Cerwin Vega CLS-215 - forsterker(e)?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cerwin Vega CLS-215 - forsterker(e)?

Hei!

Byttet ut det gamle stereoanlegget for et par dager siden.
    (Sony STR-DB830 og Kirksaehter Prisma 300)

Har gått i innkjøpp av cerwin cls 215. Men hva skal man da gjøre med forsterker til dette?

Vet at det har kommet en ny cerwin forsterker serie. Evt 2.6kw til bass og en eller annen forsterker til mid / disk.

Men, saken er nå den at en kamerat av meg har drevet diskotek, noe jeg også var med på noen ganger, iblant noe av det utstyret som er igjen er det 3 x numark dimension 4 forsterkere.

Link her:
    Multima

Spec på disse:
    mono bridged
    1900w rms @ 4
    1350w rms @ 8

stereo
    850w rms @ 2
    660w rms @ 4
    412w rms @ 8

Det jeg nå da har gjort er å bruke alle tre. Brokoblet en for venstre bass, en annen forsterker brokoblet for høyre bass og den siste i stereo for å dra mid / disk. Noen som har noen kommentarer til dette? Evt pga effekt / pa-forsterkere kontra hifi osv?? Trenger å høre noen tanker rundt dette. Kanskje bare kjørt en i stereo til begge høyttalerne osv...

EDIT: Og en annenting; finnes det noe slik som RMS watt egentlig?? Liksom sterkere watt? Eller at 100rms watt er 80 "vanlige" watt??

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CV sine forsterkere skal være relativt støysvake, helt til de presses litt hardt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støy er inget problem med numark.. Tenkte på hva dere tenker angående effekt.. For lite? Feil type forsterkere? -I med at det er "pa" og dj utstyr egentlig..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De nye forsterkerene til CV er også PA forsterkere. Du har i hvetfall nok effekt. Hvis du i tillegg til er fornøyd med lyden så er det jo bare topp. Det er støy og lydkvaliteten som ofte er problemet på "billig" PA.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde med en rotel rb-991 tror jeg det var og en rotel forforsterker. Dette var fin lyd, men ikke nok effekt til å dra begge høyttalerene tror jeg. Derfor jeg testet med numark. Dette ga for meg ingen hørbar forskjell i lydkvalitet - og jeg må si at jeg er imponert over lyden. Inget problem med å se film osv på dette. Mange som ikke mente dette var høyttalerne for meg, men er super fornøyd hittil. Bass er det jo, men ikke på langtnær for mye (mye pga flat eq på forsterkerne tenker jeg) og mid og diskant er mer enn hørbart!

Men effekt; er det noen fare for at det kan bli for mye av det gode??

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fdahl_009

Men effekt; er det noen fare for at det kan bli for mye av det gode??
    hehe.. slik er det jo med alle høytalere... tror du har nok på dine for å si det sånn, men spiller du slik at du hører lyden er bra så må jo dette være en super kombinasjon og du får alt ut av høytalerne

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fdahl 009
    Hei!

Byttet ut det gamle stereoanlegget for et par dager siden.
    (Sony STR-DB830 og Kirksaehter Prisma 300)

Har gått i innkjøpp av cerwin cls 215. Men hva skal man da gjøre med forsterker til dette?

Vet at det har kommet en ny cerwin forsterker serie. Evt 2.6kw til bass og en eller annen forsterker til mid / disk.

Men, saken er nå den at en kamerat av meg har drevet diskotek, noe jeg også var med på noen ganger, iblant noe av det utstyret som er igjen er det 3 x numark dimension 4 forsterkere.

Link her:
    Multima

Spec på disse:
    mono bridged
    1900w rms @ 4
    1350w rms @ 8

stereo
    850w rms @ 2
    660w rms @ 4
    412w rms @ 8

Det jeg nå da har gjort er å bruke alle tre. Brokoblet en for venstre bass, en annen forsterker brokoblet for høyre bass og den siste i stereo for å dra mid / disk. Noen som har noen kommentarer til dette? Evt pga effekt / pa-forsterkere kontra hifi osv?? Trenger å høre noen tanker rundt dette. Kanskje bare kjørt en i stereo til begge høyttalerne osv...

EDIT: Og en annenting; finnes det noe slik som RMS watt egentlig?? Liksom sterkere watt? Eller at 100rms watt er 80 "vanlige" watt??
    Om du har råd til det bør du kikke på Midgard oberon 6.1 monoblokker, 14.000 kroner for 2 stk blokker. Se i midgard oberon tråden.. mange som har CV CLS215 som bruker oberon 6.1 og elsker det :P 125dB lydtrykk snakker de visst om... til og med en som kjørte 2 stk CLS215 i paralell på en oberon 6.1 monoblokk... 4 stk høyttalere og 2 monoblokker. Sjekk denne tråden -> http://avforum.no/forum/receivere-fo...noblokker.html
    Riktignok trenger du nok forforsterker med disse monoblokkene...
    Men lyden blir mye bedre med disse blokkene enn PA forsterker.. mindre støy.

Rørforsterker på 15 watt kan levere mye mere lyd enn en transistor forsterker på 200 watt.

Newcomer Fc-Sonny sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smid de nye Cerwin Vega forstærker på. De rykker seriøst for vildt.
    De støjer ikke før du skruer op for lyden også kan du jo aligevel ikke høre støjen.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fc-Sonny
    Smid de nye Cerwin Vega forstærker på. De rykker seriøst for vildt.
    De støjer ikke før du skruer op for lyden også kan du jo aligevel ikke høre støjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar!

Men en ting til:

Ser på mange bilder at man har tatt av gitteret foran på disse. Er det en enkel måte å gjøre dette? Eller risikerer man å ødelegge gitteret evt høyttalerene slik at man ikke kan få det pent sammen igjen?

Active Sizedoesmatter sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 stk binders i gitterret og dra:-) Evt riper kommer da på baksiden

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok - takk, fikk det til.

Intermediate CV-Gunnar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fdahl_009
    Takker for svar!

Men en ting til:

Ser på mange bilder at man har tatt av gitteret foran på disse. Er det en enkel måte å gjøre dette? Eller risikerer man å ødelegge gitteret evt høyttalerene slik at man ikke kan få det pent sammen igjen?
    Brukte selv en tynn ståltråd som jeg bøyde og putta inn i et av hullene i gitteret og ut gjennom et annet. Da får du jo ståltråden bak gitteret og har begge endene å dra i.

Veldig enkelt og lager ikke en eneste ripe i noe som helst.
    Å ta på gitteret igjen var verre merka jeg, men bare å prøve seg fram så finner du vel ut av det ettervert, hehe.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •