Hvordan kople til en SVS sub?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan kople til en SVS sub?

Dette er nok ett spørsmål som får noen til å lure på hvor dum jeg er

Men jeg sitter å funderer på å bytte ut sub'en min etter hvert. Og hva inne å så på noen SVSere, og så bilde av baksiden. Men jeg skjønte ikke helt hvor LFE kanalen skal inn. Eller koples disse opp på andre måter enn andre Suber gjør. Jeg skjønner høytallere tilkoplingene, men hvordan brukes "Low Level" inngangene?

bilde:
    http://www.lsound.no/webedit_images/10736_original.jpg

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk "Low level in", enkelt og greit. ;-)

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Bruk "Low level in", enkelt og greit. ;-)
    Men må jeg da ha en spilitter for sub signalet?

Jeg så litt på XTZ subber og der måtte man ha det.

Men jeg så litt på kabler, og det er jo mange kvalitets kabler, men ingen splittere av samme kvalitet, da er jo skikkelige kabler bortkastet.

Eller må jeg bruke 2 kabler, og kun kjøre frontene fra Pre-Out inn på Subben?

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger bare et signal inn, bruker du 2, forsterker du bare signalet. På min forsterker er Left inn merket med LFE.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du MÅ ikke bruke en splitter, men du mister jo litt effekt om du ikke benytter begge inngangene på suben. Ca 3dB etter hva jeg har lest i andre tilsvarende innlegg og spørsmål om det samme.
    Om du bruker en kort splitter ved forsterkerinngangen, kan jeg aldri tenke meg at dette vil forringe signalet på noe vis?
    Jeg vil i alle fall bli overrasket om noen vil hevde det motsatte....

Slått på "målstreken" av Leikis!

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har to SUB-utganger på min receiver, bør jeg bruke dem begge på hver sin Low level input på SVS'en? Pr idag bruker jeg bare den ene, vil jeg med begge to oppnå en dB økning på 3 dB?

Ikke det at jeg trenger det men når muligheten er der...!?

Newcomer Protector sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en bash forsterker på mitt 12.2 element. Å har kobla kun signal på den ene inngangen. Hvis jeg bruker en splitter begyner bare elementet å slå helt ukontrollert hele tiden

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    Jeg har to SUB-utganger på min receiver, bør jeg bruke dem begge på hver sin Low level input på SVS'en? Pr idag bruker jeg bare den ene, vil jeg med begge to oppnå en dB økning på 3 dB?

Ikke det at jeg trenger det men når muligheten er der...!?
    Jeg tror egentlig ikke det er nødvendig med bruk av begge utgangene?
    Tror du oppnår akkurat det samme med en "Y"-kobling på forsterkeren.
    Leste et innlegg fra Flageborg (tror jeg) om dette.
    Har (uten å konkret å ha målt dette), oppnådd en nivåhevning ved samme gain-setting på de tre sub-forsterkerne jeg har tilgjengelig, hhvis M&K760, Hypex DS 4.0, og Bash-forsterkeren.

@Protector: Problemet ditt høres rart ut? Jeg har akkurat samme forsterker hvor jeg bruker en "Y"-kobling, men har ikke opplevd tilsvarende oppførsel for elementet.
    Har du prøvd å bytte inngang på forsterkeren? Altså flytte signalkabelen fra left til right, eller vice versa, for å se hva som skjer?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror egentlig ikke det er nødvendig med bruk av begge utgangene? Tror du oppnår akkurat det samme med en "Y"-kobling på forsterkeren. Leste et innlegg fra Flageborg (tror jeg) om dette.
    Har (uten å konkret å ha målt dette), oppnådd en nivåhevning ved samme gain-setting på de tre sub-forsterkerne jeg har tilgjengelig, hhvis M&K760, Hypex DS 4.0, og Bash-forsterkeren.
    Ett signal delt på to innganger er vel dårligere enn to (fulle?) signaler på hver sin inngang? Er det slik å forstå at receiveren sender samme signalet i på to utganger? Ikke alltid at alt er logisk men hvis man da får samme effekt ved å splitte burde det jo være unødvendig med flere utganger?

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ved bruk av både l og r får man 3db gain. Spør Flagerborg om det er noe problem med mange y-splitter... Han bruker En hel klase.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    ved bruk av både l og r får man 3db gain. Spør Flagerborg om det er noe problem emd mange y-splitter... Han bruker En hel klase. Har du kjøpt noe du ikke klarer å bruke har du vel brukt pengene dine på noe dumt?!?
    Har jeg det? Les heller hele tråden før du spør eller insinuerer dumt.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager... Ved bruk av stereo signal får man 3db gain ved å bruke både L og R.
    Men her dreier det seg jo om LFE --> Low Level In. Ved bruk av y-ledd vil man også her oppnå gain. Beklager mitt forrige grumsete utsagn

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    Ett signal delt på to innganger er vel dårligere enn to (fulle?) signaler på hver sin inngang? Er det slik å forstå at receiveren sender samme signalet i på to utganger? Ikke alltid at alt er logisk men hvis man da får samme effekt ved å splitte burde det jo være unødvendig med flere utganger?
    Dårligere signal ved splitting? Marginalt, om i det hele tatt målbart!
    Husk at linjeinngangen i de aller fleste tilfelle er høyohmige, og dermed vil du i praksis ikke dempe LFE-signalet i nevneverdig forstand.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det (potensiellt) negative jeg har hørt om ikke å bruke Y-ledd ved tilkobling av sub med L&R innganger (ihvertfall slik det fungerer på SVS), er som nevnt her at man med Y-ledd får en liten 'boost' (men det kan man vel enkelt kompensere for med Gain?), og - ikke selverfart - at man ved å bruke bare en av inngangene vil kunne oppleve noe mer støy, fordi den ubrukte inngangen fungerer nærmest som en antenne. Som sagt, dette er noe jeg har lest andre si her.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp.
    3dB-tapet kan sikkert også kompenseres med en økning i gain, som også Flageborg har sagt.
    Men samtidig (i alle fall i teorien) vil man jo "rappe" noe headroom fra forsterkeren ved en slik løsning? I praksis vil det nok i de aller fleste tilfelle ha liten eller ingen betydning? Jeg er nok antakelig ute på litt tynn is her, men våger meg på en slik tanke.
    Uansett:
    Det aller beste vil jo være å forsyne forsterkeren med et optimalt inn-signal (sterkest mulig uten å overstyre inngangen), og dermed utnytte forsterkerens potensial på best mulig måte, både med tanke på ut-effekt og signal/støyforhold.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dårligere signal ved splitting? Marginalt, om i det hele tatt målbart!
    Husk at linjeinngangen i de aller fleste tilfelle er høyohmige, og dermed vil du i praksis ikke dempe LFE-signalet i nevneverdig forstand.
    Ikke dårlig i ordets rette forstand men ett todelt signal ville jeg iallefall anta er mindre bra enn to "fulle" signaler? Om man "bare" oppnår ett likt men høyere innsignal er vel forskjellen marginal om man kan som de andre sier bare skru litt høyere? Er det slik å forstå at det ikke er noen vits å benytte begge utgangene til en sub. Isåfall må jo utgangene være til pynt, eneste forskjellen er jo da at om man har to sub'er og to kabler så har man en til hver. Og hvis man da bare bruker en kabel til hver kan man skru litt lavere om man deler disse til begge inngangene, såfremt sub'en har to innganger...!!?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal jeg spikke litt fliser nå, så er det jo feil å bruke uttrykket "dårlig" i denne forbindelse.
    Men vi kan helt sikkert enes om at vi begge, ja også flere her, mener svakere (signal). ;-)

Om signalet er sterkt nok fra én utgang, noe det i de aller fleste tilfelle er, så tror jeg effekten av å bruke et splittet signal ("Y"-ledd) blir den samme som å benytte begge LFE-utgangene på én sub.
    "Sterkt nok" henspeiler til de normer som stort sett gjelder for linjeutganger på de fleste forsterkere og elektronikk i denne forbindelse. Kan hende jeg bommer litt nå, men vanligvis er det snakk om 200 til 300mV.
    Et (for) kraftig signal vil antakelig kunne kobles av i elektronikken på forsterkeren, men er ikke sikker på at alle forsterkere er utstyrt med en slik opsjon? Om ikke, får man fort en overstyring i inngangen, som igjen vil resultere i forvregning i utgangen.
    Inngangsimpedansen for i dette tilfelle sub-forsterkeren, kan variere fra type til type, men jeg vil mene at denne i de aller fleste tilfelle ligger mellom 10 og 20 kOhm.
    En såpass stor inngangsmotstand vil dermed neppe redusere et splittet enkeltsignal i så stor grad at tilføring av et dobbelt sådant vil være åpenbart mye bedre, samtidig som at man "risikerer" at et dobbeltsignal vil kobles ned til et riktig nivå for forsterkeren.
    Men dette er jo til de grader fagfeltet til Snickers-Is. Hvor blir det av ham her?
    :-?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •