Må avvike fra ideell bakhøyttalerplassering...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer .Tore. sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Må avvike fra ideell bakhøyttalerplassering...

Pga hindringer får jeg ikke plassert bakhøyttalerne i mitt 5.1-system på de ideelle 110 grader fra rett frem. Alternativene er 100 eller 130 grader.Jeg vet ikke hvor mye dette har å si, men jeg får i alle fall ikke testet dette først, fordi jeg legger kabler i veggene nå under bygging av rommet.

Ved 130 grader vil de stå på bakvegg og stråle fremover, mens ved 100 grader blir det på sidevegg mot hverandre. (Det blir jo nesten rett på siden.) Hva er best? Noen som har testet ut litt?

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke bare legge opp rør begge veier, da har du ivertfall mulighet for utbygging til 7.1 senere.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at det viktigste er å unngå at høyttalerne spiller rett inn i ørene. Dette løses med å henge høyttalerne til å spille over hodet på lytterne. Om de da sitter 90 eller 130 gr spiller ingen rolle for lytteopplevelsen min ihvertfall.
    I ditt tilfelle hadde jeg valgt 100 grader. Rett og slett for det ser mest "riktig" ut Også er det jo nærmest det såkalt ideele.

Newcomer .Tore. sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oj, ble visst feil det her. 100 og 120 grader skulle det vere. Hvis de bør høyt opp under taket så er det bare et pluss. De blir nemlig hengende svært nær en vedovn som kan bli sykt varm (50-60 cm ut på siden og ca 1m opp fra ovnen). Kan de henge så høyt som bare 20 cm fra taket? Da får jeg litt mer avstand.

Sitat Opprinnelig postet av cowboy bebop
    Hvorfor ikke bare legge opp rør begge veier, da har du ivertfall mulighet for utbygging til 7.1 senere.
    For så vidt en god ide, men 7.1 blir nok ikke aktuelt rett og slett fordi jeg ikke vil ha så mange høyttalere rundt omkring på veggene (det er dagligstua). Det er massive tømmervegger, så det er umulig å legge rør. Freser kablene inn på baksiden av lister nå mens jeg lister rommet. Derfor må kablene på plass med en gang.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •