PB12-Plus/2 gir ikke direkte bass

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PB12-Plus/2 gir ikke direkte bass

Høres ut som bassen er mer rund. Får ikke det direkte trykket jeg er ute etter.

Er det dette som kalles plasseringsproblemer, utfasing, vanskelige rom, etc?
    Eller har jeg rett og slett ikke kalibrert sub'en godt nok?

Rommet er L formet, med en ekstra _ slik at det nesten blir en E. Bare - mangler.

Sub'en er plassert øverst i rommet(den lengste delen), bak tv'en. Ca 1 m fra hjørnet, ut mot _

Sub'en trykker, ingen tvil om det. Men høres ut som en hul lyd. Kanskje jeg har for mye bass?

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du forklare litt mer hva du har gjort for å få riktig nivå samt fase?
    Forøvrig ville jeg kanskje ha plassert den enda litt nærmere hjørnet.

pt

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjørne med yttervegg er som regel å foretrekke, jobb litt med plasseringen og finn ut hvor det låter best. Innstillinger receiver? Delefrekvens/gain?

Newcomer CV-Jannis sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    227
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som fasefeil..
    Har du stillt på fasebryteren bak på suben mens du spiller ilag med høyttalerene?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Thomas
    Kan du forklare litt mer hva du har gjort for å få riktig nivå samt fase?
    Forøvrig ville jeg kanskje ha plassert den enda litt nærmere hjørnet.

pt
    Jeg har for tiden ikke noen dB-måler. Jeg har stilt gain(et volum jeg er fornøyd med), fase(etter anbefaling og for å prøve), delefilter på receiver(forandre mens jeg hører film).

Når det gjelder gain og dB på reciver må jeg kanskje ha en dB-måler. Har hørt litt rundt og mange mener jeg burde stille volum til jeg er fornøyd. Så jeg har gjort.
    Nå burde jeg kanskje ha RadioShack for å stille på de andre funksjonene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    Hjørne med yttervegg er som regel å foretrekke, jobb litt med plasseringen og finn ut hvor det låter best. Innstillinger receiver? Delefrekvens/gain?
    Har ikke prøvd sub'en nærmere hjørnet, men det er nå gjort. Gain er på litt før 12, receiver på -4dB(Denon 1905).

Delefrekvens er deaktivert på sub og er på 80hz på receiver. Har svake fronter. Har prøvd 60hz, men mener 80hz er bedre.

Likevel sliter jeg med denne "hule" lyden.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV-Jannis
    Høres ut som fasefeil..
    Har du stillt på fasebryteren bak på suben mens du spiller ilag med høyttalerene?
    Nei, har ikke justert på denne. Kanskje en god idé å gjøre dette. Men fasefeil oppstår vel også hvis plassering er dårlig og/eller rommet er vanskelig?

Har det forresten noe å si hvordan sub'en står plassert? Men står vannrett bak tittekassen. Den står med langsiden mot meg. Tenkte at det ikke har noe å si, siden elementene går nedover. Vær snill å si at jeg ikke MÅ ha kortsiden mot meg(da får jeg plasseringsproblemer).

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv og se om det er fasefeil du
    Men vist ikke du har eksperimentert mye med plassering anbefaler jeg egentlig at du gjer det, hvor du plassere suben er grunnsteinen i hvordan det vil låte, men hvem veit, du kan ha vert heldig å truffe et bra sted bare at du har litt faseproblem som kanskje blir lett ordnet.

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har utfasing midt i rommet der jeg sitter med samme sub. men hvis jeg beveger meg til hjørnene kommer bassen veldig. prøv å se hvordan det er i hjørnene. sett subben litt lavere enn det du har den på nå.

hvis det er utfasing som er problemet vil ikke subben spille høyere uansett hvor høyt du setter den. den vil fortsatt fase seg selv ut llike mye. hvis du har anlegget koblet til dataen burde du laste ned test tone generator 4 og sett på en tone for så å gå rundt i rommet og se hvor det er mest bass.

et L formet rom pleier jo egentlig ikke å ha de største utfasingene, så det er godt mulig det er noe annet. hvis du finner ut at det er fasefeil burde du sette opp noen bassfeller eller akustikk plater om du har plass. det skal jeg gjøre. jeg hadde tenkt å ringe glava snart for å høre.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    227
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugen
    Nei, har ikke justert på denne. Kanskje en god idé å gjøre dette. Men fasefeil oppstår vel også hvis plassering er dårlig og/eller rommet er vanskelig?

Har det forresten noe å si hvordan sub'en står plassert? Men står vannrett bak tittekassen. Den står med langsiden mot meg. Tenkte at det ikke har noe å si, siden elementene går nedover. Vær snill å si at jeg ikke MÅ ha kortsiden mot meg(da får jeg plasseringsproblemer).
    Ja,men i begynnelsen når jeg fikk suben så brydde jeg meg ikke noe særlig med å stille på fasen,men når jeg først gjorde det merka jeg stor forskjell.Var nesten som om at jeg skrudde på gainen istedenfor,pleier som oftest å være mest bass på enten 0 eller 180.
    Du bør vel helst ha suben i ett hjørne,hos meg så er det veldig mye bass i hjørnet,Mens det er ingenting midt på gulvet osv.
    Så viss det hadde vært mulig for deg å plassere sofa/stol nærme ett hjørne så tror jeg bassen hadde vært bedre der.
    Men få noen til å stille på den fasen mens du sitter i lytteposisjon,jeg bruker db-måler som er er veldig greit å ha

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du må jo stille på fasen, kjære vene. Dette er jo tidsforsinkelse mellom sub og andre ht. Om du bruker fasebryteren på suben eller delay på forsterker er ett fett, men dette må du stille hvis du skal ha god timing og samspill mellom dine høyttalere og sub.

Hvis dette ike gjøres så vil jo suben og frontene kansellere hverandre, og da sitter man men bass man føler men overhodet ikke hører - kan også beskrives som hul.

Kjøp deg en radioshack og still fase mellom fronter og sub, så skal du se at bassmengden øker betraktelig!

Dette og god plassering er alfa omega for å få en sub til å spille optimalt! Evt en eg for å fjerne dipper.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    227
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og så er det vel viktig at det er litt bevegelse på elementene på høyttalerene når du stiller på fasen.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, alt ettersom hvor lett han hører hvor det er best fase. Benytter han Radioshack så er er ikke volumet så essensielt, men nå når han ikke har det så er det sikkert lurt å ha litt volum.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss

Du må jo stille på fasen, kjære vene. Dette er jo tidsforsinkelse mellom sub og andre ht. Om du bruker fasebryteren på suben eller delay på forsterker er ett fett, men dette må du stille hvis du skal ha god timing og samspill mellom dine høyttalere og sub.

Hvis dette ike gjøres så vil jo suben og frontene kansellere hverandre, og da sitter man men bass man føler men overhodet ikke hører - kan også beskrives som hul.

Kjøp deg en radioshack og still fase mellom fronter og sub, så skal du se at bassmengden øker betraktelig!

Dette og god plassering er alfa omega for å få en sub til å spille optimalt! Evt en eg for å fjerne dipper.
    Men kjære, dette var jeg ikke helt klar over

Hvordan stiller jeg egentlig fase mellom front og sub med radioshack?

Har flyttet sub'en betraktelig nærmere hjørnet, men hindring gjør at det er 40 cm til hjørnet på kortsiden av sub'en. Langsiden er rett ved veggen.

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vil ikke reciever stille fase/ delay automatisk når man kjører autoopsett?

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du er vandt til 'bil-bass' vil det ta litt tid å venne seg til SVS bassen - da den ikke er boomy og rumlete. Er ikke det tilfellet - så er det nok fase/plasserings problemer.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med og prøve og sette subben ved siden av sitteplassen ,det har jeg gjort og der fikk jeg det beste resultatet.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DypBassen
    vil ikke reciever stille fase/ delay automatisk når man kjører autoopsett?
    Jo som regel hvis den er bra. Personlig måtte jeg finjustere delay/fase på 3806, så er ikke nødvendigvis 100%.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugen
    Men kjære, dette var jeg ikke helt klar over

Hvordan stiller jeg egentlig fase mellom front og sub med radioshack?

Har flyttet sub'en betraktelig nærmere hjørnet, men hindring gjør at det er 40 cm til hjørnet på kortsiden av sub'en. Langsiden er rett ved veggen.
    Enklaeste måten å stille fasen på er å bruke radioshack/ørene dine, sette på en testone (les: dvs sinustone) og jobbe deg gjennom fasen/delay enten på forsterker eller subwoofer. Enklaest på recieveren. Da ser/hører man veldig fort hvilken fase som gir mest output og best timing sammen med frontene

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av turbo13
    Hva med og prøve og sette subben ved siden av sitteplassen ,det har jeg gjort og der fikk jeg det beste resultatet.
    Det lønner seg å eksperimentere med plassering av suben. Enkleste er å sitte sub i lytteposisjon, sette på testtone, og gå rundt i rommet og finne ut hvor det er mest output.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •