Avantgarde vs B&W - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 99
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av trondlk
    Selv ikke Google fant RTX-12/34AS, så hvordan kan en nykomling som meg vite noe om sånne avanserte dingser
    Husket du på å sette en hake ved "inkluder Tigers fantasi i søket" ?

Jeg kan si meg enig i at det oppleves som om terskelen på HFS er høyere enn på AVforum, og (på samme måte som her på avforum) man kan nærmest sette likhetstegn mellom hva folk har og hva de anbefaler.

Men det er en ting som er håpløst tragisk her på AVforum, nemlig det at det i blant virker som om det kun er hifiklubben og hificenterkjeden som eksisterer (Ja, audiovector var inntil nylig et HFCK-merke). Så lenge disse kjedene i grunnen neppe sitter på de beste produktene i noen kategori er det direkte trist at de har sånn makt over et diskusjonsforum.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gøffo
    Dessuten liker de kvalitetskomponenter. Matcher du dem riktig vil du som sagt bli irritert over hvor mange dårlige CDer som er produsert, men også hvor godt det kan høres når det blir gjort riktig.
    audiophile.no
    Dersom det er det du ender opp med betyr det at det er feil i matchingen (eller i konstruksjonen av en eller flere komponenter). Det sier seg på mange måter selv, da en miks selvsagt ikke gjøres slik at noe stikker seg ut og fremstår som plagsomt i studio. Det er liten grunn til å tro at man har rettere frekvensgang hjemme enn hva man har i et studio, så hvorfor skal man da tillate seg å bedømme innspillingskvalitet ved hjelp av "billig" hifi-utstyr? (med billig mener jeg at de større studioene har som regel integrerte studiomonitorer som er tilpasset rommet de står i og koster på feil side av millionen. Da blir en stativhøyttaler til 23k en promp i forhold).

Forøvrig er min erfaring at de anleggene der man bare får lyst til å sitte og lytte, og musikk flyter som en fantastisk blanding av fløte, silke og smertelig dynamikk i rommet, det er de oppsettene der de innspillingene jeg trodde var vanskelig faktisk låter helt fantastisk. Min erfaring er nemlig at innspillingene avslører anlegget og ikke omvendt.

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvilke leverandører har mest nytte av forum?

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Husket du på å sette en hake ved "inkluder Tigers fantasi i søket" ?

Jeg kan si meg enig i at det oppleves som om terskelen på HFS er høyere enn på AVforum, og (på samme måte som her på avforum) man kan nærmest sette likhetstegn mellom hva folk har og hva de anbefaler.

Men det er en ting som er håpløst tragisk her på AVforum, nemlig det at det i blant virker som om det kun er hifiklubben og hificenterkjeden som eksisterer (Ja, audiovector var inntil nylig et HFCK-merke). Så lenge disse kjedene i grunnen neppe sitter på de beste produktene i noen kategori er det direkte trist at de har sånn makt over et diskusjonsforum.
    Tror du må tenke deg om her!
    Det er visse digitale blokker og et amerikansk sub merke som uten tvil profiter mest på omtaler her.
    Hvor mange blokker og subber hadde blitt solgt uten hypen som avforum har laget?

NB! setter stor pris på din tilstedeværelse. Stort kunskapsregister og fin balanse mellom å være leverandør og forumdeltaker.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig er min erfaring at de anleggene der man bare får lyst til å sitte og lytte, og musikk flyter som en fantastisk blanding av fløte, silke og smertelig dynamikk i rommet, det er de oppsettene der de innspillingene jeg trodde var vanskelig faktisk låter helt fantastisk. Min erfaring er nemlig at innspillingene avslører anlegget og ikke omvendt.
    Kloke ord der Snickers, og til ettertanke for flere.....

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RS
    Tror du må tenke deg om her!
    Det er visse digitale blokker og et amerikansk sub merke som uten tvil profiter mest på omtaler her.
    Hvor mange blokker og subber hadde blitt solgt uten hypen som avforum har laget?

NB! setter stor pris på din tilstedeværelse. Stort kunskapsregister og fin balanse mellom å være leverandør og forumdeltaker.
    Tror du må tenke deg om her

Dette var et indirekte svar til et innlegg der HFS kritiseres for å ikke holde seg til de mest mainstream merkene.

Forøvrig er jeg enig i at det er en fordel for meg, for Lassesen (og selvsagt mange andre) at forum som dette eksisterer, men jeg er redd HFK hadde vunnet mer på at slike informasjonskanaler ikke eksisterte. Se bare på hva som skjedde med Martin Logan i løpet av kort tid. Dette er jo et merke som har hatt liten utbredelse i Norge i mange år helt til noen fikk seg et par her på AVF. Du har sikkert også lagt merke til hvordan enkelte "profeterer" SVS av ren entusiasme (de har vel mange nok ganger blitt satt i mistenkelighetens søkelys for å ha mer enn entusiasme å fare med), og det samme har vel langt på vei vært gjeldende for Oberon, Martin Logan og mye annet. Årsaken er selvsagt at HFK og HFCK ikke har produkter som kommer i nærheten når det gjelder ytelse, men allikevel er det mer poppis å foreslå B&W, Denon, Primare, SA osv i de fleste tråder. Årsaken er selvsagt at det er disse produktene flest har et forhold til.

Derfor mener jeg også at HFS skal berømmes for å faktisk ha en medlemsskare med et forhold til veldig mye forskjellig, noe som gir en berikelse dersom man er på jakt etter noe. Man må selvsagt vurdere nøye selv for det er mange dårlige tips å hente der også, men om man bare ønsker forslag innenfor det man kjenner til fra før så er man vel strengt talt bare ute etter å få bekreftet at man er smart og ikke få et godt forslag til noe til anlegget sitt?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Derfor mener jeg også at HFS skal berømmes for å faktisk ha en medlemsskare med et forhold til veldig mye forskjellig, noe som gir en berikelse dersom man er på jakt etter noe.
    Enig. Derfor sa jeg også at "...får ofte foreslått høyttalere og elektronikk man aldri har hørt om. Ikke at det er noe galt med det...kjekt å utvide sine horisonter..."

Du har vært flink til å anbefale non-mainstream-produkter på høyttalersiden. Ulempen er for enkelte av oss problemet med å få prøvelyttet. HFK og HFC har en litt større utbredelse.

Men du som har "litt" peiling: Er det i realiteten noen kvalitetsforskjell mellom mainstreamproduktene på høyttalersiden, og de mer ukjente alternativene? Tenker da på kriterier som byggekvalitet (kasse, delefilter og elementene).

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva betyr HFS?

- et spørsmål på vegne av alle ikke-nerder

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller HFK og HFC for den saks skyld

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva betyr HFS?

HFS= HiFi Sentralen

En side ala AVF
    AVF=AVForum

HFK= HiFi Klubben
    etc...

Hehe
    ;-)

Edit: Her er forøvrig en ganske bra guide mtp ord forkortelser:
    http://avforum.no/forum/generelle-gu...ke-ordbok.html

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HFS=www.hifisentralen.no

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til en gitt situasjon kan selvsagt mainstreammerker være best, men svært ofte ville valget for min del falt på helt andre produkter enn de som kommer fra de største produsentene.

Det at du nevner elementer, filter og kasse tyder jo på at "reklamen har sin makt". Ikke at det er uviktige ting, men jeg er jo godt kjent med at dette er faktorer det legges vekt på i markedsføringssammenheng. Det som imidlertid vektlegges i liten grad er romakustikk og samspill mellom høyttaler og rom. Her oppfører mange høyttalere seg svært forskjellig og det legges relativt liten vekt på dette i mange sammenhenger. Folk vet ofte så lite om dette at vi får uttalelser som "ja, øret er nok mer følsomt enn noe måleinstrument" osv. Dette selvsagt fordi man måler en ok frekvensgang direkte på aksen (etter at markedsføringsavdelingen har pyntet på den) på to ulike konstruksjoner og forteller ikke mer enn det til publikum. Men hva med de 30-40dB store avvikene off axis? Visst pokker er de målbare, noe så til de grader også, men ikke akkurat rett på aksen i et ekkofritt rom. Og rett på aksen i et ekkofritt rom er de jo heller ikke hørbare og det skulle jo bare mangle om de skulle være det også.

Det er håpløst å gi et fullstendig svar som dekker en hver situasjon og prisklasse. Det er jo heller ikke meningen. Selv ikke mine høyttalere er jo tenkt å dekke absolutt alle behov, og jeg er svært bevisst på hvilke behov de ikke skal dekke. Det som hadde forenklet det å svare på dette forumet mye hadde vært om folk:
    - Ikke bestemte seg for hva de skulle kjøpe før de spurte om råd.
    - Fortalte hvor de kom fra slik at man kunne gi råd basert på hva det faktisk er mulig å høre i rimelig nærhet.

Det er jo ikke spesielt enkelt å få demo på Legacy i Oslo, og heller ikke på TonArt høyttalere, mens mange steder er det kjemisk fritt for Von Schweikert, Martin Logan, Audio Physic osv, dette til tross for at det er merker som fortjener mye oppmerksomhet.

Desverre er det nok slik at mange mainstreammerker skal dekke alt for mange bruksområder og derfor ender opp som bilen som skal være familiebil, sportsbil, terrengbil, varebil og billig i drift på en gang. Den finnes ikke, og alle desperate tilnærminger ender opp med å være en elendig familiebil, en ubrukelig sportsbil og en latterlig trang varebil som er uforholdsmessig dyr i drift og ubrukelig i terrenget.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva betyr HFS?

HFS= HiFisentralen
    AVF=AVforum
    HFK=HiFiKlubben
    HFCK=HiFiCenterkjeden
    OHFC=OsloHiFiCenter

forøvrig
    ML= Martin Logan, men også Mark Levinson.

Disse pleier jeg å forkorte.

Beklager
    Hilsen Nerd

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant nok det, og mye av responsen er ofte OT og en får som sagt nokså spesi produkter anbefalt, men det er jo også veldig mye kompentanse der...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Pga. lite utvalg i butikkene, er det vanskelig å få hørt på ulike modeller av Audiovector Mi Avantgarde og B&W 8XXs-serien. Så vidt jeg forstår er disse meget gode høyttalere som bør vurderes før kjøp.

Det hører også med til historien, at jeg har prøvd meg på en lytterunde i Oslo, men OHC hadde kun AV Mi3 inne, og skulle ikke ta inn AV Mi1 mer ifølge det opplyste.

Hadde derfor vært fint med en diskusjon om erfaringer med disse høyttalerne. Så vidt jeg ser, kan det være naturlig å sammenligne 1) AV Avantarde Mi1 vs B&W 805s, og 2) AV Avantgarde Mi3 vs B&W 804s (evt. 803s).

Håper på mange innlegg!
    har valget falt på høyttalere?
    jeg ville helt klart valgt audiovector, de er generelt mer livlige og rocka høyttalere en B&W samtidig som de dyreste AV har en fantastisk diskant. Husk bare at audiovector er helt katastrofalt dårlige med feil elektronik og plasering.
    Har opplevd både himmel og fortvilelse med feile plaseringer osvosv.
    en annen side, som kansje er anda mer individuelt en lyd, er designet. Syns audiovector har truffet spikeren bra der og...

Newcomer Gøffo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv Avantgarde, men en fordel med B&W er bruktprisene. Skal man bytte ut i rakettfart, slik som mange gjøre, tror jeg at B&W seirer. En kjensgjerning at B&W, Denon, Electrocompaniet etc holder seg godt i pris over en lenger periode enn mange andre merker. Ukjente merker som "få" har hørt om er vanskelig å selge og ender med store tap.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv Avantgarde, men en fordel med B&W er bruktprisene. Skal man bytte ut i rakettfart, slik som mange gjøre, tror jeg at B&W seirer. En kjensgjerning at B&W, Denon, Electrocompaniet etc holder seg godt i pris over en lenger periode enn mange andre merker. Ukjente merker som "få" har hørt om er vanskelig å selge og ender med store tap.
    Faktisk et meget bra poeng!
    Har hatt 5-6 par med B&W høyttalere som har vært lette å selge. Kjøpte de brukt og har ikke tapt på noen av dem. AV settet jeg hadde tapte jeg penger på samt at det tok lang tid å selge dem. Tenker med gru på hvor vanskelig og til hvilke priser en får for produkter som meget få har hørt om.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er sant, men føler at produkter generelt som HIFI klubben er enehersker på har holder seg godt i pris, pga lite tilbud osvosv. Mens hifi center og mange andre har tilbud rett som det, og kan gi større rabatter.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greie poenger, men jeg håper allikevel trådstarter velger høyttalere basert på dens lydkvaliteter og ikke eventuelle senere bruktpriser.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes du burde vurdere å ta med en kandidat til, nemlig Patos Symphonic IV AMT. Hvis du kan takle det litt sparsommlige utseende, vil du få en høyttaler som spiller meget bra til prisen.

Jeg var på en lytterunde for en stund siden for å finne noen nye høyttalerkandidater til min stue. Da jeg satt å hørte på SymphonicIV kom høyttalerprodusenten AudivationAS (også norsk) tilfeldigvis innom med et par "The Nordic Tone-Model 1". Disse 100 000,- kr høyttalerne ble koblet opp på samme utstyret som SymphonicIV stod koblet til. Det ble byttet mellom høyttalerne noen ganger for å høre forskjellene med "friskt minne".

Patos låt bedre i mine ører, kvinnevokal låt bedre, bassen var bedre definert, og den modifiserte Heil bånddiskanten låt detaljert uten tegn til å være anstrengende. Model 1 låt rett og slett for analytisk for mine ører, og var til tider litt anstrengende å høre på. Patos Symphonic IV AMT er forresten en høyttaler som jeg tror hifiblekka Fidelity holder litt igjen på superlativene, nettopp pga den lave prisen.

Kommer Patos med et noe penere kabinett, med samme lyd, er jeg den første til å bestille.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle innspill til høyttalere og erfaringer. Merker meg spesielt at diskanten til Audiovector oppfattes forskjellig (fra veldig bra til altfor skarp).

Ringte forresten for 1 time siden til HiFi-klubben i Bergen, som ikke får inn B&W 805s før 15.01.07. Samtidig er ikke Audiovector mulig å oppdrive i Norge (utenom ett svart par Mi3 Avantgarde hos OHC - mulig brukt vare pga mindre skade i treverket?)

Jobber ellers med saken, men innser at dette kan ta litt tid.

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •