Yamaha RX-V530RDS + Dali Suite og oppsett/lydkvalitet.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer linebacker sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Yamaha RX-V530RDS + Dali Suite og oppsett/lydkvalitet.

Hei
    Har selv en Yamaha RX-V530RDS reciver og Dali Suite 1.7 , r0.7 og c0.7.
    Syns bak og senter høytalerene er litt tammere/svakere enn front.
    Kan dette ha noe med at på recieveren kan man stille impedansen manuelt enten 8ohm eller 4ohm(front) 6ohm(bak,senter).
    (tenker da på at dali høytalerene er 4ohm)

Leste en test på RX-V2400 hvor testpersjonen anbefalte å sette impedansen til 8ohm selv om man hadde 4ohm høytalere. Grunnen til dette var at det gav bedre lydkvalitet.
    Kanskje dette hadde vært noe for min reciever også? Eller vil høyalerene bli ødelagt?

På mine Dali Suite 1.7 er det susing i diskant elementene når recieveren står på. Susingen varierer når jeg stiller på "TREBLE" på recieveren.
    Noen som vet hva dette kan skyldes?

Takker for alle svar.

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Front (1.7) og senter (0.7) har samme bestykking og skal spille likt i mellomtone og diskant frekvensene. Lavere kabinett volum begrenser mulighetene for bass fra senter og spesielt bakhøyttalerene.

Bakhøyttalerene har en mindre 5" så det blir mindre lyd av den grunn.

Har aldri hørt at noe har ødelagt høyttalere ved å prøve andre konfig på forsterkeren. Når du har 4ohm høyttalere er dette ofte lett last for forsterkeren. Forsterkeren må også levere dobbelt så mye spenning til høyttaleren i forhold til 8ohm høyttalere. Impedansen er ikke konstant den varierer i frekvensen så dine høyttalere kan faktisk være ned mot 2ohm i drift. Gjerne i mellombassen og nedre mellomtone.

Det er ikke alle forsterkere som klarer å levere nok spenning i 2 ohm og effekten faller da noe. Du kan også få en hardere/skarp diskant og upresis bass.

(Personlig mener jeg at 4ohm høyttalere ofte krever bedre forsterker en 8ohm)

Siden du opplever lyden fra senter og bakhøyttalere "tammere" kan det ha noe med plassering og evt lange kabler med liten kvaderat som spesielt demper "punch" i bassen og toppen av diskanten.

Jeg kjenner ikke til din forsterker så andre får gi deg konkrete tips på konfig.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •