Nye høyttalere, annen fase på subben?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nye høyttalere, annen fase på subben?

Jeg har akkurat solgt AL-1000 høyttalerene mine og hentet de gamle Infinity SM-155 jeg hadde stående på lagring hos foreldrene mine. Etter å ha koblet de opp og begynnt å spille litt på de igjen merket jeg at sub'en min ga merkverdig lite lyd fra seg. En CLS-15sx dro volum til max på den uten at det hjalp noe særlig. Dyttet fase bryteren over til 180 og vips var det liv. Synes det var veldig veldig rart. Vet ekstremt godt at AL-1000 høyttalerene var koblet riktig da jeg sjekket det meget meget nøye tidligere en gang for å luke ut et annet problem (billig-bananplugger stjeler bass). Har sjekket over Infinity'ene nå også flere ganger og de er koblet riktig. Hva kommer det seg da at jeg har måttet fasevende sub'en får at den skal "spille" igjen?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper at dette har sammenheng med forskjellig delefilterløsning i høyttalerne?
    "+ og -" er i bunn og grunn bare en referanse for identisk kobling (lik fasing) av et høyttalerpar, ettersom selve signalet er et vekselstrømssignal.
    Dermed kan man også "risikere" en fasevending høyttalermerker imellom, noe som du altså har korrigert på suben.
    Leg merke til at jeg skriver "tipper", så ta mitt forslag til forklaring med en klype salt!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, ikke uvanlig at en får en annen fase ved bytte av høyttalere..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmh.. var jeg ikke klar over. Så man kan si å kjøre SM-155 sammen med AL-1000 er en meget dårlig match da de spiller i motfase. Nærmest utligner hverandre? Jeg har aldri prøvd det selv men kan tenke meg resultatet..

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Hmh.. var jeg ikke klar over. Så man kan si å kjøre SM-155 sammen med AL-1000 er en meget dårlig match da de spiller i motfase. Nærmest utligner hverandre? Jeg har aldri prøvd det selv men kan tenke meg resultatet..
    Alt som spiller i motfase er dårlig match! men du løste jo problemet så da er det jo ikke noe problem?? det er jo ikke "farlig" å bruke fasevenderknappen. Jeg har fase knappene i forskjellige innstillinger hos meg.

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    står endel om faseproblematikk her
    Høyttalere til hjemmekinoen

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda feilen er fikset den men var ikke det tråden dreide seg om. Saken var fasevendingen i seg selv ved bytte av høyttalere.

Takker for linken Hifi Plumber. Greit å finne ut dette nå før jeg drar inn alt mulig av høyttalere i min planlagte "guttehjemmekino"

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi Plumber
    står endel om faseproblematikk her
    Høyttalere til hjemmekinoen
    Den linken burde vel alle lese, som sliter med faseproblem i et surroundanlegg?
    Selv om jeg vet litegrann om emnet, ble jeg uansett mye klokere etter å ha lest igjennom stoffet der.
    En slags fasit i det hele, kan vel kokes ned til at man kanskje bør være litt forsiktig med bruk av tre-veis løsninger i et surround-oppsett, ettersom det fort, fasemessig sett, kan kollidere med andre høyttalere i systemet.
    Sjøl vil jeg i alle fall tilstrebe toveis-løsninger i mitt fremtidige front-oppsett, selv om det antakelig vil bety en dyrere (men muligens bedre?) løsning.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok uten tvil mange som ikke er klar over dette ja. Med tanke på hvor mange merkelige kombinasjoner av høyttalere man finner på minHjemmkino/minHifi, er det nødt til å være en del fase feil ute å går også.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •