Bygge rumperistere i IKEA-salong (FERDIG!!!) Nå også med undersøkelse! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 139
    Newcomer stearic sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Crazysteps
    Legger elementene over tegningen før jeg kutter, for å kontrollere. Bør gå bra dette her.

Bare Ljudia får tomlene ut av ræva...
    Det tok ca. en uke før jeg fikk varene fra Ljudia, og de kom i postoppkrav Så du får bare roe deg ned og ta deg en pils, Audun :P

Newcomer Crazysteps sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stearic
    Det tok ca. en uke før jeg fikk varene fra Ljudia, og de kom i postoppkrav Så du får bare roe deg ned og ta deg en pils, Audun :P
    Ja, det står jo én uke på sida deres. Men postoppkrav er ikke bra.

Tålmodighet er ikke akkurat min greie når det gjelder ting som det her...

Vil ha det ferdig imorgen jeg, men regner med at neste helg blir filmhelg

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som en liten kuriositet kan jeg vise til følgende:

Bass for your backside at CES 2005 - CNET.com

Bass Shaker Projects at Parts Express - DIY Projects, Home Theater Seats, Drum Thrones, Gaming Chair

ButtKicker LFE Kit for Home Theater (monteres under beina til sofaen og rister dermed HELE konstruksjonen)

Tracks to check out the Buttkicker rumbles are DTS demo disc No.8 Pirates Of Caribean(Infrasonic bass of underwater u never hear(feel!)in the subwoofers),Minority Report(Gun shoot),Behind the Enemy lines(Mine Blasts)-(DTS Demo Disc No.7)

Diy Tactile Transducer - Lumenlab

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

NÅ begynner ting å skje

Jada, nå er man virkelig igang!

Klarte ikke vente lenger (holdt én dag) og dro inn til Oslo i helga. Tilbake kom jeg med basselementer fra Ljudia + flathylser for tilkobling.

De hadde ikke 4 stk MGR 1715 inne, så jeg tok 2 stk av de og 2 stk 2015.
    2015 tåler 300W mot 1715s 150W, men er i tillegg 1,7 cm dypere. Må altså heve sofaen ca én cm.

Vedlegg 15684Vedlegg 15683Vedlegg 15685

Deretter boret jeg et lite hull innenfor sirkelen til de ferdig oppmålte baffelhullene og boret ut åpningen med en elektrisk stikksag.

Vedlegg 15686

I hullene la jeg elementene (2stk 2015 i hver ende av sofaen og 1 stk 1715 i midten + 1 stk 1715 i stolen). Elementene ble skrudd fast til gulvsponplata og sponplata til ramma på henholdsvis stolen og sofaen med korte og lange montasjeskruer fra Clas Ohlson.

Vedlegg 15687Vedlegg 15688Vedlegg 15689

Til de litt dyrere elementene (2015) kunne man feste høyttalerkablene med fjærtilkobling Vedlegg 15690 mens til de billigste måtte jeg benytte flathylser og tre innpå Vedlegg 15691Vedlegg 15692Vedlegg 15693

Til slutt så ble alle kablene samlet og festet med passende festeanordninger til sofabunn Vedlegg 15694Vedlegg 15695

Da alt var klart blødde jeg litt Vedlegg 15696

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så til testingen

Da alle elementene og den verste og tyngste jobben var unnagjort var det klart for den første testingen.

Har ikke rukket innom posten ennå, så Reckhorndelefilteret er ikke hentet.

Bare for å teste før jeg kobler alt sammen imorgen slik det er ment (inkludert Reckhorn F-1) koblet jeg de to ytterste elementene i sofaen (MGR F-2015) til Yamaha AX-892.

Inn på CD-inngangen på denne koblet jeg sub-signalet fra Denonen (etter 2 stk y-ledd).

De aktive subene i Avantek Nine høyttalerne slo jeg av for å eliminere risting fra disse.

Deretter satte jeg på en DTS-CD fra Metallica og skrudde opp volumet.

Bort i sofaen og sette meg mens jeg saaakte skrur opp volumet på Yamahaen. Nå var signalet delt ved 80Hz så det burde vært en del risting. Men er det det? Neida!

Ikke før jeg har Yamahaen på klokka 3 og Denon på -25 begynte det å skje ting. Da kunne jeg såvidt kjenne det i rumpa.

Rare greier tenkte jeg.

Inn på system setup på Denonen og resatte alle høyttalernivåer (suben stod nemlig til -6dB f.eks)

Dette hjalp NOE og med Denonen på -25dB var det nå OK risting i rumpa (men langt fra nok i forhold til lydvolumet)

Vet ikke hva dette kommer av. Yamahaen skal ha nok kraft til å blåse rumpa av meg og signalene BØR være kraftige på Metallicamusikk.
    Subutgangen står også på Main + LFE, mens center + bakkanalene står til small.

Noen forslag?

Skaffet meg Digital Video Essentials i helga også, så går ned i stua igjen og prøver denne.
    Fungerer det ikke brenner jeg opp hele sofaen :evil: (eller venter med å prøve mer til jeg har Reckhornen på plass )

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skaffet meg Digital Video Essentials i helga også, så går ned i stua igjen og prøver denne.
    Fungerer det ikke brenner jeg opp hele sofaen :evil: (eller venter med å prøve mer til jeg har Reckhornen på plass )
    Digital Video Essentials fungerte ikke (kom bare ut igjen), så prøvde med åpningsscenen på "Master and Commander" der de blir beskutt av det enorme franske skipet.

Med Yamaha på klokka halv tre og Denon på -15 dB ristet det meget godt. Mest i armlenene og ryggen på sofaen da det virket som rumperistinga ble godt dempet av de bløte putene.

La meg så ned og strakk meg utover hele sofaen. Da snakker vi. En kontant banking i bryst og beina (mageregionen er ennå ikke koblet til) og jeg kjente med én gang at løsningen med ett element under hvert sete er ideell fremfor færre elementer.

La meg deretter på gulvet og kikket under sofaen og her var det jammen iherdig jobbing. Elementene dunket og slo flere centimeter. Det var i tillegg en nærmest konstant lavfrekvent rumling (grunnet høy delefrekvens og mye lavfrekvent action på skjermen).

Etter ti min med rumling kjente jeg på forsterkerne. Denonen var god og varm og Yamaha var fremdeles like kald som før. Mer å gå på her altså da denne pleier å bli god og varm under spilling.

Får vente på Reckhornen imorgen, koble til denne og så prøve forskjellige løsninger.

Én mulighet er å skru volumet NED på de aktive subwooferne, så Denonen legger til MER gain (smør på flesk?) på dette signalet og Yamahaen dermed får mer å jobbe med.

Noen andre forslag? Vil f.eks Reckhornen forsterke subsignalet til rumperisterne i forhold til det jeg får ut fra Denonreceiveren?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå begynner det å nærme seg Schmekk på Reckhornen og invitér meg på besøk Er klar for å kjenne hvordan risterne fungerer hos deg Det er jo ikke noen tvil om at fler elementer er bedre i et slikt oppsett. Hvertfall hvis man har en del gjester på besøk, og ønsker at alle skal få samme opplevelsen. (blir nok noen måneder til jeg har råd til dette så vi får se

Gi gass!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stearic
    Det er jo ikke noen tvil om at fler elementer er bedre i et slikt oppsett. Hvertfall hvis man har en del gjester på besøk, og ønsker at alle skal få samme opplevelsen.
    Eller om man ofte befinner seg i en horisontal posisjon ved filmtitting

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mori
    Btw : Blir det mye bass (rumling) som vil forplante seg i gulvet (eller vil det "forvinne" i sofaen) ? Tenker da på naboer som allerede får kjørt seg....
    Var ingen forplantning til gulvet hos meg, nei.

Sofaen står foreløpig på de runde skivene jeg kuttet ut for baffelhullene da et par av elementene var dypere enn planlagt, men lurer på å skru på 4 av de dempeføttene man får kjøpt til vaskemaskiner etc.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Herre jemini!!!

Så moro har film sjeldent vært.

Fikk hentet Reckhorn Vedlegg 15709etter jobben og plasserte den i anlegget mitt slik jeg har skissert tidligere.Vedlegg 15710

Reckhornen ble skrudd til max, delingsfrekvens 40+ Hz. Yamahaen ble satt til klokka 3 og sone 2 på Denon ble skrudd opp til -10dB.

LITE respons. LItt risting var det, men også MYE lavfrekvent sus og annet bøll.

For å gjøre en lang testehistorie kort:

Halvannen time senere har jeg gjort følgende;
    De aktive subwooferne er skrudd GODT ned i volum og ny autosetup av Denonreceiveren er kjørt. Dette resulterte i en gain på +11.5 dB ut av subutgangen mot -6dB tidligere. Dette hjalp godt.

Etter de to y-leddene på subutgangen går signalkablene inn i Reckhorn, blir delt (og forsterket?) og deretter direkte inn i Yamaha CD inn. Dette blir så forsterket på klokka 12 til MGR F-2015 i sofaen.

Ut fra Yamahaens tape out loop går det signalkabler inn på Denons tape in som videre blir kjørt til multiromssone 2 på +6dB (visste ikke det var noe på plussida jeg )

Når jeg så kjører åpningsscenen på Master and Commander igjen så rister det så kraftig og troverdig at jeg nesten må gjemme for ikke å bli truffet av de franske 18 punds kanonene.

MORO!!! og kan anbefales på det varmeste!

Flere bilder kommer senere, i tillegg til at "Min Hjemmekino" profilen min vil bli oppdatert med bilder og mer tekst.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så bra! Litt mer effektiv enn det jeg var i min tråd, men så har du også noe mer forståelse for lyd, tilkoblinger og oppsett enn det jeg har

Du skjønner nå hvorfor jeg mener dette er et MUST i enhver hjemmekino ? Helt sinnsykt gøy å se på film Ble nesten nervøs under flykræsjen på Flight of the phoenix. Mulig jeg må få låne Master and Commander av deg hvis det er en bra film både filmatisk og romperistisk sett, hehe

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann, flott prosjekt, fint å se det ordnet seg til slutt
    Merker du noen tydelige forskjeller på 1715 og 2015 elementene?
    hvis du kjører et element om gangen hvis du har mulighet til dette..

Kan det også tenkes at det billigste er bedre? da den 2015 er såpass mye mer "stasjet" opp at kostnadene i elementet ligger i dette?

Lurer på hvem av de jeg skal velge, eller om det er det samme?

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette hørtes jo knall ut ! Jeg kommer nok til å orsøke selv, men tror jeg drøyer den ca 1 mnd... (mye penger ut på andre ting )

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så moro har film sjeldent vært.

Halvannen time senere har jeg gjort følgende;
    De aktive subwooferne er skrudd GODT ned i volum og ny autosetup av Denonreceiveren er kjørt. Dette resulterte i en gain på +11.5 dB ut av subutgangen mot -6dB tidligere. Dette hjalp godt.
    .
    Men dette er jo ikke gunstig med tanke på den aktive subben?
    Slik jeg har forstått det så bør sub-utgangen være satt så lavt som mulig, men med mulighet for finjustering. -5db er "kurrant". Dette har noe med forvrengning og signalstøy å gjøre, for å minske dette. Leste noe om det i svs brukerhåndboka.
    Er på trappene til et slikt prosjekt selv, eller er jo igang, men har fått litt kalde føtter etter at både du og (stearic tror jeg det var) sliter/slet med lite risting, og må øke signalet ut fra receiveren, noe som også påvirker aktive subber påkoblet. Dette er jeg litt skeptisk til .. noen som vet hvor viktig dette er? altså det med +12 på subutgangen liksom, med tanke på støy og minst mulig forvrengning?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Focalom
    Heisann, flott prosjekt, fint å se det ordnet seg til slutt
    Merker du noen tydelige forskjeller på 1715 og 2015 elementene?
    hvis du kjører et element om gangen hvis du har mulighet til dette..

Kan det også tenkes at det billigste er bedre? da den 2015 er såpass mye mer "stasjet" opp at kostnadene i elementet ligger i dette?

Lurer på hvem av de jeg skal velge, eller om det er det samme?
    Da jeg kjører to forskjellige forsterkere på de (Yamaha på 2015 og Denon på 1715) så er det litt vanskelig å si.

2015 går teroretisk bittelitt dypere før den runder av og har en følsomhet på 94dB mot 1715s 90dB noe som gjør at den teoretisk også skal kunne spille høyere/gi mer vibrasjoner med samme forsterkerkraft.

Yamahaen har jeg nå på klokka 12, mens Denon står på +6dB (noe over 12 regner jeg med) og da rister de ca like mye. Frekvensen er nå delt ved 40hZ.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Focalom
    Men dette er jo ikke gunstig med tanke på den aktive subben?
    Slik jeg har forstått det så bør sub-utgangen være satt så lavt som mulig, men med mulighet for finjustering. -5db er "kurrant". Dette har noe med forvrengning og signalstøy å gjøre, for å minske dette. Leste noe om det i svs brukerhåndboka.
    Er på trappene til et slikt prosjekt selv, eller er jo igang, men har fått litt kalde føtter etter at både du og (stearic tror jeg det var) sliter/slet med lite risting, og må øke signalet ut fra receiveren, noe som også påvirker aktive subber påkoblet. Dette er jeg litt skeptisk til .. noen som vet hvor viktig dette er? altså det med +12 på subutgangen liksom, med tanke på støy og minst mulig forvrengning?
    Lurer på dette selv, men om jeg ikke hører noen forskjell selv så er det jo forsåvidt det samme hva teorien sier om det.

Hjelper også noe på forvrengning at jeg nå gjerne setter subnivået noe lavere da risteeffekten taes hånd om et annet sted i oppsettet. Jeg blir altså lurt til å tro at bassen er kraftigere enn den er.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med mindre utgangstrinnet i receiveren er feilkonstruert skal det ikke ha noe problem med å levere +12dB (referert til 1V betyr det 4V signal) til subwooferen. Siden du dermed får mulighet til å dempe forsterkningen hos subwooferen demper du også eventuell støy som plukkes opp av (den lange?) signalkabelen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noe jeg lurer på..

Om de rumperisterene, lager de lyd? om det er de som tar seg av bassen? eller er det kun vibrasjoner fra dem, slik at subbwooferen kan spille bassen rent og "uforstyrret"?

Ellers så så jeg at du har koblet elementene til forkjellig utstyr, kan dette føre til fase feil? (tenker da at det er litt delay i elektronikken) kanskje du kan få enda litt mer trøkk hvis du klare å få dem til å spille i fase, sammen, synkront, eller hva det kalles.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av parisbamse
    Om de rumperisterene, lager de lyd? om det er de som tar seg av bassen? eller er det kun vibrasjoner fra dem, slik at subbwooferen kan spille bassen rent og "uforstyrret"?

Ellers så så jeg at du har koblet elementene til forkjellig utstyr, kan dette føre til fase feil? (tenker da at det er litt delay i elektronikken) kanskje du kan få enda litt mer trøkk hvis du klare å få dem til å spille i fase, sammen, synkront, eller hva det kalles.
    Den lyden som blir produsert av rumperisterne blir effektivt dempet av den bløte sofaen, så dette er ikke hørbart.

Er nok litt delay i elektronikken, men regner ikke med at forskjellen mellom de fire involverte forsterkerne (2x Avantek Nine aktiv sub + Yamaha + Denon) utgjør et så stort problem at det er behov for å endre dette.

Så lenge den hørbare bassen er synkronisert med mellomtone og diskant så er jeg fornøyd (dette fikser Denon AVR-3805 automatisk via auto setup)

Det jeg BØR sjekke er om alle + og - er koblet likt. Dette kontrollerte jeg nemlig ikke i farten da jeg koblet til og sannsynligheten er at minst ett element dytter når de andre drar (fasefeil)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tillegg er det fremdeles litt brumming i bassene, spesielt i de to 1715 som er drevet av Denonen.

Skal se om det hjelper med å jorde Reckhornen til Denonen (selv om Denonen ikke er jordet til det elektriske).

Liste på hva som må fikses i systemet mitt nå:

• Rydde stue
    • Flytte ut skap/skjenk av stue
    • Fjerne teppe fra salong
    • Kjøre nytt autooppsett (bl.a. få litt mer bass enn hva det er nå)
    • Sjekke rumperisternes faser
    • Eliminere brumming i rumperisterne
    • Få registrert alle DVD-titlene mine (så det blir enklere og raskere å finne kveldens filmvisning(er))
    • Få tatt bilder til Min Hjemmekino-profilen min

Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •