Hva gjør at en høyttaler sprenger?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

er det det at den bunner, eller noe annet?
    Jeg kjører nå sinus toner på rommet mitt med svs plus/2 og syns det rister forferdelig i alt, men når jeg går bort og ser på subben, står nesten elementene i ro? betyr det at jeg kan dra på mer?
    Elementene sprenger jo når forsterkeren ikke har kontroll på elementene, det vil vel si når elementene svinger for mye.

Newcomer mr.DIY sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som skjer når en høyttaler "sprenger" er at at forsterkeren clipper, dvs at forsterkeren overgår seg selv å sender ut firkantpulser(DC) istede for en ren sinus kurve(AC). Og når man kjører inn dc spenning vil spolen i høyttalen etter hvert brenne av. Det kan komme røyk osv, og man ser at man har sprengt høyttaler'n.
    Hvis elementet ditt står helt i ro kan du fint dra på mer, men viss du hører at det begynner å clippe(spille urent) så bør du nokk skru ned litt:P

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elementene kan også ta skade av å "bunne". De "sprenges" jo ikke, i den forstand det ikke er snakk om elektrisk overbelastning/feilbelastning, men spolen kan ta skade(bli deformert) av å bunne og dette kan jo gjøre elementet like ubrukelig som om det var sprengt.

Mange elementer tåler jo en del "bunning" før de tar (merkbar) skade av det, men det er sannelig ikke noe å satse på.

Husk at elementene kan bevege seg ganske mye uten at det nødvendigvis ser slik ut og da, men er det ikke tegn til at suben sliter så er det sikkert bare å kjøre på mer ja.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jupp og røyken kommer fra lakken som isolerer kobber vikklingene fra hverandre. Når den varmes for mye begynner den å boble, når boblene sprekker kan det og som oftest dannes det kortsluttninger i spolen. Det kan også flytte vikklingene ut av posisjon noe som resultere at de treffer magneten kostant etc. Dette gir ekstrem forstyrrelse i lyden, samt skraping når man dytter på elementet, dette kan også forekomme av ekstremt varme som deformerer spolen. Et element "sprenger" vel egentlig ikke, er mer en talemåte.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •