Aktiv sub XTZ, SVS eller B&W?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Aktiv sub XTZ, SVS eller B&W?

Hei

Har lest omtrent det jeg kan finne på forumet rundt XTZ og SVS, og har funnet ut at dette er veldig bra produkter i forhold til pris.

Ønsker å utvide hjemmekinoen med en sub, anlegget består av i dag:

B&W DM603 S3 front
    B&W DM600 S3 bak
    B&W LCR60 S3 senter

Første tankegang var å gå for B&W og da ASW600, men etter å ha lest en del på forumet ble jeg overbevist om at kanskje XTZ eller SVS er bedre alternativer.

Så nå har jeg lekt litt med tanken om følgende løsninger:

XTZ W99 10.16 til 2990 kr (evnt to med tiden)
    XTZ W99 12 til 3790 kr
    SVS PB10-NSD til 5190 kr
    og selvfølgelig alternativet B&W ASW600 til 4998 kr

I hovedsak brukes dette til film og musikk, og ønsker en subber som kan ta over der det skorter på frontene. Stue/kjøkken er på ca 40kvm, og er 4x10 meter, det er en åpen løsning mot kjøkken og stuedelen utgjør ca halvparten.

Har liten erfaring med aktiv sub men innbiller meg at en løsning med to subber hadde egnet seg best i et såpass stort rom. Var inne på at tanken med to stk XTZ W99 10.16 hadde vært en bra løsning til pris, men da er vi også oppe i prisen på SVS PB10-NSD. Og jeg vil da også få utfordringen med å plassere to stk subber i stua.

Jeg går forsåvidt ut ifra at du som regel får det du betaler for og at det da vil si at SVSen er det beste valget. Men ønsker gjerne en anbefaling med tanke på å tilpasset dette til mine andre høyttalere og rommet størrelse. Og ønsker også å få mest for pengene da det er mye annet hifisnacks som står på ønskelista.

Newcomer arnie sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei vindheia .

Jeg har selv B&W DM 603 S2 fronter og LCR 600 i center og har prøvd de sammen med en SVS pb 10 isd i en vinkel stue på 35m2.
    Jeg må si meg meget fornøyd med dette oppsettet!
    Subben står da i et hjørne front.
    PS. har ikkr hørt xtz.

Mvh
    arnie

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Anbefaling!

Vil anbefale XTZ W99 12, har nesten samme høyttalere(602, 601 og 600 S3) de spiller svært godt sammens XTZ subben! Personlig tror jeg ikke hvor dypt en sub går vil gi deg den beste opplevelsen, mye mer èn Hz som gir den gode hjemmekino opplevelsen!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker for kjappe svar

Tror nok allerede at B&W subben er uaktuell, kommer nok til å gå for enten XTZ eller SVS etter så mye ros her på forumet.

Ser også at det er en noen som har XTZ W99 12 og 10.16 i samme oppsett, er dette å anbefale mot evnt to stk av samme type.

Et annet spm jeg lurer litt på, er XTZ W99 10.16 en nyere modell enn W99 12?

Hva med SVS, mot to stk XTZ?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    w99 10.16 er 10" , mens w99 12 er 12".

Tror nokk at til film, så skal det mye til for å slå svs.. Selv to wtz tror jeg ikke gjør samme nytten..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    w99 10.16 er 10" , mens w99 12 er 12".

Tror nokk at til film, så skal det mye til for å slå svs.. Selv to wtz tror jeg ikke gjør samme nytten..
    Jeg har to stk XTZ og jeg skal love deg at de trökker og rister under film. Etter å ha kalibrert mine to XTZ relativt bra stiller jeg meg sterkt tvilende til at én SVS PB10 er råere enn to stk XTZ99W12.
    Er det bare én sub det er snakk om, går SVS PB10 av med seieren.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil man ikke ofte få jevnere respons med 2 subber kontra en?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tipsene, tror nok jeg satser på 1 stk XTZ W99 12, da dette ligger nærmest budsjettet akkurat i dag.

På sikt tror jeg kanskje SVS blir valget, men skal ikke se bortifra at jeg velger to stk XTZ W99 12. :-D

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vindheia
    Takker for tipsene, tror nok jeg satser på 1 stk XTZ W99 12, da dette ligger nærmest budsjettet akkurat i dag.

På sikt tror jeg kanskje SVS blir valget, men skal ikke se bortifra at jeg velger to stk XTZ W99 12. :-D
    Har ikke surround.no et pakketilbud på 2 x W99 12 til 7K? Hjelper vel ikke mye prisen, men litt ihvertfall. Lykke til med kjøp uansett, tror du gjør et lurt valg der...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser de har et pakketilbud, men her er det kun 190 kr å spare ved å kjøpe to stk. Ikke akkurat et kjempetilbud

Intermediate Tony Soprano sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva pris angår så er det vel bare og be om ett godt tilbud...

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kanskje nok!

Kjørte en demo hvor jeg gikk til -20db på Master and Commander i åpningen hvor de blir beskutt, subben står på kanskje 1/3 av max, samt crossover på 80Hz, da dundrer det så høyt at jeg med andre ønsker det litt lavere. Jeg vil også tilføye at det spiller rent, og at lydene høres ekte ut(bor 400m fra kanonene på Kristiansten festning i Trondheim, hvor det salluteres titt og ofte) Jeg betviler ikke at SVS går dypere osv, men hvor mye er nok? har du en bil med 500hk så vil ikke 6-700 hk bidra med så mye. Prøv en XTZ 99 12 og du vil bli fornøyd, det kan jeg garantere. En sub handler om mye mer èn Hz og db.

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er utrolig fornøyd med mine 99W10.16. Om du synes det blir et hakk for lite er det jo bare å kjøpe en til senere
    Er samme forsterker som i 99w12.16. Så er nok enda mere kontroll på 10" vil jeg tro. Og dem intigrerer seg helt utrolig bra her synes nå jeg.

Grunnen til at du ikke har hørt så mye om 10.16 er at den er helt ny, Kontra
    12.16 som har vært ute en stund nå.

Men uansett hva valget blir så får jeg håpe du blir fornøyd
    Lykke til med innkjøp

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vindheia

Jeg bor i blokkleilighet. Har frem til nå hatt et ganske godt forhold til alle mine naboer - selv med unger og greier så har støynivået vært særdeles lavt fra min leilighet. For noen uker siden ankom W99 12 i min stue.....

Har en L-formet stue på ca 35 kvm, hvor det "skrangler" mest i hjørnet lengst unna sofaen - men har dyp og god bass der hvor vi vanligvis sitter. For morro skyld for en ukes tid siden så trøkka jeg til bortimot maksimalt hva min H/K 335 klarer å dytte ut med Black Album / Metallica i dts-versjon (jeg var helt alene i min leilighet, ellers hadde fruen nappa sikringen før jeg passerte 90 db...).

Det hoppet krystall-ting rundt omkring i et skap plassert diagonalt ca 6 meter fra sub. 2 stk malerier hengt på vegg bak sofa flyttet på seg (sub står rett til venstre for sofa, pekende inn mot siden på sofaen). Fjernkontrollen skled sakte men sikkert av sofabordet. Lampetten på ei lampe som står på et rack til venstre for TV'n hang på snei. Og jeg fikk massert meg bra der jeg satt med et svært glis i sofaen og dro opp det ene sporet etter det andre. Dette pågikk i ca 15 minutter rundt klokka 13.00 på en lørdag.

Så la jeg inn konas favorittartist Kari Bremnes. Samme volum. Jøye meg. Der var det mye i lavere hz-regioner jeg _aldri_ ville trodd var på plata. Okay - inn med Istid 2. De første skikkelige smellene i filmen kommer der 1 stort stykke isberg faller nedover isveggen og dundrer inn i andre utstikkere - nå måtte jeg skru ned volumet før all krystallen ble smadret, det smalt noe så inn i hampen at jeg ble småredd. Nå var klokka sånn cirka 13.45. Satte på Blade 1 og varehusdisko-scenen. Ble enda mere redd, og nå tok jeg meg en tur ut på balkongen for å sjekke hvor mange naboer som evt hang rundt omkring for å finne ut hvor "lyd-idioten" bodde, heldigvis ingen å se.

Jeg snakket litt senere på dagen med en nabo som bor 2 oppganger lengre bort. Hun sa at de trodde de (Mesta) drev med utsprengninger i nærheten, for det ristet litt mer enn vanlig i kjøkkenskapene der inne. Fikk litt angst og ringte på hos et par andre naboer, men de hadde ikke lagt spesielt merke til hva jeg hadde holdt på meg. Naboen rett under meg var bortreist (jeg sjekket dette først) så jeg slapp å forklare meg for de ihvertfall.

Langt innlegg, men poenget mitt er at (som andre også har nevnt) i normale situasjoner når man ikke bor 1 kilometer unna nærmeste nabo så kan nok 1 stk XTZ levere varene mer enn godt nok for de aller aller fleste. 2 stk gjør at man nødvendigvis ikke får mer dypbass - men desto mer headroom, og muligens bedre respons fra rommet. Nå fikk jo den nyeste 12-tommeren til SVS mye skryt i Hjemmekino, men den koster jo også dobbelt så mye som en W99 12 i sort matt.

På normale lyttenivåer i blokk så tror jeg en XTZ vil gi deg 95% av dypbassen og trøkket som en SVS'er - så er det opp til deg ihht kost/nytte-prinsippet å avgjøre om de ekstra 3-4-5 tusen kronene er verdt det (og jeg vet at mange her vil si "selvfølgelig" til dette men jeg er altså ikke en av dem).

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men en annen fordel med den lukkede konstruksjonen på nevnte 12 tommer fra SVS er vel at man slipper blåselyder og at lyden kanskje fungerer bedre til musikk?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan sikkert hende - nå har jeg aldri hørt SVS, verken til film eller musikk. Vet bare at i mitt oppsett i mitt rom så trøkker XTZ'n mer enn dypt nok og mer enn kjapt nok (bassanslagene henger aldri etter). Har ikke opplevd blåselyder eller at elementet bunner. Trodde jeg skulle klare det da jeg guffet på litt over "er du kavandes sinnsyk"-nivå - men dengang ei.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, høres konge ut

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller så kan man jo som meg bruke begge portpluggene som følger med XTZ`en. Jeg har 2 stk 12-tommere og må si jeg er utrolig fornøyd. Selv med alle portene plugget igjen drønner det til når det skal og sofaen rister bra...... En annen fordel er jo at da er de veldig kjappe/stramme og ypperlig til musikk...

Har såvidt prøvd med alle plugger åpne og ta høres det jo ut som - ja; jeg vet ikke helt hva....
    Er det noen som har bunnet en XTZ med begge pluggene åpne ohg hvor mye skal i tilfelle til?

Wideload: kjørte du med portene åpne eller plugget igjen den dagen du testet?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1 port plugget - 1 port åpen. 1/4 gain. phase kl 12. high pass on. -4 gain på receiver. Kjørte h/k'n på rundt -2 volummessig (dvs sjukt høyt)

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørtes rimelig høyt ut det

Med en port åpen på et slikt volum, ble det ikke mye portstøy da?
    Prøvde det litt på Darla-scenen i Nemo (hvis du kjenner til den), og da syntes jeg det bråkte en del fra porten som var åpen...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •