Hei og god jul!!

Jeg vet det virker i overkant ivrig å legge inn en tråd på julaften, men mentalt er jeg allerede i det nye året og bestiller en XTZ 99W12..

Det jeg lurer på i den forbindelse, er om det er en ulempe å koble denne sub'en direkte til effektforsterkeren via høyttalerkabler, med tanke på samspill/integrering med høyttalerne..?

Jeg har følgende utstyr: EC AW120, EC ECi-3, EC EMC1 og Patos Lyric 402. Rent stereooppsett, så det er ingen sub-utgang på forsterkerne. Det er en 'out' på ECI-3'en, men den er i diagrammet koblet til en ukjent EC-boks med hodetelefoner, så jeg regner med at jeg ikke kan bruke den utgangen til en sub..

Jeg ville tro at en kobling fra effekt- til sub, og fra sub til høyttalerne ville være den beste løsningen, da man kan kjøre de laveste frekvensene til sub'en, og resten til høyttalerne.

Men jeg ser på bildene av XTZ'en at den kun har 'speaker-in'-kontakter, og da må jeg vel koble høyttalerkabler fra effektforsterkeren SAMMEN med kablene til høyttalerne. Dermed vil høyttalerne IKKE stoppes ved f.eks 80 hz, men spille så langt ned som de går. Har jeg forstått det rett?
Vil det da kunne bli problemer med samspill mellom høyttalere og sub, da de vil spille en del av det samme frekvensregisteret?

Kan man koble slik: fra effektforsterker til 'speaker-in' på sub'en, og fra 'speaker-in' på sub'en til høyttalerne. Eller må høyttalerne være koblet direkte til effektforsterkeren?

Kan jeg alternativt bruke de ledige høyttalerterminalene på ECI-3'en, som jeg bruker som forforsterker, og koble fra disse til sub'en?

Foreløpig vil sub'en kun benyttes til musikk, og da mine høyttalere på papiret går ned til 34hz, vil jeg bruke sub for å få fylle ut den dypeste bassen.

Jeg har lest mye om SVS og REL, men de koster fort 3 ganger mer, og REL har jo så små elementer og lav kabinettvekt! Det er ikke det at disse merkene blir for dyre, men det er jo unødvendig å betale mer hvis man ikke må..

Dette blir nybegynnerstoff for dere, men jeg har aldri hatt sub, og der jeg bor er det vanskelig å få testet utstyr på forhånd, så jeg håper dere kan gi meg litt nyttig input på dette.

mvh Tore