Jeg Trenger Inspirasjon! - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 18 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 354
    Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Med min høyst begrensede kjennskap til sketchup har jeg laget et forslag som jeg tror min W ville godta å ha i stua...:-D Detaljene er ikke slik jeg vil ha dem, men jeg må studere programmet litt mer for å få til noe mer avansert enn dette. Forøvrig liker jeg bedre at bass-elementene er i front og ikke på siden slik Snickers vil ha dem... (dimensjonene på teningen er heller ikke helt riktig etter Snickers' mal i post #1)
    Jeg har laget det slik at stoffet foran elementene vil flukte med flatene på høyttaleren om de settes på. Kantene på høyttaleren skulle vært mer avrundet og det samme gjelder foten.

Jeg Trenger Inspirasjon!-frontview_speaker_cherry-jpg

Jeg Trenger Inspirasjon!-rearview_speaker_cherry-jpg

Likte plata under og formen på høyttaleren. Men det er ikke enkelt for en første gangs bruker av sketchup å lage akkurat slik man vil ha det. Jeg har noen problemer hvor jeg ikke får laget til slik jeg vil ha det. Det gir veldig begrensninger. Men man lærer jo så lenge man bruker det

Hvordan får man kuttet til runde former i sketchup uten å kutte høyttaleren vannrett ned til foten? Hvis man har en leaned-back høyttaler og ønsker å runde den til foran, eller på siden, kutter man bare gjennom høyttaleren. Skjønner ikke hvordan du får det til Snicers-is...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du snakker om sokkel..
    Personlig ville jeg kanskje ha gått for noen eliptiske som følger utsiden av hjørnene på høyttalerne?
    Tror det kan bli lekkert..
    Tar gjerne en kjik på bassene :-D

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DypBassen
    Hvordan får man kuttet til runde former i sketchup uten å kutte høyttaleren vannrett ned til foten? Hvis man har en leaned-back høyttaler og ønsker å runde den til foran, eller på siden, kutter man bare gjennom høyttaleren. Skjønner ikke hvordan du får det til Snicers-is...
    Intersect-funksjonen er din venn:

Du kan:
    Lage selve formen du ønsker på et 2D-plan. Så lager du en hjelpelinje som er skrå (i dette tilfellet 7 grader) og passe mye lenger enn høyttalerens høyde skal bli.
    Så bruker du follow-me-tool og ekstruderer profilen du har tegnet på grunnplanet ved hjelp av den skrå hjelpelinja. Nå får du feil på topp og bunn. Dette fikser du ved å lage et plan, kopiere det og plassere dem der du ønsker hhv topp og bunn på selve kassa (pass på at du ikke får noen felles referansepunkter mellom planene og kassa). Så merker du planene og velger "Intersect with model". Nå kan du fjerne alt over det øverste og under det nederste planet, samt selve omrisset på de to planene. Du har da igjen høyttaleren.

Du kan også lage et krummet plan som du tilter 7 grader for deretter å flyttet det "inn i" høyttalere og bruke Intersect with model og fjerne det overskytende.

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk skal se nærmere på det. i mellom tiden har jeg laget denne modellen får å vise hva jeg mente med en ramme rundt. ramme er jo veldig upraktisk..

http://avforum.no/forum/attachment.p...1&d=1167439487
    høyttaler.jpg

Newcomer QPVision sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av føttene Likte jeg best den til Snickers-is. Etter min smak så syns jeg det er tøft med basselemter på sidene, har det på mine selv, og det ser veldig fint ut, og at de liskom ikke ser ut som noen hjemme-snekra høyttalere der hvor elemente bare så kjedelig på rekke og rad. Men der er jo smak og behag det. Noe annet som jeg syns har veldig mye med kvalitetsfølelsen på høyttalere er terminalene. De burde være robuste!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den var jo ikke akkurat beskjeden igjen da. Det er et poeng å ikke ha noe som stikker ut foran.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Den var jo ikke akkurat beskjeden igjen da. Det er et poeng å ikke ha noe som stikker ut foran.

Ikke litt ut foran engang, synes det er ganke fint jeg, med fot foran også..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate frdrk sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åssen pokker klarer dere og lage så flotte tegninger i sketchup?? hvor begynner jeg liksom?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Inspirasjon

Utrolig spennede tråd. Gøy å følge med, og der fikk jeg plutselig en ny grunn til å fifle litt i sketchup jeg også.

Resultatet av litt tegning på ark for å vidreføre det til data ble en ht jeg hvertfall ikke har sett maken til. Muligens ikke det du ser etter, men kanskje noen fikk en ide, og da er jeg fornøyd Med litt jobb tror jeg faktisk disse kunne blitt ganske stilige også, men ikke i natt!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frdrk
    Åssen pokker klarer dere og lage så flotte tegninger i sketchup?? hvor begynner jeg liksom?
    Det ligger jo en rekke videotutorials på hjemmesiden. De er helt vanvittig bra og man er i gang på rekordtid. Husk å gå gjennom mange av disse da det ligger en del muligheter i programmet som man ikke tenker over.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Ikke litt ut foran engang, synes det er ganke fint jeg, med fot foran også..
    Et par cm her, tre cm der, fem cm der... det er 9cm det, på den totalt dybden. Dette målet er omvendt proporsjonalt med WAF.

Selv synes jeg den siste satt ganske bra, men skal gjøre noen mods på den for å teste noen alternativer.

Newcomer QPVision sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv synes jeg den siste satt ganske bra, men skal gjøre noen mods på den for å teste noen alternativer.
    Helt enig, den var nydelig, nesten som jeg skulle gjort det selv, he he

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par cm her, tre cm der, fem cm der... det er 9cm det, på den totalt dybden. Dette målet er omvendt proporsjonalt med WAF.

Ok, få se nye forslag da.. Lekkre saker du lister opp..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nytt forslag...

Jeg Trenger Inspirasjon!-speaker_front-jpg

Jeg Trenger Inspirasjon!-speaker_rear-jpg

Nå med litt mer gjennomtenkte dimensjoner. Sånn cirka etter IS'ens spec i 1. innlegg. :-D

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Likte denne... Låter den bra også, kan den fort havne i stua...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det slemt av meg å informere om at dere gikk glipp av nyttårsaften?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syntes denne var pen men ganske svær..

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så har jeg fått tatt noen bilder, men en del estetiske justeringer mangler på disse bildene.

Basselementenes forside:

Det aktive basselementenes bakside med ventilert neodym magnet.

Aktivt basselement sett fra siden.

Lissene er limt langt ut på membranen for å hindre støy ved lang slaglengde.

I luftespaltene over magnetgapet skimtes spolen som er godt over 1cm lenger enn magnetgapet hver vei.

Nok et bilde av det aktive basselementet fra siden.

Det passive basselementet sett fra siden.

Det passive basselementet sett fra undersiden.

Det passive basselementet uten ekstra masse. Den ekstra massen avstemmer systemet på samme måte som lengden på en bassport. Vektene sees ved siden av elementet. Totalt sett skal det nesten en kilo til på en høyttaler.

Mellomtonen sett fra siden. Denne har også helskjermet neodym magnet. Her er spolen faktisk kortere enn magnetgapet. Det gir enda bedre linearitet så lenge man holder seg innenfor den linjære slaglengden.

Kevlarmembranen er coatet sort både av estetiske og av lydmessige grunner. Chassiset vil også bli sort og i midten på membranen vil det selvsagt komme en faseplugg.

Diskanten er liten og ser ganske kjedelig ut, men siden de fleste diskanter består av frontplate, dome og en ganske stor magnet blir det ikke mye igjen når man fjerner frontplata og erstatter den store ferrittmagneten med en neodym magnet.

Den er laget i coatet tekstil og har svært jevn respons opp til 35kHz.

Newcomer NostraD sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser slett ikke værst ut de elementene der!

Hva er Xmax på bassene?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er 12mm en vei linjært. Ca 16mm mekanisk en vei.

Side 11 av 18 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •