Kabler mellom Electrocompaniet ECI-1 og B&W804

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool Kabler mellom Electrocompaniet ECI-1 og B&W804

Hei,

Har i dag en biwire kabel mellom min Electrocompaniet ECI-1 og B&W 804. Men har fått tak i 2 x2 XINDAK FS-Gold Alloy kabler som jeg har lyst til å få prøvd ut.

Men har i den forbindelse minst 2 spøsrmål/problemstillinger:

1 a. Kablene har retning banana-> spade, mens mitt oppsett støtter spade->spade eller spade->banana. Er det noe i veien for at jeg snur kablene og bruker dem som spade->banana?
    a b. Hvis nei for 1 a, kan/bør jeg selv endre plugger på kablene?

2. Kan jeg bruke 2 kabler mot 1 høytaler selv om ECI-1 kun er et sett med høytaleruttak? Evt. bør jeg bruke "mono" wire, og da hvordan kobler jeg sammen de 2 uttakene på høytalerne?

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Det er nok neppe den beste løsningen, men jeg satte på Nordost sine spader utenpå bananpluggene jeg. Letteste løsningen som ikke innebar noen modifikasjoner av noe slag. De sitter som skutt på. Vil anta at å snu kablene ikke er beste ideen om man skal tro på hva kabelmenigheten sier. Å modifisere kablene selv er nok ikke problem heller om du har planer om å beholde dem.

2. Biwiring med to kabler fra forsterker til høyttaler fungerer bra det om du har plass til to sett spader bakpå din ECI-1.

Jeg ville ikke koblet sammen terminalene på dine høyttalere da B&W i manualen til mine 805S fraråder dette.

Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av e-h
    Vil anta at å snu kablene ikke er beste ideen om man skal tro på hva kabelmenigheten sier.

Jeg ville ikke koblet sammen terminalene på dine høyttalere da B&W i manualen til mine 805S fraråder dette.
    - Det kommer vel an på om det er retningsbestemt kabel eller ikke?

- Hvis han ikke skal bi-wire, må de vel sammenkobles? Ellers vil vel enten lav- eller høysignal mangle helt, avhengig av hvilket terminalsett som er tilkoblet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Det er nok neppe den beste løsningen, men jeg satte på Nordost sine spader utenpå bananpluggene jeg. Letteste løsningen som ikke innebar noen modifikasjoner av noe slag. De sitter som skutt på. Vil anta at å snu kablene ikke er beste ideen om man skal tro på hva kabelmenigheten sier. Å modifisere kablene selv er nok ikke problem heller om du har planer om å beholde dem.

2. Biwiring med to kabler fra forsterker til høyttaler fungerer bra det om du har plass til to sett spader bakpå din ECI-1.
    Har nå førte omgang snudd kablene (motsatt retning), og biwire (var mulig selv om det ble litt vanskelig å få godt feste fordi kablene er tunge og er det er litt trangt. Imidlertid gikk sikringen på ECI-1 så fort det kom signal inn på aktiv kanal. Dette skjedde 3 ganger. Hva kan årsaken være?

Er evt. mitt neste trekk å sette spader utenpå bananpluggene og la kablene gå riktig vei?

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lugburz
    Det kommer vel an på om det er retningsbestemt kabel eller ikke?
    HVA? Finnes det retningsbestemte høyttalerkabler? Det må være det særeste jeg har hørt i dag...

Edit: I verste fall er det jo bare å snu den og "spille den inn" noen timer til den andre veien... ifølge noe jeg leste i et annet forum. Så kan du jo se deg om etter en annen løsning hvis du syns det høres dårlig ut.

Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    HVA? Finnes det retningsbestemte høyttalerkabler? Det må være det særeste jeg har hørt i dag...
    Uæ, skjønner ikke hva jeg gjorde. Tenkte på signalkabler, av en eller annen grunn. Sover ikke alttid så mye....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •