SVS plus/ 2 plassering og kalibrering - fortvilet:( -akustikk plater til faseproblem?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 55
    Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SVS plus/ 2 plassering og kalibrering - fortvilet:( -akustikk plater til faseproblem?

hei

jeg har et problem rom som har samme bassfeilen uansett hvor jeg setter subben. recieveren min er en ax4 og subben er en svs plus/ 2 som jeg fikk igår.
    er det noen apparater som kan justere bassmengden i rommet? evt. behringer?
    bildet av problemet:
    http://avforum.no/forum/attachment.p...1&d=1165753467
    mitt rom2.PNG
    området med ringer er problem området hvor bassen faller helt ut muligens med 15-20 db. de røde firkantene er stedene jeg har prøvd subben til nå. jeg finner egentlig ingen andre steder å ha sub. forslag?

Active avdeling20 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å prøve og fjerne det som står utenfor høyre eller venstre front (hylle eller hva det er), for å kunne sette suben helt i hjørnet?
    Er veggen bak lerret en yttervegg, eller bare venstre vegg (stett fra lytteposisjon)?

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at du har sjekket evnt. utfasinger?

Rommet er jo relativt lite og sub'er generellt trives best i ett hjørne med to yttervegger. Jeg har en L-formet stue som er langt fra optimalt. Min frekvenskurve/berg-og-dal-bane skyldes romrespons med topp på 44 Hz og dip på 71 Hz. Har du kjørt en frekvensmåling med sinustoner?

Har selv innsett at om jeg skal endre kurven og få en mer liniær respons må jeg gå for en Behringer, men i ditt tilfelle tror jeg at jeg ville forsøkt en liten omplassering, evnt ommøblering først om det lar seg gjøre (med lerret på kortvegg til høyre på tegning, sub i front med hjørneplassering, yttervegg?).

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    veggene i huset mitt er alle like tykke å stabile. det er et gammelt hus derfor er det ikke bygget slik som nyere hus. omøblering kna jeg desverre ikke gjøre, det blir alt for drastisk og nå har jeg lagt alt i rommet. jeg hadde besøk av flageborg og co. som skulle kalibrere. de kalibrerte slik at den ble tilpasset hjørnet til venstre for soffaen. bedre enn dette kommmer jeg ikke. bassen er sterkest i hvert hjørne avhengig av hvilket hjørne jeg plasserer den i. det virker som om bassen "hopper" over midten av rommet og kommer tilbake, jeg kan illustrere hvordan det er når jeg kjører sinustoner:http://avforum.no/forum/attachment.p...1&d=1165769098
    mitt rom3.PNG den røde streken skal illustrere hvordan bassen oppfører seg, jo mer/ lenger stripe jo mer bass. området med røde ringer er der bassen faller ut/ sitte området

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe av problemet kan jo være den fysiske størrelsen på rommet. I mitt tilfelle fikk jeg i 16 Hz modus en voldsom respons på kjøkkenet ca 15 meter fra SVS'en...

Jeg kjører nå i 20 Hz modus men faktum er at bølgelengden på 30 Hz er ca. 12 meter og da er man jo langt utenfor rommet. Har du testet sub'en i 25 Hz og uplugget?

Newcomer Moppen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sliter med akkurat det samme i mitt rom.

Har liksom 40-50cm zoner i mitten av rommet det lyd/dø zoner.
    Og syk med lyd i hjørner og langs ytter vegg. sweet spot rundt 85db. verste hjørne 104db

Etter oppussing så tenker jeg må få in noen bassfeller og hjørne dempere.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da flageborg var her satte han den rett i 16hz modus, skal sjekke i 25 hz jeg... men apropos det, hvilken forskjell gjør bypass iforhold til 25 hz modus? rommet mitt er forresten ca 20 kvm. kan subben være for stor for rommet?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo et typisk rom-problem. Bassen går gjennom rommet, reflekteres, og faser ut seg selv. Du kan jo eksperimentere med en madrass som du setter i motsatt hjørne av rommet for å se om du da kan hindre refleksjonen. Hvis dette hjelper får du jo en utfordring i å lage en bassfelle som faktisk kan være i rommet uten å se forjæ...lig ut.

Jeg sliter litt med utfasinger selv, og skal teste ut litt bassfeller etterhvert. Bassfeller tar litt plass da, og da særlig de sylindriske.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    utrolig irriterende at det skal være så vanskelig... jeg tror ikke jeg har så mye refleksjoner i veggene. hva annet enn en SVÆR madrass anbefales, noen forslag? skal prøve madrassen og se

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper jo problemet lar seg løse uten madrasser i hjørnene, men det kan kanskje påvise et utfasingsproblem. Håper du finner ut av det. "Kommoden" du har kjøpt deg er jo et dypbass-monster!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, den er SVÆR kan det være utfasing i taket også? hvis du ser på kinoen min, er det nok bare taket som har en stor overflate

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DypBassen
    Da flageborg var her satte han den rett i 16hz modus, skal sjekke i 25 hz jeg... men apropos det, hvilken forskjell gjør bypass iforhold til 25 hz modus? rommet mitt er forresten ca 20 kvm. kan subben være for stor for rommet?
    Er ikke helt sikker på at du vil få en mirakeleffekt ved å tune den til 25Hz, men å spille 16 Hz i ett rom som måler under halvparten av bølgelengde (ved 16 Hz) er lite hensiktsmessig, iallefall etter mitt syn :-D

En sub blir sjelden for stor, men det kan tenkes at 20 kvm er i minste laget. Ett alternativ er jo å ha den "i fanget" eller rett ved sweetspot, men da blir den jo lett plassert i lydbildet, dvs. at du hører hvor den står. I Bypass kjører suben utenom subsonic-filteret.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    Er ikke helt sikker på at du vil få en mirakeleffekt ved å tune den til 25Hz, men å spille 16 Hz i ett rom som måler under halvparten av bølgelengde (ved 16 Hz) er lite hensiktsmessig, iallefall etter mitt syn :-D

En sub blir sjelden for stor, men det kan tenkes at 20 kvm er i minste laget. Ett alternativ er jo å ha den "i fanget" eller rett ved sweetspot, men da blir den jo lett plassert i lydbildet, dvs. at du hører hvor den står.
    tunet den til 25 hz men ingenting... trodde recieveren minskulle fikse fase etc? hva med behringer? har den noe med fase å gjøre eller bare frekvens kurve..

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke din receiver men fase/forsinkelse innebærer jo at lyden fra HT (og sub) treffer samtidig i sweetspot. I ditt tilfelle er det kanskje ikke det som er problemet men pga rommets størrelse vil refleksene (fra veggene) møtes i midten og dermed utfase hverandre. Begynn gjerne å finne fase med kun sub og en av frontkanalene, deretter de andre kanalene.

En Behringer kan benyttes til å dempe/booste gitte frekvenser ved ujevn kurve, men skal du booste opp utfasingen lager du ris til egen bak.

Men se litt vekk fra målinger og diagrammer, låter det ille? Hvordan låt det før du fikk SVS'en i hus?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik ser min Plus/2 ut i sweetspot i et rom på ca 15 m2 og 16Hz tuning (målte bare ned til 16Hz). Tror ikke rommet ditt er for lite, kanskje bare uheldig langde/bredde/høyde i forhold til hverandre som skaper litt vanskeligheter.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    Kjenner ikke din receiver men fase/forsinkelse innebærer jo at lyden fra HT (og sub) treffer samtidig i sweetspot. I ditt tilfelle er det kanskje ikke det som er problemet men pga rommets størrelse vil refleksene (fra veggene) møtes i midten og dermed utfase hverandre. Begynn gjerne å finne fase med kun sub og en av frontkanalene, deretter de andre kanalene.

En Behringer kan benyttes til å dempe/booste gitte frekvenser ved ujevn kurve, men skal du booste opp utfasingen lager du ris til egen bak.

Men se litt vekk fra målinger og diagrammer, låter det ille? Hvordan låt det før du fikk SVS'en i hus?
    det låter ikke ille, svsen har drømmebassen, bra kvalitet,men jeg har mareritt rommet. det låt greit før svsen kom i hus. jeg hadde fase problem da og, med front, men jeg satt helt bak og ikke i utfasingsområdet slik jeg gjør nå..

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men vis jeg går for en behringer, og den kalibrerer og retter ut dipper og hull, vil ikke det bare gjøre at subben må jobbe enda mer fordi den må skrus opp i effekt for å få samme lydtrykk som uten kalibrering? jeg har idag ommøblert helt og flyttet soffaen ut på gangen og dratt ut sengen helt til bakveggen der soffaen stod. også plasserte jeg sub under lerretet sammen med front rekka. bassen blir ikke bedre i det hele tatt
    jeg føler jeg egentlig ikke trenger en så stor sub vis den ikke spiller høyere bass en front høytalerne mine. kanskje jeg burde levere den tilbake...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje en DIY sub-sofa er tingen i det rommet?

En Behringer kan rette ut peak'er, men det er lite den kan gjøre med dip'er. Øker du volumet på subben vil du fremdeles få utfasinger helt uavhengig av volumet hvis rommet er slemt med deg. Du bør låne før du kjøper i alle fall.

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom man har 2 subber et slikt vanskelig rom, vil man lettere eliminere slike problemer?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan like gjerne slå begge veier. Først må en unngå at de faser ut seg selv pga rommet, og deretter må en unngå at de faser ut hverandre. Ikke lett dette!

Jeg fikk en noe jevnere respons i rommet mitt med 2 subber. Med bare 1 sub ble bassen veldig bra i ene enden av sofaen.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •