Koble sub til senterhøyttaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Koble sub til senterhøyttaler

Jeg har tenkt på å koble en sub til senteren for å få litt mer trøkk i den. Det jeg lurer på er hvordan man skal gjøre dette for at det skal fungere bra.
    Suben jeg tenkte å bruke er en Dali SWA12. Som forsterker har jeg en Denon 3806.

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bruker ganske enkelt høyttalerterminalene på subwooferen. HT-kabel fra reciever inn på subwoofer, som da spiller fra hva enn frekvens du definerer, og sender resten av det forsterkede signalet til senterhøyttaleren.

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da skal dette testes ut.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel eventuelt også bruke Pre-out hvis Denonen har det? Eller har jeg misforstått helt da?

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør teste både pre-out og via ht-kabler for å se hva som fungerer best. Litt delte meninger om det her inne
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Center sub er vell bare nyttig når man har satt HT til large, slik at de spiller hele registeret? Hvis man har en subb som tar seg av bassen i HKen så er vell center sub bare tull da den ikke får spille dypt uansett.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espenc
    Kan vel eventuelt også bruke Pre-out hvis Denonen har det? Eller har jeg misforstått helt da?
    Prøvde nettopp det på en Denon 3803 en gang, og det funket ikke, for når signalet ble tappet ut av forforsterkerutgangen, ble det ikke sendt ut noe forsterket signal via høyttalerterminalene.
    Tilsvarende test på H/K AVR5500 funket imidlertid glimrende ettersom den har ekstern kobling mellom forforsterker og effektforsterker, så jeg byttet ut jumpersene som koblet dem sammen med et Y-ledd, sendte signalet videre til subwooferen med vanlig RCA signalkabel og fikk i både pose og sekk.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ser ikke den store vitsen med å dedikere en sub kun til senterkanalen. veldig lite dype frekvenser her uansett. bruk den heller til LFE kanalen vel!!??

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sigvald
    jeg ser ikke den store vitsen med å dedikere en sub kun til senterkanalen. veldig lite dype frekvenser her uansett. bruk den heller til LFE kanalen vel!!??
    Bullshitalarm!!! Sett f.eks. på Eagles "Hell freezes over"-dvd. I anlegg med en senterkanal som har noe å melde i bassområdet under 80hz vil du høre hvordan bassisten er mikset inn i senterkanalen sammen med vokal og en gitar på hver side. Ikke dypbass i senterkanalen nei...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har koblet en sub på senter høytaler via høynivå hentet rett fra senter høytaler og det fungerer glimrende. Har fin respons ned til 30HZ=Grom senter lyd! Frontene går ned til 30HZ de også. Synes lyden blir bedre også imusikk avspilling i 5ch stereo.

Newcomer Scic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok en tur ned i kjelleren å koblet opp sub på senterkanalen....dette måtte jeg prøve ut.

Resultatet hos meg ble minimalt med bevegelse i subben, og dette kobler jeg bort igjen i morgen. Prøvde med "Sin City" som det er litt bass i senterkanalen.

Mitt forsøk ble ikke vellykket.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scic
    Tok en tur ned i kjelleren å koblet opp sub på senterkanalen....dette måtte jeg prøve ut.

Resultatet hos meg ble minimalt med bevegelse i subben, og dette kobler jeg bort igjen i morgen. Prøvde med "Sin City" som det er litt bass i senterkanalen.

Mitt forsøk ble ikke vellykket.
    Kan for ordens skyld meddele at jeg har tidligere hatt stor suksess med egen subwoofer til senterkanalen, men at det å ha egen "sentersub" er gull og grønne skoger er ingen absolutt regel. Selv opplevde jeg at etterhvert som resten av anlegget utviklet seg falt behovet bort for min del.

Det er også et spørsmål om matching, kalibrering, personlige preferanser og i det hele tatt...
    Veldig mange variabler her, men har man muligheten er det i det minste verdt et forsøk

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bruker ganske enkelt høyttalerterminalene på subwooferen. HT-kabel fra reciever inn på subwoofer, som da spiller fra hva enn frekvens du definerer, og sender resten av det forsterkede signalet til senterhøyttaleren.
    Hva hvis man ikke har en sub med høytalerterminal og heller ikke muligheten til å velge delefrekvens? Er kun powerknapp og volum på min :P

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Hva hvis man ikke har en sub med høytalerterminal og heller ikke muligheten til å velge delefrekvens? Er kun powerknapp og volum på min :P
    Da må du til med et eksternt delefilter, fortrinnsvis et med mulighet for fasejustering i tillegg, ellers blir integrering fort det umuliges kunst.
    Du kan koble den til en subutgangen på en surroundreciever og sette delefrekvensen den veien, men du får fremdeles ikke justert fase...
    Så ja, kjøp deg et eksternt delefilter, f.eks. Reckhorn eller Behringer, og de har sikkert noe dugende hos Parts Express - Amplifiers, Head Units, Speakers, Wiring Kits, Subwoofers, Dampening også

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •