Seriekobling og følsomhet m.m.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Seriekobling og følsomhet m.m.

Jeg har nå to like centerkanaler som jeg har seriekoblet på centerutgangen på min yamaha rxv-1400. Det er 4 ohms høytalere, og seriekoblet blir de da 8 ohm.
    I teorien skulle det føre til at de krever en dobling av effekt for å få samme lydtrykk fra en høytaler, men siden det er to skulle dette gå opp i opp, dvs. at jeg vil få samme lydtrykk på samme volum som tidligere. I praksis må jeg heve nivået på centerkanalen med 1dB i forhold til tidligere ved referansenivå, 75dB.

Det jeg lurer på er hvordan seriekobling påvirker følsomheten til disse høytalerene?
    Hvis hver enkelt har en følsomhet på 90 dB, hvordan blir da følsomheten samlet i seriekobling? Er den fortsatt 90 dB eller går denne opp eller ned?

I praksis synes jeg at seriekoblingen gir en dypere/fyldigere lyd enn med bare en høytaler, men jeg lurer litt (er ikke sikker...) på om dynamikken blir litt dårligere. Dvs. at de ikke peaker like høyt som tidligere i scener hvor det virkelig tar av... Eller er det bare at det skal mer til før de begynner å bli presset og at kontrollert lyd høres lavere ut en presset/forvrengt lyd?

Og hvordan påvirker det egentlig lyden at det nå er to diskantelementer istedet for et? Blir denne mer fremtredende da eller jevner det seg ut?

Den store fordelen er jo at det blir mindre krevende for forsterkeren å drive disse høytalerne nå, og jeg merker at den blir vesentlig mindre varm enn før.

Det idelle hadde vel antakelig vært å ha en separat efeektforsterker på hver av kanalene, men det får komme etterhvert...

Active Sizedoesmatter sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har gjort akkurat det samme selv og opplever mye det på samme måte som du beskriver det.
    Følsomheten av to høytalere i 8ohm kontra en 4 ohm er jeg neimen ikke sikker på.
    Forsterkern min(proson) jobber vertfall lettere,men det trengs helt klart mer trykk. Effekforst. min tok kveld etter en natt med lyn og torden:-(
    "Lånte" en 208 fra frontene og da ble d fart i sentern.Så jeg kommer til å leite etter en kraftig sak som kan holde god kontroll.
    Koblet ut alt annet enn senter og fik meg en oversaskelse når jeg hørte hvor dypt den faktisk går. Ikke rart at 6" blir litt feil i mitt oppsett..
    Nok en gang konkluderer jeg med at like høytalere og lik effekt hele veien rundt må være det optimale!:-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •