Avstivere til sub nødvendig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Avstivere til sub nødvendig?

Er avstivere til sub nødvendig, nå tenker jeg på byggesettet fra ljudia
    (peerless XLS12", med Zachry DSW-400)
    Det står ingenting om at du trenger det, eller om at det følger med men ljudia opplyser ikke akkurat så mye heller da?

Jeg har hørt at det er bedre med avstivere men det blir litt mer komplisert for en som aldri har bygget noen ting.....
    Så jeg lurer på om dette er noe du trenger, eller om det er noen fordel d å ha?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt klart en fordel å bygge med avstivere. Det forbedrer den totale stivheten i kassa. Dersom det er gjort beregninger med Ql=7, som er ganske vanlig, vil det bli litt feil om ikke kassa er relativt stiv.

Du vil derimot ikke merke noen enorm forsjell, men bassen i en avstivet kasse vil bli en anelse fastere.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Avstivere til sub nødvendig?

Sitat Opprinnelig postet av martin
    Det står ingenting om at du trenger det, eller om at det følger med men ljudia opplyser ikke akkurat så mye heller da?

Jeg har hørt at det er bedre med avstivere men det blir litt mer komplisert for en som aldri har bygget noen ting.....
    Det kommer an på... Først og fremst på konstruksjonen. I en lukket kasse er det mye viktigere med en stiv kassekonstruksjon enn ved f.eks. bassrefleks, siden trykket i en bassreflekskasse varierer mye mer. Det kommer også an på hvor stor kassen er, hvor tykke vegger det er etc.

Hvis du har litt mer data om konstruksjonen er det lettere å gi gode råd. Ta også gjerne en titt på konstruksjoner på nettet. De gir en god følelse med hva som må til. Anbefaler også The Subwoofer DIY Page som har mye bra informasjon og gode lenker til andre steder.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Avstivere til sub nødvendig?

Sitat Opprinnelig postet av roffe

Det kommer an på... Først og fremst på konstruksjonen. I en lukket kasse er det mye viktigere med en stiv kassekonstruksjon enn ved f.eks. bassrefleks, siden trykket i en bassreflekskasse varierer mye mer. Det kommer også an på hvor stor kassen er, hvor tykke vegger det er etc.

Hvis du har litt mer data om konstruksjonen er det lettere å gi gode råd. Ta også gjerne en titt på konstruksjoner på nettet. De gir en god følelse med hva som må til. Anbefaler også The Subwoofer DIY Page som har mye bra informasjon og gode lenker til andre steder.
    Platene skal være 22mm, det er et slavebasselement i tillegg til basselementet og kassen skal være 50 liter.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er store fordeler med avstivere på en kasse som er såpass stor.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg kjøper dette, kjøper jeg det som et "kit" da følger alt med untatt kasse....det følger t.o.m. tegning med, og hvis det ikke står noe om det i tegningen er det da noen vits å med avstivere?

Active Terminator sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg kjøper dette, kjøper jeg det som et "kit" da følger alt med untatt kasse....det følger t.o.m. tegning med, og hvis det ikke står noe om det i tegningen er det da noen vits å med avstivere?
    Avstivere er bra det, men viss du bygger etter eksakt tegning, så vil jo kassevolumet bli feil om du legger til avstivere uten å forandre måla på kassa.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Terminator
    Avstivere er bra det, men viss du bygger etter eksakt tegning, så vil jo kassevolumet bli feil om du legger til avstivere uten å forandre måla på kassa.
    Så rådet ditt er?

Active Terminator sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rådet er at eg ikkje ville lagt til avstivere viss eg skulle følge måla på teginga. Likar ikkje tanken på å forandre kassevolumet, da det sikkert er rigtig beregnet.

Men du kan sjølvsagt lage avstivere og forandre litt på måla på kassa for å kompensere for tapt volum (avstivere).

Viss du vil ha tips/forslag om det, hadde det vore ein fordel å sett korleis kassa ser ut på tegninga.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis kassa ikke er tilstrekkelig stiv og godt dempet vil det komme lyd fra selve kassen, i tillegg til elementet. Det er jo ikke bra. Du kan tenke deg på hurtige transienter hvor det på opptaket er stillhet i mellom, vil en dårlig avstivet kasse vibrere når det ikke skal komme lyd, med grumsete bass som resultat.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vel så mye å si at du endrer arbeidsforholdene til elementet da kassa vil gi etter og elementet vil oppleve kassa som større. Dersom du skal bygge etter en tegning så følg den uten å gjøre endringer. Det konseptet er garantert testet og bør fungere greit til det elementet osv...

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanlige avstivere kan enkelt lages av MDF-plater, og kutter du ut så det blir en slags 8-tallsramme (eh, dårlig på å ordlegge meg så tidlig på en mandag) tar ikke avstiveren opp nevneverdig volum uansett.

Og jeg tror jeg heller ville levd med små endringere i kassevolumet, enn ei kasse som kanskje buldrer og flekser.

Lykke til med byggingen, og fortell gjerne hvordan det går

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt vil avstivere påvirke QL-verdien til kassa. Det vil påvirke hele konstruksjonen som antakelig er testet slik den er på byggetegningen. Derfor kan avstivere også slå feil ut, men feilen blir vel og merke svært liten.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor kritisk responsen på kassen er i forhold til volumet avhenger blant annet av kassetypen. Lukkede kasser er typisk mye mindre kritiske på volumvariasjoner enn bassreflekskasser, der port og kassevolum er nøye avstemt.

Når det gjelder å gjøre endringer på tegninger som følger med et kit, så er det vel litt avhengig av kvaliteten på kitet. Det er godt mulig at kassetegningene i lavbudsjett-kit er ganske teoretiske og lite tunet for optimal ytelse. Hvem som helst kan sette Thiele-Small parametre inn i et kasseberegningsprogram og få ut fine, teoretiske kasser. Jeg vil kanskje si at dersom en 50 liters lukket kasse er tegnet uten avstivere, så er det en sjanse for at det ikke er gjort optimeringsforsøk på kassen, men at lyden vil være helt grei. Det er ikke dermed sagt at kassen er optimal for de aktuelle elementene.

Men på den annen side: Det beste er det godes fiende. Innsatsen du må legge ned for å finne optimal avstiving kan være såpass stor i forhold til forbedringen at det kan være like greit å gå for standardkassa.

Hvilken kassetype er det som følger med kitet (lukket eller bassrefleks)?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er OPTIMAL avstiving han er ute etter, er jeg litt i tvil om..
    Tolket det mer som at han bare vil gjøre kassen litt stivere om det er mulig uten altfor mye jobb.

Kosteskaft?? Veldig billig, tar opp omtrent ingenting volum og bør kunne stive bra, ettersom treet går "riktig" vei..

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av epifant
    Kosteskaft?? Veldig billig, tar opp omtrent ingenting volum og bør kunne stive bra, ettersom treet går "riktig" vei..
    Litt komplisert å feste. Dårlig flate for lim alene, og skruene sitter dårlig i endeved.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så langt derifra.

Festemåter:

1. sett kosteskaftene i spenn mellom kabinettveggene
    (dette er ingen optimal løsning, da skaftene kan spilles løs, og belaster veggene)

2. lim skaftene fast med tokomponent epoxylim.

3. lag en plate på 10x10cm, borr hull til skaftene og lim sammen. Hele greia limes så fast på kabinettveggen

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av epifant
    3. lag en plate på 10x10cm, borr hull til skaftene og lim sammen. Hele greia limes så fast på kabinettveggen
    Det er vel ikke så utrolig enkelt i forhold til å sette inn en hullborret plate eller?

Kosteskaftet gir dessuten en punkavstiving, mens en perforert plate bryter opp resonansene i kasseveggen.

Det bør også nevnes at en av de bedre måtene å avstide kasser er å lime inn hjørnestokker.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det bør også nevnes at en av de bedre måtene å avstide kasser er å lime inn hjørnestokker.
    Det er sant. I tillegg kan slike hjørnestokker brukes å skru i (i tillegg til limingen), noe som gir bedre feste for treskruer enn MDF/sponplate. Ved slik skruing kommer også skruene lenger inn på platen, noe som ikke minsker jobben med sparkling, MEN som gir mulighet til å bruke en overfres til å lage godt avrundede hjørner UTEN å frese metall!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    frese metall!
    Aaaarrrghhh, kjenner frysningen nedover ryggen...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •