse støy, og subsignalet blir mye dempet når det går igjennom delefilteret, selv og hele boksen står på full liksom..

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Focalom
    Crazysteps:

Har du støy ved bruk av reckhorn? samt, det dempet subsignalet ditt også eller?

har store problemer med reckhornet. Masse støy, og subsignalet blir mye dempet når det går igjennom delefilteret, selv og hele boksen står på full liksom..
    Jeg har littebitt støy totalt sett, men hvor det oppstår har jeg ikke undersøkt enda da det er såpass lite.
    (I bruksanvisningen fra Reckhorn stod det en metode for å redusere støy som kunne oppstå)

Jeg har heller ikke testet uten Reckhorn etter at subsignalet ble stilt opp 17dB, så hvor mye det demper vet jeg heller ikke. Stearic (min motivator fra post #1) har fortalt at Reckhornen kun demper, uansett hvordan den står innstilt.

Regner med å teste dette underveis, men siden oppsettet mitt fungerer såpass bra som det gjør så ser jeg ingen hast i det :-D

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lagt til en undersøkelse helt i begynnelsen av tråden.
    Artig om mange av dere gidder å svare

Skal oppdatere denne tråden om ikke så lenge med flere bilder, tips og beskrivelser.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde vært mulig å krysse på flere alternativer med de formuleringene du har valgt. Det er fullt mulig å ha rumperister fra før men samtidig bli inspirert og synes tråden er fin :-D

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Burde vært mulig å krysse på flere alternativer med de formuleringene du har valgt. Det er fullt mulig å ha rumperister fra før men samtidig bli inspirert og synes tråden er fin :-D
    Det er sant.

Da setter jeg stor pris på tilbakemelding i form av en kommentar, så får undersøkelsen ta seg av om folk skal bygge eller ei.

Newcomer jormot sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Svart på undersøkelsen

Da har jeg svart "Ja, dette bør være enkelt og greit". Det dekker ikke helt i mitt tilfelle da jeg begynte å planlegge etter at jeg leste innlegget til Homealone
    http://avforum.no/forum/hoyttalere/4...-pabegynt.html
    Det er flere andres løsninger jeg har stjålet litt fra.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan ble "lydbildet" ditt ved bruk av disse 15" ?
    Det rista vel litt i skinkene,men ellers da ?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DeVeDe
    Hvordan ble "lydbildet" ditt ved bruk av disse 15" ?
    Det rista vel litt i skinkene,men ellers da ?
    Som sagt så er det helt håpløst i forbindelse med musikklytting (techno har jeg ikke prøvd), men som en ekstra effekt under filmvisninger er det helt fantastisk.

Jeg blir "lurt" til å tro at bassen er dypere og mer kontant enn den i realiteten er og i begynnelsen medførte dette at jeg automatisk skrudde volumet på bassen noe ned, mens følelsen av bass forble den samme.

Da jeg senere lyttet til musikk uten rumperistere merket jeg tydelig at det var noe som manglet i bunn av lydbildet og subvolumet ble justert opp igjen til et normalt nivå.

Når jeg nå ser film med alt aktivert, subvolumet på "normalt" nivå og med lyden (og dermed også ristinga) på full guffe er anlegget nesten ikke til å kjenne igjen.

Lyden er som før høyoppløst, klar, kontant og med en fantastisk surroundfølelse, men har nå fått mer "kropp", dypere drønn og mer realistiske dypbasseffekter.

Er som å ha en signalkabel festet direkte til sentralnervesystemet!

Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •