Avantgarde vs B&W

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 99
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Avantgarde vs B&W

Hei! Pga. lite utvalg i butikkene, er det vanskelig å få hørt på ulike modeller av Audiovector Mi Avantgarde og B&W 8XXs-serien. Så vidt jeg forstår er disse meget gode høyttalere som bør vurderes før kjøp.

Det hører også med til historien, at jeg har prøvd meg på en lytterunde i Oslo, men OHC hadde kun AV Mi3 inne, og skulle ikke ta inn AV Mi1 mer ifølge det opplyste.

Hadde derfor vært fint med en diskusjon om erfaringer med disse høyttalerne. Så vidt jeg ser, kan det være naturlig å sammenligne 1) AV Avantarde Mi1 vs B&W 805s, og 2) AV Avantgarde Mi3 vs B&W 804s (evt. 803s).

Håper på mange innlegg!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse to Audiovector og B&W er jo to helt forskjellige høyttalere.. Ville likt å vite litt mer om deg, hva liker du å høre på, hva skal drive høyttalerne osv..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HoJ:

Hører på det meste av rolig musikk til rock/pop (ikke klassisk). Siste kjøpte plate er Thomas Dybdahl's "Science". Bor i leilighet, ca 20- 25 kvm stue. Kommer ellers til å kjøpe helt nytt anlegg (a-å), har bl.a. lest en del positivt om Primare på forumet. Virker som nøytrale men samtidig rolige komponenter.

Tror uansett det er riktig å begynne med høyttalere, og i utgangspunktet vil jeg gå for 2 kanaler. Deretter finner jeg anlegg, og til slutt kabler. Pris er relativt fleksibel.

Men jeg undrer hvordan Avantarde spiller i forhold til B&W. F.eks. har jeg lest et sted at Avantarde kan ha noe høy diskant pga bånn-elementet? Så jeg håper å få både positive og negative meninger om de enkelte høyttalerne.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil påstå at Avantarde er mye høyere i diskanten, selv synes jeg disse blir for skarpe, man har ikke hørt dem med Primare, noe som jeg tror vil være bra. B&W vil jeg si er mere tilbakelent høyttaler, og roligere, men ikke dårligere av den grunn. Avantarde er en mer frempå, en "hardere" høyttaler. Begge er nådeløse angående resten av komponentene. B&W kan bli utrolig tamme, mens Avantarde kan få en utrolig hard diskant. Avantarde har også en bass med mer punch en B&W..

Du får neste bare høre deg frem, men hvis det er flere med synspunkter så sleng dere på... Det er gøy med slike tråder, hvis det ender opp med et kjøp
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Newcomer Gøffo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile God Jul

audiophile.no

audiophile.no

Har selv disse og er meget godt fornøyd, sammen med Hegel H200.

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lite erfaring med AV sine gulvstående modeller og den eneste erfaringen min er hjemme hos Tiger. De har en detaljert og litt hissig diskant hvor det er smak og behag om en liker det. Detaljert høyttaler med kontant og god bass er mitt inntrykk.
    B&W 805s er etter min smak den absolutt beste høyttaleren jeg har eid. Ufattelig bra mellomtone, diskant som er litt avrundet men med gode detaljer. Hele spekteret i høyttaleren hang bra sammen. Går selvsagt ikke like dypt som enkelte større høyttalere, men jeg følte den hadde bra basstrykk med en fin avrunding i bunn. Supplert med en god sub ble resultatet ekstremt bra.
    804s har jeg hatt i et par uker uten at jeg klarer å glemme 805s. Den har samme diskant som 805s og går dypere i bassen. Bakdelen pr.nå synes jeg er at mellomtonen ikke kommer like godt frem som på 805s.
    Mi1 er god høyttaler med en helt annen diskant enn de høyere prisede AV M seriene. Den er på langt nær like hissig i diskanten som egentlig passer meg bedre. Mellomtonen var bra, men ikke i samme klasse som 805s. Den er ikke like avstivet og forsterket, men gjør en god jobb uten å koste all verden.
    M1 Signature hadde jeg i kort periode samtidig med Mi1 uten at jeg helt husker annen forskjell en diskanten.
    Forskjellen mellom 805N og 805s kommer ganske greit frem i artikkelen om 805S
    Spiller selv i en loftstue på 3,5x7,m og utifra pris og mine preferanser er 805s den som har spilt best i rommet.

MI3 Avantgarde
    audiophile.no
    audiophile.no
    B&W 805s
    audiophile.no
    B&W N805
    audiophile.no

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes Heil-diskanten i Avantgarde er utrolig bra. Den diskanten som har vært mest hissig i mine ører har vært M3 Super og Usher X719.

Trondlk, ta en titt her:

Jeg var på randen til å legge ut Usher for salg da jeg var blendet av Audiovectors gode diskant og hurtige bass.
    Anbefaler at du leser denne testen: http://avforum.no/forum/tester-audio...vantgarde.html

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Diskanten til Avantgarde er hissig før de er innspillt, men når de er ferdiginspillt er de oppløst og gjennomsiktige og analytisk, mye annet fremstår som "grøt". Men de er ikke noe for dårlige CDer. Så det blir en smak sak.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audiovector + Hegel, blir ikke det litt kald og analytisk lyd?

805s er gode, men jeg vil si at hvis du først skal så høyt opp i pris så er det flere merker du bør sjekke ut, spesielt hvis du ikke har oversikt. Av de du skriver hadde jeg nok valgt B&W, men det er jo noe du må velge selv.

Dyrere Primare er gode saker og nokså nøytrale. Har også strøm og raffinement.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv liker jeg B&W best av disse to, men det er fordi jeg har ennå tilgode å høre AV, som ikke har for sterk diskant for meg da...

Men som cybervision sa, det finnes mye annet sandder der ute i den prisklassen.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva menes med analytisk?! vil det si VELDIG perfekt?! . Bare lurer. Er det ikke det som er målet til mange?! den perfekte analytiske gjengivelsen!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for interessante tilbakemeldinger og gode linker om Mi3 og bl.a. B&W 805s.

Fant i tillegg en omtale fra HiFi-klubben som forteller litt om B&W 805s:
    B&W 805S Høyttalere

HoJ:
    Hva mener du med at "B&W kan bli utrolig tamme"?

Gøffo:
    Har lest at Hegel er veldig analytisk, og hvordan blir dette sammen med AV
    Mi3-diskanten?

RS:
    Jeg ser at 805s lovprises i Audiophil også, så disse må jeg få hørt på skikkelig.
    Men du bruker egen sub til 805s? Kan mengden bass justeres vha. en dings som dette? -> http://www.gspr.com/outlaw/images/icbm_front_300.jpg

(jeg famler litt ennå i alle disse produktene, effektforsterkere, forforsterkere og ikke minst lyse og mørke kabler..I'm a newbee)

Tiger'n:
    Skal lese om Usher etterpå. Men vet du hvor jeg kan få hørt AV Mi1? Finner ikke test av disse på audiophile.no heller.

cybervision:
    Hvilke andre høyttalere bør jeg høre på? Jeg jobber med oversikten...har bl.a. lånt 2005 + 2006 av Lyd og bilde fra bibiloteket i julen.

Ser ellers frem til flere meninger om de større høyttalerne i B&W-serien

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondlk
    Men vet du hvor jeg kan få hørt AV Mi1?
    Dersom du oppgir nærmeste by du bor i så kanskje noen i nærheten gir deg et vink.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at jeg ikke har bosted i profilen min. Bergen her.. (så klart)

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om B&W er lettdrevene, kreves det kraft for å få dem til å låte inspirerende, har hørt B&W på både dårlig og bra anlegg, stor forskjell. B&W avslører fort dårlig tamt anlegg, med å selv ikke være inspirerende i lyden. Men med gode komponenter så lyder det somregel meget bra..

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Audio MI3 Avantgarde spiller kanskje noe kaldt, men alle detaljene kommer helt frem. Grunnen til at jeg likte denne løsningen er bånd diskanten (med de fordeler)og at de spiller dypt, selv om ikke høytaleren er 2 meter høy eller en meter dyp. Har selv hatt B&W 601, 602 S2, 640 (90 tallet), HTM 7 og 703. Ønsket meg 803D eller 802D, men ville ikke betale de summene mange år etter de var kommet på markedet og mente da at det var for høy pris. De fleste høytalere går ned i pris med årene, men ikke B&W de går opp. Resulatet ble høytalere til 38.000 kr, noe som jeg syntes var grei pris. Disse kan også oppgraderes når det kommer bedre utgaver, noe som gir denne høytaleren en fordel fremfor mange andre. Men som alle vet "kulde kan varmes" med riktige utstyr. Hegel har fått masse skryt og er vedlig fornøyd med denne (ikke noe dippe dutter) kun on/off, volum og kanalvalg. Hegel + Audivektor var noe Hificenteret anbefalte i sin tid. Men som "alle vet" så er det Oslo hificenter som selger Audiovektor nå. For meg var den en stor oppgradering å gå fra 703+stor surr.forst. til audiovector + Hegel+++. Nå skal rommet pusses opp (håper å begynne på dette iløpet av uken.)

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører Logitech® Z-5500 Digital (10" sub)med pioneer DV-668 spiller + prosjektor når jeg ser på kino. Da oppløsningen er dårlig på en DVD plate når det gjelder lyd (MP3 = komprimert ca 1/10DD og 1/4 på DTS), og bruker derfor ikke penger på dette, intil de nye lydformatene har satt seg i markedet og det har blitt helt klart hvilken bitrate det blir på lyden. (HD). Ja jeg har hatt mye utstyr på denne fronten.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HoJ:
    Øvrige komponenter blir også kvalitet. Men er i tenkeboksen mht. vanlig forsterker eller reciever, evt. receiver med effektforsterker hvis dette trengs.

[Problemet er imidlertid at HDMI-kontakten som kobler anlegg og flatskjerm sammen er mest utbredt på receivere, og jeg må nesten ha HDMI. Har sett at Arcam har HDMI på produkter, men hvordan er Primare, Hegel eller Densen på dette området? Vel, dette spørsmålet blir nok en liten avstikker fra tråden, men for min del er det etter hvert viktig å avklare hvilke produkter som dermed ikke er like aktuelt. Kunne evt. opprette egen tråd på dette, men får først se hvilke diskusjoner som finnes på HDMI-området her.]

Gøffo:
    Du vurderte ikke B&W 800-s-serien før valget ble Audiovector?

Et annet spørsmål; dersom jeg velger stativhøyttalere (enten det blir 805s, Mi1 AV eller noe helt annet), er det utelukkende en fordel med sub, eller gjelder dette kun hvis man skal ha hjemmekino?

(ser forresten at Gøffo er fra Bergen også )

Active NAD-master sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel smak og behag. Med 805s i rommet ditt på 25kvm tror jeg du får nok bass til musikk. Med mindre du er tatt av SVS-bølgen:-D

Hva skal du med HDMI på anlegget? Som en switcher? I så fall burde du heller kjøpe en separat switchboks.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Hva menes med analytisk?! vil det si VELDIG perfekt?! . Bare lurer. Er det ikke det som er målet til mange?! den perfekte analytiske gjengivelsen!
    Analytisk betyr ihvertfall når jeg bruker det at de spiller "overdetaljert", slik at gitarstrengene er voldsomt definerte og omtrent smeller imot deg istedet for å leke forsiktig med øret. Og gjerne at s, t, z, sj og tsj lyder blir litt på trengdende og unaturlige. Og Audiovectorene jeg har hørt har hatt de tendensene, og har hørt kombo med Hegel, og det syntes jeg hørtes litt sterilt og tamt ut. Jeg vil tro Audiovector vil ha godt av litt "mørkere" elektronikk for å balansere dem litt, men skal være ærlig å si at jeg ikke har allverdens erfaring bortsett fra noen lyttesessioner.

For andre kan sikkert det være et gullfunn...

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •