1215, 1515 & At-100 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 81
    Newcomer naboklikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    ja med dobble seigliva mellomtoner så føler jeg også at at 100 skriker litt høyere en dc 15 også i øvre bassområdet.men jeg har aldri testa noe av utstyret mitt med db måler heller så det blir bare det som ørene oppfatter.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakker vi om ren lyd nå (hvis man kan kalle lyden fra CV ren da) eller snakker vi bare om å vri det opp det man klarer. Bare spør, for jeg måler så høyt jeg kan spille rent, å regner ikke med når det vrenger/støyer.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg regner også ren lyd. spiller aldri så det vrenger med untak av når jeg tester grensene.da vrenger det kansje to sekund så skrur jrg ned till det spiller rent.da vet jeg hva høytalerene takler maks.hehe

Intermediate CV-Gunnar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Snakker vi om ren lyd nå (hvis man kan kalle lyden fra CV ren da) eller snakker vi bare om å vri det opp det man klarer. Bare spør, for jeg måler så høyt jeg kan spille rent, å regner ikke med når det vrenger/støyer.
    CV er Hi-fi så den kan kalles ren
    Jeg snakker om måling uten vrenging.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV-Gunnar
    Har hatt alle på lista utenom DC-15 og 1215mk2.
    har testa de i samme rom med samme forsterkere. Så vet litt selv også.
    Men trur nok at DC-15 ihvertfall spiller høyere enn 120dB. Har hørt de før..
    Men høyere enn AT-100 det tviler jeg veldig sterkt på..
    De spiller mye høyere enn 120db. Det skal jeg love deg. Nå er det lenge siden jeg sjekket. Men tror max spl på DC15 er rundt 125db. Har hørt både DC15 og AT100. Og konklusjon er at AT100 spiller litt røffere. Har en mye hardere lyd, Synes de er mer PA enn Hifi. De spiller ikke fint i det hele tatt. Å om jeg ikke tar helt feil så skal AT100 tåle 1200w peak mens DC15 tåler 1000w peak. Så AT100 spiller nok kanskje bittelitt høyere enn DC15. Men de låter også mye mye dårligere. Det blir rett å slett for fælt å høre på viss du virkelig druser med vanlig musikk. Mens DC15 tåler ikke langt ifra. Men de spiller også ganske bra. Veldig musikalske høyttalere for CV å være. Og de skriker ikke noe særlig på høyt volum på vanlig musikk. Så all round er det en mye mye bedre høyttaler. Men det er jo hver sin smak:-D

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CerwiN-
    De spiller mye høyere enn 120db. Det skal jeg love deg. Nå er det lenge siden jeg sjekket. Men tror max spl på DC15 er rundt 125db. Har hørt både DC15 og AT100. Og konklusjon er at AT100 spiller litt røffere. Har en mye hardere lyd, Synes de er mer PA enn Hifi. De spiller ikke fint i det hele tatt. Å om jeg ikke tar helt feil så skal AT100 tåle 1200w peak mens DC15 tåler 1000w peak. Så AT100 spiller nok kanskje bittelitt høyere enn DC15. Men de låter også mye mye dårligere. Det blir rett å slett for fælt å høre på viss du virkelig druser med vanlig musikk. Mens DC15 tåler ikke langt ifra. Men de spiller også ganske bra. Veldig musikalske høyttalere for CV å være. Og de skriker ikke noe særlig på høyt volum på vanlig musikk. Så all round er det en mye mye bedre høyttaler. Men det er jo hver sin smak:-D
    Ja er jo enig med deg. Men når jeg hørte på DC-15 så var det ikke snakk om noe sinnsykt dB-nivå, spilte ganske moderat. Merker at de spiller finere enn AT-100 men syntes ikke AT spiller så grusomt stygt som alle skal ha det til.
    Kjører du PA blir diskanten svært skrikete, men en sinnsykt rå lyd
    Parret mine gamle med h/k avr-7000 en stund og det spilte mye penere enn med Carvern. Utrolig hvordan h/k'en klarte å holde kontroll på AT-100
    h/k'en fikk diskanten til å bli mye mere oppløst enn det de gamle NAD forsterkerne gjorde. Det syntes jeg lyden ble grå og fæl med litt slapp bass.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men vordan er vs 15 i forhold til at 100? den er noe mer pinglite i mellomtone og diskant,men bassmessig burde de kansje måle seg.det er jo nesten identiske kasser og basser osv.har aldri hatt vs 15 så har ingen erfaring med dem

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Ja er jo enig med deg. Men når jeg hørte på DC-15 så var det ikke snakk om noe sinnsykt dB-nivå, spilte ganske moderat. Merker at de spiller finere enn AT-100 men syntes ikke AT spiller så grusomt stygt som alle skal ha det til.
    Kjører du PA blir diskanten svært skrikete, men en sinnsykt rå lyd
    Parret mine gamle med h/k avr-7000 en stund og det spilte mye penere enn med Carvern. Utrolig hvordan h/k'en klarte å holde kontroll på AT-100
    h/k'en fikk diskanten til å bli mye mere oppløst enn det de gamle NAD forsterkerne gjorde. Det syntes jeg lyden ble grå og fæl med litt slapp bass.
    ja, er enig i at AT-100 spiller ikke så j---- grusomt i lydkvaliteten men de spiller ikke så fint, DC spiller finere
    At AT-100 tar 1200watt peak har jeg litt vanskelig for og tro men det er jo mulig siden AT-100 er LITT råere enn DC-15 og CV! folka i USA sier dette om AT-100:
    MODEL: AT 100
    MSRP (USD): $540ea
    MAX.SPL 127DB
    FREQ. RESPONSE: 28Hz-28kHz
    POWER HANDLING: 400 Watts
    SENSITIVITY: 102 dB
    IMPEDANCE: 4 Ohms
    CROSSOVER POINTS: 400/3000Hz
    WEIGHT: 90 lbs.
    om AT-100 og om DC-15:
    DC-15 Specifications

og dette om DC-15
    DESCRIPTION: 15” 3-Way Loudspeaker
    FREQUENCY RESPONSE: 30 Hz – 20 kHz
    POWER HANDLING: 500 Watts RMS
    SENSITIVITY: 100 dB (1 Watt @ 1 Meter)
    MAX SPL: 120 dB
    NOMINAL IMPEDANCE: 8 Ohms
    LF DRIVER: 15” Die-cast frame
    MF DRIVER: 6.5” Cone
    HF DRIVER: 1” Dhorm
    REAR TWEETER: ¾” voice-coil
    PROTECTION: PTC (thermal) for high-frequency
    og her kan man se at AT har en følsomhet på 102DB og DC på 100DB
    MEN AT tar jo bare 400watt og DC 1000watt.
    og AT er mer lettdreve enn DC.
    sp man kan si at AT-100 er bedre enn DC på ENKELTE pukter og DC-15 er bedre enn AT-100 på enkelte punkter
    noen som er uenig i dette?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cerwin vega V-10F
    ja, er enig i at AT-100 spiller ikke så j---- grusomt i lydkvaliteten men de spiller ikke så fint, DC spiller finere
    At AT-100 tar 1200watt peak har jeg litt vanskelig for og tro men det er jo mulig siden AT-100 er LITT råere enn DC-15 og CV! folka i USA sier dette om AT-100:
    MODEL: AT 100
    MSRP (USD): $540ea
    MAX.SPL 127DB
    FREQ. RESPONSE: 28Hz-28kHz
    POWER HANDLING: 400 Watts
    SENSITIVITY: 102 dB
    IMPEDANCE: 4 Ohms
    CROSSOVER POINTS: 400/3000Hz
    WEIGHT: 90 lbs.
    om AT-100 og om DC-15:
    DC-15 Specifications

og dette om DC-15
    DESCRIPTION: 15” 3-Way Loudspeaker
    FREQUENCY RESPONSE: 30 Hz – 20 kHz
    POWER HANDLING: 500 Watts RMS
    SENSITIVITY: 100 dB (1 Watt @ 1 Meter)
    MAX SPL: 120 dB
    NOMINAL IMPEDANCE: 8 Ohms
    LF DRIVER: 15” Die-cast frame
    MF DRIVER: 6.5” Cone
    HF DRIVER: 1” Dhorm
    REAR TWEETER: ¾” voice-coil
    PROTECTION: PTC (thermal) for high-frequency
    og her kan man se at AT har en følsomhet på 102DB og DC på 100DB
    MEN AT tar jo bare 400watt og DC 1000watt.
    og AT er mer lettdreve enn DC.
    sp man kan si at AT-100 er bedre enn DC på ENKELTE pukter og DC-15 er bedre enn AT-100 på enkelte punkter
    noen som er uenig i dette?
    Jeg har lest mange plasser at AT-100 er på 400rms/1200 watt max.
    Men watt har jo ikke alt å si

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har og lest at al 1000 er 1000 w.det sår over alt men bak på mine al 1000 står d 1000w peak og i en gammel hi fi avis så leste jeg om dc 15 at den var 1000w peak. så forstår ikke at så mange hoier om at al 1000 er 1000 w og gammle dc 15 bare er 500.

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Tror jeg ville ha valgt 1215 om noen hadde veiva med en gunner og ropt: CV! eller livet! :lol:
    Den beste av de du har der sånn jeg ser det...
    Der ville nok jeg ha valgt livet men.. :-P

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At AT100 spiller litt røft er kanskje ikke så rart, 15" elementet er kobblet rett på inngangs terminalen internt, så det er bare elementet selv som begrenser frekvens området oppover. En annen ting er det at de to mellomtone elementene ikke har en egen lukket kasse bak seg, og man kan ofte se mebranene i de blir påvirket av bass trykk i kassa.... Det første AT100 parret jeg hadde, der strakk jeg derfor en 4mm2 høytaler kabel direkte fra 15" terminalen og rett til effekt forsterkeren, og at annet kabel sett til høytaler teminalene

Hadde en AT brosjyre en gang som anga følsomhet på 100db 1w/1m og maks lydtrykk 129 db fra et parr målt fra 3meter.

Hvordan DC-15 er kobblet i delefilteret vet jeg ikke, men det er vel ikke helt uvanlig med avsvidde delefilter komponenter på enkelte CV høytalere, og det betyr vel at ikke alle "wattene" sendes like mye rett i gjennom til talespolene på alle modellene
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av naboklikk
    men vordan er vs 15 i forhold til at 100? den er noe mer pinglite i mellomtone og diskant,men bassmessig burde de kansje måle seg.det er jo nesten identiske kasser og basser osv.har aldri hatt vs 15 så har ingen erfaring med dem
    jeg hadde AT-100 og VS-150, begge parene er i 4ohm og ganske lettdrevne så jeg fikk god lyd i dem.
    Jeg synes dette om disse to:
    AT-100 har ikke god lydkvalitet (det er noe som bryr meg mitt i ræva;-)) og de har en bass som er syyk + at diskanten og mellomtonen dauer ikke på høye volum.
    VS-150 har en LITT annen bass og har ikke like mye punsh og mellomtonen + dikanten er litt svak.
    jeg liker begge disse høyttalerne;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Jeg har lest mange plasser at AT-100 er på 400rms/1200 watt max.
    Men watt har jo ikke alt å si
    enig
    watten har ikke noe og si mener jeg

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AT-100 tåler da langt mer watt i praksis. Disse kjører 4ohm og må jo selvfølgelig regnes slik. En Nad 218 alene klarer oppimot 1050watt brokoblet i 4ohm og jeg vet folk har hatt kraftigere lut en 2 sånne på slike høyttalere.

watt samt peak belastning er vel heller en retningslinje for hva slags effekt man bør ligge på for å utnytte høyttalerene på den måten de er ment.

Men at AT-100 spillere høyere enn DC-15 er det vel heller liten tvil om. Watt alene sier vel egentlig ingenting om hvor høyt en høyttaler kan spille. Er først når man regner det opp mot følsomheten at en kan få en pekepinne på det. Og hvis peak på AT-100 er 1200watt mot DC-15 på 1000 så vil AT-100 spille høyere på papiret og også i praksis.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    AT-100 tåler da langt mer watt i praksis. Disse kjører 4ohm og må jo selvfølgelig regnes slik. En Nad 218 alene klarer oppimot 1050watt brokoblet i 4ohm og jeg vet folk har hatt kraftigere lut en 2 sånne på slike høyttalere.

watt samt peak belastning er vel heller en retningslinje for hva slags effekt man bør ligge på for å utnytte høyttalerene på den måten de er ment.

Men at AT-100 spillere høyere enn DC-15 er det vel heller liten tvil om. Watt alene sier vel egentlig ingenting om hvor høyt en høyttaler kan spille. Er først når man regner det opp mot følsomheten at en kan få en pekepinne på det. Og hvis peak på AT-100 er 1200watt mot DC-15 på 1000 så vil AT-100 spille høyere på papiret og også i praksis.
    Trodde impedansen på AT100 var 6 jeg? Er igrunn enig med deg da. Kan sikkert si at AT-100 har en peak på 1200watt. Og DC-15 har jeg lest i ett blad for lenge siden at de tåler 1000watt peak. Så på papiret spiller nok AT100 litt høyere. Men i praksis ville jeg ikke si de spiller så voldsomt mye mer. Har ivertfall aldri hørt de gjøre det. Og har hatt AT100 og DC15 på samme rom med samme elektronikk testet rett etter hverandre. Merket også at bassene slet litt på AT100 på lave frekvenser. Bassene bråkte fælt å kunne faktisk høres ut som de var skadet til tider. Men det har vel litt med at de er gamle og utslitt...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har og lest at al 1000 er 1000 w.det sår over alt men bak på mine al 1000 står d 1000w peak og i en gammel hi fi avis så leste jeg om dc 15 at den var 1000w peak. så forstår ikke at så mange hoier om at al 1000 er 1000 w og gammle dc 15 bare er 500.
    De tåler akkurat like mye på papiret ja. Men AL1000 spiller litt høyere i praksis vil jeg tro.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja jeg synes al 1000 kan presses mer i de øvre spekter en dc 15 ja.men d skulle da bare mangle når du ser på den voldsomme mellomtonen:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja jeg synes al 1000 kan presses mer i de øvre spekter en dc 15 ja.men d skulle da bare mangle når du ser på den voldsomme mellomtonen:-D
    Ja den er temmelig syk

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

dette me DC-15 DB

jeg har fott info ifra Cerwin-Vega! selv og de sier at MAX SPL på:
    DC-10: 114DB.
    DC-12: 117DB.
    DC-15: 120DB.
    (DC)-1515: 130DB.
    og JEG tror nok at dette er sant (alt me DB, Watt, Følsomhet osv.) på gammle CV!.
    og watten på DC er:
    DC-10: 400.
    DC-12: 600.
    DC-15 1000.
    (DC) 1515: 1500.
    og på AT sier de
    AT-20: 100 watt & 94DB.
    AT-40: 125 watt & 95DB.
    AT-60: 150 watt & 96DB.
    AT-80: 200watt & 97DB.
    AT-100: 400watt RMS & 102DB.
    synes dette virker rett jeg