Heisann!

Sikkert alt for mange slike poster som dette her inne, men men, vi tåler vel en til...

Jeg har:

- Denon AVR-1404 surroundforsterker
- 2 stk. Sony SS E-200 høytalere (60 Watt, 8 Ohm) (front)
- 2 stk. Mission-høytalere (25-75 WoH, 8 Ohm) (bak)
- KEF PSW 2010 aktiv sub (250mm, 30-140 Hz, 250 Watt)

- Bang & Olufsen, Beogram 1700 LP-spiller (pickup: MMC 20 S)
- Marantz SR 25L (bruker denne som forforsterker til LP-spilleren)

Jeg er på utkikk etter en god senterhøytaler. Men jeg lurer også på om jeg må bytte ut andre deler av anlegget. Vil nødig bytte subwooferen, da denne var ganske dyr. Jeg vil gjerne også beholde surroundforsterkeren, men denne kan byttes hvis den er for dårlig. Jeg har ikke all verdens av budsjett. Men kan vel hoste opp 10k. Største prioritering er senterhøytaler og fronthøytalere (disse må være stativhøytalere da jeg ikke har gulvplass).

Anlegget skal hovedsakelig brukes til musikk fra PC som er koblet til anlegget med en optisk kabel. Hører og en del på LP-plater. Må muligens bytte ut Marantz-forsterkeren til en RIAA-forsterker.

Her er altså det jeg trenger hjelp til:

1. Ny senterhøytaler
2. Muligens andre nye komponenter hvis det jeg har i dag ikke er godt nok eller ikke passer sammen.
3. Hva er beste måten å koble Marantz-forsterkeren til surrondforsterkeren? Fra "tape out" eller fra hodetelefonutgangen? Hvilket input på surrondforsterkeren bør jeg bruke (står i dag på "cd inn")?
4. Eller bør jeg rett og slett kvitte meg med Marantz-forsterkeren?

Bare å komme med egne meninger om anlegget. Hvis noen mener at noe er dårlig så vil jeg gjerne vite om det, men gi helst en grunn!

Er ny her på forumet forresten, har lest en del her, men ikke blitt medlem før nå.

Tusen takk for alle svar!

Hilsen Jonas ;-)