Jeg Trenger Inspirasjon! - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 18 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 354
    Newcomer NostraD sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er 12mm en vei linjært. Ca 16mm mekanisk en vei.
    Not bad, not bad at all! Bassene ser jo ut som de er bygd til å tåle en del juling...

Etter utseende på elementene å dømme, så ser det ut som om Midgard høyttaleren kan ha gode utsikter til å kunne spille relativt høyt og uanstrengt.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nå i hvertfall planen. Det er jo sjelden man finner over halvparten av slaglengden på 7" basser.

Forøvrig er det jo ikke så mange høyttalere i denne klassen som har Fb under 30Hz, så riktig 6dB økning kan man nok ikke regne med.

Ved 58,3 Volt RMS avgir en høyttaler 105,9dB fritt felt ved 30Hz. Det skulle bety at ett par avgir 111,9dB fritt felt, og i et normalt rom blir dette fort ytterligere 6dB forsterket til rundt 118 dB.

58,3 Volt RMS tilsvarer imidlertid omkring 425W RMS i 8 ohm, så man kan glemme å oppnå disse lydtrykkene med en receiver. Imidlertid er jo 107W bare 6dB lavere og det bør være realistisk med en brukbar receiver selv om de nok vil sette pris på en strømsterk forsterker for å ha full kontroll i bunnen.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er 12mm en vei linjært. Ca 16mm mekanisk en vei.
    Med så mange aktiv/passiv elementer som spiller i bassområdet må det jo bli ett enormt areal? Hvor dypt kommer de til å spille?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De kommer til å gå til rundt 25Hz. Om man virkelig får til plasseringen og samspillet med rommet kan de gå en anelse dypere.

Det totale arealet er på ca 840 kvcm. En 10" bass ligger normalt fra 320-360kvcm, en 12" bass ligger normalt på rundt 450-510kvcm, 15" bass har ofte rett rundt 800kvcm, mens en 18" har rundt 1100-1150kvcm.

Slaglengden er også større enn veldig mange store basselementer selv om stor slaglengde er mer vanlig på større elementer.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På tegnebordet ligger det forøvrig en skisse på et litt tidligere stadie som har 4 basser, 4 mellomtoner og 8 slaver. Den skal klare nesten 6dB mer da den også vil bli tvunget til å gå en anelse dypere.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det.. Er vel strengt tatt få basser på det arealet som har så mye mere slaglengde? Og hvis så må man opp i pris evt få en dårligere følsomhet.
    Regner med at det ligger i kalkuleringene dine. Å lage en high-end høyttaler for hvermannsen;-)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kompromisset her er simpelt hen lavere følsomhet for å få til en høyttaler som kan gå så lavt i en kasse på ca 25 liter. Det er tross alt bare 12,5 liter pr basselement.

Så vidt jeg vet finnes det vel 4 basselementer på denne størrelsen med slaglengde i dette området på markedet. Den ene er selvsagt vår, den andre er Adire Extremis (men de leverer jo aldri så de kan man avskrive), så er det en som jeg tror Ljudia har eller hadde, lurer på om det het P-audio. Denne hadde parametre som ikke var brukendes til noe og slaglengden var vel noe mindre også tror jeg. Den siste er Tangband sin 1139SG. Den har greie parametre men den trenger en slave, en 10" for eksempel, også ruller den av litt tidlig.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer til å følge med fremover med interesse, og håper å få se en "midi-snickers" på Vestlandet i løpet av året engang:-D

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer det en sub fra dere også?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De kommer til å gå til rundt 25Hz. Om man virkelig får til plasseringen og samspillet med rommet kan de gå en anelse dypere.

Det totale arealet er på ca 840 kvcm. En 10" bass ligger normalt fra 320-360kvcm, en 12" bass ligger normalt på rundt 450-510kvcm, 15" bass har ofte rett rundt 800kvcm, mens en 18" har rundt 1100-1150kvcm.
    Slaglengden er også større enn veldig mange store basselementer selv om stor slaglengde er mer vanlig på større elementer.
    Fine og meget interessante elementer du ha funnet der Snickers, har noen spørsmål til bass element konstruksjonen som du kanskje kan gi noen svar på, hvis det ikke går ut over inspirasjonen din da...

Har det lille membran arealet i forhold til det ganske masive kantopphenget noe å si for spreding og ytelsen på denne litt spesiellt langslags 7" aktive og passive elementene? Og hvor måles egentlig 7" diameteren når det blir såpass kraftig kantoppheng? Er det ikke ofte problemer med litt egenstøy fra slike langslags konstruksjoner, både fra "kobber lisser" luft som forflyttes i magnet systemet og fra selve kantopphenget osv. Finnes det noe signal/mekanisk-støy forhold for høytaler elemeter?

Når man regner ut mebran areal på forskjellige konstruksjoner, har det noe å si om man utnytter begge sider av mebranet i bass refleks eller slave elemeter, og er det egentlig riktig å legge til slave lementenes areal sammen med de aktive elementene når man sammenligner?

Synes det ser ut som en interessant konstruksjon på høytaler kabinett siden også, og utformingen av foten er vel noe man lettere ser i praksis, da man også kan ta en real time tå spark test...

Har selv aldri helt hatt sansen for sidemonterte bass element (vet ikke helt hva det kommer av) , men har alltid tenkt at det fort blir problemer med løpetid timingen og den "direkte" trykk bølgen osv , og det mest er en kompromiss løsning for å få til forholdsvis store bas membran på en forholsvis slank og snill utseende front bafflet WAF vennlig konstruksjon.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Kommer det en sub fra dere også?
    Ja, men den har jeg ikke rukket å begynne på ennå. Har en del skisser på det tekniske planet og det blir nok en variant med en bass og en slave.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Fine og meget interessante elementer du ha funnet der Snickers, har noen spørsmål til bass element konstruksjonen som du kanskje kan gi noen svar på, hvis det ikke går ut over inspirasjonen din da...
    Inspirasjonen min er ikke lett å drepe skal jeg si deg

Har det lille membran arealet i forhold til det ganske masive kantopphenget noe å si for spreding og ytelsen på denne litt spesiellt langslags 7" aktive og passive elementene?
    Dersom man skulle bruke dem som mellomtoner ville det vært av betydning.

Og hvor måles egentlig 7" diameteren når det blir såpass kraftig kantoppheng?
    Det måles ikke med linjal. Man måler det med dynamiske bevegelser og kan ut i fra resonansfrekvens, bevegelig masse og ekvivalensvolum komme frem til faktoren SD, som da er membranens effektive areal. På denne er det 140kvcm, noe som stemmer best med typiske 7" elementer.

Er det ikke ofte problemer med litt egenstøy fra slike langslags konstruksjoner, både fra "kobber lisser" luft som forflyttes i magnet systemet og fra selve kantopphenget osv. Finnes det noe signal/mekanisk-støy forhold for høytaler elemeter?
    Det kan være egenstøy på slike elementer, og det kan det være på elementer med langt mindre slaglengde også. En av de viktige faktorene her er at det er et meget godt ventilert system. Det er ventilering over og under spider, det er ventilering gjennom membran fra under støvhette, og det er gjennomboret polstykke. Videre er lissene limt et stykke ut på membranen for å få en vinkel som er gunstigere for store utsving, samt at de får noe mindre fritthengende masse. Lissene er også montert rett overfor hverandre i stedet for på samme side slik at de belaster systemet symmetrisk. Sist men ikke minst er det selvsagt viktig at både oppheng og membran oppfører seg som det skal, spesielt ved store utsving. Membranen skal være stivest mulig, til et rent basselement kan man som her bruke metallmembran som er veldig stivt da det ikke skal brukes ved de høye frekvensene der det bryter opp og skaper problemer, og opphenget skal ha et masse/stivhetsforhold som gjør at det gjør jobben ved de frekvensene der det skal brukes. For å sikre dette er mye av opphengets stivhet lagt til spideren, men ikke alt. Et for bredt oppheng med for lite stivhet vil nemlig flekse voldsomt og lage sine egne bølger ved høyere frekvenser.

Signal/støy-forhold kan man forsåvidt se på, men et problem med dette er jo at det er enkelte frekvenser som genererer støy, det er enkelte effektnivåer som genererer støy, og den støyen som kan genereres vil bare finnes ved enkelte bestemte frekvenser. Med andre ord vil et tall på dette fenomenet i liten grad gi et bilde av virkeligheten. En betraktning av problemet med tilhørende beskrivelse, samt hva som er gjort for å løse det og hva slags applikasjoner man bør unngå er nok i større grad interessant enn et tall i denne sammenhengen.

Når man regner ut mebran areal på forskjellige konstruksjoner, har det noe å si om man utnytter begge sider av mebranet i bass refleks eller slave elemeter,
    Nei, membranarealet regnes på en side av elementet.

og er det egentlig riktig å legge til slave lementenes areal sammen med de aktive elementene når man sammenligner?
    Dersom man sammenlikner et element med tilhørende slaver med et element i en lukket kasse vil det være ganske riktig å regne med slavenes areal. Om man sammenlikner med en bassrefleks konstruksjon vil det nok være mer riktig å regne slavene som bassrefleks.

Synes det ser ut som en interessant konstruksjon på høytaler kabinett siden også, og utformingen av foten er vel noe man lettere ser i praksis, da man også kan ta en real time tå spark test...
    Lyst til å stille foten din til disp?

Jeg tror at om man unngår ting som stikker for langt ut så kan sparketesten utelates.

Har selv aldri helt hatt sansen for sidemonterte bass element (vet ikke helt hva det kommer av) , men har alltid tenkt at det fort blir problemer med løpetid timingen og den "direkte" trykk bølgen osv , og det mest er en kompromiss løsning for å få til forholdsvis store bas membran på en forholsvis slank og snill utseende front bafflet WAF vennlig konstruksjon.
    Motivet for å bruke sidemontert bass er nok riktig, og din skepsis er ikke uberettiget. Både spredningsmønsteret til basselementene som brukes og løpetiden er problemstillinger man bør ta høyde for. Den anvendte delefrekvensen er vesentlig for om dette vil lykkes. For det første skal man ha tilstrekkelig spredning fra basselementene slik at lyden fra dem kommer frem til lytteren også oppe ved delefrekvensen. For det andre må løpetidsfeilen være minst mulig. Med en delefrekvens på 200Hz er bølgelengden 1,7 meter. Avstandsforskjellen her på ca 25cm tilsvarer ikke mer enn noen få graders fasedreining. Om man er nøye med å kompensere fasemessig for dette i filteret vil man faktisk også kunne dra fordel av dette ved at man reduserer lyden bakover en anelse grunnet at fasekorreksjonen fremmover vil bli en "fasefeil" bakover som er frekvensavhengig. Sånn sett kan man faktisk dra nytte av situasjonen men effekten er begrenset.

Det største problemet med typiske sidemonterte basser er imidlertid at det er for lite guff i nedre mellomtone. Slik dette er gjort vil imidlertid mellomtonen ha omkring 6dB mer kapasitet enn bassene, og nivåbalansen vil bli lagt slik at de ikke ruller av før delefrekvensen for å få til størrelse og trøkk i mellomtonen. Opprinnelig var det tenkt å bruke bare en mellomtone, men litt headroom føltes bra, og en mellomtone med membranareal som en 6.5" som skal deles ved 200Hz bør kunne klare å levere det den skal.

Forøvrig er jeg selv også skeptiker til sidemonterte basser, men etter å ha jobbet en del med å forsøke å nøste opp problemet føler jeg at de typiske utfordringene er båre kartlagt og løst, og eksempler på meget vellydende slike konstruksjoner finnes jo allerede på markedet.

Intermediate FireLordMathias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vil elementene komme ut til løs salg?
    Slik at vi kan bruke dei til våre DIY prosjekt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det vil de. Regner med de blir sluppet like etter at høyttalerne kommer på markedet.

Intermediate FireLordMathias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK gleder meg veldig!
    Hvordan blir det med pris og sånt?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke sikkert det, men jeg tror mellomtone og bass havner i området 1000/stk, slaver i området 500/stk, og trolig omtrent det samme for diskanten som for slavene, men som sagt så vet jeg ikke. Det er så absolutt ikke bare opp til meg.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blot en tanke. Kan ikke sketche opp noen tegning, men har tenkt litt.
    Dette med design er vanskeligt, og jeg vet at det kan gjøre et produkt himla dyrt, men uansett :
    I litt Audio Physic og NHT stil tenkte jeg at baffelen kan gjøres så smal som mulig, og kanskje litt vinklet inn imot lytteposisjonen, men jeg har et problem med de himla mange slaver og basser jo !
    Slaverne kan kanskje godt være på baksiden, men det krever jo en ganske bred bakside som jeg så på en tegning, men de primære basser ville jeg ha på yttersiden av kabinettet, inn imot veggen blir det da når de er satt opp. Vi snakker da spejlede par.
    Har en annen tanke som helt sikkert ikke kan brukes til noe !
    I "de gode gamle dager" var der en mann der het Stig Carlsson. Han benyttet sig av små elementer, 6 1/2-7" og utformet kabinettet slik at bassen kom nermest mulig bakveggen. Dette gav et ca. 6 db løft i bassen av naturlige årsaker, derfor kunne han bruke små hurtige elementer.
    Jeg kan ikke minnes å ha sett høyttalere på de seneste der er beregnet på plasering inntil en bakvegg, men ser man på hjemmekinoer og stereo folk har, da er vel 85 % av alle høyttalere likevel satt opp slik, ganske tett inntil bakveggen. Dette er et paradoks noen ganger da man, hvis man følger naturloven og plaserer høyttalerne hvor de egentlig skal stå vil oppnå en lyd man aldrig havde trodd mulig. Men okay, folk flest sliter jo med plass , og det gjør jeg også akkurat nå i min lille leilighet.

Så, en liten tanke er at gi folk det de egentlig trenger (men for alt i verden ikke vil innrømme for det er jo abnormalt med slike høyttalere).

Active Panasync sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Dette er et paradoks noen ganger da man, hvis man følger naturloven og plaserer høyttalerne hvor de egentlig skal stå vil oppnå en lyd man aldrig havde trodd mulig. Men okay, folk flest sliter jo med plass , og det gjør jeg også akkurat nå i min lille leilighet.

Så, en liten tanke er at gi folk det de egentlig trenger (men for alt i verden ikke vil innrømme for det er jo abnormalt med slike høyttalere).
    Det er jeg helt enig i
    Mine klipsch rf63 står maks 10cm fra bakveggen, men burde nok stått nærmere 1.5meter ifra. Noe som er totalt umulig for meg for øyeblikket

Men uansett, disse høyttalerene har jeg veldig stor tro på kan havne hos meg i løpet av 2007
    Regner med de spiller finere enn mine klipsch, og håper de også matcher eller helst overgår dem dynamisk:twisted:
    Jeg er VELDIG fornøyd med mine klipscher etterhvert, men midgardene ser veldig spennende ut:-D

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    System Audio anbefaler å sette Explorer 30 - 50cm fra vegg. De får veldig bra resultat ut ifra små elementer. Har et par selv og har gode erfaringer med små basser.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med plassering ekstremt nær bakvegg er mellomtonerefleksjonene fra bakveggen. Man må ha ganske store waveguider for å styre mellomtonen slik at dette ikke blir et problem.

Side 12 av 18 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •