Hvordan er System Audio?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan er System Audio?

Heisann allesammen

Jeg sitter og skal bestemme meg for høytalere som skal handles inn i januar... og jeg har funnet ut at jeg vil ha noen tynne og pene høytalere som ikke tar noe spesielt med plass i tillegg til at de spiller bra nok for både musikk og film. Rommet er ca 30kvm..

Mine øyne falt da fort på System Audio og spesielt disse to:
    System Audio SA1750 og System Audio SA1730 føres av hificenterkjeden

Men jeg er veldig usikker på hvordan disse vil spille når det gjelder bass. Det vil si er de gode nok alene eller må jeg å legge til en sub? Jeg spiller alt fra techno til country og klassisk.

Forsterkeren står mellom en NAD (C325BEE evt C352) og en Harman/Kardon (HK 970). Kommer litt ann på tilbudet fra butikken også..

Noen som har testet denne sammensetningen før? Evt. har en mening om bassen i SA høytalerne?

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SA har ikke så mye dyp bass, men en veldig rask en. (De har verdens raskeste elementer.) Så du må nok legge til en sub siden de ikke spiller så veldig dypt. (40 Hz ved -3 db)

Men til musikk er de nok helt geniale i hvert fall til rock, metal osv. Litt usikker på hvordan de blir til techno :???: men med sub så blir det nok bra!

Nå skal det sies at jeg ikke har hørt 1750 eller 1730, men 1550. men jeg tror det er mye lik lydsignatur i de tre.

Men som de aller fleste sier på forumet: lån de med deg hjem og hør hvordan de høres ut i det rommet du skal ha de i

Hilsen Faller

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si jeg ble overrasket over hvor mye bass det kunne være i så små høyttalerelementer. Punchen i mellombassen er helt rå synes jeg. Til musikk så holder det mere enn nok mener jeg, men til film villle jeg nok ønsket meg en sub. Jeg har som Faller bare hørt 1550, men jeg gjetter på at 1750 spiller litt dypere og med enda mere kraft.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen!

SA er som nevnt ikke egnet om du vil ha dyp bass. Da må du ha sub i tillegg.
    De er imidlertid veldig dynamiske og velspillende. Men de må matches med rett elektronikk, ellers kan du fort bli misfornøyd. Tror du finner en del om dette hvis du søker på forumet.
    Selv tror jeg ikke de eksemplene du nevnte er optimale i kombinasjon med SA, men jeg har ikke hørt dem heller. Jeg ville testet først.
    Primare/SA er ellers en anbefalt kombinasjon.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med Amra om forsterkeri. Prøv for all del en kombinasjon før du handler. Jeg mistenker at SA1750 krever ganske så mye krefter for å yte sitt beste.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du liker designet på SA, kan du jo også sjekke ut disse:

http://www.bmaudio.no/default.asp?pg...rue&menuID=236

Disse får veldig mye skryt, serbra ut, og er jo rimelige også..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for fin tilbakemelding!

Jeg innbiller meg at både NAD og HK forsterkeren skulle klare å dra disse greit, men som det blir sagt så skal jeg få testet litt før jeg handler...

Amra: likte godt prisen på Audio Pro Black Diamond V2-høytalerne, men med svart pianolakk så passer de ikke inn i rommet :cry:. Men nettsiden var ny for meg og inspirerer til mer titting før jeg bestemmer meg.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norm
    Heisann allesammen

Jeg sitter og skal bestemme meg for høytalere som skal handles inn i januar... og jeg har funnet ut at jeg vil ha noen tynne og pene høytalere som ikke tar noe spesielt med plass i tillegg til at de spiller bra nok for både musikk og film. Rommet er ca 30kvm..

Mine øyne falt da fort på System Audio og spesielt disse to:
    System Audio SA1750 og System Audio SA1730 føres av hificenterkjeden

Men jeg er veldig usikker på hvordan disse vil spille når det gjelder bass. Det vil si er de gode nok alene eller må jeg å legge til en sub? Jeg spiller alt fra techno til country og klassisk.

Forsterkeren står mellom en NAD (C325BEE evt C352) og en Harman/Kardon (HK 970). Kommer litt ann på tilbudet fra butikken også..

Noen som har testet denne sammensetningen før? Evt. har en mening om bassen i SA høytalerne?

Tror ikke NAD er rette forsterker til SA, ikke nokk presisjon til disse høyttalerne..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du tid, anledning og ikke minst lyst - ta en titt på Triangle Antal, Altea eller "minstemann" Heliade. Smale, smekre og lekre. Ikke minst er lyden veldig frisk både i detaljer og livlighet.

Mer info på Norsk Hifi Center og Triangle

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha eid sansui forsterker og høytalere i snart 17 år, så bestemte jeg meg for å kjøpe en hk 330 og sa 1750.

Ble etter hvert fornøyd etter å ha stilt inn alt riktig.
    Gir en veldig ok bass, har nesten godt over til å spille luftbass istedenfor luftgitar.

Blir veldig oppmerksom på bass gitaren i lydbildet.

Men lurer på om lyden blir enda bedre med en enda større reciver, eller blir lyden bare høyere?

Nå sitter jeg bare og venter på å ha råd til en SVS PB12-NSD, da blir det nok liv i stua!!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomb
    Etter å ha eid sansui forsterker og høytalere i snart 17 år, så bestemte jeg meg for å kjøpe en hk 330 og sa 1750.

Ble etter hvert fornøyd etter å ha stilt inn alt riktig.
    Gir en veldig ok bass, har nesten godt over til å spille luftbass istedenfor luftgitar.

Blir veldig oppmerksom på bass gitaren i lydbildet.

Men lurer på om lyden blir enda bedre med en enda større reciver, eller blir lyden bare høyere?

Nå sitter jeg bare og venter på å ha råd til en SVS PB12-NSD, da blir det nok liv i stua!!

Jeg ser for meg at det blir en SA1750 og tenkte å kjøpe den med HK 970, men forsøke uten en sub først. Deretter kjøpe SA'sub noe senere

Active whitenr9 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ta og få den en god demo på et par 1750, garanterer deg at du blir overrasket når det kommer til bass. (såfremst de er satt opp riktig)

forresten, ikke glem å gå for et par gode flate nordost kabler, super flatline er minimumskravet. Helst noe enda bedre, bare be om å få en demo på forskjellene, garanterer deg at du hører det. SA har mye og hente på tweeking.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tro kan flytte fjell!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt SA 1750 og 1730 på Hegel, H/K og Primare elektronikk i stereo. Etter min smak så spilte dem best på Primare. Veldig høy dynamikk, stålkontroll og et meget stort og bredt lydbilde som overhodet ikke låter anstrengt ved høyere volum - og likrevel låter klart og fint.

Hegel blir litt mer fremtredende på dem, men er ikke så aller verst match det heller. H/K ble litt mer rotete og mumlete.

1750 har som de andre sier mer juice og bedre bassgjengivelse. Rock på disse er helt kanon, samme gjelder klassisk etc. Har ikke prøvd trance på dem enda.

Jeg ville kjøpt en SA Subelectro 200 til dem med tiden, den er utrolig kjapp og musikalsk, en av de bedre subene jeg har hørt, selv om den ikke går så himla dypt. Har også hørt 1750 med 720AV senter, 1730 som bakhøyttalere og Primare SPA20 og senere SPA21. Det låt helt vanvittig....... Liten og hendig er den. Om ikke den skulle være så interresant, så ville jeg tatt en titt på SVS SB12-Plus også. Lukket liten 12" konstuksjon som ser ganske smekker ut

Newcomer Crazysteps sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til musikk er de helt geniale slik de kommer, uten sub.

En fantastisk kontant og enormt rask bass som går overraskende dypt (mange små elementer flytter minst like mye luft som ett stort).

Var jeg deg hadde jeg hoppet over sub'en i første omgang og kanskje heller prøvd en slik løsning til å begynne med:

http://avforum.no/forum/hoyttalere/4...ea-salong.html

Om du ønsker deg mer bass etterhvert (til film osv) så er det jo ikke noe problem å kjøpe inn en kasse etterhvert.

Har selv vurdert å kjøpe dette paret i lengre tid og blir nok til noe liknende etterhvert. ( lov å ha flere anlegg, si)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Rask bass" bedømt ut fra lytting betyr ofte at høyttaleren ikke går så dypt. Det blir litt latterlig å hevde at SA har "verdens raskeste bass", all den stund de ikke kan bevege seg en millimeter uten en forsterker, og elementene ikke er spesielt eksepsjonelle. Jeg tolker "verdens raskeste bass" som at de ruller av ganske tidlig i bassen, og da låter det ofte kontant og kjapt selv på små forsterkere. Det er like viktig å matche SA-høyttalere med riktig elektronikk som det er for andre høyttalere.

Sier ikke at SA er dårlig, langt i fra. De har en behagelig klangbalanse over bassområdet og en god detaljering til prisen. Det er imidlertid klart at for min smak så trenger de hjelp av en subwoofer både på musikk og film. Det er en klar trade-off mellom slankt design og bassytelse hos SA. Det er imidlertid et godt valg, for det har ingen hensikt å få de små elementene til å flytte mer luft enn de bør. Det vil bare gå ut over dynamikken.

PS. Snakker ikke om toppmodellene nå. De har jeg ikke hørt, og kan ikke uttale meg om lyden i dem.

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg har hørt er dempefaktoren i forsterkeren avgjørende for kontrollen. Jeg har selv tenkt litt på SA Explorer, og fått anbefalt forsterkere med dempefaktor på over 1000 til å matche disse høyttalerne. Jeg er ikke spesielt familiær med begrepet selv, men slik jeg forstår det, er dempefaktoren (damping factor) en indikasjon på hvor god kontroll forsterkeren har på elementene, jo høyere, jo bedre.

Da SA høyttalerne har mange små elementer, kreves det stålkontroll for å oppnå en rask og presis bass, derfor anbefales altså høy dempefaktor.

HK og NAD er IKKE typiske eksempler på forsterkere med høy dempefaktor.

Jeg har selv Parasound A21, denne har dempefaktor på rundt 1000-1200 og kan være et godt alternativ til å drifte SA høyttalerne. Det skal dog legges til at jeg fortsatt har til gode å høre kombinasjonen da det er umulig å få en demo av disse Explorern'e....

Hilsen

Jon

Intermediate Tor Ole sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sa er utrolig gode høytalere, syns i alle fall jeg, jeg har hatt 1550 og syns at di spillte bra, men har jo hørt mange klage på at det ikke er noe særlig bass i sa, men det skjønner jeg ikke, Så visst du er ute etter en slank høytaler er dette nok veien og gå, visst du liker det du hører,

Men som et alternativ kan jo audiovector, k serie signature være et annet alternativ som, jeg syns ser spennende ut, og di har jo gjort det meget bra i ulike tester.

Lykke til.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    selv med flere tusen i dempefaktor fra forsterker blir det bare et par hundre igjen når man møter delefilteret.
    ergo, dempefaktor har LITE å si i normale oppsett
    har jeg lest iallefall

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for all den glimrende tilbakemeldingen! Jeg skal få testet med litt forskjellige forsterkere, takk for tipset! Gleder meg en hel masse til å høre de ulike oppsettene nå i januar.

*tenker forøvrig på System Audio Talent som bakhøytalere hvis jeg blir sugen på mer lyd og surround oppsett

Da er det bare å vente på at lønning skal komme på konto.. så man kan bli kvitt den igjen

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •