Nytt stereoanlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt stereoanlegg

Jeg har begynt å leke med tanken på å kjøpe meg et stereoanlegg, har sålangt i livet klart meg med et vanlig "elkjøp mini-anlegg" som til sitt forsvar har ganske bra lyd. Men i forhold til hvor mye tid jeg bruker på å spille musikk så hadde det vært på sin plass med noe litt mer solid. Og nå som jeg har jobbet en god stund som lærling så har jeg klart å spare opp noen kroner til formålet.

Problemet er at jeg er helt grønn på dette feltet, og aner ikke hvilke komponenter som går godt sammen og slikt. Derfor håper jeg dere kan hjelpe meg å finne det beste oppsettet i den prisklassen jeg hadde tenkt meg.

Dette er det jeg har sett meg ut sålangt :

Høytalere:
    http://www.hifiklubben.com/NO/Produk...Cherrywood.htm

Reciever:
    http://www.hifiklubben.com/NO/Produk...iver_Soelv.htm

Dvd eller cd-spiller kommer senere, jeg har en midlertidig spiller jeg skal prøve meg med først. Nykjøp blir på en senere lønns-slipp..

Får jeg noe trøkk i dette oppsettet?
    Hva tror dere? Er det noe annet jeg bør gå for som gir meg mer for pengene? Har ikke penger til å gå noe opp i pris, men er svært takknemmlig for tips..

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet!

En kan få mye moro for pengene du har tenkt å legge ned i et anlegg.

Men:

- Hva er budsjettet ditt totalt for forsterker og høyttalere?
    - Hvor stort rom skal de spille i?
    - Skal du ha høyttalere som spiller Pussycat Dolls med så tung bass at inventaret flytter seg, eller pleier du å bedrive finlytting til Norah Jones?
    - Har du tenkt å ha surround senere og vil du ha en forsterker med mulighet for det?

En ting kan jeg si deg: Det finnes mange andre butikker enn hifi-klubben, og hvis du er lur så kikker du på bruktmarkedet, der kan du får mye bra i din prisklasse...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Velkommen til forumet!

En kan få mye moro for pengene du har tenkt å legge ned i et anlegg.

Men:

- Hva er budsjettet ditt totalt for forsterker og høyttalere?
    - Hvor stort rom skal de spille i?
    - Skal du ha høyttalere som spiller Pussycat Dolls med så tung bass at inventaret flytter seg, eller pleier du å bedrive finlytting til Norah Jones?
    - Har du tenkt å ha surround senere og vil du ha en forsterker med mulighet for det?
    Takk skal du ha! Virker som et veldig bra forum.

Vi kan vel si at budsjettet ligger på ca. 8500,- for forsterker og høytalere, pr idag bor jeg hjemme hos mine foreldre. I kjelleren der jeg lever, så er det en stue på ca 20kvm. Det er her anlegget skal stå, men jeg skal jo ikke bo hjemme for alltid. Så litt vanskelig å si hvordan det stiller seg i fremtiden.
    Jeg spiller veldig mye forskjellig musikk, alt ifra singer/songwriter-artister til metalcore-band som trivium. Men generelt går det mye på rock/hard-rock.

Om jeg skal ha surround senere har jeg egentlig ikke tatt stilling til, men terskelen blir jo høyere for å skaffe meg et surround anlegg om jeg må investere i nok en forsterker senere. Det finnes kansje rimelige surround-alternativ jeg kan bruke som stereoforsterker en stund?

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I denne prisklassen ville jeg kanskje titter på disse høytalerne : QLN Artech 8 - Hi-fi Center Kjeden

Med en : Harman Kardon HK 3480 - Hi-fi Center Kjeden

Her er du i allefall sikret SKIKKELIG trøkk!

Finnes mange alternativer, spesielt om du ser på bruktbørsen....

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale deg disse
    http://www.avhifi.no/main.php3?PI=11&PNO=13426

Eller disse om du kan strekke deg litt lenger
    http://www.avhifi.no/main.php3?PI=11&PNO=13427

Dette er høyttalere som spiller det meste av musik med engasjement og godt driv,og de liker rock/metal svært godt
    Sett dem opp sammen med en god stereoforsterker med god strømforsyning(ikke se deg blind på antall watt,men sørg for att den har kraftig strømforsyning).

Her får du mye musikkglede for pengene:-D
    Ta deg en tur til en forhandler og hør på dem,eller aller helst låne dem med deg hjem og hør på dem i din egen stue så finner du fort ut om det er noe du liker.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes mange bra alternativer i prisklassen både av høyttalere og forsterkere. Jeg synes Yamaha sine receivere fungerer veldig greit på musikk. Yamaha RX-V659 f.eks. er et ok kjøp til 3-4 tusen. Det finnes dog mange merker å velge i. Andre jeg kan anbefale er Arcam, Marantz, Onkyo og Pioneer. Har ikke erfaring med så mange flere merker. Er mange modeller, så blir litt mye å oppsummere flere.

Av høyttalere er det og en mengde å velge i. Helt fra greie høyttalere til 2 K som QLN til dyrere. Hvis du bruker f.eks. 4 tusen på en forsterker (og en god forsterker er utrolig viktig!) står du igjen med roughly 4500 til høyttaler.

Alternativer som kan være ok for deg:
    - QLN Qubic QLN Qubic Fronthøyttaler - Hi-fi Center Kjeden
    - XTZ W2MT (Internettbutikk) XTZ 99 W2MT i sort pianolakk
    -Dali Concept 6 DALI Concept 6 Høyttalere

Er mange flere, Patos Basic som blir nevnt over er og veldig greie, men må ha bra forsterker for å glimte virkelig til. Jeg hadde ihvertfall gått opp på 410 hvis den er aktuell. Ellers kan nok flere hjelpe til her.

Så langt som mulig ville jeg ihvertfall prøvd å få hørt høyttalerne før kjøp.

Lykke til videre i jakten, ikke forhast deg og spør hvis du lurer på noe!

Intermediate Kjeksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    760
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi Plumber
    Jeg vil anbefale deg disse
    http://www.avhifi.no/main.php3?PI=11&PNO=13426

Eller disse om du kan strekke deg litt lenger
    http://www.avhifi.no/main.php3?PI=11&PNO=13427

Dette er høyttalere som spiller det meste av musik med engasjement og godt driv,og de liker rock/metal svært godt
    Sett dem opp sammen med en god stereoforsterker med god strømforsyning(ikke se deg blind på antall watt,men sørg for att den har kraftig strømforsyning).

Her får du mye musikkglede for pengene:-D
    Ta deg en tur til en forhandler og hør på dem,eller aller helst låne dem med deg hjem og hør på dem i din egen stue så finner du fort ut om det er noe du liker.
    Sammy type grumsete mørke diskanten som du har eller? Den falt IKKE i smak:P hehe... Se's i morra klumpen:twisted:

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjeksen
    Sammy type grumsete mørke diskanten som du har eller? Den falt IKKE i smak:P hehe... Se's i morra klumpen:twisted:
    ...Er nok bare ørene dine som har fått seg en smell av FOR mye FOR høy CV lyd

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Proson Reality 63 som selges på avtorget nå er meget gode høyttalere, men ikke gi mer enn 2K for dem hvis du skal by. Da kan du istedet kjøpe nye.

Active Christianrr sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg tror gir suverent mest for pengene i din prisklasse er : XTZ Class A100D XTZ99W2MT

F eks Dumle på forumet har disse høytalerne. De ser jo utrolig sexy ut!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Christianrr
    Det jeg tror gir suverent mest for pengene i din prisklasse er : XTZ Class A100D XTZ99W2MT

F eks Dumle på forumet har disse høytalerne. De ser jo utrolig sexy ut!

Støtter Christianrr, her får du mye lyd for pengene.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp..ikke dumt det forslaget til Christianrr.Har ikke hørt det oppsettet selv men det ser jo unektelig bra ut på papiret og har sett at xtz får mye bra omtale prisen tatt i betraktning!

Nå har du jo fått noen gode forslag,og det skulle ikke forundre meg om det kommer enda flere
    Så ta deg en runde og hør på dem og se hva du selv syns...og ikke hør på kjeksen,han er ikke helt ved sine fulle fem og gi patos en sjangse.

Og det viktigste..vi er veldig nysjerrig på hva du syns om forslagene så morro om du skriver litt om dine inntrykk på lytterunde og fortell oss hva du kjøper etterhvert:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med denne forsterkeren:-D : CAMBRIDGE 640A v.2 Integrert forsterker
    ...veldig god lyd for pengene hvertfall

test:Lyd og Bilde : Høy kvalitet - lav pris

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. Denne tråden ble jeg gla for å se! skal ha meg annlegg selv i samme prisklasse ca. Bare jeg skal ha surroundforsterker.

Har dere noe å si om Yamaha RX-V659?

Edit: Feil i navn på forsterker

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teknisk er 659 en veldig bra forsterker. Pass bare på at du ikke kjøper høyttalere som blir for tunge for den å dra
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par billige høyttalere som har fått gjennomgående gode kritikker i tester og veldig mye skryt her på forumet er Dynavoice M65.
    Komplett.no - Dynavoice M65 Black, Leveres som par
    Disse kombinert med en H/K 970 ville nok gitt utrolig god lyd for pengene
    Harman/Kardon HK 970 - Hi-fi Center Kjeden
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt komboen så jeg skal ikke være bastant da jeg kun har hørt produktene isolert, men jeg tror Dynavoice M65 på HK 970 kan være hardt i toppen. Jeg tror heller Yamahaen på Dynavoice hadde vært bedre å leve med. Det har jeg hørt og til prisen spiller det meget bra. Litt farget i bunnen, og litt lite artikulasjon i bassen, men til prisen spiller det veldig greit. Uten tvil mye for pengene. Du kan jo få ferdige surround oppsett fra Dynavoice på surround.no til gode priser. Definition-serien har jeg ikke hørt, men vil jo tro de er bedre enn den rimeligere serien.

Mine 0.13 ører...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oisann, her hadde det virkelig kommet inn forslag! Takk skal dere ha!

Skal se igjennom forslagene litt nå, så kan jeg poste pånytt når jeg har fått tenkt litt. Men når det gjelder prøve-lytting så blir nok det desverre vanskelig. Jeg bor på et sted i landet der det blir litt komplisert.. Så jeg blir nødt til å stole på deres vurderinger og satse på litt flaks.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg fått sett litt over forslagene, og det blir egentlig ganske mye å velge imellom. Takk for mange gode forslag!

Jeg tenker litt på disse to alternativene:

Alternativ 1 er med QLN Artech 8 som høytalerpar:
    http://www.hificenter.no/shop_item.cfm?id=1673
    Og Harman Kardon HK 3380 som forsterker:
    http://www.hificenter.no/shop_item.cfm?id=848

Alternativ 2 er med de litt mindre høytalerne QLN Artech 6:
    http://www.hificenter.no/shop_item.cfm?id=1676
    Og den større Harman Kardon HK 3480 som forsterker:
    http://www.hificenter.no/shop_item.cfm?id=851

Så spørsmålet her er egentlig hva som gir meg mest av den minste HK forsterkeren med det største høytalersettet, og den største forsterkeren vs. det minste høytalersettet? Hva ville dere ha valgt av disse komponentene? Jeg skulle selvsagt gjerne ha kjøpt det beste alternativet av begge, men siden jeg allerede har brukt budsjettet og mer i forslagene så blir det vanskelig..:-) Og som sagt så blir desverre prøve-lytting en komplisert affære, så om noen har hørt dette oppsettet hadde det vært kjempefint å høre om erfaringer med dette.

Jeg er svært takknemmlig for all hjelp!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig tror jeg at jeg hadde ventet og kjøpt høyttalerene i alt 1 og forsterkeren i alt 2. Tror du blir mest fornøyd med det egentlig.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •