STOR center? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 47

Tråd: STOR center?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Sitat Opprinnelig postet av trumic
    Vet ikke om den er noe kraftigere men du kunne jo kanskje testet 2002 som center i stedet. Denne har en 6,5 tommer i stedet for 2x5. Eventuelt om du har plass under lerret kunne vel en 5005 kanskje vært noe?
    Ikke se dere blind på elementstørrelser.
    Jeg vil også tro at dali sin Blå-serie i dette tilfelle er designet og bygget for å fungere unisont.
    Altså skal det kling og fungere godt sammen. Når det gjelder trøkk i center så er det vel bare å gå litt ekstra på i den kanalen hvis man savner noe.
    Jeg sier ikke at det er bedre, har ikke testet det, jeg gir han bare et forslag siden han tydeligvis er misfornøyd med den nåværende løsningen.

Intermediate cdrom sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    De oppsettene jeg har hørt med 8008 og C1000 har vært helt bra de. C1000 har jo omtrent like mye volum over 80 hz som 8008. Det som er under 80hz sender du jo bare til subben.
    Er ikke bare bare og sende et signal fra både center og bakhøyttalere til subben når den har mer enn nok å gjøre fra før. Derfor tenkte jeg at en stor center ville gjøre jobben bedre da den vil få mer enn nok kraft til å drives da receiveren nesten er arbeidsledig.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trumic
    Vet ikke om den er noe kraftigere men du kunne jo kanskje testet 2002 som center i stedet. Denne har en 6,5 tommer i stedet for 2x5. Eventuelt om du har plass under lerret kunne vel en 5005 kanskje vært noe?
    Jeg har desverre ikke rom for projektor enda, så derfor blir det litt vanskelig med gulvstående i midten :wink:

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vet man når center og fronthøytalerne er balansert i forhold til hverandre? kan man spørre i butikken f.eks. da jeg ikke har mye peiling på watt osv...

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder klang og toneleie kan man få en viss pekepinn ut fra "testtone" som finnes på noen forsterere, dvdspillere eller kalibreringsdvd-er. Da vil man fort høre om testtonen forandrer karakter etterhvert som den vandrer fra høytaler til høytaler.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cdrom
    De oppsettene jeg har hørt med 8008 og C1000 har vært helt bra de. C1000 har jo omtrent like mye volum over 80 hz som 8008. Det som er under 80hz sender du jo bare til subben.
    Er ikke bare bare og sende et signal fra både center og bakhøyttalere til subben når den har mer enn nok å gjøre fra før. Derfor tenkte jeg at en stor center ville gjøre jobben bedre da den vil få mer enn nok kraft til å drives da receiveren nesten er arbeidsledig.
    Hva med en ny sub da? :wink:

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, ny sub kommer etterhvert. Fyren skal komme til meg så jeg får hørt klipschen før jeg bestemmer meg. Hva bør jeg lytte etter når jeg skal bestemme meg for om jeg vil ha den eller ikke?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste er hvis du sitter i sweet-spot og ikke kan høre at den er i bruk.
    Så kan du gå litt rundt i rommet og høre etter om tale ol. kommer mer fra midten enn før. Oppfyller den disse kravene er det bare å kjøpe.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må bare støtte de andre her: C1000 bør funke helt bra sammen med 8008. Senterkanalen er der hovedsaklig for å støtte opp om dialogen spesielt og de frekvensene øret kan bestemme generelt. Dt vil si at det holder godt at 8008-høyttalerne gjengir bassen i front. DVD-lyden er også ofte mikset slik at det er lite bass i senterkanalen...

Trenger du mer trykk enn C1000 kan gi, kjøper du en ny subwoofer i tillegg til den du har og plasserer den første i front og eventuelt en bak lytteposisjon (se tråden Plassering av 1, 2 eller 4 subwoofere for LFE-kanalen for plassering av to subwoofere i LFE-kanalen. Setter du C1000 til small (eller delefrekvens til 80Hz hvis dette kan justeres i din receiver), så tror jeg du får den lyden du trenger.

Og en ting til: Hvis du bare har en lytteposisjon, så trenger du ikke senterhøyttaler i det hele tatt! Senterkanalen er der hovedsaklig for å plassere dialog riktig i forhold til bildet selv om noen av dem som ser på filmen sitter uten for sweet spot.

Jeg blir litt betenkt når det sies at "det er for lite trykk fra midten" med 8008 som fronthøyttalere... Kjører receiveren disse i hele frekvensområdet, eller fordeles det bass fra fronthøyttalerne til subben?! Er subben plassert optimalt i rommet?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg blir litt betenkt når det sies at "det er for lite trykk fra midten" med 8008 som fronthøyttalere... Kjører receiveren disse i hele frekvensområdet, eller fordeles det bass fra fronthøyttalerne til subben?! Er subben plassert optimalt i rommet?
    Kanskje jeg formulerte meg litt feil der...

Dali 8008 er stilt inn som "large" mens centeren og bakhøyttalerene er "small" Da går det vel ikke noe bass fra 8008'ene til subben?

Ta en titt på hjemmesiden min, har nylig oppdatert den litt med bilder og diverse. Ser dere noe galt må dere si ifra! Link ligger i underskriften...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste er hvis du sitter i sweet-spot og ikke kan høre at den er i bruk.
    Så kan du gå litt rundt i rommet og høre etter om tale ol. kommer mer fra midten enn før. Oppfyller den disse kravene er det bare å kjøpe.
    Ok, hvis det ikke er vanskeligere enn som så burde jeg vel klare det. Du er den andre som har hintet til at det kan gå an. Gratulerer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det betyr ikke at jeg dermed har så veldig stor tro på at det går. :wink:

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "alt" går an i mine ører :twisted: (det mente jeg ikke)

Men det blir uansett uhyre morsomt og høre... :P

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: STOR center?

Må bare si at jeg er helt uenig med deg i at c1000 er en pinglete høyttaler. På papiret er den kanskje ikke noe kjempe, men det er jo ikke viktig hva papiret sier. Det er hva du hører som er viktig. Jeg har selv 8008 og c1000 og må si det at den fungerer utmerket. Det som er viktig er å sette ned volumet litt på fronten og litt opp i senter. Jeg har også vinklet senteren mot lytteren for å få best mulig lyd. Har sub også så da er det best å sette senteren til small så tar subben seg av de dype frekvensene. Da får senteren et virkelig stort lydbilde.
    La ørene bestemme hva du liker, ikke spesifikasjonene!

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Olli
    Må bare si at jeg er helt uenig med deg i at c1000 er en pinglete høyttaler. På papiret er den kanskje ikke noe kjempe, men det er jo ikke viktig hva papiret sier. Det er hva du hører som er viktig. Jeg har selv 8008 og c1000 og må si det at den fungerer utmerket.
    Fint at det låter bra i dine ører! I mine ører blir c1000 litt underlegen i forhold til 8008.

Det som er viktig er å sette ned volumet litt på fronten og litt opp i senter.
    Hvorfor ikke bare sette opp volumet i centeren hvis centeren har lavere følsomhet? Det bør være unødvendig og sette ned volumet i hovedhøyttalerne.

Jeg har også vinklet senteren mot lytteren for å få best mulig lyd.
    Alt annet ville vært dumt. I utgangspunktet er det best hvis centeren er plassert i ørehøyde. Lyden fra centeren skal komme "ut av bildet".

Har sub også så da er det best å sette senteren til small så tar subben seg av de dype frekvensene. Da får senteren et virkelig stort lydbilde.
    Men samtidig ødelegger du i mange tilfeller andre lydbilder som eks. Lfe kanalen. For best mulig lydbilde bør man ha fullsize høyttalere i hele oppsettet og subwoofer tilegnet bare de aller laveste frekvensene. Tar man utgangspunkt i dette blir c1000 for liten.

Den er jeg med på!

Btw. Klipschen ble det ikkenoe av. Brukte pengene på 3003 og en Swa-12 isteden. For tiden søker jeg en Suite center.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av cdrom
    Må bare si at jeg er helt uenig med deg i at c1000 er en pinglete høyttaler. På papiret er den kanskje ikke noe kjempe, men det er jo ikke viktig hva papiret sier. Det er hva du hører som er viktig. Jeg har selv 8008 og c1000 og må si det at den fungerer utmerket.
    Fint at det låter bra i dine ører! I mine ører blir c1000 litt underlegen i forhold til 8008.

Det som er viktig er å sette ned volumet litt på fronten og litt opp i senter.
    Hvorfor ikke bare sette opp volumet i centeren hvis centeren har lavere følsomhet? Det bør være unødvendig og sette ned volumet i hovedhøyttalerne.

Jeg har også vinklet senteren mot lytteren for å få best mulig lyd.
    Alt annet ville vært dumt. I utgangspunktet er det best hvis centeren er plassert i ørehøyde. Lyden fra centeren skal komme "ut av bildet".

Har sub også så da er det best å sette senteren til small så tar subben seg av de dype frekvensene. Da får senteren et virkelig stort lydbilde.
    Men samtidig ødelegger du i mange tilfeller andre lydbilder som eks. Lfe kanalen. For best mulig lydbilde bør man ha fullsize høyttalere i hele oppsettet og subwoofer tilegnet bare de aller laveste frekvensene. Tar man utgangspunkt i dette blir c1000 for liten.

Den er jeg med på!

Btw. Klipschen ble det ikkenoe av. Brukte pengene på 3003 og en Swa-12 isteden. For tiden søker jeg en Suite center.
    Lyden fra blå serie og suite er jo helt forskjellig. Da får du ihvertfall ikke rett lydbilde. Med rett plassering og innstillinger tror jeg du hadde blitt mer fornøyd med c1000, men det er jo min mening. Beste er vel å prøve seg fram. lykke til med senter-kjøp ihvertfall. Kan du komme med et referat når du har kjøpt senter??

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier meg ikke enig der. Dali sin filosofi er å lage alle høyttalerne sine med noenlunde lik klangbalanse. Vet om et par stykker som har gått for en suite center framfor c1000. Til 8008 anbefaler hifiklubben også en suite center, for å matche dens spillemåte. Hadde jeg hatt 5005 hadde jeg uten tvil valgt c1000.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Nå kan jeg ikke kommentere Centerne til Dali, men jeg hadde Suite 2.8 mot Blue 8008 på benken da jeg bestemte meg.
    De var så pass forskjellige at jeg ikke hadde problemer med å høre at Suite var mitt rette valg.

Regner da med at en Center i suiteserien vil passe "mitt" klangbilde, og ikke en C1000.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke bruke 2 stk C1000? Eller 4

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og en ting til: Hvis du bare har en lytteposisjon, så trenger du ikke senterhøyttaler i det hele tatt! Senterkanalen er der hovedsaklig for å plassere dialog riktig i forhold til bildet selv om noen av dem som ser på filmen sitter uten for sweet spot

Helt enig!! Har selv gått vekk fra å bruke senterkanal da jeg synes dette ble mye bedre enn med.............
    (vet ikke helt åssen jeg klarte det jeg men det øverste er ett sitat fra Roffe)

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •