Yamaha YSTF-SW100 romler :(

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Yamaha YSTF-SW100 romler :(

Kjøpte en Yamaha YSTF-SW100 for en liten stund siden og har lagt merke til en meget ubehagelig romling. Det er en form for høyfrekvent bass (såpass høy at man godt kan høre hvor det kommer fra). Jeg har satt x-over til 80hz og til og med prøvd 50hz, men hvis volumet er høyt nok (ikke noe øredøvende :P -27db mens man ser en vanlig dvd gir somregel denne lyden) vil denne romlingen starte, høres virkelig ubehagelig ut og det er ingen tvil om at den er lysere enn 50 eller 80 hz. Er det noen som vet hva dette skyldes? Er det suben som ikke klarer å spille høyere volum så den setter inn et mislykket forsøk på ekstra bass?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen råd å få her altså?

Newcomer Ruzle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koble vekk alt mulig og prøv å koble inn en og en signal kable etterhvert Er nok en forstyrrelse ett sted der. Jeg fant ut her i gårn at det var tvtuneren som laget ugang. Det var ikke bare når jeg brukte lyden fra den, men forstyrrelsen spredde seg til hele forsterkeren.. Kobla vekk alt og begynte med en og en ting, brått kom lyden og da finner man synderen ) Håper det ordner seg!

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rumlingen kommer sannsynligvis av at du:

- Ikke har kalibrert skikkelig (søk evnt. på sub kalibrering her på forumet for fremgangsmåte)
    - Feil delefrekvens, ikke stol blindt på frekvens og avrullingen
    - Feil fase
    - Fasefeil eller rommet jobber imot sub'en slik at den ved høyt volum (og gain) presses unødig, derav rumlingen.

Vedr. delefrekvens: Deler du på sub eller receiver?

Sjekket nettopp spec'en og jeg vet ikke helt om du kan forvente så veldig mye utav en sub som på papiret har 130W og 6.5" element..!? Uansett, for å få mest utav den må du iallefall sørge for at den har best mulig arbeidsmiljø ved å finne beste plassering, rett fase og rett delefrekvens ift. de andre høyttalerene du har.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg testet litt her og funnet ut at det romler ikke hvis recieveren er satt på "DVD 5.1". Her kan jeg ikke endre instillinger i det hele tatt og både dette og vanlig DVD fungerer med dvd spilleren. På DVD 5.1 romler ikke suben en herlig opplevelse, men her fungerer ikke de to bakre høytalerne :S

Jeg deler forresten frekvens ved forsterker. Suben har kun power og volum knapp. "X-over" som det heter er satt til 80hz. Å endre den frekvensen hjelper ingenting

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg blir ikke klok :S Lastet over et par mp3 filer på minnepinnen min og puttet den i forsterkeren og spilte av. Her fungerte alt som det skulle og jeg kunne virkelig kjøre volumet opp og samtidig ha med meg subwooferen. Bassen var behagelig, drønna skikkelig (veit begrepet "skikkelig" kan tolkes annerledes hos dere med litt kraftigere anlegg :P) i brystet

Putter jeg derimot i en dvd film blir kapittelet noe helt annet. Volumet er lavt, tør tippa ca 10 db under de mp3 filene jeg spilte av (må altså skru volumet 10db ekstra opp). Suben romler av ingenting akkurat som den bommer på tonene ellernoe :S Virker som om den er helt på bærtur, aner ikke hva den skal spille for noe. Jeg har koblet om og fikset og styret, men ingenting hjelper. Kan det være noe med dvd spilleren? Den er ganske gammel og var ikke spesielt dyr da jeg kjøpte den heller. En annen ting jeg oppdaget var at det var lyd i alle 5 høytalerne selv når jeg dro ut coax kabelen. Burde ikke center og bak høytalerne holde kjeft da? Forsterkeren var instillt på surround og greier (adv. movie) så jeg kan ikke helt forstå det her... Hadde vært veldig fint med noen råd, er møkka lei av å se film uten å utnytte anlegget ordentlig :S Dette med at volumet er så lavt får jeg følelsen av går utover kvaliteten når jeg booster det ordentlig opp.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde satt fryktelig pris på litt hjelp her... liten pekepinne i det minste hadde hjulpet en del

Newcomer alibaba sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde jeg vert deg ville jeg ha fått lånt meg en annen dvd spiller og prøvd om det er den som er feilkilden.Sikkert en eller annen kompis som har en å låne deg

Active Perminow sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler på at dette er DVD spilleren. Jeg har testet samme sub som deg, og den har en tendens til å rumle på noen frekvenser. Dette er ikke en sub som er skapt for å omplassere på innvollene dine, men en sub som er fin til å komplimentere feks. Yamaha Piano e810. La subben spille lavt så du såvidt merker den, men den allikevel hjelper til i de lave frekvensene. Evt. hvis du har mulighet kjøp en litt kraftigere sub, man kan ikke forvente for mye av en sub på størrelse med en fyrstikkeske.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres nesten ut som subwooferen din får signal om å spille av noen frekvenser den overhode ikke klarer, og det kommer frem som "ulyder". En 6,5" høres ikke akkurat ut som det mest optimale til film, selv om den kan gi deg et ekstra trykk til musikk (noe som ligger langt høyere i frekvens). Skjer det samme om du setter på noe musikk med skikkelig dypbass? Eller som Perminow sier, om du spiller lavere?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plugget i den bærbare pcen min, RCA-> minijack overgang. Her er det samme suppa, romler og styrer. Dette skjer ikke ved lavt volum, kun når suben må ta i litt. Jeg testa også med samme sanger, overførte til flashdrive og puttet den i forsterkeren (nydelig lyd, selv ned mot -10 db fulgte suben med uten romlig :O) for så å spille av gjennom den bærbare pcen. Er to helt forskjellige ting :S Går det forresten ann å sette forsterkeren til factory deafults e.l.? Jeg har krølla mye med instillingene, kan være greit å starte med hvite ark for å se om det hjelper noe.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •