Et veldig dumt sub spørsmål! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 26 av 26
    Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av avdeling20
    Ville nå vært litt forsiktig med maks volum.

Hvorfor det??
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stusset også litt på den utttalelsen om å sette forsterkeren til maks volum?
    Dette er jo ganske avhengig av hvor god kontroll trådstarter har på signalet (LFE-utgangen) inn til suben. Om dette står urimelig høyt, kan det jo i verste fall skade både forsterker og element!
    For min del ville jeg heller anbefalt det motsatte.
    Sett volumet på sub-forsterkeren til et moderat nivå innledningsvis. Blir det for snaut, kan man jo evnt øke dette til et passende nivå etterhvert. ;-)

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det er så viktig hvordan du plasserer den i sofaen. Vitsen med dette er å finne en plassering hvor det er mest bass i forhold til lytteposisjon, så skal den plasseres der og så kan man høre om det er bra eller ikke. Jeg hadde 2 posisjoner jeg ønsket å benytte til mine XTZer, men da jeg målte de, var 40-50Hz helt borte nesten. Satt da en av de i sofaen(med elementet pekende forover), satt på først 40Hz og så 50Hz sinustoner og målte meg fram til hvor det var best respons. Fant bare ett sted hvor denne frekvensen låt litt og plasserte begge subbene der. Ble etterhvert til at jeg byttet til en SVS PB12-Plus/2 i stedet for 2 ved siden av hverandre. Satte den på samme sted og den viste en ganske bra kurve med en gang.
    Se forøvrig tråden min: XTZ med SVS element for litt moro med sub.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri slitt med maks volum og frekvens på min XTZ når jeg stiller den inn..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert ikke.
    Men det er jo likefullt avhengig av det tidligere nevnte inn-signalet. Har du ikke kontroll på det, så kan det jo gå "galt".
    Jeg tør i alle fall ikke tenke tanken på et maks-signal fra LFE mot min Bash-forsterker på full blås.
    Med gain på ca kl.12 på denne, så river det i alle fall vanvittig i elementet med maks-signal fra LFE! Noe jeg forøvrig ellers aldri kjører med, men bare såvidt har testet.
    Dette kan jo også variere fra forsterker til forsterker. Det kan jo godt hende at en XTZ klarer dette på strak arm, men ikke dermed sagt at det vil gjelde for alle.....

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bass for min del har aldri vært ett must. Forstår at en masse bass ofte er det mange foretrekker, men ofte kan en massiv bassgjengivelse i forhold til musikken være feil, siden den ofte kan maskere andre deler av musikken.
    Den skal ikke være musikken (kun trance folk som mener det), men skape ett fundament under musikken, som en grunnmur som musikken kan bygges oppå. Feil for min del da blir å sette den opp i ett hjørne siden jeg da føler at man forsterker bassen såpass at den blir udefinert og man bygger en grunnmur både under og over musikken, som jeg synes blir litt feil. Er man ikke fornøyd med bassen så er det bare å flytte den. Og alltid bruk sweetspot som utgangspunkt siden det er der den vil låte rett.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •